Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از عمده‌ترین دلایلی که پرونده‌های قضائی بدون وکیل در دادگاه‌ها پیگیری می‌شوند، حق‌الوکاله‌های سنگین و هزینه بالای استفاده از خدمات وکیل است. کارگران بیکار شده عوارضی قزوین هم مدت‌ها است پیگیر پرونده احقاق حق خود هستند، آن‌ها می‌گویند تمایل به استخدام وکیل دارند، اما پولش را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیش از یک‌سال از الکترونیکی شدن ایستگاه‌های عوارضی استان قزوین می‌گذرد و هنوز بخشی از کارگران این ایستگاه‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از این قرار است که پس از الکرونیکی شدن عوارضی‌های استان قزوین، در ابتدا کارگران عوارضی تفکیک و جداسازی شدند و برخی از آنان به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل شدند، به بخش دیگری از کارگران نیز گفته شد که قرار است به‌زودی شرکتی تحت عنوان سپندار آن‌ها را در یک مرکز تماس تلفنی به‌کار گیرد.

مرکز تماس تلفنی نیز پس از مدتی راه‌اندازی شد، اما فقط برای چند ماه فعالیت کرد و به بهانه‌های مختلف تعطیل شد. کارگرانی که سال‌ها سابقهٔ کار در عوارضی‌های استان را داشتند، به یک‌باره از کار بیکار شده و بیمهٔ آنان قطع گردید. برخی از نیروها پس از روزها دوندگی، ترجیح دادند عطای کار را به لقایش ببخشند و پی کار دیگری بروند؛ اما برخی دیگر، مصمم و بااراده پای‌کار ایستادند تا در شرکتی که به آن‌ها وعدهٔ همکاری داده شده بود و تحت‌نظر سازمان راه و شهرسازی بود، به‌کار گرفته شوند. یک‌سال از بیکاری این کارگران می‌گذرد و آن‌ها کفش‌های آهنین به پا کرده‌اند که وضعیت پروندهٔ خود را تا به سرانجام رساندن آن پیگیری کنند.


برای مطالبهٔ حق طبیعی خود به کدام مرجع باید برویم؟

در این میان، مراجعه و اجتماع آنان مقابل استانداری قزوین و نیز مقابل وزاتخانهٔ راه و شهرسازی و رفتن از این اداره به آن اداره، تنها کار این کارگران بوده است، اما کماکان موفق نشده‌اند به حق خود که همان بازگشت به کار است، برسند. مانند این پرونده بسیار پرونده در دادگاه‌های استان میان کارگران و کارفرمایان وجود دارد که کارگران به‌دلیل ناآگاهی از قوانین موجود میان کارگر و کارفرما نتوانسته‌اند به حق خود برسند و یا مجبور شده‌اند راهی که برای مثال دو ماهه می‌توانست طی شود را یک‌ساله طی کنند و انرژی و زمان خود را در دادگاه‌ها بگذرانند.

شاید اگر این قبیل پرونده‌ها از ابتدا زیرنظر وکلا پیگیری شوند، راه‌های قانونی آن راحت‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری طی شود و سریع‌تر به نتیجهٔ مطلوب خود برسد، اما هزینه‌های بالای وکلا مانع حضور آنان در پرونده‌های قضائی می‌شود. احمد فلاحی، نمایندهٔ کارگران ایستگاه‌های عوارضی دولتی در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار می‌کند: ما با استناد به قوانینی که در رابطه با کارگر و کارفرما وجود دارد، از طریق اداره‌کار بحث برگشت به کار کارگران ایستگاه‌های عوارضی دولتی استان قزوین را پیگیری کردیم و اکنون نیز بر همگان کاملاً مسجل است که حق با ماست ولی متأسفانه مسؤولین شرکت مربوطه زیر بار نمی‌روند. قوانین بین کارگر و کارفرما چه می‌شود؟ ما برای مطالبهٔ حق طبیعی خود به کدام مرجع باید برویم؟


خودم قوانین کار را مطالعه کرده‌ام!

زمانی‌که از نمایندهٔ کارگران ایستگاه‌های عوارضی استان قزوین در رابطه با دلیل این‌که برای پروندهٔ خود سراغ وکیل نرفته‌اند، سؤال می‌پرسیم، یکی از مهم‌ترین مسائل را مشکلات مالی عنوان کرده و می‌گوید: اکنون همکاران ما در شرایطی قرار دارند که برای کوچک‌ترین هزینه‌های زندگی خود در مانده‌اند و هزینهٔ کلان پرداخت حق‌الزحمهٔ وکیل را ندارند. بنده به‌عنوان یکی از کارگران عوارضی و نمایندهٔ این کارگران کاملاً مشرف به پرونده هستم و مستندات را در اختیار دارم و با توجه به مطالعاتی که حول محور قوانین کار داشته و دارم، تاکنون در راستای احقاق حق خودم و دیگر کارگران پرونده را پیش برده‌ام.

مسؤولین شرکت سپندار در جلساتی که منعقد می‌کنیم، صحبت‌هایی می‌کنند و سپس کاری می‌کنند که با حرفشان مطابقت ندارد. مگر نه این‌که سخنانی که در جلسات مطرح می‌شود و وعده‌هایی که داده می‌شود، قرارداد شفاهی محسوب می‌گردد؟ چرا باید به این راحتی خلف وعده صورت گیرد؟ وی ادامه می‌دهد: دادستان به این پرونده ورود پیدا کرده و به‌جد به‌دنبال احقاق حقوق کارگران است.

*از سخنان نمایندۀ کارگران عوارضی مشخص است که همراه نبودن یک وکیل زبده برای پیگیری پرونده‌شان باعث شده تا نتوانند در مسیر دقیق و درست قانونی پیگیر پرونده و حقوق خویش باشند.

 

تمایل به گرفتن وکیل داریم، پولش را نداریم

فلاحی در رابطه با هزینه‌های وکالت برای پروندهٔ کارگران عوارضی قزوین می‌گوید: بنده صددرصد معتقدم که پرونده‌های این چنینی نیازمند حضور وکیل هستند، اما وکیل ده درصد از کل پرونده را طلب می‌کند. با تمام این مسائل، همکاران ما به‌دلیل مشکلات مالی نتوانستند دنبال وکیل بروند.

این‌که ما می‌دانیم که تمام مسؤولین با زبان بر حق بودن ما گواهی می‌دهند اما در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند، این دردآور است. الان همکاران ما چند ماه است حقوق نگرفته‌اند و با وجود شرایط بیماری که در جامعه حکم‌فرماست، حتی بیمه هم ندارند. وی تأکید می‌کند: تنها مرجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، هیئت‌های تشخیص متشکل از نمایندهٔ کارگران، نمایندهٔ کارفرما، نماینده‌های بازرسی و برخی افراد دیگر است. متأسفانه اغلب همکاران ما از این پیگیری و به نتیجه نرسیدن‌ها درمانده شده‌اند و حتی کرایه ماشین برای پیگیری کارها را نیز ندارند، چه برسد به این‌که بخواهند به هزینه‌های وکیل فکر کنند، اما بنده با اراده و قدرت تا انتها پیگیر این پرونده هستم و حق خود و همکاران دیگر را مطالبه می‌کنم.

 

