Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@01:57:36 GMT

با هم حقوق شهروندی را طلب کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۵۰۴۷

با هم حقوق شهروندی را طلب کنیم

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روابط عمومی شورای استان تهران؛ در نشستی که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی در محل شورای استان تهران برگزار شد، نمایندگانی از انجمن‌های نابینایان، ناشنوایان، کوتاه‌ قامتان و معلولان و فعالان اجتماعی حاضر شدند و از حقوقی که افراد دارای معلولیت دارند، از حق حضور در جامعه و دسترسی به اماکن عمومی شهر گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبوبه ابراهیم خانی، رئیس انجمن کوتاه قامتان بلند همت، از وضعیت نامناسب خیابان‌های شهر گفت: «در زمستان و تابستان به دلیل وجود موانع و چاله هایی که در سطح شهر وجود دارد، آسیب می‌بینیم.»، شیما سلیمی، مدیرعامل انجمن ناشنوایان ایران، از خدماتی خبر داد که سالیان گذشته وعده داده بودند که در اختیار ناشنوایان قرار می‌گیرد، اما هیچ وقت خبری از این خدمات نشد. از نظر سلیمی اصلی‌ ترین مشکل ناشنوایان، برقراری ارتباط در اماکن عمومی است: «از مشکلات اصلی ناشنوایان، نبود زیرساخت مناسب در ادارات و اماکن دولتی است، که نمی توانند با افراد ارتباط برقرار کنند. و هیچ آموزشی در مورد زبان اشاره به کارکنان داده نشده است.»

علی اکبر جمالی، رئیس هیات مدیره انجمن نابینایان از تغییر نگرش در شهرداری و شورای شهر نسبت به افراد دارای معلولیت ابراز رضایت کرد. اما او نگران است با تغییر مدیریت شهری، وضعیت به روال سابق بازگردد: «متاسفانه گاهی حس می‌شود مسوولان از روی علاقه و موردی به مسایل معلولان اهمیت می‌دهند. اگر فصلی با عنوان نیازمندی‌ها و خدمات به افراد دارای معلولیت مصوب شود، می‌توان امیدوار بود که کارهای مربوط به افراد دارای معلولیت پیگیری شود.» از نظر جمالی مناسب‌سازی شهری و ایاب ‌و ذهاب همچنان از مسایل جدی نابینایان است. او درباره وضعیت حمل ‌ونقل ویژه افراد دارای معلولیت هم گفت: «در این سال‌ها وسایل حمل و نقل تعویض نشده‌اند و تقریبا همه آنها در تعمیرگاه هستند، و نمی‌توانند سرویس بدهند. پیشنهاد می‌کنم از میان وسایلی که به خطوط حمل و نقل عمومی اختصاص داده می‌شود، تعدادی به این سامانه داده و اعتبارات مشخصی برای آن درنظر گرفته شود.»

شهرام مبصر، از فعالان اجتماعی هم در این جلسه حاضر بود. مبصر تاکید کرد که توقعی برای اجرای همه طرح‌ها نیست. چرا که مشکلات زیرساختی وجود دارد. با این حال او معتقد است، اراده‌ای هم برای اجرای کامل طرح‌ها وجود ندارد: «شاید بزرگترین مشکل، نبود عزم و اراده برای اجرای طرح‌هاست. به عنوان مثال، سال گذشته بحث سرویس‌دهی یکی از تاکسی‌های اینترنتی به افراد دارای معلولیت مطرح شد. اما متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت، این کار به مرحله اجرایی نرسید. مسئولان ما همواره در حال مقایسه هستند. درحالی که باید از خود بپرسند، وظایفشان چیست و چه کاری را می توانند برای بهبود اوضاع انجام دهند.»

مجید سرایی، از نابینایان جامعه رسانه‌ای، مشکل اصلی را نظارت می‌داند: «پروژه‌ها مجوز ساخت می‌گیرند. اما در مرحله آخر به یاد مناسب‌سازی پروژه می‌افتند. آقای شهردار شعار می‌دهند:« شهر دسترس پذیر، شهری برای همه» اما این شعار به تنهایی کافی نیست. و نیازمند نظارت هستیم.»

افراد دارای معلولیت باید ناظر سیاست‌گذاری‌ها باشند

فخاری با تایید صحبت‌های نمایندگان جامعه افراد دارای معلولیت گفت: «در محور اقدامات فیزیکی و کالبدی نمی‌توان به شهر نمره مناسب داد. ولی پیشبرد کار از سوی همکاران پیگیری و نظارت شده اند. نه تنها در اقدامات فیزیکی، بلکه در حوزه سامانه‌های نرم افزاری که نیازمند بودجه کلان نبوده هم، دچار ضعف عملیاتی هستیم. البته امیدواریم در زمان باقی مانده از دوره پنجم شورای شهر تهران اقدامات موثری در این رابطه انجام شود.

از نظر فخاری، افراد دارای معلولیت باید در سیاست‌گذاری‌ها صاحب ‌نظر باشند: «در کنار یکدیگر حق شهری خود و مردم را، و با هم حقوق شهروندی را طلب می‌کنیم، و به نتیجه می‌رسانیم. معاونان و مشاوران باید در تمام بخش‌های سیاست‌گذاری از تمام اقشار به ویژه افراد دارای معلولیت دعوت کنند، تا در کنار آن‌ها به پبشبرد هرچه صحیح ‌تر اهداف و تصمیم گیری‌ها مشاوره دهند.»

رئیس شورای اسلامی استان تهران لازم می‌داند که در رونمایی‌ها و افتتاحیه‌ها از همه قشرهای جامعه دعوت به عمل آید، تا امکانات و ویژگی‌های دسترس ‌پذیری برابر مورد بررسی قرار گیرد. و اگر شرایط برای همگان مناسب نباشد، افتتاح پروژه‌ یا ایستگاه متوقف شود: «باید بر لزوم حضور افراد دارای معلولیت در نهادهای سیاست‌گذاری از ملی تا محلی تاکید شود. پرداختن به زندگی روزمره یا کار از زاویه تجربه یک فرد دارای معلولیت کمک می‌کند، تا هم مشکلات و معضلات به درستی دیده و شناخته ‌شود، و هم مناسب‌سازی درست و اثربخش پیش برود، و تبدیل به تعدادی پروژه پیمانکاری بی‌حاصل نشود. اگر پیگیری منسجمی در هر موضوع شهری وجود داشته باشد و از جامعه دارای معلولیت در راستای بهبود سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و عملیات میدانی شهری کمک گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که روند کارها با سرعت بیشتری پیش رود.»

حقوق شهروندی معلولان با دیگران باید برابر باشد

زهرا نعمتی، قهرمان بازی‌های پارالمپیک لندن و ریودوژانیرو، حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت را با سایرین برابر نمی‌داند. او که یکی از مهمانان این نشست بود، گفت: «افراد دارای معلولیت باید در تمام حقوق شهروندی با سایر اقشار جامعه به برابری برسند. البته این اتفاق باید در نگاه شهروندان به معلولیت نیز تجلی پیدا کند. در این مورد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.»

نعمتی زیرساخت‌های شهری را مناسب حضور افراد دارای معلولیت در شهر نمی‌داند: «در کلان شهرهای ما زیرساخت های شهری دچار مشکلات جدی است. متاسفانه شهرهای ما برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده است. همین موضوع سبب شده تا اقشار دارای معلولیت نتواند در سطح شهر حضور پیدا کنند. این اتفاق باعث حذف آن‌ها به لحاظ حضور در اجتماع شده است.»

او درباره دسترسی افراد دارای معلولیت به حمل‌ ونقل عمومی گفت:« حمل و نقل عمومی، مانند مترو و اتوبوس باید برای معلولان قابل دسترسی باشد. اما متاسفانه استانداردهای موجود برای استفاده افراد دارای معلولیت از این امکانات در سطح بسیار پایینی قرار دارد.»

نعمتی زیرساخت‌های فضای سبزعمومی مانند پارک‌ها را برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب می‌داند، با این حال معتقد است که این فضاها هم کمبودهایی دارند: «خوشبختانه عملکردهای مثبتی هم برای بهبود فضاهای شهری مشاهده می‌شود، که به خودی خود موجب دلگرمی است. اما قطعا جای کار بیشتری در این زمینه احساس می‌شود.»

قهرمان پارالمپیک از مشکل همیشگی افراد دارای معلولیت هم گفت، مشکل دسترسی به امکانات شهری: «ساخت ‌وسازهای اماکن شهری و طراحی نادرست آن‌ها برای استفاده از افراد دارای معلولیت یکی از مشکلات جدی است. حتی رمپ‌هایی که در برخی از ساختمان‌ها وجود دارد، به لحاظ استاندارد طراحی برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست.» او امیدوار است شاهد بهبود خدمات شهری برای افراد دارای معلولیت باشد

منبع: پارسینه

کلیدواژه: افراد دارای معلولیت حقوق شهروندی سیاست گذاری مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات گفتاری

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات شنیداری و گفتاری به همت گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌شود.

در این نشست آیت الله محمد قائینی استاد خارج فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و عباس مقدم عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی قم، دکترای تخصصی علوم تشریح و جنین شناسی به عنوان ارائه دهنده به ایراد سخنرانی می‌پردازند و دبیر علمی نشست حجت الاسلام و المسلمین رضا احمدوند مدیر کارگروه موضوع شناسی گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام خواهد بود.

زمان برگزاری چهارشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۷ در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی است.

علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا به صورت مجازی در نشست شرکت کنند.

کد خبر 6085207 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات گفتاری
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری