Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@20:51:22 GMT

شاهی که گریخت

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۳۶۱۷

ساعت24-مشهور است که در گوشه‌ای از ساختمان سفارت نشسته بود و گاهی با صدای بلند و گاهی هم بی‌صدا اشک می‌ریخت. می‌دانست با فرار از میدان و پناهندگی به سفارتخانه یک دولت بیگانه، خودش را بی‌آبرو و سلطنت را بی‌اعتبار کرده است و دیگر راه برگشتی هم برایش وجود ندارد. برای دلداری به خود و نزدیکانش می‌گفت اگر به اینجا پناه نمی‌آوردم حتما کشته می‌شدم و دشمنانم من را زنده نمی‌گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اگر نه در هفته‌های نخست بعد از کودتا، اما بعد از مقاومت تبریز و شورش گیلان و اصفهان پیش‌بینی می‌شد که محمدعلی شاه شکست بخورد و بعد از شکست هم به جای ماندن در کاخ سلطنتی و تسلیم شدن به فاتحان نبرد بگریزد و احتمالا به سفارت روسیه پناه ببرد. بیشتر کسانی که در کودتا و به توپ بستن مجلس نقش داشتند و حتی در آن روزها از خود محمدعلی شاه پرشورتر و جدی‌تر بودند یکی بعد از دیگری، هر کدام با توجیه یا بهانه‌ای از او فاصله می‌گرفتند و حتی به صف آزادی‌خواهان می‌پیوستند. خود محمدعلی شاه تابستان ۱۲۸۸ در چنین روزی، پیش از پایان قطعی نبرد به سفارت روسیه پناه برد.

مشهور است که در گوشه‌ای از ساختمان سفارت نشسته بود و گاهی با صدای بلند و گاهی هم بی‌صدا اشک می‌ریخت. می‌دانست با فرار از میدان و پناهندگی به سفارتخانه یک دولت بیگانه، خودش را بی‌آبرو و سلطنت را بی‌اعتبار کرده است و دیگر راه برگشتی هم برایش وجود ندارد. برای دلداری به خود و نزدیکانش می‌گفت اگر به اینجا پناه نمی‌آوردم حتما کشته می‌شدم و دشمنانم من را زنده نمی‌گذاشتند. اعتراف می‌کرد که مردم دیگر او را نمی‌خواهند و حتی اگر هواداران مشروطه هم از جانش بگذرند، مردم رهایش نمی‌کنند. از این‌ رو به تصمیم فاتحان تهران برای تغییر شاه معترض نشد و حتی گفت که از فرمانروایی خسته و دلزده است و دیگر تاج پادشاهی را هم نمی‌خواهد؛ همان تاجی که از روز نخست برای او بزرگ بود و به گفته شماری از حاضران در مراسم تاجگذاری درست روی سرش جای نمی‌گرفت. به هر رو، سران جبهه مشروطه که به کار بردن اصطلاح «آزادی‌خواه» برای همه آنان خالی از عیب و ایراد نیست، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کردند و درباره تبعید او از کشور هم رای گرفتند و به توافق رسیدند.

جز عنوان شاهی، همه جواهرات و نیز نشان سلطنتی را هم از او گرفتند و مقامش را به پسر نوجوانش احمد میرزا دادند که هنوز به سن مناسب تاج‌گذاری نرسیده بود. با شکست و خلع محمدعلی شاه، دوره یک‌ساله موسوم به استبداد صغیر که از زمان به توپ بستن و سرنگونی مجلس شورای ملی شروع شده بود هم به پایان رسید. شاه مخلوع تمایلی به ترک ایران نداشت و گهگاه مخالفت خود را با رفتن به تبعید ابراز می‌کرد اما به اصرار مشروطه‌خواهان و با همراهی نمایندگان روسیه و انگلیس تن به این سفر داد. به قلمرو امپراتوری تزاری روسیه رفت و در شهر اودسا مقیم شد.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد محمدعلی شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه، پناه مردم و مستضعفان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به سالروز تاسیس سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸، گفت: این نهاد انقلابی در طول حیات خود دژ مستحکم و پناه مردم و مستضعفان است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در نشست شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی، افزود: سپاه پاسداران به منظور حراست از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن به دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ با دستور امام به سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی گسترش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۹ با فرمان رهبر معظم انقلاب، ۲ نیروی قدس و سازمان بسیج به این نهاد انقلابی اضافه شد، اظهار کرد: سپاه از مردم و برای مردم است و همه این نهاد انقلابی را دژ و پناه خود می‌دانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با تبریک روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیشکسوتان، رزمندگان، فرماندهان و کارکنان این نهاد انقلابی و بسیجیان گفت: سپاه پاسداران امروز فهرست بلندی از افتخارات، تجارب و نوآوری‌های نظامی و فنی در اختیار دارد.

آل هاشم، بر تقویت و حمایت از این نهاد انقلابی و نیرو‌های مسلح به عنوان عناصر اقتدار کشور، تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی در اقتصاد از اولویت‌های برنامه ریزی شورای فرهنگ عمومی استان است.

محمدحسین بلاغی، افزود: ابعاد فرهنگی منشور سال و نقش اصلی فرهنگ در جهش تولید شامل اصلاح فرهنگ اقتصادی، توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان، تحقق مشارکت اجتماعی و پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید است.

وی با بیان اینکه مقوله اصلاح فرهنگ اقتصادی، رکن اول این منشور است، اظهار کرد: فرهنگ اقتصادی به بینش‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها، ترجیحات و الگوی رفتار اقتصادی افراد جامعه اشاره می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی رکن دوم این منشور را توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان اعلام کرد و گفت: صنایع فرهنگی و خلاق در دنیای کنونی یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد و تولید محسوب می‌شود و در این راستا برنامه اختصاصی مفصلی در قرارگاه صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شده است.

بلاغی، با اشاره به الزامات تحقق مشارکت اجتماعی به عنوان رکن سوم این منشور، ادامه داد: امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از ملزومات این مقوله از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید رکن چهارم این منشور است، یادآور شد: این رکن شامل عدالت فرهنگی، امنیت فرهنگی، زیست بوم گرایی و هویت فرهنگی است.

دیگر خبرها

  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه
  • رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم» ادای احترام کرد
  • ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • تکلیف «گرایی»ها مشخص شد/ محمدعلی المپیک را از دست داد
  • سپاه پناه مردم و مستضعفان است
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است
  • کاشت نیشکر در شهرستان صومعه سرا
  • بانک ها پنج شنبه ها باز هستند
  • آب‌ شاهی در گاری و تانکر | تصاویری از فروش آب در تهران ۱۰۰ سال پیش