لازم است اداره‌کار وکلای رایگان در اختیار کارگران قرار دهد

وحید خاوری، یکی دیگر از نمایندگان کارگران ایستگاه‌های عوارضی استان قزوین است که او هم دلیل عدم مراجعه به وکیل را نداشتن هزینه و گران بودن حق‌الزحمه‌های وکلا مطرح کرده و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: از تیر ماه سال 98 که بحث تقسیم‌بندی کارگران ایستگاه‌های عوارضی پیش آمد و ما 47 نفر کارگران عوارضی به شرکت سپندار سپرده شدیم، تاکنون بلاتکلیف هستیم. ما نیز معتقدیم که با حضور وکیل پرونده‌ها بهتر پیگیری می‌شوند اما همکاران ما در هزینه‌های زندگی روزمرگی خود مانده‌اند، اگر کسی حاضر باشد به‌صورت رایگان وکالت ما را بر عهده بگیرد ما خیلی هم خوشحال می‌شویم و از این کار استقبال می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ما از ابتدا تمایل داشتیم با تعامل و از راه منطقی این مشکل کارگران را حل کنیم و تا اکنون نیز برای رسیدن به حق خود از همین طریق دوندگی کرده‌ایم، در حال حاضر نیز تنها دستگاهی که پشتوانهٔ ماست، دادگستری قزوین و شخص دادستان است که واقعاً ما را حمایت کرده‌اند. خاوری در ادامه ضمن تأکید بر پروسهٔ پیچیده و هزینه‌بر پرونده‌های این‌چنینی، بیان می‌کند: بنده نیز کاملاً اعتقاد به حضور وکیل در پرونده‌ها دارم، اما اکنون متأسفانه جدا از هزینه‌های وکیل، پروسهٔ پیچیده و هزینه‌بری در محاکم قضایی برای افراد ایجاد شده است. از احراز هویت در دفاتر خدمات ارتباطی تا نگارش لایحه و بسیاری از هزینه‌های متعدد با دوندگی‌های بسیار که واقعاً ناراحت‌کننده است. ما برای هزینهٔ کارهای روزمرهٔ خود لنگ هستیم، بحث وکیل نیز یک مبحث هزینه‌بردار است؛ اما موضوع حقوق کارگری قوانین پیچیده‌ای دارد و نیازمند حضور وکیل است.

نماینده کارگران عوارضی: بنده صددرصد معتقدم که پرونده‌های این چنینی نیازمند حضور وکیل هستند، اما وکیل ده درصد از کل پرونده را طلب می‌کند. با تمام این مسائل، همکاران ما به‌دلیل مشکلات مالی نتوانستند دنبال وکیل بروند.

راهی که ما یک‌ساله رفتیم، وکیل طی ۳ ماه می‌رود، اما هزینه‌اش زیاد است

خاوری ضمن اشاره به مزایای حضور وکیل در پرونده‌ها، بیان می‌کند: بی‌شک نیاز است که تمامی پرونده‌ها با حضور وکیل پیگیری شوند، زیرا راهی که ما می‌خواهیم برویم یقیناً وکیل خیلی بهتر از ما آن راه را می‌شناسد و از قوانین و ماده‌ها و تبصره‌ها در جهت حمایت از ما آگاه است، اما همکاران ما در هزینه‌های معیشتی خود هم مانده‌اند و واقعاً در شرایطی نیستند که بتوانند به وکیل هزینه‌ای پرداخت کنند.

ما برای این پرونده تلاش کردیم از مسؤولین اداره‌کار یا از آشنایانی که می‌شناختیم مشاوره بگیریم و قوانین کار را به دقت مطالعه کنیم، اما به‌خاطر هزینه‌ها سراغ وکیل نرفتیم. وی اضافه می‌کند: اگر بحث مشکلات مالی مطرح نبود، ما بدون شک از همان ابتدا سراغ وکیل می‌رفتیم تا ما را راهنمایی کند. راهی را که ما یک‌سال رفته‌ایم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌ایم، شاید وکیل ما را ۳ ماهه می‌برد، اما پرداخت هزینه‌های این کار برای ممکن نبوده و نیست.

متأسفانه برخی وکلا فقط برای جیب مردم کیسه دوخته‌اند، اما صددرصد وکلایی هم هستند که بخواهند به مردم کمک کنند، اما آن‌ها هم طبیعتاً بدون دریافت هزینه کار نمی‌کنند. ما در این ایام فقط در این فکر بوده‌ایم که چگونه زندگی خود را بگردانیم و اصلاً این‌که بخواهیم هزینه برای وکیل کنیم در فکرمان هم نمی‌گنجد. حتی یک شخصی در یکی از ادارات مربوطه حرفی به ما زد که تکان‌دهنده بود، او به ما گفت برای پیگیری کار خود باید خرج کنید؛ همکاران ما که حتی برای هزینهٔ کرایه ماشین خود جهت پیگیری امور درمانده‌اند، چگونه باید خرج‌های این‌چنینی را متحمل شوند؟

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کارگران ایستگاه‌های عوارضی استان قزوین که مدت‌هاست از کار بیکار شده، حقوق دریافت نکرده و حق بیمهٔ آنان نیز واریز نمی‌شود، و کارگر مشابه آنان در استان که حتی هزینه‌های شکایت اولیه از کارفرمایان خود را نیز ندارند، چگونه می‌توانند حق و حقوق خود را دریافت کنند؟ هزینه بالای استفاده از خدمات وکالت باعث می‌شود بسیاری از این کارگران در پیچ و خم دادگاه‌ها و محاکم و حتی در اداره کار نتوانند به درستی از حقوق خود استفاده کنند و لزوم حضور وکیل در کنار آنان الزامی است. اما از کجا و به چه طریقی از عهدهٔ حق‌الوکاله‌های سنگین و گزاف برخی وکلا برآیند؟ نتیجهٔ این حق‌الزحمه‌های بالا، پیگیری پرونده‌ها در محاکم قضایی بدون حضور وکیل، اطالهٔ امر دادرسی و عدم احقاق حق اقشار مظلومی نظیر کارگران است.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین انحصار در وکالت اطاله دادرسی احقاق حق کارگران کارگر و کارفرما خبرگزاری فارس مشکلات مالی همکاران ما پرونده ها اداره کار حضور وکیل دادگاه ها هزینه ها احقاق حق شده اند حق خود یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیزاده: اوزونیدیس کاربلد است/۳ باخت اخیر کارمان را خراب کرد

هافبک تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان تأکید کرد، سرمربی این تیم کاربلد است و جوان‌های تیم گل‌گهر باید قدر کار کردن با او را بدانند. - اخبار ورزشی -

علیرضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت ‌گل‌گهر و اینکه آیا به نظر او این تیم با هدایت اوزونیدیس نتایج خوبی در 23 هفته گذشته گرفته است، گفت: به نظر من همه چیز به سرمربی مربوط نمی‌شود و این را باید در نظر گرفت که تیم ما با تغییرات زیادی مواجه شد و 12 بازیکن خود را از دست داد. البته خودمان فکر می‌کردیم بهتر نتیجه می‌گیریم و تا قبل از اینکه با سه شکست اخیر مواجه شویم شرایط خوبی داشتیم، ولی این سه باخت کارمان را خراب کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه چیز به سرمربی برنمی‌گردد. من گاهی اوقات به بچه‌ها می‌گویم که ما برای اوزونیدیس چه کار کردیم؟ من معتقدم او یک مربی کاربلد و حرفه‌ای است و رفتار بسیار خوبی با بازیکنان دارد. حتی وقتی یک بازیکن در شروع مسابقه عملکرد خوبی ندارد، اوزونیدیس برخلاف خیلی از مربیان آن بازیکن را تعویض نمی‌کند، چون نمی‌خواهد بازیکن را خراب کند.

هافبک تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان همچنین یادآور شد: وقتی تیمی با تغییرات زیاد مواجه می‌شود، طبیعتاً نیاز به زمان دارد. من فکر می‌کنم سرمربی ما عملکرد مثبتی داشته است. او به بازیکنان جوان ما میدان داده است و آنها باید قدر کار کردن با اوزونیدیس را بدانند. در لیگ برتر هر مربی حاضر نمی‌شود به بازیکنان جوان میدان بدهد، ولی سرمربی ما این کار را انجام داد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در پایان فصل از گل‌گهر جدا شود، تصریح کرد: نمی‌دانم چه تصمیمی خواهم گرفت و باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. در این سال‌ها پیشنهادهای خوبی به من رسید، ولی در نهایت ماندم، حالا هم چیزی قابل پیش‌بینی نیست و باید صبر کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتیجه ۳ بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم!
  • سرمربی پرسپولیس: نتیجه ۳ بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم
  • استفاده از ظرفیت های صلح و سازش برای کاهش پرونده های ورودی
  • صالحی امیری: ۶۰ درصد جامعه تمایل زیاد به مهاجرت دارند! (فیلم)
  • 48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!
  • ببینید | روایت تکان‌دهنده صالحی‌امیری از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت؛ یک رقم شوکه‌کننده!
  • «قشون» از چه زمانی «ارتش» شد؟
  • علیزاده: اوزونیدیس کاربلد است/۳ باخت اخیر کارمان را خراب کرد
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • ماجرای فروش سوالات آزمون وکالت؛ وقتی با ۲۰ میلیون تومان می‌توان وکیل شد!