Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@00:17:47 GMT

روایت زنانی که در قبال جنگ احساس مسئولیت کردند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۲۶۶۳

روایت زنانی که در قبال جنگ احساس مسئولیت کردند

همسر شهید اصغر وصالی می‌گوید: جنگ بر ما تحمیل شده بود و در قبال آن احساس مسئولیت می‌کردیم. آن شرایط سخت و ناگوار زاییده جنگ بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فقط تربیت فرزند، همسرداری، رسیدگی به امور منزل در غیاب پدر خانواده که در جبهه حاضر بود یا بافتن لباس‌های گرم، دوختن لباس فصل، بسته‌بندی آذوقه و خشکبار برای رزمندگان و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از فعالیت بانوان در دوران جنگ نبود، بلکه پرستاری، امدادگری مجروحان جنگ، مدیریت مرکز پشتیبانی جنگ در اهواز، بازدید و سرکشی و رسیدگی به خانواده شهدا و رزمندگانی که در جبهه در حال جنگیدن بودند، نگارش اتفاقات جنگ و از آن بالاتر حضور مستقیم در میدان نبرد در ماه‌های ابتدایی جنگ جزو فعالیت‌های اثرگذار بانوان در هشت سال دوران دفاع مقدس است که برخی  از آن‌ها بارها گفته شده و برخی دیگر به درستی روایت نشد.

زنانی که برای کمک به جبهه منتظر مهیا شدن فضای مناسب نشدند، بلکه از ابتدا به میدان رفتند و هر کاری که از دستشان برآمد انجام دادند. نقش بانوان به خصوص در پشت جبهه آنچنان مهم و ضروری بود که با وجود کمتر بیان شدن آن نمی‌توان منکر اثرگذاری اش در خط مقدم جبهه شد.

مریم کاظم‌زاده، خبرنگار جنگ و همسر شهید اصغر وصالی در کتاب "خبرنگار جنگی" و روایت خاطراتش که به کوشش رضا رئیسی به رشته تحریر درآمده، درباره فعالیت زنان در ابتدای جنگ چنین روایت می‌کند: در سرپل ذهاب عده‌ای از خانم‌ها داوطلبانه مشغول کار بودند. آنها بیشتر در کار پشتیبانی و امداد و درمان فعالیت می‌کردند. گروهی لباس رزمندگان را می‌شستند، گروهی در درمانگاه مشغول کار بودند و گروهی نیز در کار تدارکات و خدمات وارد شده بودند. با سرد شدن هوا، کمبود امکانات و درگیری‌های شدید در میدان نبرد، کار روز به روز سخت‌تر می‌شد. من رسماً با نیروهای خدمات، درمان و امداد همکاری می‌کردم. بیشتر اوقات خود را در کنار پزشکان، پرستاران و افرادی که در درمانگاه فعالیت داشتند، طی می‌کردم.

پادگان ابوذر محل تدارکات جبهه سرپل ذهاب، گیلان غرب و جبهه‌های اطراف بود. عده‌ای از خانم‌ها در آن محل کار می‌کردند. غذا می‌پختند و به مجروحین رسیدگی می‌کردند. سلاح رزمندگان را تمیز می‌کردند. پتو و لباس می‌شستند. چند روز یک بار من هم به آنجا می‌رفتم و من و اصغر وصالی جنگ را به عنوان بخش مهمی از زندگی مشترکمان پذیرفته بودیم. تمام روز دور از هم بودیم. دلتنگی‌هایمان را انباشته می‌کردیم و شب نه خانه‌ای داشتیم که در کنار یکدیگر باشیم و نه فرصتی برای پرداختن به حرف‌هایی که احساس می‌کردیم در سینه‌های خود حبس کرده‌ایم.

جنگ شبانه‌روزی بود. هر آن امکان داشت سقفی که ما زیر آن خوابیده‌ایم، با گلوله توپ یا بمب دشمن فرو بریزد. گذشته از اینها هیچ‌کدام از کسانی که در شرایط من و اصغر بودند، سقف جداگانه‌ای نداشتند. خانم‌ها در یک محل بودند و آقایان در محل دیگر. من با خانم‌ها در محل ساختمان درمانگاه روزگار را سپری می‌کردیم.

جنگ بر ما تحمیل شده بود و در قبال آن احساس مسئولیت می‌کردیم. آن شرایط سخت و ناگوار زاییده جنگ بود. با این حال برای من که خیلی از مشکلات و شرایط خاص زندگی را تا آن زمان تجربه نکرده بودم، می‌توانست کوره آزمایش باشد. در آن روزها اوضاع نبرد فضای پشت جبهه‌ها به گونه‌ای بود که خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که ما را برای کار خاصی در نظر نگرفته‌اند. سربازان دشمن در کمین بودند و ما برای دفع خطر هر آنچه از دستمان برمی‌آمد، انجام می‌دادیم. از این رو من در سر پل ذهاب تنها یک عکاس یا روزنامه نگار نبودم. هر روز در کاری وارد می شدم.

زمانی در کنار نیروهای امداد بودم و زمانی همراه با نیروهای خدماتی. پاره‌ای از اوقات هم با ضبط صوت کوچک و دوربین عکاسی می‌رفتم سر وقت مجروحین یا رزمندگان و حتی مردم معمولی منطقه جنگی سرپل ذهاب. پیش از این هرگز به فکر من نرسیده بود که حتی بتوانم زخم ساده مجروحی را ببندم یا به دست کسی آمپول بزنم. گاهی فکر می‌کردم با آن مریمی که روزگاری در انگلیس درس می‌خواند، فاصله بسیار دارم. حتی با مریمی که در کردستان و تهران بود.

در آن زمان کوتاه و آن عرصه تنگ و طاقت‌فرسا به پختگی و تجربه‌های فراوانی دست پیدا کرده بودم. خانم‌ها برای تعداد زیادی از نیروها غذا می‌پختند و من هم کمک می‌کردم از بس سیب‌زمینی پوست کنده بودم، پوست دستم زبر شده بود. من از آشپزی و پخت و پز غذا سررشته‌ای نداشتم. در خانه پدری هم بیشتر تلاشی برای یادگیری نکرده بودم. مادرم زور خودش را زده بود اما به جایی نرسیده بود. خیال می‌کردم دست‌های من برای این چنین کارهایی ساخته نشده است.

از اول ازدواج به اصغر گفته بودم من اهل آشپزخانه و خانه‌نشینی نیستم. از این رو تا آن موقع که در خانه خودمان بودیم، از غذای گرم خبری نبود. حتی در شستن لباس هم ناوارد بودم. اما در جنگ ناچار شدم به همه این کارها تن بدهم. در سرپل ذهاب محلی را معلوم کرده بودند که خانم‌ها لباس چرک و پتوهای کثیف خودشان و رزمندگان را آنجا بشورند. اولین‌بار من یک عالمه لباس با خودم بردم به محل رختشویی. لگن پلاستیکی بزرگی را از آب تانکر وسط محوطه پرکردم. لباس‌ها را خیساندم. مواد شوینده هم روی لباس‌ها ریختم و دست به کار شدم. خیلی زود عرقم درآمد.

علت مشارکت بانوان در دفاع مقدس چه بود؟/ ماجرای باحجاب شدن 1500 پرستار جنگروایت نقش مؤثر بانوان در دفاع مقدس و مدیریت زنانه مرکز پشتیبانی جنگ

چنگ زدن لباس‌ها کار سختی بود. نمی‌دانستم از کجا و چطور باید شروع کنم. یکی دو تکه از لباس‌ها ضخیم بود. احساس کردم نمی‌کشم. یکی از خانم‌ها شاهد بود. همین‌طور من را تماشا می‌کرد. دست آخر حوصلهاش سر رفت. کار خودش را ول کرد و آمد جلو. لگن را کشید طرف خودش و گفت تو هم که داری بازی می‌کنی و بعد شروع کرد به چنگ زدن لباس‌ها. آنجا بود که من تازه لباس شستن با دست را یاد گرفتم.

