Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، یکی از شاخص های جهانی که در تمام جهان مورد استناد قرار می گیرد، شاخص صلح جهانی ( Global Peace Index )   است . این شاخص که سالیانه تعیین می‌گرد برای اندازه‌گیری میزان صلح و آرامش نسبی در کشورها و بدست آوردن سطح آرامش و خشونت در سطح کشورها، مناطق و جهان است.

موسسه"اقتصاد و صلح" (IEP ) واقع در استرالیا از جایگاه خاصی برخوردار است و هرساله شاخص صلح جهانی را منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسسه یکی از 15 موسسه برتر و اتاق فکر جهان معرفی شده است.
 
بنا بر گزارش سالانۀ شاخص جهانی صلح وضعیت جهان نسبت به چند سده گذشته دستخوش ناآرامی شده است.

به گفتۀ استیو کلیلیا، رئیس موسسه جهانی صلح پس از تحلیل داده‌های به دست آمده از اتاق‌های فکر، موسسات پژوهشی، دولت‌ها و دانشگاه‌ها مهمترین دلیل کم شدن شرایط صلح‌آمیز در سراسر جهان، درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا بوده است که هزاران میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است.

صلح و ثروتِ اقتصادی با یکدیگر پیوند دارند. بر اساس یافته‌های این موسسه تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، خشونت‌های روی داده در سراسر جهان مبلغی حدود ۱۴.۸ تریلیون دلار آمریکا (معادل ۲ هزار دلار برای هر نفر) برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است.
 
23 عامل شامل 8 رکن اصلی در این رتبه بندی دخیل هستند. ۸ ركن اصلی صلح كه  در این رتبه بندی دخیل هستند عبارتند از: حكمرانی خوب، محيط كسـب و كار سالم، توزيع عادلانه منابع، پذيرش حقوق ديگران، روابط خوب بـا همسـايگان، جريـان آزاد اطلاعـات، سـطح بـالای آموزش و پرورش و فساد پايين.
 
در گزارش این موسسه که در سال 2019 منتشر شد، کشورهای جهان را بر اساس امنیت در کشور، درگیری‌ها و اختلافات داخلی یا خارجی، رابطه کشورها با همسایگان‌شان و تروریسم رتبه‌بندی و معرفی ‌کرده است. برهمین اساس وضعیت صلح در جهان در سال 2019، افغانستان، سوریه و سودان جنوبی بدترین و ایسلند، نیوزیلند و پرتغال بهترین رتبه را داشتند.
 
طبق اسناد موسسه اقتصاد و صلح؛ افغانستان جزء 5 کشور ناآرام جهان است که از سال 2018  وضعیت بدتری پیدا کرده است. هر چند تلاش های زیادی برای استقرار صلح در این کشور صورت گرفته است  اما تنش های قومی و مذهبی و منافع سایر کشورهای دور و نزدیک مانع از ثبات سیاسی و اقتصادی و به آرامش رسیدن این کشور شده است.

 پس لرزه های انتخابات و مسایل آن از یک طرف و مشکلات ناخواسته بهداشتی و بیماری کرونا از طرف دیگر باعث بدتر شدن ثبات جامعه افغانستان شده است  و شرایط نا امنی را برای این کشور ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟

سروش زادعلی، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران؛  لر تباران خاصه لر‌های بختیاری همیشه خود را وام دار کشور می‌دانند و ارتباط ایران و این قوم دارای یک ریشه عمیق و پیوند ذاتی تاریخی، همچون رابطه پدر و فرزندی است. در طول تاریخ همیشه رهبران سیاسی اجتماعی در این قوم بوده است که با تدبیر ثروت سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری که سرشار از ثروت است را بصورت عادلانه در تمام کشور توزیع و مناطق لر نشین هم از آن بهرمند شده اند.

قوم لر در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی کشور تاثیرات مثبتی داشته و اقدامات مهمی در راستای توسعه و رشد کشور برداشته است برای نمونه سردار اسعد بختیاری با اقدامات بجا و درست خود زمینه را برای توسعه سیاسی اجتماعی کشور فراهم آورد و تاثیر فراوانی در بوجود آمدن انقلاب مشروطیت و بنیان نهادن دموکراسی مدرن در تاریخ معاصر کشور داشته است.

متاسفانه در زمان پهلوی بسیاری از سران سیاسی اجتماعی ایل بختیاری اعدام شدند، با از بین رفتن رهبران این ایل تبعیض و عدم رسیدگی به مناطق لر نشین در نبود مطالبه گری شدت یافت، زمینه فقر و عدم توسعه در این مناطق کلید خورد تا جایی که برخی از فرهیختگان لرتبار تا به حال از گفتن قومیت خود احساس خجالت می‌کنند.

بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی اوضاع بهبود پیدا کرد، اما متاسفانه هنوز هم با توجه به وسعت، جمعیت و ثروتی که در جغرافیا و نیروی انسانی مناطق لر نشین وجود دارد به نسبت در ساختار سیاسی اجتماعی کشور کمتر دخالت داده می‌شوند.

سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری نشین آمار بالای بیکاری و عدم توسعه را دارا هستند این در حالی است که مهمترین منابع ثروت کشور در استان‌های لرنشین کشور قرار دارد، نفت و کشاورزی که بخش عمده آن مربوط به شهر‌های بختیاری نشین استان خوزستان، گاز که مربوط به لر‌های جنوبی در استان بوشهر، سر منشا پر آب‌ترین رود‌های شیرین کشور در مناطق بختیاری نشین چهارمحال بختیاری و لرستان قرار دارند، دز، کرخه، کارون و اروند را تشکیل می‌دهند و از مرکز تا جنوب کشور قومیت‌های مختلف را دور خود جمع کرده اند و ده‌ها ثروت دیگر که ازسرزمین‌های لر نشین استخراج می‌شود و ثروت حاصل از آن خرج تمام کشور می‌شود.

لر‌های بختیاری در طول تاریخ نشان داده اند که افرادی انقلابی، دلسوز، وطن پرست، عدالت خواه و باهوش هستند در این قوم فرهیختگان زیادی در زمینه‌ها مختلف خاصه حوزه سیاسی اجتماعی وجود دارد، اما متاسفانه در مناطق و استان‌هایی که در اکثریت هستند نسبت به جمعیت و وسعت جغرافیای که وجود دارد از آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود این موضوع رابطه مستقیم و معناداری با عدم توسعه این مناطق دارد.

قوم لر با وجود ثروت سرشاری که در این مناطق وجود دارد و با وجود نامهربانی‌هایی که نسبت به آن‌ها روا داده شده همه بصورت متحد وطن پرست هستند و هیچ جریان جدایی طلبی را تا بحال در خود جا نداده اند؛ لذا می‌بایست با توجه به پتانسیل که در این قوم وجود دارد از نیروی انسانی آن در سطوح مختلف حوزه سیاسی اجتماعی نهاد‌های کلان حاکمیتی استفاده گردد تا بتوان امیدوار بود تبعیضات و ناملایماتی‌ها که نسبت به این قوم روا داده شده است کاسته شود همچنین با ایجاد صنایع مختلف و بسترسازی طرح‌های توسعه برای این مناطق زمینه پیشرفت و اشتغال در این مناطق فراهم آید.

دیگر خبرها

  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند
  • نوآوری و تاب‌آوری، موتور جهش تولید
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخی تمدنی است
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخیتمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است
  • راز‌های ناگفته از تورم منفی ۱۰ درصدی افغانستان