Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش های معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه ریزی شده با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در فهم دقیق تر از مسولیت و چگونگی ایفای شایسته آن بهره بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما شکل گیری شخصیت خود را به میزان زیادی مدیون رویدادهای تربیتی مدرسه هستیم، با ذکر خاطره‌ای از نقش معلمان در شکل گیری رفتار ماندگار در دانش آموزان، افزود: معمولاً بسیاری از آن چه معلمان به ما یاد می دادند از یاد می بریم؛ اما رفتارهای معلمان در ذهن ما ماندگار شده و فراموش نمی کنیم و این یعنی رفتارهای معلمان در ذهن کودکان حک می شود

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم می توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طور کلی زندگی یک فرد را از بین ببریم؛ نشان می دهد این مسئولیت، بسیار خطیر و مهم است.

لزوم فعالیت های پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس

وی با توجه به اهمیت بسیار مصونیت دانش آموزان ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند در کاستن از آسیب های اجتماعی و افزایش ظرفیت های اجتماعی دانش آموزان و مصونیت آنان در برابر مخاطرات فراوان نقش مهمی ایفا کند.

وی رابطه انسان ها با خدا را بسیار مهم خواند و از مهم دانستن تدبر در این رابطه گفت: و این هنگامی است که می فهمیم که کار یکی با جمادات و اشیا است و کار برخی با تربیت انسان است، این خیلی شان بالایی است و بخش عمده ای از این شان که به تربیت انسان ها مربوط می شود، در اختیار حوزه پرورشی است. باید بتوانیم به فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده است تدبر کنیم تا در روز (قیامت) افسوس اتلاف عمر در این دنیا را نداشته باشیم.

وی در مورد وظیفه خطیر معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اگر این فکر خواب را از چشمانمان بگیرد که در نقطه‌ای قرار گرفتیم که می توانیم زندگی آدم ها را بسازیم و به آدم ها امید، زندگی، شخصیت و هویت بدهیم و اگر کوتاهی کنیم به عقوبت سنگین دچار می شویم.

باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به آن را داشته باشیم

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به اهداف را داشته باشیم، در غیر این صورت دچار خطا می شویم، اذعان کرد: کانون ها، دارالقران ها، تشکل ها، مراکز مشاوره، جشنواره ها، کتاب ها و … ابزارهایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دوره‌ای به طور جداگانه و برای مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش باید اهداف کاملاً دقیق و روشن داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقاً به این اهداف برای دوره های مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم برگزاری اردو ها و برنامه های پرورشی و فرهنگی فایده‌ای ندارد.

اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی مشخص شود

وزیر آموزش و پرورش با تبیین برنامه های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد. به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال می شود و اگر برای دانش آموز ابتدایی اردو برگزار می شود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه خواسته ام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانش آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی می توانیم از ظرفیت های گروه ها و تشکل های مهم و تاثیرگذار دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی به عنوان ستون این حرکت ها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستون ها تکیه کنند.

حوزه آسیب های اجتماعی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب است گفت: آسیب های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیب های اجتماعی شده است.

وی با اشاره به موضوع آسیب های اجتماعی اظهار کرد: می توانیم آسیب های اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاه های دیگر می تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور می خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.

وزیر آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت می کند که این قواعد متفاوت با قواعد دنیای حقیقی است و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و اختصاص زمان از سوی مسئولین پرورشی را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیش از دیگر دستگاه ها می تواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و تربیت قرانی و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم. در این صورت می توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.

مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول و تربیت دانش آموزان بسیار تاکید دارند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه خانواده ها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپرده اند، و حکومت نیز آینده جامعه را به آموزش و پرورش سپرده است گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تاکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می خواهم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.

شایان ذکر است در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.

کد خبر 4975699

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن حاجی میرزایی وزارت آموزش و پرورش آسیب اجتماعی ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی شهرداری تهران قوه قضاییه پیروز حناچی محسن حاجی میرزایی حجاب و عفاف کمیته امداد امام خمینی نیروی انتظامی سربازی ازدواج آسیب های اجتماعی پرورشی و فرهنگی حاجی میرزایی آموزش و پرورش دانش آموزان حوزه پرورشی داشته باشیم سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟

آفتاب‌‌نیوز :

بررسی داده‌های رسمی، نشان از افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌دهد. سال گذشته، ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ مورد نزاع جسمانی ثبت رسمی شد. این تعداد نزاع نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۷ درصد افزایش داشت. سال گذشته، ۷۱ هزار و ۴۳۱ مورد همسرآزاری ثبت شد. زنان با سهم ۹۷ درصدی بیشتر مورد همسرآزاری قرار گرفتند.

همچنین سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۷ مورد کودک‌آزاری ثبت شد. نکته مهم این است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند کودک‌آزاری به دلایل فرهنگی و... ثبت رسمی نمی‌شود. پیش‌تر سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی هم از افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت. معیدفر گفت: «نتیجه ین می‌شود که اعتماد اجتماعی زوال پیدا می‌کند و جامعه به پایین‌ترین سطح نیاز خود سقوط می‌کند.»

رئیس انجمن جامعه‌شناسی گفت: «در چنین شرایطی فرد فقط می‌خواهد حداقل نیاز‌های خود مانند غذا را رفع کند.»

منبع: تجارت نیوز

دیگر خبرها

  • اجرای طرح تئاتر درمانی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط مرکز مشاوره پلیس اصفهان
  • ضرورت تقویت تفکر توحیدی در بین دانش آموزان خوزستان
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • «مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • سازمان دانش آموزی یک مجموعه منظم، برنامه محور و منسجم در بُعد تربیتی و پرورشی است
  • اثرگذاری خدمات شهرداری قم در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • افتتاح فضای آموزشی و پرورشی در نقطه صفر مرزی شهرستان دشتیاری
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