تا سال 1361 به راحتی به مناطق جنگی رفت و آمد می‌کردم اما از آن به بعد اعلام کردند ورود خانم‌ها به منطقه ممنوع است. ابتدا اصرار می‌کردم و به این در و آن در می‌زدم شاید باز هم می‌توانستم به سر پل ذهاب و گیلان غرب بروم اما دیگر این امکان وجود نداشت و من کم‌کم دور شدم.

انتهای پیام/

R1013186/P/S4,38/CT7 واژه های کاربردی مرتبط دفاع مقدس بیشتر بخوانید... علت مشارکت بانوان در دفاع مقدس چه بود؟/ ماجرای باحجاب شدن ۱۵۰۰ پرستار جنگ گیلان| حماسه‌سازی بانوان در دفاع مقدس برای نسل جدید تبیین شود روایت نقش مؤثر بانوان در دفاع مقدس و مدیریت زنانه مرکز پشتیبانی جنگ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس دفاع مقدس بانوان در دفاع مقدس سرپل ذهاب لباس ها خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفال‌منش:۳ لژیونر فوتسال مصدوم شدند؛چه کسی مسئولیت می‌پذیرد؟

مربی تیم ملی فوتسال کشورمان از باشگاه مایورکا پالما که هر سه لژیونر ایرانی تیم فوتسال این باشگاه دچار مصدومیت شده‌اند، انتقاد کرد. - اخبار ورزشی -

شهاب‌الدین سفال‌منش درباره وضعیت تیم ملی فوتسال کشورمان که برای حضور در تورنمنتی چهارجانبه به ویتنام اعزام شده است، به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: دو روز است که وارد شهر هوشی‌مین شده‌ایم و بازیکنان ریکاوری خوبی داشتند. دو جلسه تمرین کردیم و آماده دیدار فردا (پنجشنبه) مقابل مراکش می‌شویم. پس از آن استراحت می‌کنیم و دو دیدار متوالی مقابل نیوزیلند و ویتنام خواهیم داشت.

برنامه تورنمنت فوتسال ویتنام

با 3 بدشانسی مواجه شدیم
وی با بیان اینکه ملی‌پوشان از لحاظ اسکان و نظم تورنمنت ویتنام از شرایط مناسبی بهره می‌برند، تصریح کرد: مجموعه نفرات کادر فنی و پزشکی کاملاً متحد هستند تا بازیکنان را به ایده‌آل‌ترین شرایط برسانند و آنها بهترین عملکرد را در زمین داشته باشند. ما با سه بدشانسی مواجه هستیم. ابتدا وضعیت نظام وظیفه علیرضا جوان مشخص نشد و در دقیقه 90 نتوانستیم این بازیکن خوب خودمان را در اختیار داشته باشیم.

آقاپور با مصدومیت شدیدی روبروست
مربی تیم ملی فوتسال کشورمان با اشاره به وضعیت سایر غایبان تورنمنت ویتنام خاطرنشان کرد: سجاد یوسف‌خواه به دلیل مشکلات خانوادگی نتوانست مجوز خروج از کشور بگیرد و در فرودگاه از اردوی ما خارج شد تا یکی از بهترین بازیکنان خودمان را از دست بدهیم. سالار آقاپور نیز در دقیقه 90 اضافه شد که بعد از یک روز تمرین متوجه شدیم از ناحیه کشاله ران دچار مصدومیت شدید است که این مصدومیت در لیگ اسپانیا برای او رخ داده است.

بیانیه باشگاه اسپانیایی درباره جدایی لژیونر فوتسال

هر 3 لژیونر پالما مصدوم هستند؛ این مدل مصدومیت لژیونرها برای ما شبهه ایجاد می‌کند
سفال‌منش با انتقاد از باشگاه مایورکا پالمای اسپانیا اظهار داشت: شبیه همین اتفاق برای حسین طیبی افتاده و مسلم اولادقباد از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت است. این مدل مصدومیت‌ها برای ما جای شبهه و مسئله دارد و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا برنامه آماده‌سازی تیم این بازیکنان (مایورکا پالما) دچار مشکل است یا خیر.

لژیونرها را با سلامت کامل روانه اسپانیا کردیم، اما گفتند بازیکن را مصدوم می‌دهیم
وی با اشاره به انتقاد عوامل باشگاه اسپانیایی از مصدومیت مسلم اولادقباد در اسفند 1401 بیان کرد: وادیو و تیرادو (سرمربی و مدیر فنی مایورکا پالما) گلایه می‌کردند که بازیکنان را با مصدومیت به آنها می‌دهیم. این در حالی است که بیشترین رسیدگی به ملی‌پوشان، در کشور خودمان و از طریق پزشکان ایران انجام شده و آنها را با سلامت و رسیدگی مکرر روانه اسپانیا کردیم. آن وقت ببینید اینها بازیکنان را با چه شرایطی در آستانه جام ملت‌های آسیا به تیم ملی تحویل داده‌اند.

نمی‌دانم چه کسی مسئولیت این مدل مصدومیت‌ها را می‌پذیرد
مربی تیم ملی فوتسال با بیان اینکه ضرر مصدومیت سه لژیونر ایرانی به تیم ملی و کشورمان وارد می‌شود، عنوان کرد: نمی‌دانم چه کسی مسئولیت این مدل مصدومیت‌ها را می‌پذیرد. کادر فنی و پزشکی تیم ملی تمام تلاش خود را می‌کند تا شرایط خوبی برای آنها ایجاد شود. وحید شمسایی پای کار همه بازیکنان ایستاده؛ از هماهنگی برای انجام کارهای توانبخشی و بررسی بازیکنان توسط پزشکان متبحر ایرانی تا صدور مجوز برای سفر لژیونرها به ایران برای درمان.

طیبی مصدوم شد

هر یک از لژیونرها در هر تیمی تعیین‌کننده هستند
سفال‌منش با ابراز نگرانی از وضعیت مثلث ایرانی تیم مایورکا پالما به تسنیم گفت: گلایه ما از باشگاه اسپانیایی است و با وجود شانس محدودی که داریم، هنوز روزنه امیدی داریم که از این بازیکنان در جام ملت‌های آسیا استفاده کنیم. فراموش نکنید حسین طیبی بهترین بازیکن رأس اروپاست؛ مسلم اولادقباد بهترین بازیکن آسیا و سالار آقاپور بهترین بازیکن جوان آسیا. هر یک از این بازیکنان نقشی تعیین‌کننده در یک تیم ایفا می‌کنند.

دور از اخلاق حرفه‌ای است که بازیکن را سالم تحویل بدهیم و با این شدت مصدومیت تحویل بگیریم
وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: از باشگاه پالما خواسته بودیم که این بازیکنان را زودتر به ما تحویل بدهند، اما گفتند به این بازیکنان نیاز دارند. دور از اخلاق حرفه‌ای و باشگاهی است که بازیکن سالم تحویل بدهیم و او را با این شدت مصدومیت تحویل بگیریم. امیدواریم با پیگیری‌های در حال انجام فدراسیون فوتبال، کادر فنی و کادر پزشکی که برای حل مشکلات بازیکنان بسیج شده‌اند، این موارد حل شود و ملی‌پوشان را با سلامت کامل در جام ملت‌های آسیا داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشارکت هیات ورزش‌های همگانی فارس در پویش نذر خون
  • اهدای ۳۷۰ واحد خونی در پویش نذر خون فارس
  • زهرا شجاعی؛ زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد
  • زهرا شجاعی؛ زنی با ادبیات زنان و بانوان نه خواهران یا متعلقه‌ها
  • وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد
  • سفال‌منش:۳ لژیونر فوتسال مصدوم شدند؛چه کسی مسئولیت می‌پذیرد؟
  • خوش‌شانس یا بدشانس؟/ روایت زندگی زوجی بیمار و سالمند که بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوند برنده شدند
  • سید حسن خمینی: خانم زهرا شجاعی از زمره بانوان پیش گام و تأثیرگذار بود
  • ◄ اصطلاحات بیمه/ بخش اول
  • روایت یک مقام نظام پزشکی از خودکشی پزشک خانم