Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:25:40 GMT

تعدد قوانین، مانع جدی رونق تولید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۱۹۹۸

تعدد قوانین، مانع جدی رونق تولید

"امیرحسن کاکایی" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین و مقررات فعلی تکافوی حمایت از تولید داخلی را می‌دهد یا خیر؟ افزود: تعدد قوانین یکی از مشکلات نظام قانونگذاری کشور است و بسیاری از قوانین موجود اضافه هستند.

وی گفت: از این مهمتر، مقررات و آیین‌نامه‌ها هستند که در سطح مجلس نیستند، اما در حیطه قوانین و مقررات می گنجند و در برخی جاها با قوانین اصلی متناقض بوده و در تضاد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاکایی با اشاره به ادغام وزارتخانه های بازرگانی با صنایع و معادن در حدود ۲۰ سال پیش، بیان داشت: یکی از دلایل آن، مکانیسم تعرفه ها بود؛ تعرفه هایی که باید به گونه ای طراحی می شدند که هم از تولیدکنندگان و هم از مصرف‌کنندگان حمایت می کردند، بنابراین عده ای باید منافع کل را بهینه می کردند تا بازی برد- برد راه می افتاد.

وی ادامه داد: در جهان بارها و بارها ثابت شده که اگر به طور مطلق از تولید کنندگان حمایت کنیم، بی کیفیتی، انحصار و قیمت‌های بالا به وجود خواهد آمد و بر عکس، اگر از مصرف کنندگان به طور مطلق حمایت شود، افت اقتصادی، مصرف‌گرایی و در ادامه فقر و بدبختی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته این استاد دانشگاه، اکنون پس از گذشت ده ها سال به نظر می‌رسد با گفت وگوی ساده نمی‌شود موضوعات اینچنینی را حل کرد، بلکه باید مبتنی بر دانش، تحقیقات و گفت‌وگوی گسترده باشد.

وی یادآور شد: در جلسات و نشست ها شاهدیم هر کس به بیان بخشی از یک کل می پردازد، انگار همه با هم موافقند و مثبت حرف می‌زنند، اما اگر به همین راحتی بود چرا مسائل حل نشده باقی ماند؟

کاکایی بیان داشت: از حدود ۱۵ سال پیش و اوایل دولت نهم، راه اندازی اتاق‌های فکر در سطح ملی باب شد و در دستور کار قرار گرفت، اشکال آن این بود که فقط به کلمه اتاق فکر چسبیدند و مشاوران را کنار گذاشتند.

وی ادامه داد: نتیجه این شد که قوانین و مقررات به سادگی و بر اساس یک نشست دورهمی عوض می‌شد، در حالی که هزینه های زیادی در ادامه به دنبال داشت.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: سال‌های سال است که همگان می دانند تعرفه های ورود خودرو به کشور با تناقض روبرو است.

وی گفت: همه مسوولان می‌دانند مکانیزم تعرفه‌ها در کشور به گونه ای است که بهترین سودآوری با ۲۰ درصد داخلی سازی حاصل می شود که این ۲۰ درصد نیز با راه اندازی خط مونتاژ، خط رنگ، نصب باتری و استفاده از تایر داخلی دست یافتنی است و در عمل داخلی سازی به عمق نمی رود.

کاکایی یادآوری کرد: از سال ۸۶ مقرر شد تعرفه های واردات خودرو به تدریج کاهش یابد تا طی ۱۰ سال به تعرفه های جهانی برسیم، این رویه تا سال ۸۹ ادامه یافت اما خودروسازان دیدند اگر به همین ترتیب ادامه یابد ورشکست خواهند شد.

وی گفت: به یکباره با "سیاسی کاری" و طراحی برنامه‌ای از پیش تعیین شده، جلوی کاهش تعرفه ها که مطابق برنامه پیش می‌رفت را گرفتند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: منکر حمایت از تولید داخل نیستیم، اما از آن جایی که این مسائل به صورت سیاسی و نه علمی و با مطالعه دقیق سیستمی حل و فصل می‌شود، تبعات سیستمی بدی نیز به دنبال داشته و بی برنامگی را بر اقتصاد حاکم می‌کند، به طوری که سرمایه‌گذاران نمی دانند چه کار باید بکنند؟

وی افزود: در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران ما فرصت طلبی کوتاه‌مدت را به جای تصمیم‌گیری‌های بلندمدت در پیش می گیرند، زیرا قوانین هر روز عوض شده و قابل پیش‌بینی نیستند.

کاکایی گفت: امروز به دلیل تحریم‌ها خودروسازان به دنباله ارتقای داخلی‌سازی هستند، اما حقیقت این است که قطعه‌سازان نگرانند، زیرا اکنون به طور موقت سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت گسیل داده شده اما به محض بهبود شرایط بین‌المللی یا افزایش درآمدهای دولت همه چیز به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

وی سخنان "فرشاد مقیمی" مدیر عامل ایران خودرو را یادآور شد که در کنار نهضت ساخت داخل، خواستار نهادینه سازی داخلی‌سازی شده بود.

این استاد دانشگاه، خواستار انجام "کار سیاسی" (یعنی حضور ارکان مختلف دستگاه ها و تصمیم گیری اساسی) به جای "سیاسی کاری" شد.

کار سیاسی درخصوص استانداردهای یورو۵

وی با اشاره به لزوم اجرایی شدن استانداردهای یورو ۵ در کشور، یادآور شد: برخی قوانین ما کپی برداری ناقص از خارجی هاست، به طوری که این استاندارد که پایه گذار آن اروپایی ها هستند، اما در خود اتحادیه اروپا نیز برای همه خودروها اجرایی نمی شود.

کاکایی گفت: اروپایی ها اجرای این استاندارد را برای سبدی از خودروهای هر خودروساز در نظر گرفتند، به این معنی که خودروسازان اروپایی می توانند به تولید خودروهایی با مصرف سوخت بالا که مورد علاقه و تقاضای مردم است ادامه دهند، اما جریمه آن را نیز می پردازند و آن را صرف تحقیقات می‌کنند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته خودروسازان و سازمان محیط زیست، برای این موضوع جلسات تخصصی و سمینارهای مختلفی برگزار کردند و در نهایت حدود یک ماه پیش به این نتیجه رسیدند که استاندارد یورو ۵ را روی سبد خودروها و نه روی همه خودروها اعمال کنند.

استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: این نتیجه یک "کار سیاسی" در چارچوب منافع ملی است.

به گفته وی، بسیاری قوانین کشور مربوط به ۵۰ سال پیش است و دوران تجارت با اسب و گاری است و امروز که تجارت بر بستر الکترونیک انجام می شود یک اشکال اساسی به شمار رفته و نیازمند بازنگری اساسی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت سیاسی استاد دانشگاه خودرو سازی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت سیاسی استاد دانشگاه خودرو سازی ایران سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت سیاسی استاد دانشگاه خودرو سازی ایران داخلی سازی یادآور شد تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۱۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ روز جنگ و ۷ تحول جهانی به‌نفع مقاومت

به گزارش قدس آنلاین، با وجود راهپیمایی‌ها و اعتراضات گسترده مردمی در سرتاسر جهان و همچنین ابتکارات سیاسی و حتی تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل (۶ فروردین)، جنایات اشغالگران علیه مردم بی‌پناه فلسطین ادامه دارد.

در این میان، با به بن‌بست رسیدن راه‌های منتهی به آتش‌بس، افق درگیری به‌شدت تیره و تار به نظر می‌رسد. حتی زمزمه‌هایی در مورد انجام عملیات نظامی در رفح به گوش می‌رسد، اقدامی که به واسطه تراکم بالای جمعیت منطقه می‌تواند به فاجعه‌ای تمام‌عیار تبدیل شود. اکنون تنها چیزی که درباره فلسطین جلب توجه می‌کند ادامه کشتار جلادان صهیونیست با حمایت بی‌چون و چرای غرب و چراغ سبز آمریکاست. با هدف شناخت بیشتر و ارزیابی تحولاتی که در این نقطه کانونی می‌گذرد، در ادامه نگاهی به آنچه در هفت ماه بر مردم فلسطین گذشته و دورنمای بحران یاد شده خواهیم انداخت. 

آمار وحشتناک از ۲۰۰ روز وحشی‌گری
با گذشت ۲۰۰ روز از تجاوزات رژیم اشغالگر علیه غزه، سازمان‌های بین‌المللی آمار هولناکی از وحشی‌گری صهیونیست‌ها و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ارائه می‌دهند. وزارت بهداشت فلسطین دیروز در آخرین گزارش خود، شمار شهدای غزه را ۳۴هزار و ۱۸۳ نفر اعلام کرد که زخمی‌ها نیز به ۷۷هزار و ۱۴۳ نفر افزایش یافته است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل همچنان درخواست‌ها برای توقف این تجاوزات را نادیده گرفته و این در حالی است که حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا و اروپا از اسرائیل همچنان ادامه دارد. بنا به گزارش این نهاد، غیرنظامیان فلسطینی در سایه حملات سیستماتیک و وحشیانه ارتش اسرائیل و نسل‌کشی که علیه غزه به راه افتاده بهای بسیار سنگین و بی‌سابقه‌ای را می‌پردازند.

بر اساس این بیانیه، نیروهای اشغالگر تاکنون ۱۵هزار و ۷۸۰ کودک و ۱۰هزار و ۹۱ زن را به شهادت رسانده‌اند. این نهاد در ادامه اعلام کرد: براساس شواهدی که وجود دارد، نیروهای ارتش اسرائیل غیرنظامیان را تبدیل به اهداف «قانونی» خود کرده‌اند، ازجمله بمباران خانه و مراکز غیرنظامی بر سر ساکنان آن‌ها و اعدام میدانی غیرنظامیان خارج از چارچوب قانون. 

میانگین کشتار روزانه ۲۱۲ فلسطینی!
ارزیابی‌های دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه هم نشان می‌دهد به‌طور میانگین روزانه ۲۱۲فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل قتل‌عام می‌شوند که ۷۹نفر از آن‌ها کودک و ۵۰تن زن هستند و این آمار در تاریخ جنگ‌های معاصر رقم بسیار وحشتناکی است. برپایه این گزارش، همچنین روزانه ۳۸۵فلسطینی در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه زخمی شدند.

از سوی دیگر، این نهاد گزارش داد نیروهای اسرائیلی بیش از ۵هزار فلسطینی ازجمله صدها زن را از خانه‌ها و مراکز سرپناهی هنگام تردد در جاده‌ها بازداشت کرده و اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست. اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد شماری از افرادی که توسط ارتش اسرائیل ربوده شده‌اند در زندان‌های این رژیم به قتل رسیده‌اند و بقیه در معرض شکنجه‌های بسیار وحشتناکی قرار دارند.

نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی غزه
در گزارش آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) هم آمارهایی آمده که قابل توجه است. این گزارش نشان می‌دهد اسرائیل بیش از ۷۰هزار تن مواد منفجره را بر سر مردم غزه ریخته که به نابودی کامل بیش از ۶۰درصد ساختمان‌های نوار غزه انجامیده است. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات آوارگی اجباری علیه مردم فلسطین را در تاریخ معاصر انجام داد؛ جایی که ۲میلیون فلسطینی زیر بمباران و کشتار مجبور به آوارگی شدند و در حال حاضر در مراکز پناهگاهی و چادرها زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از این مردم در شهر مرزی رفح مستقر هستند.

رصد هفت موضوع در دورنمای جنگ
موارد گفته شده مروری بود بر آنچه در ۲۰۰ روز گذشته بر مردم غزه گذشته و خسارات و تلفات گسترده‌ای که حملات رژیم صهیونیستی بر جا گذاشته است. با این حال، جنگ هنوز در جریان است و ترسیم دورنمای نبرد خالی از لطف نیست. در زیر به برخی موارد اثرگذار و همچنین تأثیرپذیر از جنگ اشاره می‌شود.
۱. توپ آتش‌بس در زمین اشغالگران : در هفت ماه گذشته، چندین ابتکار سیاسی از سوی طرف‌های جهانی برای یافتن راهی در پایان دادن به تخاصم ارائه شده که همگی آن‌ها به واسطه جنگ‌طلبی شخص نتانیاهو و همچنین سنگ‌اندازی‌های آمریکا به ناکامی کشیده شده است. آخرین مورد، تلاش قطر برای میانجی‌گری در این زمینه بود که با فشارهای واشنگتن ظاهراً به در بسته خورده است. حماس عقب‌نشینی کامل نظامیان اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان، آزادی اسرای فلسطینی و برقراری آتش‌بس کامل را به عنوان شروط اساسی خود در رسیدن به آتش‌بس مطرح کرده است. در مقابل، دار و دسته افراطی حاکم بر کابینه صهیونیستی همچنان اندیشه محو حماس و اشغال کامل غزه را در سر می‌پرورانند، موضوعی که تنها بر دامنه جنگ خواهد افزود. 
 

۲. جنون جلاد : پس از گذشت ۲۰۰روز از جنگ غزه، نیروهای اشغالگر اسرائیلی بی‌اعتنا به انتقادات جهانی و همچنین حجم خسارات و تلفات انسانی، در حال آماده شدن برای انجام حمله گسترده به شهر رفح در جنوب نوار غزه هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی که با مخالفت‌های داخلی گسترده و همچنین با چهار پرونده فساد روبه‌رو است، برای فرار از دادگاه و زندانی شدن، حیات سیاسی خود را به ادامه جنگ گره زده و این در حالی است که حدود ۱.۲میلیون غیرنظامی از ساکنان و آوارگان در رفح مستقر هستند. بنابراین در حال حاضر خطر یک فاجعه بزرگ شهر رفح را تهدید می‌کند و نگرانی‌های جدی درباره سرنوشت آوارگان و ساکنان رفح وجود دارد.
 

۳. احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو: با آغاز طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر که شکست راهبردی نظامی، سیاسی و اقتصادی به اشغالگران تحمیل کرد، برکناری نتانیاهو به عنوان یک مطالبه جدی بر سر زبان‌ها افتاد. در این مسیر بود که روز دوشنبه در پی کناره‌گیری سرلشکر آهارون هالیوا رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و «یهودا فاکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش به‌دلیل شکست در غزه، از احتمال آغاز دومینوی استعفاها در دولت سخن گفته می‌شود. رسانه‌های عبری در این زمینه اعلام کردند اکنون انتظار می‌رود شاهد کناره‌گیری‌های بیشتری در صفوف افسران ارتش باشیم، روندی که می‌تواند به حوزه سیاسی هم کشیده شده و به حیات سیاسی شخص نتانیاهو پایان دهد.
 

۴. شکاف گسترده در جامعه صهیونیستی: دودستگی شدید در جامعه ساختگی صهیونیست‌ها اکنون به اوج خود رسیده است. موج گسترده اعتراضات خیابانی علیه فساد سیاسی و اقتصادی نتانیاهو که حتی پیش از جنگ هم وجود داشت، همچنان ادامه دارد. به‌تازگی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ضمن ابراز نگرانی در این باره، نوشت: نتانیاهو در زمان جنگ، اسرائیل را متلاشی می‌کند و ائتلاف با واشنگتن را به خطر می‌اندازد. این رسانه افزود: شکاف داخلی در اسرائیل باید اکنون برطرف شود، چرا که ما با تهدید موجودیت روبه‌رو هستیم.
 

۵. رسوایی اعراب سازشکار : جنگ غزه در کنار ایستادگی مردم غزه یک پرده دیگر هم دارد و آن رسوایی و روسیاهی سران عرب است. هر چند جنایات اشغالگران وقفه‌ای در علنی شدن خیانت کشورهای عربی به آرمان فلسطین و پیشی گرفتن آن‌ها از یکدیگر برای پیوستن به قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، با این حال موضوع همکاری عربستان سعودی، امارات، بحرین و اردن در زمینه ایجاد کریدور زمینی به سرزمین‌های اشغالی با هدف جبران خسارات اقتصادی که اشغالگران به واسطه حملات انصارالله یمن در دریای سرخ متحمل شده بودند، افشای همکاری اردن و حتی عربستان در سرنگونی موشک‌های ایرانی در حمله به اسرائیل و همچنین افشای همکاری مصر با رژیم صهیونیستی در نابودی بیش از هزارو۵۰۰ تونل مقاومت در مجاورت نوار غزه، مؤید خیانت بی‌پایان برخی کشورهای عرب در حق هم‌تباران مسلمان و عرب فلسطینی‌شان است.
 

۶. بی‌اعتباری جهانی اسرائیل: طوفان‌الاقصی در حوزه سیاسی هم علیه رژیم اشغالگر طوفانی به پا کرده و انتظار می‌رود با ادامه جنگ بر این هزینه‌ها افزوده شود. مطرح شدن جدی مطالبه پذیرش عضویت دائمی فلسطین در سازمان ملل و حتی استقبال برخی کشورهای مطرح غربی ازجمله اسپانیا، هلند و ایرلند از این روند، کشیده شدن رژیم به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه که با پرونده شکایت آفریقای جنوبی در موضوع نسل‌کشی در غزه و با همراهی ۵۲کشور صورت گرفت و قطع روابط گسترده سیاسی با اسرائیل همه از بی‌اعتباری جهانی این رژیم حکایت دارد. 
 

۷. رسوایی در انتظار صهیونیست‌ها: در کنار همه موارد یاد شده، این روزها موضوع دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند فشارها بر رژیم صهیونیستی را افزایش داده و بر اوضاع جنگ اثر بگذارد و آن هم رسوایی کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه است. کشف ۳۱۰ پیکر از یک گور دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر واقع در خان‌یونس روز یکشنبه گذشته در رسانه‌ها جنجال به پا کرد. شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، افرادی که توسط نیروهای اسرائیلی اعدام میدانی شده‌اند در این گورها مدفون شده‌اند. این وقایع برگ دیگری از جنایات رژیم صهیونیستی را آشکار می‌سازد و قطعاً بر افزایش فشارها بر این رژیم با هدف پایان دادن به جنایات اثرگذار خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • رونق قیمت‌گذاری کاذب در پلتفرم‌ها/ انسداد تا اصلاح آگهی‎‌های مسکن
  • ۲۰۰ روز جنگ و ۷ تحول جهانی به‌نفع مقاومت
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تذکر رییس شورا به کیانی ؛ رعایت قوانین و حفظ کیان شورا باید سرلوحه کار شهردار کرج باشد
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
  • ‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه
  • ‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه وجلوگیری ازفاجعه بشری درغزه