Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- امید به تولید واکسن در آمریکا افزایش یافته یک شرکت زیست فنآوری آماده است تا مرحله پایانی آزمایش بالینی خود را اعمال کند. واکسن کرونا که شرکت «مدرنا» آن را تولید می‌کند، پادتن کافی را علیه کووید-19 در بدن ایجاد می‌کند و عوارضی جزئی به همراه دارد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا، شرکت مدرنا که 483 میلیون دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است و از جمله نخستین شرکت‌هایی است که روند دستیابی به واکسن را در جهان آغاز کرد، به تازگی نتایج اولیه امیدوار کننده‌ای را در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف اصلی مطالعات این شرکت که با فراخوان 30 هزار نفر در آمریکا همراه خواهد بود و از 27 ژوئیه آغاز خواهد شد این است که بررسی کند آیا واکسن تولید شده مطمئن است و از آلودگی به ویروس SARS-CoV-2 جلوگیری می‌کند یا نه؟ در صورتی هم که فرد با وجود دریافت واکسن به ویروس آلوده شود، باید دید آیا می‌توان از بروز علائم یا وخامت بیماری جلوگیری کند؟
این بررسی‌ها قرار است تا 27 اکتبر 2022 ادامه یابد، اما نتایج اولیه قرار است پیش از این تاریخ اعلام شود. در صورتی که واکسن به دست آمده موثر باشد مدرنا پیش بینی می‌کند سالانه بتواند 500 میلیون دوز از آن را تولید کند و ممکن است این رقم را به یک میلیارد دوز هم برساند.
به گزارش رویترز، دو ماه پس از بیانیه شرکت آمریکایی «مدرنا» در مورد واکسن آزمایشی آن برای مقابله با ویروس کرونا، حال جزئیات کارآزمایی بالینی روی 45 نفر از داوطلبان منتشر شده که استقبال بخشی از جامعه علمی را به همراه آورده‌است.
مدیر اجرایی شرکت مدرنا اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرده بود نتایج کارآزمایی فاز یک واکسن برای کووید-19، نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن افراد تحت آزمایش، همان واکنشی را نشان داده که در افراد درمان‌شده دیده می‌شود.
این بیانیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داشت. اما جامعه علمی خواستار انتشار جزئیات شده بود تا خود در مورد آن، و ورای مسائل تجاری، قضاوت کند.
نتایج در ژورنال پزشکی نیوانگلند، نشریه تخصصی و معتبر داوری همتا در آمریکا، منتشر شده‌است.
این نتایج نشان می‌دهد پادتن کافی برای مقابله با ویروس کرونا در بدن همه 45 داوطلب تولید شده‌است. همزمان در بسیاری از بیماران عوارض جانبی جزئی مشاهده شده‌است.
آنتونی فاوچی، پژوهشگر و پزشک سرشناس آمریکایی، از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-19 در ایالات متحده، گفته نتایج «دلگرم‌کننده» است.
وی تأکید کرد: «داده‌ها واقعا خوب به‌نظر می‌رسند؛ عوارض جانبی شدیدی هم دیده نمی‌شود».
وب‌سایت تخصصی «استت نیوز» به‌نقل از بتی دیاموند، مدیر انستیتو پژوهش‌های پزشکی فینشتین در نیویورک، می‌گوید: «این قطعا آغاز خوبی‌ست. مسائل زیادی هم باقی نمانده که ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم».
مدرنا وارد فاز بعدی کارآزمایی بالینی شده و در حال آزمایش واکسن روی 600 داوطلب است.
بنا بر نتایج منتشرشده در ژورنال پزشکی نیوانگلند 45 داوطلب کارآزمایی اولیه بین 18 تا 55 سال داشتند و دو بار در فاصله 28 روز واکسینه شده‌اند.
پس از دور اول، تولید پادتن بیشتر از معمول بود، اما پس از دور دوم، یعنی تقریبا یک ماه بعد بود که میزان پادتن مقابله با کووید-19 در تمامی داوطلبان، بیشتر از بسیاری از کسانی بود که قبلا بیمار شده و بدن خودشان پادتن کافی تولید کرده بود.
عوارض جانبی در بیش از نیمی از داوطلبان دیده شده، اما این عوارض آن‌چنان جدی نبود که جلوی ادامه آزمایش‌ها را بگیرد. عوارض جانبی عبارت بودند از سر درد، احساس خستگی، احساس لرز یا بدن درد.
شماری از پژوهشگران در عین حال گفته‌اند نتایج منتشرشده در ژورنال نیوانگلند، بیشتر به‌ این خاطر امیدوارکننده است، که یک یا شمار بیشتری واکسن تولید خواهد شد که از پیامدهای همه‌گیری جهانی کووید-19 می‌کاهد.
مدرنا تنها شرکتی نیست که برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کند. شرکت سینو واک چین هم در مرحله پیشرفت تحقیقات است.
خبرگزاری تاس روسیه هم اعلام کرد پژوهشگران روس آزمایش‌های بالینی برای واکسن را به پایان رساندند، اما پژوهشگران اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکردند.

تولید واکسن کرونا اواخر تابستان آغاز خواهد شد
کارزار جهانی تولید واکسن ویروس کرونا شتاب روز‌افزونی گرفته است.
به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت شرکت‌های داروسازی شریک دولت، در مسیر آغاز تولید واکسن مقابله با بیماری کووید-19 قرار دارند.
این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «اگر دقیقا بخواهید بدانید ملزومات ساخت واکسن چه زمانی برای شروع تولید آماده خواهد شد، احتمالا چهار تا شـش هفته دیگر؛ اما ما به‌طور جدی از اواخر تابستان شروع به تولید می کنیم».
این مقام ایالات متحده اظهار داشت دولت کشورش در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت‌ها برای ایجاد تجهیزات لازم و مواد اولیه تولید واکسن است.
دولت ترامپ می‌گوید در تلاش برای تولید واکسن به میزان 300 میلیون واحد تا پایان سال 2021 است.
صدها میلیون دلار کمک و مشوق مالی در اختیار شرکت‌های داروسازی جانسون‌اندجانسون، مـُدرنا، آسترازنـِکا و نـُـوُوَکس قرار گرفته است تا فرایند ساخت و عرضه واکسن کووید-19 تسهیل شود.

افزایش تردید‌ها درباره اثر بخشی واکسن کرونا
مطالعات جدید در آلمان تردید‌ها را درباره میزان اثر بخشی واکسن کرونا افزایش داده است.
بر اساس تحقیقاتی که در درمانگاه اشوابینگ مونیخ انجام شده است، آنتی بادی ایجاد شده در بهبود یافتگان از کرونا، به تدریج کاهش می‌یابد به این معنا که این افراد در معرض آلودگی مجدد به ویروس کرونا قرار می‌گیرند و همین موضوع می‌تواند اثر واکسن را نیز تضعیف کند.
رئیس گروه پزشکی در درمانگاه شهر مونیخ گفت: با زیر نظر گرفتن 9 نفر از بیماران بهبود یافته از کووید 19، به این نتیجه رسیدیم که آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس کرونا به تدریج کاهش می‌یابند.
"کلمنس ونتنر" افزود: تعداد آنتی بادی‌های ایجاد شده در بدن افراد به وخیم بودن یا خفیف بودن بیماری کووید 19 بستگی دارد به طوری که در حالت وخیم تعداد بیشتر و در حالت خفیف تعداد کمتری آنتی بادی در بدن ایجاد خواهد شد.
این پژوهشگر در اوایل شروع کرونا اعلام کرده بود، آنتی بادی ایجاد شده در بدن بهبود یافتگان دستکم تا سه ماه از ابتلای مجدد جلوگیری می‌کند.
در عین حال مطالعه روی 110 بیمار کرونایی نشان داد در بدن 30 درصد آن‌ها که به کووید 19 خفیف مبتلا شده بودند آنتی بادی ایجاد نشده است.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که 30 درصد افرادی که تاکنون به کرونا آلوده نشده اند به این دلیل بوده است که پیش از این به مجموعه‌ای از ویروس‌های خفیفی از جنس کرونا آلوده شده اند و به نوعی ایمنی در بدنشان ایجاد شده است.
محققان یک موسسه تحقیقات پزشکی در هامبورگ نیز اعلام کردند آن‌هایی که بدون نشانه به کرونا آلوده می‌شوند تعداد کمی ویروس وارد بدنشان شده است و بنابراین تعداد آنتی بادی‌های ایجاد شده در خون شان نیز بسیار اندک است و به تدریج از بین می‌رود.

آنتی‌بادی خون شتر بی‌کوهان ویروس کرونا را خنثی می‌کند!
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: آنتی بادی‌های دریافتی از خون «لاما» -یک نوع شتر بدون کوهان- می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کند و بنابراین می‌توان به عنوان درمان برای بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-19 استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل، لاماها (glama) نوعی شترسان اهلی بومی آمریکای جنوبی هستند؛ لاما برخلاف شترها فاقد کوهان است و مانند اکثر حیوانات خانگی پوست آنها دارای ترکیب رنگ‌های متفاوتی چون سفید، قهوه‌ای، سیاه است. فرم پاها و لب‌های این حیوان همانند شتر است. از لاما در علم پزشکی همانند دلفین برای درمان بیماران استفاده می‌شود و این حیوان قادر است تا 30 کیلوگرم بار را حمل کند.
امروزه دامنه پرورش و نگهداری لاما به خارج از آمریکای جنوبی کشیده شده و در حال حاضر در آمریکا و اروپا این حیوان برای پشم و گوشتش پرورش داده می‌شود.
لاماها و نیز شترها و آلپاکا (Alpaca) -گونه‌ای لاما- معمولا آنتی بادی های بسیار کوچکی به نام «نانوبادی ها» تولید می کنند که نسبت به آنتی بادی هایی که بدن انسان تولید می کنند، کوتوله محسوب می شوند. نتایج آزمایش هایی که بر روی نانوبادی های گرفته شده از خون لاما در آزمایشگاه انجام شد، نشان می دهند که این آنتی بادی ها را که به صورت طبیعی تولید می شوند، می توان به گونه طراحی کرد که اتصال محکم به «پروتئین اسپایک» (spike protein) ویروس کرونا و ممانعت از ورود این ویروس به دورن سلول های انسان، ویروس کرونا را خنثی کند.
محققان دانشگاه «ردینگ» در انگلیس که این تحقیق را انجام دادند، معتقدند که از این نانوبادی های مشتق شده از خون لاما در نهایت می توان به عنوان درمان برای انسان های مبتلا به موارد شدید کووید-19 استفاده کرد.
پژوهشگران در این مطالعه دو نانوبادی از خون لاما را به نام Fifi گرفتند. آنها این نانوبادی ها را به گونه ای تنظیم کردند که پروتیین اسپایک را در سطح ویروس کووید-19 (SARS-CoV-2) هدف قرار دهد. آنها متوجه شدند که این نانوبادی ها با موفقیت مانع چسبیدن این ویروس به گیرنده در سطح سلول های انسانی می شود.
با این حال این تحقیق هنوز در مراحل بسیار اولیه بسر می برد و رسیدن به مرحله آزمایشات انسانی آن معمولا به یک یا چند سال زمان نیاز دارد.

