Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@08:03:23 GMT

کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» به چاپ رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۱۷۴۴

کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» به چاپ رسید

هشتمین شماره از مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی به نام کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» در دو جلد توسط انتشارات عروج، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به چاپ رسید.

به گزارش جماران، تحقیق و نگارش این کتاب را عباس نصر انجام داده و در 1020 صفحه به «شهدای کوچه کردستان، محله آزادگان، خیابان آتشگاه اصفهان تقدیم کرده که برخی از آنها حتی شهر خود را کامل ندیده و جان فدای کردستان کردند؛ تا این سخن مردم را برای همیشه تاریخ فریاد کنند که کردستان از آن ایران اسلامی است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقدمه ای که معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بر این کتاب نوشته آمده است:«در مجموعه ای که تحت عنوان کردستان در روند انقلاب اسلامی پیش روی شما خواننده قرار گرفته حوادث و رویدادهای منطقه کردستان در جریان مبارزات مردم مسلمان ایران و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(س) در قالب هشت بخش با طی روند منطقی تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است».

بخش اول این کتاب، «بازشناسی کردستان» نام گرفته و به مطالبی همچون «تاریخ و فرهنگ کردستان»، «میراث تاریخی و فرهنگی» و «موقعیت استراتژیک کردستان» می پردازد. در آغاز این بخش آمده است:«کردها از تبار ایرانی و بخش اصلی بازماندگان قوم ایرانی ماد هستند. مادهای آریایی پس از ورود به زاگرس اقوام بومی آنجا یعنی کاسی ها و لولویی ها در لرستان دیگر اقوام آسیایی را در خود حل کرد و زبان ایرانی خود را در منطقه رواج کامل داد.

در کتیبه های سومری 2000 سال قبل از میلاد از کشوری به نام «کاردا» نام برده شده است. این اقوام همان قومی بودند که به گفته گزنفون مورخ یونانی را براتیگان پسر شاه آشور که با قبایل گورتی در حال جنگ بود بستند و لشکرکشی او را به سوی دریای مدیترانه متوقف ساختند. گرنفون این قوم را کاردو می نامد. بنابر نوشته های تاریخ نویسان و جغرافی دانان عرب، از قبیل بالاهوری، طبری و ابن اثیر قبایلی که بعدا به نام کرد شناخته شدند بیشتر نواحی شرقی رود بوتان و سواحل شمالی دجله را تا نواحی جزیره (جزیره ابن عمر) متصرف شدند.»

بخش دوم این کتاب نیز با عنوان «کارکردهای سیاسی و بحران توسعه نیافتگی» به موضوعات مختلفی از قبیل «کارکردهای سیاسی رژیم شاه در کردستان»، «بازتاب جشن ها»، «وضع آموزش و پرورش»، «وضع روستاها»، «وضع بهداشت» و «وضع کارگران» این استان پرداخته است.

بخش سوم «رویدادها و نگرانی ها» نام گرفته و «جنگ ایران و عراق با نام کردها»، «قانون خودمختاری کردهای عراق»، «ژنرال بارزانی و توافق الجزیره»، «ظهور طالبانی»، «تیمور بختیار و اعدام ها» و «ناراحتی یاران امام از اوضاع کردستان» از جمله مباحث مطرح شده در این بخش است.

در صفحه 167 این کتاب نوشته شده است:«در اسنادی که در این نوشتار آمده است ملاحظه می شود که مبارزان ایران چگونه با تنگنای رابطه با کردستان مواجه بوده اند. این تنگناها برای طرفداران امام خمینی خیلی سخت تر بوده است. برای مثال آیت الله جنتی موضوع شکست اعراب از اسرائیل را نبود وحدت در میان مسلمانان دانسته است و به همین دلیل از سخنرانی ایشان در سنندج جلوگیری شده و طبق آنچه در سند آمده است به دلیل موقعیت خاص استان کردستان(و شهر سنندج) از سخنرانی های بعدی ایشان جلوگیری به عمل آمده است و لذا در شهربانی هم از ایشان تعهد گرفته اند که در هیچ یک از شهرهای دیگر کردستان سخنرانی نکند.

بخش چهارم کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» با نام «امام، روحانیت و کردستان» به ناگفته هایی از «روحانیت کردستان در اسناد ساواک»، «بازتاب تبعید امام»، «تلاش های مرزی برای امام»، «تلاش های برون مرزی برای امام» و روحانیت شهرهای مختلف کردستان از جمله بیجار، بانه، مریوان و سقز پرداخته است. «خاطرات دو مبارز از تبعید در کردستان» و «تبعید آیت الله شیخ حسینعلی منتظری به سقز» نیز از مباحث مطرح شده در این بخش است.

بخش های پنجم و ششم به ترتیب «تاریخ شفاهی» و «رویدادهای انقلاب به روایت اسناد ساواک» را مطرح کرده اند.

در بخش هفتم «روزشمار رویدادهای 57 تا پیروزی انقلاب» آمده و مباحث جالبی مثل اینکه «چه شد که تیراندازی کردند؟»، «تذکر به دولت»، «علت آشوب کرمانشاه چه بود؟»، «تعطیلی مدارس»، «اعتصاب در بانه»، «انحلال اتاق اصناف»، «استعفای استاندار» و تظاهرات شهرهای مختلف در این بخش از کتاب آمده است.

بخش هشتم و پایانی کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» نیز به انتشار اسناد مرتبط با نقش کردستان در انقلاب اسلامی اختصاص یافته و مستندات مختلفی از جمله تصویر نامه های انقلابیون کردستان در این بخش آمده است.

 

اخبار مرتبط ناگفته های منطقه جماران را در کتاب خاطرات آیت الله سیدمهدی امام جمارانی بخوانید کتاب «مبانی عنایت و هدایت الهی از منظر صدرالمتالهین و امام خمینی(س)» منتشر شد جلسه نقد کتاب «اصفهان در انقلاب» برگزار شد کتاب «ازلیت فعل باری و حدوث عالم» به چاپ رسید

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی امام خمینی س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جمعی از کارگران خراسان رضوی در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

در این دیدار قرار است ۶۴ نفر از کارگران واحد صنعتی و تولیدی خراسان رضوی به نمایندگی از جامعه کارگری خراسان رضوی  به دیدار رهبر معظم انقلاب بروند.

این دیدار چهارشنبه ۵ اردیبهشت و در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

در خراسان رضوی بیش از یک میلیون کارگر در ۹۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است