Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

با توجه به افزایش امید به زندگی و همچنین افزایش میانگین سنی در جامعه شاهد افزایش جمعیت سالمندان طی سالهای آتی خواهیم بود. افزایش جمعیت سالمندان به دنبال خود شیوع بیماری های مرتبط با سن را به همراه خواهد داشت. یکی از مهمترین بیماری هایی که با افزایش سن سلامتی و وضعیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد آلزایمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو افراد جامعه باید علاوه بر افزایش آگاهی خود از این بیماری، روش هایی را برای پیشگیری و تاخیر در بروز این اختلال در خود در پیش بگیرند.

انعطاف پذیری مغز و حافظه

مطالعات نشان می دهند که دمانس در اثر تخریب بخشی از مغز به نام هیپوکامپ که مسئول تشکیل خاطرات است اغاز می شود. ایجاد پلاکهای آمیلوئیدی و تاو که دارای ساختار پروتئینی هستند در مغزباعث می شوند تا سلول های مغزی دچار اختلال در عملکرد خود شوند. با از دست رفتن عملکرد این سلول ها، سلول های مغزی دچار مرگ می شوند و زمینه را برای بروز بیماری آلزایمر فراهم می کنند.

انعطاف پذیری پایین در مغز باعث زوال عقل زودرس خواهد شد. همچنین مطالعات نشان می دهند که قابلیت انعطاف پذیری بیشتر مغز باعث بهبود عملکرد سایر نواحی مغز نیز می شود. این امر باعث کند شدن روند پیشرفت بیماری آلزایمر خواهد شد.

راه کارهایی برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل

در مورد زوال عقل در دوران سالمندی و روش های پیشگری از آن اصلاع متداولی وجود دارد که بیان می کند یا از حافظه خود استفاده کن یا آن را ازدست خواهی داد. در صورتی که از قابلیت ها و ظرفیت مغز به صورت مداوم استفاده نشود باعث بروز اختلالات شناختی در فرد خواهد شد.

توصیه های ساده ای برای جلوگیری از زوال عقل توسط محققین این حوزه ارائه می شود که در عین سادگی در تقویت حافظه بسیار موثر هستند.

روابط بین فردی خود را بسازید

دانشمندان هنوز نمی دانند که روابط بین فردی چگونه باعث تقویت مغز افراد می شود. کسانی که تا قبل از دوران سالمندی روابط اجتماعی گسترده تری دارند با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی از حافظه بهتری برخورداند.

یکی از فرضیاتی که در این مورد عنوان شده است بیان می کند، افرادی که روابط اجتماعی بیشتری دارند به دلیل اینکه به مخاطب خود گوش می دهند، برای پاسخ دادن به سوالات طرف مقابل فکر می کنند و یا خاطرات خود را بازیابی می کنند با تحریک مغز به تاخیر در تحلیل سلول های مغزی کمک می کنند.

نکته: سعی کنید هر روز برای ایجاد روابط جدید تلاش کنید. با یک دوست قدیمی تماس بگیرید. یک نامه بنویسید، فعالیت های منظمی را طبق برنامه ریزی انجام دهید و برای بهبود کیفیت روابط خود از تجربیات خود استفاده کنید و از این طریق به تحریکات مغزی خود کمک کنید.

تمرین های تقویت حافظه انجام دهید.

محققان توصیه می کنند تا زمانی که می توانید به آموزش و یادگیری بپردازید. هرچه بیشتر ذهن خود را درگیر کنید به همان میزان می توانید از بروز الزایمر پیشگیری کنید.

درگیر شدن در چالش های جدید به ایجاد اتصالات جدید بین سلول های عصبی مغز کمک می کند. از سوی دیگر علاقه و انگیزه ای که برای یادگیری وجود دارد نیزبه عنوان یک فاکتور محرک می تواند موجب تقویت حافظه شود.

نکته: برای یادگیری هر چیز جدیدی هدف تعیین کنید. مانند یادگیری ویژگی ها وتاریخچه یک فرد معروف، مکان و یا فعالیت خاص سعی کنید به اطلاعات قبلی خود بیافزایید و دانسته های خود را بسط دهید.

از متد های تقویت حافظه استفاده کنید

مغز قادربه ثبت مقدار مشخصی از اطلاعات در یک واحد زمانی است. حتی اگر فرد دارای حافظه بسیار قوی باشد این توانایی محدودیت هایی دارد.

برای جلوگیری از فراموشی از یادداشت برداری روی دفترچه یاداشت، یاداور تلفن همراه و برچسب های یادداشت استفاده کنید.

همیشه وسایل خاصی را در جای مشخصی قرار دهید تا کمتر دچار فراموشی شوید. اطلاعات جدید را باصدای بلند برای خود تکرار کنید. در مورد موضوعات جدید بر جزئیات آن بیشتر دقیق شوید. تحقیقات نشان می دهد در صورتی که تمایل به یادآوری داشته باشید می توانید خاطرات خود را بازیابی کنید.

نکته: در هر زمان به چیزهایی که در ذهن شما در لحظه وجود وجود داشت مانند عطرها، زمان ها و انچه می دیدید فکر کنید. برای تقویت حافظه خود از تمام حواس خود استفاده کنید.

