Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:11:07 GMT

آیین روز زیارتی امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۲۸۲۴

آیین روز زیارتی امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد

آیین مخصوص روز زیارتی امام رضا (ع) و به قولی سالروز شهادت این امام همام، در حرم مطهر رضوی همراه با قرائت قرآن، مدیحه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرائت زیارت جامعه کبیره بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این آیین با اشاره به حدیث نبوی در خصوص فضیلت زیارت حضرت امام رضا (ع) گفت: زیارت امام هشتم (ع) بعد از زیارت سیدالشهدا (ع) بیش از همه موارد توصیه شده و تاکید پیغمبر اکرم(ص)،

حضرت امیرالمومنین علی (ع) و دیگر ائمه معصومین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: برخی معتقدند توصیه و تاکید فراوان برای زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به این خاطر است که میان موطن حضرت امام هشتم (ع) یعنی شهر مدینه تا مدفن آن حضرت در خراسان رضوی فاصله بسیار است.

وی ادامه داد: روزی که حضرت امام رضا (ع) به شهادت رسیدند سرزمین خراسان کانون ارادتمندان اهل بیت (ع) بود به طوری که حضرت امام کاظم (ع) در بزرگترین شهر خراسان در آن زمان که نیشابور بود نماینده و نایب خاص داشتند.

امام جمعه مشهد گفت: مامون بعد از به شهادت رساندن حضرت امام رضا (ع) تصمیم داشت آن حضرت را مخفیانه دفن کند و حضور مردم در مراسم تشییع جنازه امام هشتم (ع) را ممنوع اعلام کرد اما زنان روستای نوغان مهریه‌های خود را به شوهرانشان بخشیدند و در تشییع جنازه حضرت امام رضا (ع) حاضر شدند.

وی افزود: با این تفاسیر نمی‌توان گفت علت تاکید بر زیارت حضرت امام رضا (ع) مساله دوری مزار آن حضرت با موطن اصلی و غربت ایشان بوده است بلکه علت این موضوع این است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) پیش‌بینی می‌کردند آینده اسلام در سرزمین ایران قوت می‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: روز بیست و سوم ذی‌القعده روزی است که حضرت امام رضا (ع) مهیای حرکت از مدینه به سوی خراسان شدند و حکومت عباسی سعی داشت برای عوام فریبی این حرکت را با شکوهی خاص و همراه با جشن و شادی در مدینه انجام دهد اما حضرت امام رضا (ع) که می‌دانستند اقدام مامون برای ولیعهد قرار دادن آن حضرت در واقع با هدف براندازی جریان امامت در برابر خلافت صورت گرفته به اهل بیت خود دستور دادند هنگام حرکت آن حضرت ناله و شیون کنند تا مردم مدینه در جریان این موضوع قرار بگیرند و بدانند در این سفر امام بازگشتی وجود ندارد.

وی گفت: با شنیدن صدای گریه و شیون اهل بیت (ع)، شادی شهر مدینه یکپارچه تبدیل به عزا و ماتم شد و به این ترتیب مردم از نقشه شوم مامون برای به شهادت رساندن حضرت امام رضا (ع) آگاه شدند.

برچسب‌ها حرم امام رضا زیارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم امام رضا زیارت حرم امام رضا زیارت حضرت امام رضا آن حضرت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید محمد سلطانی اظهار کرد: در راستای حمایت از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مردم ستمدیده و مظلوم غزه و پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها در حمله به مرکز کنسولگری ایران در دمشق فردا راهپیمایی سراسری در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: انتظار داریم فردا مردم مؤمن و ولایتمدار مشهد و استان در این راهپیمایی با شکوه شرکت کنند و حمایت خود را از عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق» ابراز کنند.

وی افزود: این راهپیمایی فردا ۳۱ فروردین ماه بعد از نماز جمعه از باب الجواد شروع خواهد شد و تا چهارراه شهدا ادامه خواهد داشت.

گفتنی است این راهپیمایی هم زمان در دیگر نقاط کشور هم انجام خواهد شد.

کد خبر 6082188

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد
  • دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد
  • اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • پیام استاندار خراسان جنوبی و رئیس شورای تأمین استان به مناسبت "روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی ایران"
  • برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد