Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق می‌گوید با توافقات صورت گرفته میان دو کشور، اتفاقات مثبتی در بازگشت ارز متعلق به ایران از عراق آغاز شده است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران و دومین واردکننده کالا از ایران، در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد واردات را از صادرکنندگان ایرانی به ثبت رساند که بر اساس براوردهای صورت گرفته، تا کنون حدود ۹ میلیارد دلار آن تسویه شده یا فرایند پرداخت را پشت سر گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به طلب سه میلیارد دلاری ایران از محل صادرات به عراق بیان کرد: بخش قابل توجهی از این طلب مربوط به صادراتی است که نهادهای دولتی انجام داده‌اند. ما در کنار صادرات کالایی، به عراق برق و گاز نیز صادر می‌کنیم و همین امر باعث شده در توافقات تجاری، شرکت‌های دولتی نیز سهیم باشند.

وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: بر اساس توافقاتی که در سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی ایران به عراق انجام شد، مقدمات اجرای توافق مشترک میان دو طرف کلید خورده است و می‌توان امیدوار بود سه میلیارد دلار باقی مانده نیز از این محل تسویه شود.

آل اسحاق در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های حاصل از تحریم‌های آمریکا، این تسویه حساب چگونه صورت می‌گیرد، توضیح داد: با توجه به پیچیدگی شرایط، دو طرف تلاش کرده‌اند راهکارهای مختلفی را نیز در این حوزه اعمال کنند. روش‌هایی از سوی دو طرف به جمع بندی رسیده که با توجه به شرایط تحریم پرداختن به جزئیات آنها به صلاح نیست اما در کل شرایط برای بازگشت این ارز به کشور از طریق تامین کالاهای مورد نیاز فراهم شده است.

وی درباره برخی نگرانی‌ها از احتمال کاهش همکاری‌های اقتصادی مشترک با مستقر شدن دولت جدید عراق نیز گفت: بر خلاف شایعات، ارتباط و همکاری‌های نزدیک میان دو کشور ادامه داشته است. با پیگیری دولت عراق مرزهای مشترک با ایران بار دیگر فعال شده‌اند و قطعا این ارتباط در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه دولت عراق تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات به ایران را نداشت، چندی قبل ناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران در سفری به بغداد از رسیدن به راه حل مشترکی خبر داد که در نتیجه آن، از سویی ایران امکان دریافت برخی کالاهای مورد نیاز خود را پیدا می‌کند و از سوی دیگر عراق نیز بدهی های خود به ایران را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس آمارهای رسمی تجاری، پس از چین، عراق دومین واردکننده عمده کالا از ایران به شمار می‌رود.

لینک کوتاه: asriran.com/0035uw

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه

به گزارش قدس آنلاین، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به ۲۸۶ میلیون دلار رسیده است.

پاکستان در ماه های ژانویه تا مارس سال قبل ۲۴۷ میلیون دلار کالا ازایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش واردات پاکستان از ایران در سومین ماه ۲۰۲۴ با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹۵.۶ میلیون دلار رسیده است. پاکستان همچنین در ماه فوریه ۸۶.۲ میلیون دلار و در ماه ژانویه ۱۰۴.۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

ایران نهمین منبع واردات پاکستان در مارس ۲۰۲۴ بوده است.  چین، عربستان و اندونزی به ترتیب سه رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده اند. پاکستان در این ماه ۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است.

بر اساس این گزارش در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۳ کل واردات پاکستان از ایران با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل از مواجه شده و به ۹۴۴ میلیون دلار رسیده بود. پاکستان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

آمارها نشان می دهد طی سال های اخیر صادرات پاکستان به ایران بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نبوده و با سیر روندی کاهشی از سال ۲۰۲۰ به مرز صفر رسیده است.

این در حالی است که واردات پاکستان از ایران روندی صعودی داشته است و از ۳۷۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۹۴۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بالغ شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • آشنایی با انواع وام بانک مهر ایران + شرایط و جزئیات دریافت وام از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان
  • سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / دره آراکو از نمای نزدیک / چگونه یک سخنرانی عالی داشته باشیم؟ / بوگاتی دیوو، خودروی ۵.۸ میلیون دلاری
  • اخراج پاکبانان شهرداری یاسوج صحت ندارد / درحال تسویه معوقات هستیم
  • ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق تسویه شد
  • تصمیم بی سابقه آمریکا برای تحریم یک واحد از ارتش اسرائیل/  تصویب کمک نظامی ۲۶ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل/ حمله پهپادی مقاومت عراق در جولان اشغالی/ احضار سفرای چند کشور توسط اسرائیل