کشف پژوهشگران آلمانی: کودکان ناقل کرونا نیستند
پژوهشگران دانشگاه درسدن آلمان دریافته اند که کودکان در مدارس ناقل ویروس کرونا نیستند.
بر اساس آزمایشی که روی 2000 دانش آموز و معلم انجام شده
است، مشخص شد که کودکان می‌توانند مانند ترمزی در برابر آلودگی به کرونا عمل کنند.
پژوهشگران با مطالعه بر روی نمونه خون حدود 1500 کودک در سنین 14 تا 18 سال و 500 معلم از 13 مدرسه در اردیبهشت و خرداد امسال به این نتیجه رسیده اند.
"رینهارد برنر" استاد جراحی قلب و عروق در بیمارستان دانشگاهی شهر درسدن آلمان گفت: از حدود 2000 نفر، تنها 12 نفر آنتی بادی داشتند و نتایج اولیه نقش دانش آموزان در انتقال بیماری به بزرگسالان را تایید نمی‌کرد.
برنر در نشست خبری گفت: کودکان حتی ممکن است به عنوان یک ترمز در ابتلا به کرونا عمل کنند و ابتلای دانش آموزان به کووید 19 نمی‌تواند گسترش ویروس را در پی داشته باشد.

اگر همه مردم آمریکا ماسک بزنند کرونا ظرف 8 هفته مهار می‌شود
مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا گفت استفاده همه مردم از ماسک باعث کنترل ویروس کرونا در کشور طی هشت هفته خواهد شد.
به گزارش رویترز، رابرت ردفیلد مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا گفت: استفاده همه مردم از ماسک باعث کنترل ویروس کرونا در کشور طی هشت هفته خواهد شد.
رابرت ردفیلد در مصاحبه اینترنتی با مجله انجمن پزشکان آمریکا گفت: اگر همه آمریکایی‌ها از ماسک استفاده کنند کنترل افزایش موارد ابتلا به کووید 19 در کشور در فاصله زمانی بین چهار تا هشت هفته امکان پذیر است.
این مقام ارشد بهداشتی آمریکا افزود: معتقدم اگر ما بتوانیم کاری کنیم که همه مردم از همین الان ماسک بزنند ‏در آن صورت می‌توانیم ویروس کرونا را طی چهار یا شش یا هشت هفته کنترل کنیم.

افزایش سقط جنین در شرایط کرونایی
شمار سقط جنین در انگلیس، در شرایط همه گیری ویروس کرونا، به طور هشدار دهنده‌ای افزایش یافته و در یکی از بیمارستان‌های لندن، 4 برابر شده است.
در شرایطی که نظام بهداشت و درمان انگلیس، بر مهار همه گیری ویروس کرونا متمرکز شده، بارداری‌های پرخطر را از یاد برده است.
به نوشته دیلی میل، در گزارشی که درباره سقط جنین در شرایط همه گیری در انگلیس تهیه شده، آمده است: "نگرانی ناشی از همه گیری کووید 19، به صورت مستقیم بر افزایش سقط جنین اثر گذارده است و همچنین با بی توجهی به عوامل خطرزا در دوران بارداری، به صورت غیر مستقیم نیز در زیاد شدن سقط جنین در انگلیس اثر داشته است."
دیلی میل به نقل از اسما خلیل (Asma Khalil)، مسوول بررسی چرایی افزایش سقط جنین در شرایط همه گیری ویروس کرونا در انگلیس و شاغل در بیمارستان دانشگاهی سنت جورج در لندن نوشت: یافته‌ها درباره افزایش سقط جنین در شرایط همه گیری، هشدار دهنده است و گزارش‌ها درباره افزایش سقط جنین در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را تایید می‌کند.
به نوشته دیلی میل، از آغاز همه گیری ویروس کرونا در انگلیس، شمار سقط جنین‌ها در بیمارستان دانشگاه سنت جورج در لندن، 4 برابر شده است.

عوارض جدید ویروس کرونا
روزهای نخست بیماری کرونا را با علائم تنفسی میشناختیم اما حالا متخصصان دریافتند که این ویروس همه ارگان های بدن انسان را درگیر میکند.
به گفته منخصصان؛ انواع آسیب ها در  عروق مغزی از جمله سکته مغزی، التهاب و سکته قلبی و همچنین بیماری های چشمی موسوم به چشم قرمز از آسیب های بیماری کروناست.
کارشناسان معتقدند ؛ رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، شستشوی دست و استفاده از ماسک بهترین راه مقابله با بیماری کووید19 است.

