Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور اخبار سلامت در روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه از سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع می کنیم. در حالی که در روزهای گذشته مسئولان سازمان غذا و دارو از فروش داروی تقلبی رمدسیویر در بازار سیاه و تایید نشدن آن در پروتکل درمان کرونا در ایران خبر داده بود، امروز وزیر بهداشت از تولید این دارو در ایران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمکی البته گفت: تاکنون داروی موثر و قابل اعتماد برای درمان ویروس کرونا در دنیا وجود ندارد اما داروی رمدسیویر در اروپا و آمریکا برای مبتلایان به این ویروس تجویز می شود و به اندازه کافی در کشور موجود بوده و از هفته آینده تولید ملی آن نیز آغاز می شود. البته داروی رمدسیویر توسط برخی شیادان در شبکه قاچاق و نوع جعلی آن عرضه می شد که با اقدام هوشمندانه، این دارو را به اندازه کافی در شبکه بهداشت و درمان توزیع کردیم.

۲۵ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته ۲۵ استان کشور را در شرایط قرمز یا هشدار اعلام کرد و البته وزیر بهداشت هم امروز در سخنان خود درباره وضعیت استانها تاکید کرد که همچنان استان های مازندران، خراسان رضوی، تهران و البرز از لحاظ ویروس کرونا جای نگرانی دارند و باید آن را مهار و کنترل کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت امروز چهارشنبه هم اعلام کرد: همانند روز گذشته استانهای آذربایجان های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

جان باختگان کرونا به ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر رسید

وی گفت: تاکنون ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۹۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۷۵ مورد بستری شدند.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۲۷ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

پیشنهادهای نظام پزشکی برای کرونا

صبح امروز نشست خبری آنلاین محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز برگزار شد، او که در ماههای گذشته چنین نامه به رئیس جمهوری نوشته بود، گفت: آخرین نامه را دیروز فرستادیم و تاکید کردیم که باید پروتکل های کنترلی کرونا به صورت محلی باشد و نه ملی و لازم است در شهرهای قرمز ۳۰ درصد کارکنان ادارات به صورت دورکاری و شیفتی دوره ای سر کار بروند تا هم تجمعات کمتر و  خیابانها خلوت تر شود و هم مشکل طرح ترافیک کمتر شود.

او گفت: کنترل کرونا به روش ایمنی جمعی مردود و کشورهایی که با این روش جلو رفته اند آسیب دیده اند و در جواب خبرنگار ایرنا نیز شلوغی و افزایش بار بیمارستانها و پرشدن آی سی یو ها را تایید کرد و گفت: باید بیماران بدحال را به بیمارستاهایی که آی سی یو خالی دارند منتقل کرد و البته تعداد تختهای آی سی یو نیز باید افزایش یابد.

ظفرقندی در این نشست از شهادت ۱۴۰ پزشک و پرستار و کادر درمانی برای خدمت به بیماران کرونا خبر داد و گفت: ۲۰ درصد این شهدا پرستار، ۱۹ درصد پرسنل بیمارستان و بقیه پزشک بودند.

رئیس سازمان نظام پزشکی از موثر بودن داروی رمدسیور در درمان بیماران شدید کرونا خبر داد اما در پاسخ به ایرنا گفت: تا زمانی که این دارو وارد پروتکل درمان کرونا نشود از پزشکان خواسته ایم این دارو را تجویز نکنند تا مردم برای تهیه آن در بازار سیاه سرگردان نشوند.

وی افزود: امروزه از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده ایمنی پس از ابتلا طولانی و غیر قابل تکرار نیست. بنابراین مدل ایمنی جمعی مردود است. وقتی ایمنی طولانی نباشد عود و بازگشت بیماری توسط افرادی که قبلا مبتلا شده اند ایجاد می شود بنابراین باید در روشهای که در کشورها اجرا می شود، بازنگری شود.

به گفته ظفرقندی، علاوه بر آسیب پزشکان و بیمارستانها در بحران کرونا، مشکلات اقتصادی نیز باعث شده که روزانه سه مطب کشور تعطیل شود و این پزشکان از کار طبابت کنار بروند. ظفرقندی همچنین از نیروهای نظامی و قوه قضاییه خواست برای نظارت در اجرای پروتکل های بهداشتی کمک کنند.

آزمایش موفق واکسن کرونا

رویترز نیز امروز اعلام کرد: نتایج آزمایش واکسن شرکت آمریکایی «مدرنا» نشان داد که این واکسن در بدن همه ۴۵ داوطلب سالم این آزمایش در مراحله اولیه تحقیقات، ایمنی ایجاد کرده و بی‌خطر بوده است.

تیم تحقیقات این واکسن در مجله پزشکی نیوانگلند اعلام کردند: داوطلبان دو دوز از این واکسن را با سطوح بالای پادتن های کشنده ویروس دریافت کردند. سطح این پادتن ها بسیار بالاتر از سطوح متوسطی است که در بدن افراد بهبود یافته از ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شده است.

این واکسن در بدن هیچ یک از داوطلبان این تحقیق عوارض جانبی جدی ایجاد نکرده اما بیش از نیمی از آنها واکنش های خفیفی را مانند خستگی، سردد، احساس سرماخوردگی، درد مفاصل در محل تزریق گزارش داده اند.

این علایم بعد از دریافت دوز دوم و در افرادی که دوز بالایی را دریافت کردند، مشاهده شده است.

کرونا در تهران

امروز همچنین در ادامه بازگشت محدودیت ها برای کنترل کرونا، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در پی ابلاغیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی‌ بر تعطیلی یک هفته‌ای مساجد کلان‌شهر تهران، در پیامی اعلام کرد: در این مدت مساجد بدون برگزاری نماز جماعت، در هر سه نوبت باز هستند.

نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز اظهار داشت:با توجه به شرایط موجود، فعلا سیاستی برای باز شدن نقاهتگاه‌ها وجود ندارد و به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شرایط دورکاری کارمندان و لغو طرح ترافیک در ستاد مدیریت بیماری کرونا مطرح شده و در حال پیگیری است.

وی گفت: ابتلا به کرونا ویروس جدی است. مردم بی خیال نباشند و حتی الامکان در خانه بمانند. از وسایل حفاظت فردی استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند، از حضور در مکان های پرتردد اجتناب و موارد بهداشتی را رعایت کنند. تاکنون ۳۰ درصد از تخت های دولتی تحت پوشش برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است که این خود به اقتصاد درمان صدمه وارد کرده است.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز درباره اجرا و یا عدم طرح ترافیک اعلام کرد: در این زمینه تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم و شهرداری از این تصمیمات حمایت و ملزم به اجرا کردن آن است.

۱۴۰ شهید پزشک و پرستار

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز به ایرنا گفت: جامعه پزشکی و پرستاری کشور تاکنون در اپیدمی کرونا بیش از ۱۴۰ شهید خدمت تقدیم کرده‌ و البته تعداد فوتی‌های این گروه بر اثر کرونا بیش از این تعداد است.

او همچنین از اجرای پویش ملی همدلی با مراقبان سلامت همزمان با روز پزشک خبر داد، موضوعی که قرار است با همکاری سازمان نظام پزشکی انجام شود و محمدرضا ظفرقندی نیز در نشست خبری به آن اشاره کرد. به گفته جهانپور وزارت بهداشت بزرگترین  ارگانی است که در بحران کرونا دچار آسیب شده است.

معتادان در خطر کرونا

مصاحبه با کارشناسان نیز برای آموزش و اطلاع رسانی و مراقبت و پیشگیری از کرونا نیز امروز در گروه های مختلف ایرنا دنبال شد. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه به کرونا گفت: معتادان به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن، بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

وی گفت: به نظر می رسد مطالب منتشر شده در فضای مجازی در مورد اینکه معتادان کرونا نمی گیرند، یک شایعه و مطلب بی اساس است یا توجیه کار ناپسند معتادان یا اقدام سودگران مرگ برای رسیدن به مقاصد اقتصادی بیشتر است.

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران راهنمای (پاسخ به پرسش چگونه بسته بندی مواد غذایی تمیز و شست وشو شوند) را منتشر کرد. بر اساس این راهنما، بهتر است هنگام استفاده از مواد غذایی بسته‌بندی شده، آنها را بلافاصله با آب و صابون شست و شو دهید، یا محتویات آن را به ظرف دیگری منتقل کنید یا برای سه روز در جایی از خانه نگه دارید و در این مدت به آنها دست نزنید.

مراقبت غذایی در برابر کرونا

بر اساس این گرارش، با توجه به احتمال آلودگی سطوح و ماندگاری ویروس کرونای جدید روی آنها (مقوا تا ۲۴ ساعت، پلاستیک و استیل ۲ تا ۳ روز) و نیز به منظور تأمین آرامش روانی افراد لازم است نکاتی را هنگام استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده در نظر داشت.

عباس قاضیانی کارشناس بهداشت محیط نیز امروز در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: با وجود اینکه تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده، این احتمال وجود دارد که افراد در تماس با سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس و سپس لمس صورت‌شان، به ویروس مبتلا شوند.

وی اظهار داشت: افراد در تماس با سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس کرونا، به ویروس مبتلا می شوند و این خطر زمانی بیشتر می شود که افراد در تماس نزدیک با افراد دیگر در هنگام خرید اقلام مورد نیاز و یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرار می‌گیرند. به همین دلیل به منظور پیشگیری از بیماری‌های با منشاء غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی همواره ضروری است.

قاضیانی ادامه داد: بعد از خرید اقلام غذایی، پاکت و یا کارتن غیر ضروری آنها را جدا و درسطل زباله دردار بریزید. ظرف کنسرو مواد غذایی را می‌توانید قبل از بازکردن یا ذخیره کردن آنها ضد عفونی کنید. سپس، دستها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید یا بلافاصله بعد از تماس با سطوح یا ظروف آلوده آنها را با محلول یا ژل بر پایه الکل ضد عفونی کنید.

افزایش کودکان مبتلا به کرونا

دکتر محمد صادق رضایی نایب رئیس مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا در ساری گفت که ۱۳ تا ۱۵ درصد از بیماران مشکوک به کرونا اعم از مراجعه‌کنندگان و بستری را کودکان و اطفال تشکیل می‌دهند.

به گفته او، آمار اطفال مبتلا به ویروس کرونا این روزها در سطح کشور و به طبع در استان مازندران روز به افزایش است و این رویه نه تنها سلامت این گروه سنی که سلامت سایر گروه‌های سنی را به دلیل ناقل بودنشان تهدید می کند.
رضایی تصریح کرد:‌ عدم ابتلا کودکان و اطفال به ویروس کرونا ناشی از اطلاعات نادرست نسبت به این بیماری بوده زیرا همان میزان که سایر گروه های سنی اعم از بزرگسالان در معرض خطر جدی این بیماری در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی قرار دارند، کودکان و اطفال نیز در امان نیستند.

برچسب‌ها ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا وزارت بهداشت بیماری کرونا مواد غذایی نظام پزشکی قرار دارند نیز امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست

با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری‌های متعدد، تزریق واکسن گارداسیل یکی از موضوعاتی است که در بازه زمانی اخیر مورد توجه قرار گرفته است و بنا بر اعلام مسئولان حوزه سلامت، تزریق همگانی این واکسن در حال حاضر ضرورتی ندارد، اما افراد به خواست خود می‌توانند نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل به بازار عرضه شده است که علیه ژنوتیپ‌های شش، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ عمل می‌کند؛ این واکسن قدرت پیشگیری ۷۰ درصدی برای سرطان دهانه رحم در زنانی که پیش از این به این ویروس آلوده نشده‌اند و همچنین قدرت پیشگیری تا ۹۰ درصد برای زگیل تناسلی را دارد.

همه این واکسن‌ها به روش بازآرایی ژنتیکی تهیه شده و شامل پارتیکل‌های شبه ویروس بدون DNA (در نتیجه غیرعفونی) هستند؛ این واکسن به حجم ۰.۵ میلی لیتر و به روش داخل عضلانی تزریق می‌شود و فواصل تزریق، صفر، دو و شش ماهگی است.

بهتر است واکسیناسیون برای دختران و پسران در سن ۱۲-۱۱ سالگی انجام شود، در غیر این صورت پسران تا ۲۱ سالگی و دختران تا ۲۶ سالگی باید واکسینه شوند؛ مدت زمان مصونیت ناشی از واکسن نامشخص است، اما در مطالعات مختلف پنج سال ذکر شده است.

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت‌، درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به عنوان مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند، بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد، بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم، به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.

وی افزود: اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

فرشیدی با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تأمین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی درباره ضرورت استفاده از این واکسن تصریح کرد: در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتماً این کار انجام خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، انجام خواهد شد.

تبلیغات واکسن گارداسیل ممنوع است

پیش از این، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: مشاهده شده است که برخی بلاگرها اقدام به تبلیغ داروهایی همچون واکسن گارداسیل در صفحات خود کرده‌اند که تبلیغ دارو به هر شکل در قانون کشور ممنوع اعلام شده و فروش و عرضه دارو در فضای مجازی ممنوع است.

سازمان غذا و دارو از تمام شهروندان درخواست می‌کند داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه‌های مجاز و تحت نظارت مسئول فنی تهیه کنند؛ در همین راستا از عموم شهروندان درخواست می‌شود از خرید دارو از طریق فضای مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ جدا خودداری کنند، چراکه این عرصه محل اقدامات سوداگرایانه افرادی است که با مخفی کردن هویت واقعی خود، سعی در کلاهبرداری و عرضه اقلام غیرمجاز دارند.

سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان سلامت و اصالت هیچیک از اقلامی که در فضای مجازی فروخته می‌‎شوند را به رسمیت نخواهد شناخت؛ چراکه این اقلام خارج از زنجیره تأمین رسمی بوده و احتمال جایگزینی داروهای اصیل و داروهای تقلبی در آنها بسیار بالا است.

عموم شهروندان می‌توانند از طریق تماس با سامانه رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو به آدرس B۲n.ir/t۸۰۴۲۰ شکایت خود را به ثبت برسانند.

چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کنیم؟

فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه واکسن گارداسیل از ویروس پاپیلومای انسانی تشکیل شده که این ویروس‌ها احتمال عفونت را برای زنان و مردان فراهم می‌کند و خطر ابتلاء به بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، می‌گوید: تزریق این واکسن در سنین ٩ تا ١٤ سالگی در دو نوبت و در سنین بالای ١٥ سال در سه نوبت خواهد بود.

وی افزود: تزریق این واکسن تنها مخصوص دختران نیست و برای پسران هم توصیه می‌شود، تزریق این واکسن هیچ عوارضی به همراه ندارد و در ارتقای سطح سلامت فرد و ایمنی نسبت به سرطان‌های وابسته به ویروس پاپیلوما بسیار مؤثر است.

کد خبر 747217

دیگر خبرها

  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • تدوین بسته‌های خدمتی در برنامه سلامت خانواده
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی برای افراد در برنامه «سلامت خانواده»
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی در برنامه «سلامت خانواده»
  • بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین نهایی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • افزایش تعداد مراقبین سلامت/ تقویت شبکه سلامت کشور