Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین مهم‌ترین نارسایی امروز انتخابات در کشور را قانون آن دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدتقی صفری رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین با اشاره به اهمیت شورای نگهبان اظهار کرد: وجود این شورا برای تطابق مقررات با شریعت و قانون اساسی نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وجود شورای نگهبان به معنای وجود یک نهاد کنترلی متشکل از فقها و حقوقدانان برای تطابق قوانین با شرع و قانون اساسی است.

صفری یکی از مهم‌ترین رسالت‌های شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات در کشور دانست و عنوان کرد: دفاتر هییت نظارت در استانها تنها وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند و بقیه رسالت‌های شورای اعم از تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی در مرکز انجام می شود.

وی تصریح کرد: در نظام مردم‌سالاری مبتنی بر حکومت مردم است و از همین رو تعیین ارکان نظام از جمله رییس جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها بر عهده مردم نهاده شده است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین بیان کرد: انتخابات باید به انتخاب افراد پاک و سالم منتهی شود و از همین رو شورای نگهبان تلاش میکند تا با تایید صلاحیت افراد پاک‌دست و سالم شرایط را برای انتخاب خوب مردم و انتخابات مدیران در طراز انقلاب اسلامی فراهم کند.

 

رشد 50 درصدی کاندیداتوری در قزوین

وی اضافه کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی استان قزوین در حالی که میانگین ثبت نام کاندیداها در کشور 25 درصد رشد داشت، این عدد در قزوین 50 درصد رشد داشت.

صفری گفت: از میان 249 کاندیدای ثبت‌نام شده 26 نفر رد صلاحیت شده، 50 نفر عدم احراز و 157 نفر تایید شدند.

وی با بیان اینکه 4 نفر حوزه انتخابیه خود را تغییر دادند، اظهار کرد: 31 نفر نیز انصراف دادند تا بدین ترتیب انتخابات مجلس شورای اسلامی در قزوین با 126 نفر کاندیدا برگزار شود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین افزود: بدون شک در این دور از انتخابات در استان قزوین به مانند دوره‌های قبل شاهد تخلف‌های انتخاباتی بودیم اما این تخلفات در نتیجه موثر نبوده است.

وی بیان کرد: در مجموع در انتخابات مجلس شورای اسلامی 106 گزارش تخلف انتخاباتی داشتیم که بیشتر آن مرتبط با تبلیغات زودتر از موعد بوده است.

صفری مهم‌ترین نارسایی امروز انتخابات در کشور را قانون آن دانست و تصریح کرد: این سوال پیش می‌آید که چرا قانون انتخابات در یک کشور باید برای آن کشور هزینه ایجاد کند.

وی گفت: ثبت‌نام 16 هزار نفر برای کاندیداتوری در یک انتخابات در یک کشور که رکوردی جهانی است، نشان از ضعف آن دارد و طبیعتا نمیتوان انتظار داشت شورای نگهبان در یک بازه 20 روزه بتواند به درستی صلاحیت این تعداد انسان را بررسی و اظهار نظر کند.

 

طهارت مالی شرط اساسی تایید صلاحیت

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین اظهار کرد: قانون بازدارندگی لازم برای تخلفات انتخاباتی را ندارد و در حالی که در برخی کشورها برای متخلفین این عرصه بین 5 تا 10 زندان در نظر گرفته است در کشور ما برای برخی جرائم انتخاباتی تنها 200 هزار تومان جریمه داریم.

وی ادامه داد: از سویی فرهنگ انتخابات در کشور نیز باید تغییر کند و تحقق کامل مردمسالاری دینی نیازمند تغییر قوانین و همچنین تغییر فرهنگ مردم است.

صفری تصریح کرد: در گذشته باور برخی کاندیداها این بود که اشتراک موضع سیاسی با مواضع انقلاب باعث تایید آنها خواهد بود اما در این دور تلاش کردیم بگوییم که طهارت مالی یک اصل مهم است و نمیتوان با موضع سیاسی مشترک و بدون طهارت مالی انتظار تایید شدن داشت.

 

شورای نگهبان مسؤول مصلحت نیست

وی گفت: نداشتن عناد با نظام اسلامی، نداشتن فساد مالی و در نهایت نداشتن فساد اخلاقی سه شرط اساسی برای تایید صلاحیت است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین اظهار کرد: حکومت‎داری بدون مصلحت ممکن نیست اما شورای نگهبان مسؤول این مصلحت نیست و شورا بر اساس اسناد موجود نظر خود را صراحتا بیان میکند.

وی در پایان یکی از ویژگی‌های این دور از انتخابات را تشکیل هییت اجرایی با سلایق مختلف دانست و یادآور شد: جوانگرایی در شبکه نظارت و افزایش توان فنی این شبکه از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد صفری قزوین انتخابات قانون انتخابات انتخابات در کشور شورای نگهبان مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس

صحن علنی امروز (۴ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستورکار امروز را به شرح ذیل اعلام کرد:

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی درخصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ 

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جزء ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را در برخورد با بی حجابی توجیه کرده
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس
  • رونمایی از طرح برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در قزوین
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود