Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفدهمین جشنواره فیلم تصویر با معرفی برترین فیلم‌های بخش «چهل سال تهران» تمام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه تصویر سال، در آخرین روز از برنامه‌ نمایش فیلم‌های هفدهمین جشنواره فیلم تصویر که شروع آن به بیش از پنج ماه پیش برمی‌گردد و به خاطر پاندمی کووید ۱۹ با تاخیر، تعطیلی و توقف همراه بود، یک مراسم ویژه و محدود به حضور برخی از داوران، مسوولان فرهنگی و برندگان بخش ویژه «چهل سال تهران» در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد تا منتخبان این بخش معرفی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سیف‌اله صمدیان - دبیر هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر - گفت: ما دردوره هفدهم، ایده پروژه‌ای را داشتیم با عنوان «چهل سال تهران» که مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران از این طرح استقبال کردند و قرار شد این طرح در دو بخش فیلم و هنرهای تجسمی انجام بشود، یعنی چهل سال تهران از نگاه مستندسازان و عکاسان، گرافیست‌ها و کارتونیست‌ها.

او افزود: قرار بود ۱۵ اسفندماه همزمان با افتتاحیه خانه اتحادیه که بازسازی بسیارشایسته‌ای در آن‌جا توسط سازمان زیباسازی انجام شده است، عکس‌ها، کاریکاتورها و پوسترهای منتخب ۴۰ سال گذشته تهران در تعداد ۲۰۰ اثر رونمایی شود، و نمایش فیلم‌های منتخب به دلیل امکانات نمایشی در خانه هنرمندان باشد.

او با اشاره به این‌که از روز دوم اسفندماه که هفدهمین جشن تصویرسال در خانه هنرمندان آغاز شد، ناگهان کرونا همه چیز را تعطیل کرد، که نه خانه اتحادیه در روز پانزدهم افتتاح شد و نه بخش نمایشگاهی «چهل سال تهران» اضافه کرد: تا سه ماه خبری نبود، ولی از هشتم تیرماه شروع کردیم به نمایش ۵۱ فیلم منتخب ۴۰ سال گذشته شهر تهران و ۲۶ فیلم مسابقه این بخش که تا روز بیست و سوم تیرماه ۹۹ ادامه داشت. آخرین فیلم این بخش با نام «از طهران تا تهران» از تولیدات مرکز فیلم تصویر بود که با طرح و تدوین سهند صمدیان از مجموعه ۵۱ فیلم مستند ماندگار درباره شهر تهران که نام‌های سینماگران بزرگ ایران را در خود دارد، تهیه شده است. این فیلم علاوه بر رعایت بیان اطلاعات تاریخی شهر تهران، شیوه‌های تکنیکی و رویکردهای هنری و حسی فیلمسازان این مجموعه را نیز با تدوینی ویژه به نمایش می‌گذارد.

مستند «از طهران تا تهران» قرار است در کنار نمایشگاه هنرهای تجسمی که احتمالا از هشتم مردادماه در خانه اتحادیه افتتاح خواهد شد هرروزه در سینما تک خانه اتحادیه به نمایش درخواهد آمد.

بعد از نمایش مستند «از طهران تا تهران»، برندگان بخش فیلم «چهل سال تهران» به‌ شرح زیر معرفی شدند و جوایز خود را از نماینده هیات داوران بخش فیلم، احمد محیط طباطبایی، برزین ضرغامی (مدیرعامل)، یاسر جعفری، معاون توسعه و برنامه‌ریزی، بهروز فتخی و مجتبی موسوی، معاون سابق سازمان زیباسازی، به‌همراه شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر دریافت کردند. 

برندگان مسابقه بخش فیلم ویژه «چهل سال تهران»

اینجا تهران است/ کارگردان: سعید حدادی

 قصه بولوار/ کارگردان: داود اشرفی 

خلا/ کارگردان: حمید قدرتی

سه فیلم برگزیده این بخش برنده تندیس ویژه و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال و هدایای فرهنگی از سوی تصویرسال و سازمان زیباسازی شهر تهران شدند.

تهران/ کارگردان: میرکیان روشن‌نیا، برنده لوح تقدیر و هدایای فرهنگی.

اینجا به تمام آزادی‌ام فکر می‌کنم/ کارگردان: محمد حسنی، برنده جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس ویژه، دیپلم افتخار و هدایای فرهنگی.

اینجا کن است، اینجا کن نیست / کارگردان: علیرضا غفاری برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس ویژه، دیپلم افتخار و هدایای فرهنگی.

علیرضا غفاری کارگردان فیلم «اینجا کن است، اینجا کن نیست» برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره قبل از دریافت جایزه خود، با اشاره به فیلم «از طهران تا تهران»، از شهردار تهران به عنوان یک شخصیت  فرهنگی‌ که تهیه‌کننده فیلم هم بوده، خواست این فیلم را با همه مدیران ارشد بلدیه تهران ببینند و پیام فیلم را بشنوند؛ پیام مستتر در آن را با تدوین متفاوتی که صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم تصویر جشنواره فیلم تصویر طهران تا تهران سازمان زیباسازی هدایای فرهنگی چهل سال تهران خانه اتحادیه شهر تهران بخش فیلم اینجا کن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، استودیو جیبلی که استودیوی سازنده انیمیشن‌هایی چون «همسایه من توتورو» و انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهی‌خوار» است، جایزه نخل طلای افتخاری هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن را دریافت می‌کند. این نخستین بار است که این جایزه به جای یک فرد به یک گروه اهدا می‌شود.

این استودیو توسط هایائو میازاکی و توشیو سوزوکی در سال ۱۹۸۴ و با ساخت «نائوشیکا از دره باد» اثر میازاکی تاسیس شد.

سوزوکی در بیانیه‌ای گفت: واقعا مفتخر و خوشحالم که نخل طلای افتخاری به استودیو اهدا شد.

وی افزود: ۴۰ سال پیش، هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا و من استودیو جیبلی را با آرزوی ارایه انیمیشن‌های سطح بالا و با کیفیت برای کودکان و بزرگسالان در هر سنی راه انداختیم و امروز فیلم‌های ما در سراسر جهان تماشا می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی به موزه جیبلی، میتاکا و پارک جیبلی می‌آیند تا دنیای فیلم‌های ما را خودشان تجربه کنند.

سوزوکی در ادامه گفت: ما واقعا راه درازی را طی کردیم تا استودیو به چنین سازمان بزرگی بدل شود. اگرچه من و میازاکی خیلی پیر شده‌ایم، اما مطمئن هستم که استودیو جیبلی به چالش‌های جدید، به رهبری کارکنانی که روح شرکت را درک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

آیریس کنوبلوش، رییس کن و تیری فرمو مدیر جشنواره هم درباره تصمیم خود گفتند: برای نخستین بار این یک شخص نیست، بلکه یک موسسه است که انتخاب شده تا مورد تجلیل واقع شود. مانند تمام نمادهای هنر هفتم، این شخصیت‌ها تخیلات ما را با جهان‌های پربار، رنگارنگ و روایت‌های حساس و جذاب پر می‌کنند. با جیبلی، انیمیشن ژاپنی در حد یکی از ماجراجویی‌های بزرگ سینمادوستان بدل شده است.

استودیو جیبلی که در توکیو واقع است، فیلم‌های میازاکی از جمله «پرنسس مونونوکه»، «شهر اشباح»، «قلعه متحرک هاول» و در مجموع ۲۵ عنوان فیلم انیمیشن و چند سریال تولید کرده است. اوایل امسال، میازاکی دومین اسکار خود را برای فیلم «پسر و مرغ ماهی‌خوار» دریافت کرد.

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ از ۱۴ تا ۲۵ می (۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد) برگزار می‌شود.

کد خبر 6081732

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)
  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • «زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»