Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@02:31:31 GMT

طراحان کنکور دکتری پنج ماه است که در قرنطینه‌اند!

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۹۴۶۱

طراحان کنکور دکتری پنج ماه است که در قرنطینه‌اند!

قرار بود کنکور دکتری نهم اسفند‌سال گذشته برگزار شود. طراحان سوال به روال همیشه به ‏قرنطینه رفتند، اما مثل سال‌های پیش، از آن بیرون نیامدند؛ شیوع کرونا روز به روز در ایران بیشتر و ‏زمان برگزاری آزمون لغو شد و طراحان سوال که هویت و محل نگهداری‌شان محرمانه است، در ‏قرنطینه اجباری ماندند. حالا آن‌ها حدود پنج ماه است که به خانه نرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروند در ادامه نوشت: این موضوع فقط درباره ‏طراحان سوال کنکور دکتری نیست؛ اطلاعات رسیده نشان می‌دهد وضع برای کسانی ‏که سوالات آزمون استعداد‌های درخشان مدارس را طراحی کرده‌اند هم همین‌طور است. آن‌ها به جای دو ‏هفته، بیش از یک و ماه نیم است که در قرنطینه‌اند و همین هم به گفته فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ‏ملی پرورش استعداد‌های درخشان، کار را برای این افراد سخت کرده است.

او می‌گوید ‏تعداد این افراد ازجمله موارد محرمانه است، اما محل نگهداری‌شان را آموزش‌وپرورش انتخاب ‏می‌کند و حالا این تأخیر در برگزاری آزمون‌ها از نظر روانی می‌تواند این افراد را بسیار تحت‌تأثیر ‏قرار دهد. پیش از این قرار بود آزمون بیست‌وهفتم تیر برگزار شود، البته زمان برگزاری یک بار دیگر هم ‏تغییر کرده بود و همین هم دلیلی شد برای در قرنطینه ماندن بیشتر طراحان سوال. پس از آن هم موج ‏دوم و افزایش افسارگسیخته میزان مرگ‌ومیر و ابتلای ناشی از کرونا عاملی شد تا رایزنی‌ها به گفته ‏مهاجرانی به تاریخی در مرداد ماه برسد.

آن‌طور که او می‌گوید درحال حاضر قرار است آزمون ورودی ‏استعداد‌های درخشان برای پایه هفتم در تاریخ نهم مرداد و برای پایه دهم در تاریخ دهم مرداد برگزار شود ‏و این درحالی است که امیدواری‌ها برای کاهش موج و زنجیره ابتلا همچنان باقی است و مشخص نیست ‏وضعیت در روز‌های آینده چطور پیش خواهد رفت: «ما همکاران بسیار نجیب و انسانی داریم. آن‌ها در ‏این مدت که مجبور شدند بیش از اندازه در قرنطینه باشند گلایه‌ای نداشتند و فشاری هم بر ما وارد ‏نکردند چرا که شرایط فعلی را درک می‌کنند، اما ماجرا این است که ادامه این وضع می‌تواند بر روحیه ‏آن‌ها اثر مخربی بگذارد و برای همین هم امیدواریم این وضع هرچه زودتر تمام شده و آزمون‌ها ‏برگزار شود.»

او می‌گوید این افراد به دلیل قطع کامل ارتباط با بیرون، نداشتن تلفن همراه و سایر ‏وسایل ارتباطی، ندیدن خانواده‌هایشان و... در شرایط روحی سختی قرار دارند و حتی ‏نمی‌توانند از مشاوره‌های معمول هم استفاده کنند: «ما تنها امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از ‏سویی بهبود اوضاع کشور این آزمون هم برگزار شود، اما درنهایت این ستاد ملی کروناست که باید نتیجه ‏را به ما ابلاغ کند.»

مهاجرانی می‌گوید در زمانی که وضع ابتلا و مرگ و میر‌ها کمی رو به بهبود ‏گذاشته بود آن‌ها موفق شدند آزمون‌های المپیاد را برگزار کنند و همین هم اتفاق خوبی بود، اما حالا برای ‏برگزاری دوره‌های تابستانه پذیرفته‌شدگان المپیاد با چالش روبه‌رو هستند. در این دوره‌ها که بین ٦ تا ‏١٠هفته و هرساله برگزار می‌شد، حدود ۴۰۰ پذیرفته شده در مکانی گرد هم می‌آمدند و حالا شرایط ‏کرونایی عاملی شده که به کلاس‌های مجازی و ایجاد زیرساخت برای برگزاری کلاس‌های مجازی فکر ‏کنند: «این دوره‌ها اهمیت بسیاری برای ما دارد. از طرفی نمی‌توانیم زمان این دوره‌ها را هم خیلی ‏کاهش دهیم چراکه در کیفیت کار اثر می‌گذارد. درنتیجه کمیته علمی ما دراین‌باره تصمیم‌گیری ‏می‌کند.»

به گفته مهاجرانی وضع شیوع این بیماری عاملی شده که آزمون‌های علمی این دوره‌ها حذف ‏شود و این اتفاق نه‌تن‌ها در ایران بلکه در سایر کشور‌های دنیا هم رخ داده است. در آزمون استعداد‌های ‏درخشان امسال حدود ۳۳۰‌هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ۶۰‌درصد والدین هم احتمالا به علت نگرانی ‏از کرونا و حضور در جمع کارت ورود به آزمون را دریافت کرده‌اند و بر این اساس ۲۱۰‌هزار نفر با ‏یکدیگر رقابت می‌کنند. ‏

طراحان سوال سالمند

در بهاری که گذشت با فراز و نشیب شیوع کرونا بار‌ها صحبت از لغو و به تعویق افتادن آزمون‌ها ‏مطرح شد و البته صحبت از ادامه‌دار بودن قرنطینه طراحان سوال که حالا بیش از چهار ماه شده است. ‏چهار ماهی که نمی‌توانند در آن با هیچ‌کس ارتباط برقرار کنند، وسایل ارتباطی ندارند و البته تعداد و ‏مکان نگهداری‌شان هم محرمانه است.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درتن‌ها ‏اظهارنظری که درباره وضع این افراد در روز‌های گذشته کرده، گفته با توجه به اعلام تعویق زمان ‏آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد قرنطینه آزمون‌ها باز نشده است. درواقع اصلا قرنطینه باز نشد که ‏بخواهد دوباره بسته شود و هیچ اعزام سوالی صورت نگرفت: «افرادی که طراح سوال بودند سالمند و ‏قبل از ورود به قرنطینه آزمون‌ها تست داده‌اند و مشکلی وجود ندارد، این افراد با توجه به تعویق زمان ‏برگزاری آ‌زمون‌ها باید مدت بیشتری در قرنطینه بمانند.» ‏

دو روز قبل اطلاعیه سازمان سنجش درباره زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد اعلام ‏شد و درنهایت روز پنجشنبه نهم مرداد زمان برگزاری آزمون دکترای نیمه متمرکز و شانزدهم و هفدهم مرداد هم ‏زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد و گفتند تاریخ کنکور سراسری هم تغییری نخواهد ‏داشت. تاریخ‌هایی که هنوز مشخص نیست آیا کرونا بار دیگر می‌تواند جابه‌جایشان کند یا نه و آیا قرنطینه ‏طراحان سوال بالاخره در آن تاریخ پایان می‌گیرد یا خیر.

اما پیش از این اسدالله آسرایی، مدیرکل دفتر ‏آزمون سازی سازمان سنجش در‌سال ١٣٨٤ روند نوشتن سوالات آزمون‌های سراسری را این‌طور شرح ‏داده بود که سوالات در طول‌سال در سازمان سنجش طراحی می‌شوند تا درنهایت سوال‌های نهایی به ‏بانک سوالات فرستاده شود و قبل از برگزاری کنکور، چند دسته از این سوالات به صورت اتفاقی از ‏بانک سوالات بیرون کشیده می‌شوند؛ بنابراین طراحان سوال هم نمی‌دانند که سوال‌هایشان در کنکور چه ‏سالی مطرح می‌شود و مثلا ۳۰ بسته سوال معارف انتخاب می‌شود و گروه نهایی انتخاب سوال‌ها را از ‏بین آن‌ها به عهده می‌گیرند. با این حال بازهم هیأت نهایی و البته مسئولان چاپ سوالات تحت نظارت ‏و قرنطینه‌اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کنکور 99 طراح سوال سوالات کنکور زمان برگزاری آزمون سازمان سنجش طراحان سوال دوره ها برگزار شود آزمون ها همین هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۹۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه برگزاری کنکور در البرز

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حمدالله رحمتی پور گفت: با توجه به برگزاری کنکور در روزهای پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم اردیبهشت ماه، تیم‌های پلیس راهور استان البرز از ساعات ابتدایی روز به منظور روان سازی ترافیک و تسهیل تردد داوطلبان در معابر منتهی به محل‌های برگزاری آزمون حضور دارند.

وی افزود: داوطلبان و خانواده‌های آنها از توقف در مبادی ورودی محل برگزاری آزمون خودداری کنند تا موجب گره ترافیکی در مسیر محل آزمون نشود. تدابیر لازم برای تردد شهروندان و تسهیل تردد در روزهای پنجشنبه و جمعه اتخاذ شده و تمام حوزه‌های برگزاری آزمون توسط پلیس راهور البرز پوشش ترافیکی داده می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز از عموم مردم خواست از توقف در مبادی ورودی محل برگزاری آزمون سراسری خودداری کنند و با عوامل پلیس راهور استان همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 6086504

دیگر خبرها

  • کنکوری ها گول کانال های سوال‌فروش را نخورید
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس
  • اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه برگزاری کنکور در البرز
  • تمهیدات ترافیکی ویژه برگزاری کنکور در البرز
  • اعلام زمان پاسخگویی و تعداد سوالات نوبت اول کنکور
  • اعلام زمان پاسخگویی و تعداد سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳
  • انتخاب رشته بیش از ۳۲۷ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • برگزاری کنکور سراسری ۷ و ۸ اردیبهشت ماه
  • داوطلبان فریب فروش سوالات کنکور را در فضای مجازی نخورند