احتمال شیوع کاوازاکی با تحریک کرونا
فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: بیماری کاوازاکی یک بیماری خود ایمنی و روماتیسمی است که طیف وسیعی از علائم را در کودکان به همراه دارد.
دکتر وحید ضیایی افزود: کاوازاکی بیماری خودایمنی و روماتیسمی است که بیش از 50 سال از شناسایی آن می گذرد و بیماری های عفونی ویروسی می توانند تحریک شروع این بیماری باشند و اکنون که بیماری کرونا در کشور و جهان مطرح است این زمینه قوت گرفته است که بیماری کرونا تحریک کننده شروع کاوازاکی در کشور باشد.
وی ادامه داد: بیماری مشابه کاوازاکی که این روزها در کشور در بین کودکان دیده می شود سندرومی التهابی مشابه کاوازاکی است که در موارد زیادی از جمله تب بالای 40 درجه، بثورات و التهابات پوستی با یکدیگر مشابهت دارند اما از طرفی دیگر کاوازاکی به درگیری عروقی قلبی می انجامد اما در سندروم التهابی که دیده می شود شاهد درگیری عضله قلب هم هستیم ضمن این که بیماری کاوازاکی در سنین زیر 5 سال دیده می شود در حالی که این سندروم التهابی در سنین نوزادی تا 15 سالگی هم دیده شده است.
دکتر ضیایی با بیان این که این روزها کودکان مبتلا به این علائم مذکور در مرکز طبی کودکان بستری می شوند نیز ادامه داد: همکاران پزشک ما باید توجه کنیم که همه این موارد را یک کاوازاکی ساده در نظر نگیرند و به ارتباط آن با کووید 19 توجه کنند.
این فوق تخصص روماتولوژی اطفال با اشاره به تب ادامه دار در این کودکان گفت: پس از تب ناشی از کووید 19 عفونت ویروسی کودک مجدد دچار تب بالا و سپس درگیری پوست، مخاطات بدن، چشم، کبد و پانکراس و قلب می شود.
وی با اعلام این خبر که موارد کاوازاکی به طور معمول در پایان زمستان تا اواخر بهار دیده می شود، گفت: این روزها شاهد افزایش موارد مشابه کاوازاکی هستیم و چون درمان این بیماری مشابه کاوازاکی است به سرعت تزریق ای وی ای جی را شروع می کنیم.
وی با بیان این که در این بیماری ها چندان داروی تب بر جواب نمی دهد، گفت: والدین به درجه تب کودک توجه ویژه کنند و در صورت بروز تب مقاوم به داروی تب بر به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
آقای دکتر ضیایی در خصوص عارضه قلبی این بیماری و کاوازاکی گفت: اگر عارضه قلبی بیماری کاوازاکی درمان نشود تا درازمدت و حتی پایان عمر فرد باقی می ماند و بنابر این اکوی قلب این کودکان هر چند ماه یک بار ضروری است.

اثربخشی رمدسیویر برای درمان کرونا اثبات نشده است
معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: داروی فاویپیراویر داخلی سازی شده و فقط برای درمان آنفولانزاست، اثربخشی رمدسیویر برای درمان کرونا اثبات نشده است.
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رد تاثیر داروی فاویپیراویر برای درمان کووید19 ، افزود : این دارو فقط برای درمان آنفولانزا کاربرد دارد.
وی گفت : از حدود دو ماه قبل یکی از شرکت های داروسازی داخلی موفق به تولید این دارو و ورود آن با بازار دارویی کشور شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود : توان داروسازان ایرانی به حدی است که هر دارویی برای درمان بیماری ها در جهان ساخته شود ، این ظرفیت وجود دارد که در کمترین زمان ممکن در ایران داخلی سازی شود.
دکتر ملک زاده گفت : در خصوص داروی رمدسیویر هم هنوز نتیجه قطعی برای اثر بخشی آن در درمان کرونا وجود ندارد.
وی تصریح کرد :‌مطالعات اثر بخشی داروی رمدسیویر فقط برای بیمارانی که با افت اکسیژن درگیر بوده اند انجام شده است و نتایج قطعی در خصوص درمان کرونا با این دارو وجود ندارد.

تولید داروی موثر در درمان کرونا از هفته آینده
وزیر بهداشت گفت: اگر این محدودیت‌ها و رعایت مردم جدی گرفته شود نتایج خوب آن را تا دو هفته آینده شاهد خواهیم بود.
دکتر سعید نمکی از همکاری مردم در استفاده ماسک قدردانی کرد.
وی با اشاره به گزارش خود در جلسه امروز هیئت دولت، گفت: در دو سه هفته گذشته روزهای سختی را داشتیم ، بخصوص در استان های غرب، شمال غرب، جنوب، جنوب غرب و سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور ، خوشبختانه با همراهی مردم و کمک همه مسولان استانی ، استانداران و همکاران پرتلاش ما در حوزه سلامت، وضعیت مطللوب تر است و تا حد مناسبی بیماری  و ورودی ها ی به مراکز درمانی و بستری ها و مرگ و میرها رو به کاهش است اما در تعدادی استان ها همچنان جای نگرانی داریم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هفته آینده نخستین تولید ملی داروی «رمدسیویر» انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.
دکتر سعید نمکی در حاشیه جلسه هیئت دولت در ارتباط زنده با شبکه خبر افزود: قاچاق و فراورده‌های جعلی داروی «رمدسیویر» کنترل شده و توزیع گسترده آن دیروز صورت گرفته است.
وزیر بهداشت افزود: بحث دارو‌هایی که برای کرونا به کار می‌بریم هم هست. کووید 19، داروی مشخصی ندارد، اما «فاوی پیراوی Favipiravir»» و «رمدسیویر» از جمله دارو‌هایی است که تجویز می‌شده است به ویژه داروی رمدسیویر که در اروپا و امریکا تاکیداتی در اثر بخشی آن بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه تهیه داروی «رمدسیویر» مردم با یکسری شیاد در قاچاق آن و فراورده‌های جعلی آن روبرو بودند. دیروز این دارو به اندازه کافی توزیع شد و هفته آینده نخستین تولید ملی این دارو انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.
وزیر بهداشت گفت: در جلسه امروز هیئت دولت، گزارشی از استان‌های گرفتار خدمت رییس جمهور ارائه دادم. در روز‌های گذشته در استان‌های غرب، شمال غرب، جنوب غرب و سیستان و بلوچستان روز‌های سختی گذشت.
وی ادامه داد: با همکاری مردم و همکاران من در دانشگاه‌های علوم پزشکی و کادر درمان امروز وضعیت بسیار مطلوب تری در خصوص این بیماری داریم و در استان‌های کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان در حد کنترل شده است و بیماران بستری کم و مرگ و میر نیز در حال کاهش است.
وزیزر بهداشت گفت: در استان‌های مازندران، خراسان رضوی، تهران و البرز جای نگرانی داریم و ان شاء الله بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.
وی گفت: گزارش زدن ماسک و رعایت فاصله‌ها از سوی مردم بسیار خشنود کننده بوده و همچنین گزارشی از تفویض اختیاری که رییس جمهور داده که در کمیته‌های استانی تصمیمات خوبی برای محدودیت‌های جدید گرفته شده است و اگر بخواهیم این روال را دنبال کنیم در کاهش ابتلا بسیار موفق خواهیم شد.
وزیر بهداشت: اگر این محدودیت‌ها و رعایت مردم جدی گرفته شود نتایج خوب آن را تا دو هفته آینده شاهد خواهیم بود.
دکتر نمکی درباره محدودیت‌های اعمال گفت: این تصمیم قبلا ابلاغ شده است. دکتر زالی در تهران و بقیه نیز به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده اند. درباره بعضی محدودیت‌های جدید یک هفته با این اهنگ جلو خواهیم رفت اگر وضعیت بهبود پیدا نکرد ادامه دارد.
وزیر بهداشت با اشاره به کار روی شیوه نامه های دارویی در وزارت بهداشت افزود:همکاران ما در 57 گروه تحقیقاتی در حال کار روی این موضوع هستند و نتایج در کمیته علمی که توسط 50 نفر از برجسته ترین پزشکان اداره می شود ، بحث و نقد می شود.
وی ادامه داد:درآینده نزدیک نتایج این تحقیقات ملی را که ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح در حال تحقیق در زمینه دارو است منتشر خواهد کرد.

ماسک سوپاپ‌دار نزنید
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: استفاده از ماسک سوپاپ دار غلط است، زیرا عمده این ماسک‌ها استاندارد نیستند و هوا را بیرون می‌دهند.
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش احتمال انتقال کرونا در محیط‌های سر بسته، گفت: مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها فوق‌العاده افزایش یافته است و در یک اوج به سر می‌بریم بنابراین مردم باید بسیار رعایت کنند .
دکتر مینو محرز درباره انتقال کرونا ویروس از طریق هوا، افزود: به طور کلی در محیط‌های سربسته ویروس می‌تواند ماندگار شود و اگر به مدت طولانی حتی با ماسک در محیط سربسته باشیم، امکان ابتلا وجود دارد؛ بنابراین ویروس مدتی در هوا می‌ماند، اما اینکه چقدر ماندگاری دارد، به عوامل متعددی بستگی دارد که همچنان در حال بررسی و مطالعه است.
وی افزود: مطالعاتی در دنیا انجام‌شده است که بر اساس آن‌ها گفته شده که کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود. منتها اعلام کردند که این نوع انتقال در شرایط خاص و در بیمارستان‌ها ممکن است و هنوز به آن معنی سازمان جهانی بهداشت تایید نکرده که انتقال کرونا کاملا از طریق هوا باشد، اما ویروس مدتی در هوا می‌ماند و انتقال آن به انسان از طریق هوا و ترشحات تنفسی است. در صورتی که افراد بحث شست و شوی دست‌ها را رعایت کنند، انتقال کرونا از طریق تماس با سطوح کنترل می‌شود؛ بنابراین کرونا در هوا وجود دارد، اما هنوز نمی‌دانیم که چقدر در هوا می‌ماند؛ بنابراین در محیط‌های بسته به راحتی از طریق هوا و از طریق فرد مبتلا و بدون ماسک می‌تواند منتقل شود.
 خانم محرز با بیان اینکه حتی در محیط‌های باز هم اگر افراد خیلی به یکدیگر نزدیک باشند و از ماسک استفاده نکنند، ویروس می‌تواند منتقل شود، ادامه داد: البته از آنجایی که در محیط بسته هوا راکد است، احتمال انتقال ویروس بیشتر است. ما همواره می‌گوییم در محیط‌های بسته پنجره را باز کنید تا تهویه هوا انجام شود. به عنوان مثال برای بیماری که مبتلا به بیماری سل است، توصیه می‌شود که در روز چندین بار هوای اتاقش را تهویه کنند تا ویروس‌های معلق در هوا خارج شوند، اما وقتی هوا بسته و راکد باشد، ویروس راحت‌تر منتقل می‌شود.
 وی با اشاره به وضعیت تهویه در مترو، اظهار کرد: در مترو، محیط بسته است و افراد حتما باید با ماسک وارد مترو شوند. متاسفانه شاهدیم که همچنان عده‌ای بدون ماسک وارد مترو می‌شوند که بسیار خطرناک است. مترو و اتوبوس که در آن افراد نزدیک به یکدیگر می‌ایستند، محل خطرناکی برای انتقال کرونا ویروس است؛ بنابراین مردم‌حتما ماسک بزنند. در عین حال تا حد امکان فاصله فیزیکی را حفظ کنند.
 خانم محرز با تاکید بر اینکه اکنون که در بحبوحه انتقال بیماری به سر می‌بریم، مردم تا حد امکان از منزل خارج نشوند، گفت: اگر هم از خانه بیرون می‌روید، حتما ماسک بزنید و سریعا به خانه بازگردید. در عین حال در تجمعات حضور پیدا نکنید.
وی افزود: می‌بینیم که تعداد زیادی از بیماران افرادی بودند که بعد از بازگشایی‌ها در تجمعاتی مانند مراسم‌ها حضور یافته و به کووید_19 مبتلا شده‌اند. اگر در این اماکن مسائل پیشگیرانه رعایت نمی‌شود، باید مجددا آن‌ها را تعطیل کنند؛ بنابراین مجالس سوگواری، عروسی، مهمانی و... باید تعطیل شوند. اکنون شاهدیم که بسیاری افراد به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند.
محرز درباره استفاده از ماسک سوپاپ دار برای پیشگیری از انتقال کرونا، گفت: استفاده از ماسک سوپاپ دار بسیار غلط است، زیرا عمده این ماسک‌ها استاندارد نیستند و هوا را بیرون می‌دهد. بر این اساس اگر یک فرد مبتلا به کووید_19 از ماسک سوپاپ‌دار استفاده کند، نفس که می‌کشد، از طریق سوپاپ ذرات تنفسی را خارج و بیشتر ویروس را منتشر می‌کند. از این ماسک‌ها به‌عنوان ماسک N95 یاد می‌شود، اما این‌ها استاندارد نبوده و بعضا تقلبی هستند.
وی درباره وضعیت ابتلا به کووید_19 در کشور، گفت: مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها فوق العاده افزایش یافته و در یک اوج به سر می‌بریم؛ بنابراین مردم باید بسیار رعایت کنند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند، حتما ماسک بزنند و شست و شوی مداوم دست‌ها را هم مد نظر قرار دهند. در عین‌حال دولت هم باید از برگزاری تجمعات جلوگیری کند

آیا کرونا از طریق سرویس بهداشتی منتقل می‌شود؟
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: تمام ترشحات فرد آلوده، از جمله مدفوع، می‌تواند ناقل ویروس کووید-19 باشد.
خانم دکتر سالاریان در پاسخ به برخی ابهامات مبنی بر آلوده بودن مدفوع فرد مبتلا به کرونا، افزود: توصیه می‌شود زمانی که تست PCR فردی مثبت شد یا شک دارد که ممکن است ناقل باشد، از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کند.
وی گفت: در همین راستا بهتر است از سرویس فرنگی استفاد شود، چراکه این امکان وجود دارد قبل از کشیدن سیفون با بستن در آن از پخش هوای آلوده به فضای توالت جلوگیری شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تاکید بر لزوم شست‌وشو و ضد عفونی مداوم فضای سرویس بهداشتی، افزود: از طرفی شست‌وشوی دست‌ها، به ویژه میان انگشتان، زیر ناخن‌ها و بین خطوط دست بعد از استفاده از سرویس باید با دقت بیشتری انجام شود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا علمی همه گیری ویروس کرونا ویروس کرونا را خنثی افزایش سقط جنین سقط جنین در شرایط ماسک سوپاپ دار شرایط همه گیری استفاده از ماسک مشابه کاوازاکی آنتی بادی افزایش یافته بیماری کرونا انتقال کرونا بیمارستان ها آنتی بادی ها ایجاد شده واکسن کرونا وزیر بهداشت عوارض جانبی تولید واکسن درمان کرونا طریق هوا نشان می دهد دیده می شود استان ها ماسک بزنند بهداشت گفت محدودیت ها هفته آینده برای درمان آمریکا گفت کووید 19 عین حال کووید 19 انجام شده بیماری ها انجام شد دیلی میل همه مردم هشت هفته فوق تخصص خواهد شد اثر بخشی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری آنلاین، باید قبول کنیم که ما ایرانی‌ها دارو زیاد مصرف می‌کنیم و حتی اگر به آنها دست نزنیم، باید چند ورق از هر کدام در یخچال و کشوی کابینت ما باشد. ژلوفن، نوافن، استامینوفن کدوئین، دیازپام، لورازپام، دایمیتیکون، شیاف و خیلی از داروهای دیگر که فکر می‌کنیم لازم است برای روز مبادا در خانه باشد.

تعدادی از داروها نیازی به نسخه ندارند و شما با مراجعه به داروخانه می‌توانید آنها را تهیه کنید. این داروها، داروهای OTC یا Over the Counter Drug نام دارند. دسته‌ دیگری از داروها نیازمند نسخه پزشک هستند اما بسیاری از داروخانه‌ها معمولا آنها را هم بدون نسخه در اختیار افراد می‌گذارند. داروهایی که مصرف بی‌رویه آنها می‌تواند عوارض متعددی برای سلامت داشته باشد و سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد.

آیا مُجازیم داروهای OTC را خودسرانه مصرف کنیم؟

دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی در گفتگو با همشهری به نکات جالبی درباره مصرف داروهای OTC اشاره می‌کند که دانستن آنها شاید باعث شود که دست از مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت داروها برداریم و به سلامت خود اهمیت دهیم.

دکتر پورقلیچ می‌گوید: مصرف خودسرانه داروهای OTC بستگی به بیماری ما دارد. اگر بیماری سبک باشد که معمولا دچارش می‌شویم و اولین بار نیست، مثل سردرد همیشگی، سرماخوردگی همیشگی، آلرژی و آبریزش بینی همیشگی، درد قاعدگی همیشگی و از این قبیل که قبلا پزشک اجازه داده که در چنین مواقعی داروهای خاصی را برای تسکین درد استفاده کنیم، می‌توانیم در حد ۴۸ ساعت آنها را مصرف کنیم. اما اگر بعد از ۴۸ ساعت و حداکثر ۷۲ ساعت علائم برطرف نشد، یا تشدید شد یا علائم دیگری به آن اضافه شد که شبیه علائم همیشگی نیست، باید حتما به پزشک مراجعه کنیم و خودسرانه مصرف داروها را ادامه ندهیم. مثلا اگر سردردی داریم که هرچقدر هم قرص می‌خوریم، خوب نمی‌شود، قاعدتا باید مصرف خودسرانه دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنیم.

داروخانه‌ها به فروشگاه تنزل پیدا کرده‌اند

این پزشک عمومی می‌گوید: در کشورهای دیگر هم یک سری داروها هستند که در فروشگاه‌ها ارائه می‌شوند و مردم می‌توانند بدون نسخه، آنها را خریداری کنند اما در ایران، الان مشکل فقط داروهای OTC نیست. مشکل ما داروهایی هستند که در قالب OTC به مردم ارائه می‌شوند. مثل آزیترومایسین، دیازپام، سفکسیم و ... . یا دارویی که همیشه مصرف می‌کنیم را می‌بریم به داروخانه نشان می‌دهیم و می‌گوییم من همیشه این را مصرف می‌کنم و داروخانه هم بدون نسخه آن را به شما می‌دهد. یعنی داروخانه در کشور ما جایگاه و مقام فروشگاه را پیدا کرده است. در حالی که ساختار و کارکرد فارمِسی که تنها تعدادی از داروهای OTC را در اختیار دارد، با دراگ‌استور متفاوت است. اما اینجا داروخانه‌ها شبیه فارمِسی‌ها عمل می‌کنند.

مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک ویروس ساده؟

دکتر پورقلیچ به یک نکته خیلی مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی از مواقع گلودرد شما ممکن است به خاطر یک میکروب یا ویروس ساده باشد. بهبود این ویروس ساده یک روندی دارد؛ مثلا ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و بعد علائمش از بین می‌رود. اما وقتی شما برای بهبود آن آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، میکروب‌های ساده را هم از بین می‌برید و به میکروب‌های خطرناک‌تر و مقاوم تر فرصت جولان می‌دهید و دوره درمان‌تان هم طولانی‌تر می‌شود.

او می‌گوید: البته آنتی‌بیوتیک‌ها OTC نیستند اما میزان مصرف آنها در کشور بسیار بالا است و خیلی‌ها خبر ندارند که چه عوارض متعددی دارند. بسیاری‌ از افراد برای کوچک‌ترین مشکل مثل گلودرد یا داشتن خلط، آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند! در حالی که آنتی‌بیوتیک اصلا روی عفونت تاثیری ندارد. فقط ممکن است در شما مقاومت دارویی ایجاد کند. یعنی اگر شما بعدها عفونت روده، عفونت گوش یا عفونت سینوس بگیرید، دیگر بدن شما به آن آنتی‌بیوتیک جواب نخواهد داد و دربرابرش مقاومت خواهد کرد و شما مجبور می‌شوید آنتی‌بیوتیک قوی‌تری مصرف کنید که آن هم تبعات و عوارض خاص خود را دارد.

این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید

دکتر پورقلیچ در ادامه گفتگو درباره عوارض مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت ۷ داروی OTC و غیر OTC توضیحاتی می‌دهد که دانستن آنها بسیار ضروری است.

استامینوفن کدئین؛ ایرانی‌ها استامینوفن کدئین را زیاد مصرفش می‌کنند و فکر می‌کنند خطری هم ندارد. ما بیمار داشتیم که روزی ۲ بسته استامینوفن کدئین مصرف می‌کرد و دیگر صاحب کبد سالمی نبود. استامینوفن اگر بیش از دوز مجاز مصرف شود، داروی بسیار مضری برای کبد است. کدئین آن هم اگر بیش از ۳ روز مصرف شود، هم وابستگی ایجاد می‌کند و هم باعث از بین رفتن سلول‌های کبدی می‌شود.

ژلوفن و ایبوپروفن؛

این دو دارو جزو مسکن‌های غیر استروئیدی هستند و مهم‌ترین عوارض‌شان عوارض گوارشی است. اگر این ۲ دارو را طولانی مصرف کنید یا اگر زمینه بیماری‌های گوارشی داشته باشید، ممکن است بیماری گوارشی شما تشدید شود. برخی از افراد برای بیماری قلبی‌شان داروهای دیگری مثل آسپرین هم مصرف می‌کنند. این افراد اگر پروفن مصرف کنند، رقت خون‌شان بیشتر می‌شود و ممکن است مستعد خونریزی شوند. به خصوص افرادی که فشارخون دارند و فشارخون آنها کنترل‌نشده است. در خیلی از مواقع یک خونریزی کوچک با مصرف این داروها ممکن است به یک خونریزی وسیع مغزی تبدیل شود.

ژلوفن و پروفن برای تسکین درد قاعدگی؛

ژلوفن و پروفن چون خون را رقیق می‌کنند، ممکن است که مقدار خونریزی را بیشتر کنند. درد را از بین می‌برند اما مقدار خونریزی را افزایش می‌دهند. معمولا پزشکان این ۲ دارو را برای کاهش درد قاعدگی زیاد تجویز نمی‌کنند. ممکن است ترکیبی تجویز کنند. مثلا نوافن تجویز می‌کنند که ترکیبی از دوز پایین پروفن، استامینوفن و کافئین است. نوافن هم اثر تسکینی دارد و هم عوارضش کمتر است.

شیاف؛

شیاف، یک شکل از داروی OTC غیر استروئیدی است مثل دیکلوفناک، ناپروکسن، استامینوفن و ... . خود شیاف ممکن است در برخی افراد در محل ورودش اثر تحریکی بر جا بگذارد. غیر از این، عوارض شیاف دقیقا مثل داروی خوراکی آن است. عوارضی مثل خونریزی معده و روده ، مشکلات کلیوی و بدتر شدن مشکلات قلبی به خصوص در سالمندان.

سدیم کلراید؛

سدیم کلراید به خودی خود عوارضی ندارد. مگر این که احساس کنید با مصرف آن دچار خشکی زیاد بینی، تحریک‌پذیری بینی، افزایش التهاب بینی، درد در گونه‌ها شده‌اید. در غیر این صورت مشکلی ندارد.

اشک مصنوعی؛

مصرف اشک مصنوعی معمولا منعی ندارد اما بهتر است با تجویز پزشک باشد. چون ممکن است چشم‌های شما مشکلی مثل التهابی داشته باشد و ۵ روز بعد از مصرف اشک مصنوعی با عفونت چشم مواجه شوید. مگر این که پزشک تجویز کرده باشد که ۶ ماه تا یک سال اشک مصنوعی را مصرف کنید. در این صورت می‌تواند اگر داروی شما قبل از این مدت تمام شد، می‌توانید آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

آنتی‌بیوتیک‌ها؛

آنتی‌بیوتیک‌ها همان طور که گفتم، در دسته داروهای OTC قرار نمی‌گیرند اما مصرف بالایی در کشور دارند و عوارض زیادی هم ایجاد می‌کنند. مثل آموکسی‌سیلین، سفکسیم، آموکسی‌کلاو و ... . عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها شامل اختلالات گوارشی، تداخل دارویی و مقاومت دارویی است.

دست از مصرف خودسرانه و طولانی‌مدت داروها برداریم

داروهای OTC یا بدون نسخه هم مثل هر داروی دیگری اگر طولانی‌مدت و بی‌رویه مصرف شوند، بعد از مدتی اثربخشی خود را از دست می‌دهند. چون خیلی از داروها معمولا در بدن ایجاد مقاومت می‌کنند. این نکته را دکتر پورقلیچ می‌گوید و اضافه می‌کند: اما نکته مهم‌تر از مقاومت دارویی، این است که علائمی مثل درد، سوزش، التهاب و سرفه علامت هستند و بیماری نیستند. پزشک با مشاهده این علائم به وجود یک بیماری پی می‌برد. بنابراین درمانش درمان علامتی خواهد بود. ولی بیمار نمی‌داند که علائمش مربوط به چه بیماری‌ای است و با مصرفِ مثلا مسکن یا آنتی‌بیوتیک، فقط بیماری را سرکوب می‌کند. ممکن است فردی از ۳ ماه قبل، درگیر تومور مغزی باشد و نداند و با مصرف مسکن، فقط موجب سرکوب آن شود. وگرنه تومور در جای خود باقی است.

این پزشک عمومی ادامه می‌دهد: گاهی پزشک، دارویی را برای مدت محدودی تجویز می‌کند اما فرد از آن به بعد هر بار مریض شد، آن دارو را از داروخانه می‌خرد و مصرف می‌کند. در حالی که ممکن است پزشک آن دارو را فقط برای دو هفته یا نهایتا یک ماه دستور داده باشد. اگر پزشک برای شما مثلا اُمپرازول تجویز کرد و بعد از یک ماه همچنان بهبود پیدا نکردید، دیگر نباید یک ماه دیگر هم آن را خودسرانه مصرف کنید. شاید اگر به همان پزشک مراجعه کنید، این بار شما را برای آندوسکوپی بفرستد تا ببیند مشکل دقیقا از کجا است. پس بهتر است دست از مصرف خودسرانه و طولانی‌مدت داروها برداریم تا سلامت‌مان به خطر نیفتد.

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است