تقویت حافظه نه تنها عملکرد روزانه شما را بهبود می بخشد بلکه به جلوگیری از زوال عقل کمک می کند.

خواب کافی داشته باشید

برنامه خواب منظم از طریق تثبیت خاطرات کمک بسیاری به تقویت حافظه شما خواهد کرد. خواب کافی را در الویت خود قرار دهید. سالمندان در این سنین به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند.

حافظه درمانی در حال حاضر برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و یا کم کردن سرعت ابتلا به این اختلال شناختی با هدف ارتقا کیفیت زندگی سالمندان به صورت خدمات اختصاصی از سوی مراکز معتبر مراقبتی در حال ارائه است. همچنین اگر احساس میکنید حافظه شمات با اختلال مواجه شده است و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است باید با یک پزشک مشورت کنید.

از سوی دیگر مراقب و پرستار سالمند در این زمینه نقش به سزایی دارند. زیرا زمان زیادی را در کنار سالمند به سر می برند و می توانند اوقات فراغت سالمند را با فعالیت های مناسب در جهت تقویت حافظه و به دور از انزوا پر کنند. مرکز پرستاری آپامه با کمک نیروهای پرستار سالمند خود در جهت حافظه درمانی سالمندان فعالیت های گسترده ای انجام داده است. علاوه بر این در کنار خدمات ویژه دوران سالمندی خدمات پرستار بیمار و پرستار کودک نیز توسط این مرکز ارائه می شود.

برای دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق سایت https://www.mehreapame.com با کارشناسان مرکز اپامه در ارتباط باشید . 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سالمندان تقویت حافظه جلوگیری از ابتلا به آلزایمر برای جلوگیری دوران سالمندی استفاده کنید تقویت حافظه زوال عقل سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:برای سرطان هایی با گزینه های درمانی موثر، پیشگیری بیشترین امکان را برای کاهش بار سرطان در جمعیت عمومی دارد.
صبا خطاپوش،افزود:از آنجایی که هر فرد در معرض عوامل محیطی و سبک زندگی منحصر به فردی است، خطر ابتلا به سرطان می تواند متفاوت باشد. اگرچه برخی از عوامل مانند جهش های ژنتیکی ارثی را نمی توان کنترل کرد، اما طیف وسیعی از عوامل محیطی و شیوه زندگی قابل تغییر وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
وی ادامه داد:طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، 30 تا 40 درصد بار سرطان را می توان به عوامل خطرزای سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی کم میوه و سبزی، اضافه وزن و چاقی و عدم تحرک بدنی نسبت داد.
او گفت:در گزارش سال 2018 صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR)، 10 توصیه برای پیشگیری از سرطان در مورد رژیم غذایی و تغذیه مطرح شده است.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:به طور کلی، سبک زندگی متشکل از یک الگوی غذایی سالم، فعالیت بدنی و مدیریت وزن توصیه می شود. این ممکن است نه تنها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند، بلکه می تواند به پیشگیری از چاقی و سایر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نیز کمک کند.

 نگاهی دقیق تر به برخی از توصیه ها :

وزن خود را در محدوده سلامت حفظ کنید
هر 5 کیلوگرم در افزایش وزن در دوران بزرگسالی به طور قابل توجهی با افزایش 16 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر و افزایش 6 درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی مرتبط است. یافته ها نشان می دهد بروز سرطان های مرتبط با چاقی در بزرگسالان جوان در حال افزایش است.

فعالیت بدنی داشته باشید
فعالیت بدنی به هر حرکتی گفته می شود که از عضلات اسکلتی استفاده می کند و به انرژی بیشتری نسبت به استراحت نیاز دارد. فعالیت بدنی می تواند شامل کار، ورزش، انجام کارهای خانه و فعالیت های اوقات فراغت مانند پیاده روی، دویدن، دویدن، یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا باشد.
رفتارهای بی تحرک، مانند گذراندن مدت زمان طولانی در حالت نشستن یا دراز کشیدن نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک الگوی غذایی سالم به طور کلی می تواند خطر ابتلا به سرطان را 10 تا 20 درصد کاهش دهد. ارتباط بین رژیم غذایی و بروز سرطان در محل سرطان و همچنین جنسیت متفاوت است، اما اجزای توصیه شده یک رژیم غذایی سالم اغلب مشابه است.

مصرف الکل را محدود کنید
رژیم غذایی غنی از غلات کامل، سبزی ها، میوه و لوبیا داشته باشید
غذاهای «فست فود» را محدود کنید
گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنید
با این حال، مرغ و غذاهای دریایی به طور کلی منابع سالم تری از پروتئین و همچنین بسیاری از این مواد مغذی دیگر است. گوشت فرآوری شده بسیار کم، در صورت وجود، باید مصرف شود.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید
شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر باعث افزایش وزن، اضافه وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان می‌شود، به‌ویژه زمانی که به طور مکرر یا در مقادیر زیاد مصرف شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، چاقی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد.
سیگار نکشید
پرهیز از قرار گرفتن در معرض تنباکو و آفتاب زیاد نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان مهم است.

دیگر خبرها

  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • چند توصیه برای کاهش خطر زمین‌ خوردن در دوران سالمندی
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها