Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن آرمان، اقتصاددان و از مدیران دوره ساخت فولاد بندرعباس (فولاد مبارکه فعلی)، ضرایب پیشنهادی وزارت صمت برای تعیین مواد اولیه فولاد را از روی ناآگاهی دانست و گفت: اعمال این ضرایب، باعث افزایش قیمت فولاد خواهد شد و این امر تورم شدیدی در قیمت لوازم خانگی، خودرو، ساختمان و بسیاری از فعالیت‌های مرتبط به صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن آرمان در گفتگو با ایلنا، گفت: فولاد یک صنعت استراتژیک است؛ به طوری که تقریبا تمام کشور‌های عضو ۷ اقتصاد بزرگ جهان به استثنا انگلیس، فرانسه و تا حدودی کانادا از جمله بزرگترین تولیدکننده فولاد هستند، شاهد مدعا اینکه ژاپن و آمریکا به ترتیب دومین و سومین کشور بزرگ تولید کننده فولاد هستند. ترامپ هنگامی که به مقام ریاست جمهوری رسید به دفاع از صنایع فولادی آمریکا، تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات آن اعمال کرد.

آرمان با اشاره به موضع گیری برخی نسبت به پیشرفت صنعت فولاد کشور، عنوان کرد: برخی جناح‌های سیاسی حتی کشور‌های مخالف صنعتی شدن ایران به ویژه همسایه‌های شمالی، تمایل ندارند که ایران در جرگه کشور‌های بزرگ تولیدکننده فولاد قرار بگیرد. این امر باعث شده تا یک دعوای صوری در خصوص قیمت گندله، سنگ آهن، کنسانتره و یا فولاد به راه بیاندازند؛ آن‌ها معتقدند باید نرخ این محصولات بر اساس قیمت جهانی باشد.

آرمان معتقد است: شرایط اقتصادی کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها، یک شرایط عادی برای تعیین و ارزیابی این محصولات با قیمت جهانی نیست.

وی با بیان اینکه مخالفت با ایجاد صنعت فولاد در ایران ریشه قدیمی دارد، گفت: در زمان رضا شاه که تصمیم بر احداث کارخانه ذوب آهن گرفته شد، نیرو‌های متفقین بدون هیچ گونه دلیل قانع کننده‌ای، کشتی حامل ماشین‌آلات و تجهیزات آن را در جای دیگر تخلیه کردند و مانع از دسترسی ایران به این صنعت استراتژیک شدند.

وی افزود: این موضوع نیز به شکل جدیدتر در حال انجام است و افرادی با ایجاد چالش‌های مختلف، معدنکاران را در مقابل فولادی‌ها قرار می‌دهند. البته نباید فراموش کرد که مخالفت با پا گرفتن این صنعت در ایران حتی پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد؛ به طوری که در زمان دولت موقت، تلاش فراوانی صورت گفت تا قرارداد فولاد بندرعباس (فولاد مبارکه فعلی) لغو گردد.

وی با اشاره به سخنان اخیر پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، گفت: وی به عنوان رئیس کمسیون مجلس، بدون هیچ گونه دلیل منطقی و ارائه سند، به یکباره اعلام کرد «ارزان فروشی سنگ آهن به کارخانه‌های فولادی که عمدتا در استان اصفهان و خوزستان قرار گرفته، باعث شده است که یک رانت ۴۰ هزار میلیاردی نسیب کارخانه‌های فولادسازی شود»

این اقتصاددان معتقد است: این گونه اظهار نظر‌ها جای بحث و بررسی فراوانی دارد و هیچ کسی نیست که از ایشان بپرسد مبنای این ۴۰ هزار میلیارد ریال چیست؟

وی افزود: پیش از این نیز، عناصر ضدتوسعه‌ای که قدرت زیادی داشته و در مراکز تصمیم گیری حضور گسترده‌ای دارند و همچنین با توسعه صنعت فولاد به شدت مخالف هستند، موضوعاتی همچون رانت فولادسازان برای استفاده از انرژی را مطرح می‌کنند، درحالی که واقعیت این است که اعطای یارانه به بخش صنعت در ادبیات اقتصادی، رانت محسوب نمی‌شود.

آرمان افزود: با اطلاعات دریافتی از فولاد مبارکه و خوزستان که از طریق گاز طبیعی و انرژی برق، فولاد تولید می‌کنند؛ مشخص شد که هزینه مصرف انرژی برای تولید هر تن شمش فولادی در شرکت‌های فولاد مبارکه و خوزستان ۱۴ درصد است. این در حالی بوده که در کشور عربستان سعودی که دخایر گاز طبیعی در حد ایران ندارد، این نسبت، ۸ درصد و قطر ۴ درصد است. اگر بخواهیم اشاره دیگر به این مسئله کنیم، باید به توقف ۱۳ ساله نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه اشاره کرد که عده‌ای با بهونه کردن تحریم ها، مانع از اجرایی آن شدند، در حالی که مشاهده شد، علارغم تشدید تحریم‌ها این طرح در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: عناصر ضد توسعه پس از ناکامی در مخالف خود، مجدد موضوع قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره را را مطرح کردند. تا به طریقی صنعت فولاد کشور را با چالش جدی رو به رو سازند که حتی رشد آن ر ا متوقف سازند؛ زیرا نسبت قیمت‌های مواد اولیه تولید فولاد از سال‌ها پیش وجود داشت و هیچ گله‌ای نه از سوی تولیدکنندگان فولاد و نه تولیدکنندگان سنگ آهن مطرح می‌شد.

وی با بیان اینکه مخالفت‌های عناصر ضد توسعه‌ای دم خروسیست که هدفش سرکوب صنعت استراتژیک فولاد است، اظهار کرد: اینگونه موارد که متاسفانه به دست یکی از معاونین وزارت صمت که هیچ گونه تجربه‌ای در زمینه صنعت فولاد ندارد، تبدیل به ابزاری برای سرکوب صنعت فولاد شده است.

این اقتصاددان معتقد است: ایجاد مشکل و چالش در صنعت فولاد و مطرح کردن قیمت مواد اولیه با قیمت جهانی، یک توطئه بزرگی در راستای زمین زدن صنعتی است که هزاران خانوار بر سر سفره آن می‌نشینند.

وی ضرایب پیشنهادی وزارت صمت را از روی ناآگاهی دانست و گفت: اعمال این ضرایب، باعث افزایش قیمت فولاد خواهد شد و این امر تورم شدیدی در قیمت لوازم خانگی، خودرو، ساختمان و بسیاری از فعالیت‌های مرتبط به صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد.

آرمان تصریح کرد: این توطئه بسیار عمیق‌تر از آن است که در تعیین نسبت قیمت مواد اولیه تولید فولاد مورد بررسی قرار گیرد و همچون به مردم، بازتاب یابد که گویا تولیدکنندگان فولاد که عمدتا در استان اصفهان و خوزستان قرار دارند به مردم کرمان اجحاف می‌کنند به عبارتی گویی استان کرمان در خارج از ایران و استان اصفهان و خوزستان در ایران است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فولاد وزارت صمت فولاد مبارکه مواد اولیه صنعت فولاد وزارت صمت سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!

در اوایل ماه مارس، بازار‌های جهانی شاهد رشد بیش از دو برابری قیمت کاکائو در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه شدند و جهش بی‌سابقه قیمت‌ها بسیاری از سفته بازان را با تردید‌هایی روبرو کرد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت شده باشند.

به گزارش اقتصاد نیوز، جهان برای دهه‌ها از شکلات ارزان لذت می‌برد؛ درختان پیرتر شدند و آفات محصول در کشور‌های غرب آفریقا، شایع شد. وضعیت آب و هوایی نامناسب در کشور‌های ساحل عاج و غنا که تقریباً نیمی از سهم بازار جهانی کاکائو را دارند نیز کاهش تولید این محصول را تسریع کرد. همه این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت کاکائو، رشد بی سابقه‌ای را تجربه کند و کام تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تلخ شود.

بر اساس آنچه سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده، میزان تولید کاکائو در سال ۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴ هزار تنی روبرو خواهد شد.

در همین زمینه تریستان فلچر، تحلیگر بازار کالا به بلومبرگ اعلام کرد که زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. به گفته او برخی فعالان بازار، سوداگرانه با سرعت بیشتری وارد می‌شوند و به سرعت نیز این بازار را ترک می‌کنند؛ موضوعی که به بی‌نظمی این بازار می‌افزاید و این، بدان معناست که بازار‌ها به احتمال زیاد، تشدید نوسان را تجربه می‌کنند.

آنطور که اکونومیست تایم از وضعیت بازار گزارش داده است، معاملات آتی این هفته به رکورد ۱۱۱۲۶ دلار در هر تن رسید؛ سطحی که قبلاً برای اکثر معامله گران غیرقابل تصور بود و تقریباً دو برابر نقطه اوج قبلی است که آن هم در دهه ۱۹۷۰ ثبت شده بود. به نظر می‌رسد این پایان ماجرای نوسان در بازار این کالا نیست. آنچنان که سیتی گروپ پیش بینی کرده، قیمت‌ها در چند ماه آینده به ۱۲۵۰۰ دلار می‌رسند و بعید نیست که قیمت کاکائو، مرز ۲۰ هزار دلار را نیز در سال جاری بشکند.

بر اساس گزارش ها، آنچه در زمینه کاکائو اتفاق می‌افتد، اکنون نه تنها هشدار برای صنایع وابسته به این کالا را فعال کرده بلکه زنگ خطری برای صنعت قهوه نیز هست که تنها در دو کشور متمرکز شده است: برزیل و ویتنام.

با این حال وضعیت رشد قیمت کاکائو، بی تردید صنایع وابسته به این کالا در جای جای دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این اوضاع، بررسی وضعیتی که صنایع شیرینی و شکلات ایران نیز متاثر از آن خواهد شد، حائز اهمیت است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

وضعیت بازار شکلات ایران پس از افزایش قیمت‌ها

گردش مالی صنعت شیرینی و شکلات در کشور حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان برابر با ۳۷۰۰ تن اعلام شده است؛ حجمی از محصولات که حدود ۳۰ درصد مواد اولیه‌اش وارداتی است و سایر مواد مورد نیاز آن در داخل تولید می‌شود.

بررسی آمار گمرکات ایران گواه این موضوع است که عمده واردات مواد اولیه این صنعت برای تولید کنندگان ایرانی از کشور ترکیه صورت می‌گیرد؛ رقمی حدود ۷۹ میلیون دلار برابر با ۱۹۰۳۱ تن است؛ کشوری که طی سال‌های اخیر ازجمله مهم‌ترین شرکا تجاری ایران محسوب می‌شود.

به طور کلی پودر کاکائو، دانه کاکائو و خمیر کاکائو برای طعم دادن به محصولات غذایی مختلف و برای طعم دار کردن «محصولات شکلاتی» مانند شربت ها، تاپینگ ها، شیر شکلات، مخلوط کیک‌های آماده و مواد دارویی استفاده می‌شود.

براساس این جدول که بر مبنای داده‌های گزارش آماری سالانه گمرک ایران تهیه شده، حجم واردات گروه کالایی کاکائو -اعم از پودر کاکائو، دانه کاکائو، خمیر کاکائو و روغن کاکائو در سال ۱۴۰۲- نزدیک به ۴۱.۶ هزار تن؛ معادل ۱۶۴.۱ میلیون دلار بوده است.

گزارش‌های جهانی حکایت از آن دارد که ارزش هر تن کاکائو در بازار‌های جهانی اکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن، به ۱۱ هزار و ۱۲۵ دلار رسیده؛ رقمی که از رشدی معادل ۵۲۵ درصد حاکی است.

واردات کاکائو به ایران؛ عبور ارزش واردات کاکائو از یک میلیارد دلار

طبق آمار‌های رسمی بازار جهانی و داده‌های گمرک ایران، در سال گذشته مجموعا ۴۱ هزار و ۵۸۴ تن کاکائو و زیرمجموعه این گروه کالایی به ارزش ۱۶۴ میلیون و ۱۱۱ هزار دلار وارد ایران شده است.

با فرض اینکه قیمت گروه کالایی کاکائو در تمام زیر مجموعه‌ها ثابت در نظر گرفته شود و حجم واردات این کالا‌ها در سال ۱۴۰۳ را بدون تغییر نسبت به سال گذشته یعنی حدود ۴۱.۶ تن در نظر بگیریم، ارزش دلاری واردات این محصول به کشور با احتساب رشد حدود ۶.۵ برابری که در بازار جهانی این کالا رخ داده، رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که پس از محاسبه این عدد به ذهن می‌رسد این است که استراتژی فعالان صنعت شیرینی و شکلات ایران دستخوش تغییر خواهد شد؟؛ مساله‌ای که باید موضوع محدودیت حجم منابع ارزی را نیز به آن افزود.

علاوه بر این، اگر مشکلاتی که این صنعت در سال‌های گذشته با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده را به وضعیت افزایش قیمت بی سابقه کاکائو در جهان اضافه کنیم؛ آینده این صنعت و تصمیم گیری فعالان برای نحوه فعالیت در آن به سوالی جدی تبدیل خواهد شد؛ مسائلی از قبیل افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه انبارداری در سال گذشته، نبود برنامه منسجم در خطوط حمل و نقل کشور (غیر فعال شدن ۲۸ خط کشتیرانی به دلیل تحریم‌ها)، عدم همکاری منسجم بنادر که منجر به رسوب کالا‌ها در گمرکات می‌شود و ...؛ عواملی که با پابرجا ماندن‌شان در کنار هم، نه تنها سهم کشورمان در بازار‌های جهانی به میزان قابل توجهی از دست می‌رود بلکه عرصه برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی نیز تنگ‌تر خواهد شد. همچنین وضعیت اشتغال حدود ۶۵ هزار نفر که به طور مستقیم به این صنعت وابسته هستند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • فاصله بین قیمت واقعی فولاد با نرخ جهانی بسیار است
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی