Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مهدی بیک ؛ نماینده مردم درود و ازنا در ادامه صحبت‌هایش گفت:«در ایران یک حالت مرکز پیرامونی در اقتصاد و برنامه‌ریزی جریان دارد؛ یعنی استان‌هایی هستند که نزدیک پایتخت قرار دارند و این استان‌ها به اندازه میزان نزدیکی که به تهران دارند از مواهب بودجه‌ای و بحث‌های توسعه‌ای بهره‌مند می‌شوند، مثلا البرز، قم، اراک، قزوین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..از جمله استان‌هایی هستند که به علت نزدیکی به تهران از ظرفیت‌های سرمایه‌ای و توسعه‌ای بیشتری بهره‌مند شده‌اند و در نقطه مقابل استان‌هایی مثل لرستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و... به دلیل دوری از مرکز به مشکلات فراوانی در حوزه اشتغال‌زایی مواجه هستند.»

گودرزی در ادامه تاکید کرد:«در این مدل از توزیع منابع، هر اندازه که از مرکز یعنی تهران به سمت استان‌ها و مناطق پیرامونی حرکت می‌کنیم، استان‌ها بیشتر حالت اقماری پیدا می‌کنند و شاخص‌های اقتصادی نیز در این مناطق رو به کاهش می رود. متاسفانه از نظر عدالت توزیعی هم در این مناطق اقدامات اصولی و درستی انجام نشده است.»

نماینده مردم درود لرستان در مجلس یازدهم همچنین گفت:«بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز آماری، استان لرستان در راس استان‌هایی قرار دارد که آمار بیکاری در آنها از متوسط کشوری بالاتر است. لرستان و استان‌های محروم دیگر، یک عقب ماندگی تاریخی در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری دارند. در بیش از 60سالی که از زمان تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور می‌گذرد، این استان‌های محروم همواره عقب افتادگی‌هایی از حیث زیرساختها داشته‌اند. عمده صنایعی که در این استان‌ها رشد پیدا کرده‌اند، صنایع خرد و کوچک مثل صنایع غذایی و پوشاک بوده و صنایع مادر وزیربنایی در این مناطق جایی ندارد.»

حسینی خاطرنشان کرد:«مساله دیگر این است که در خود این استان‌های توسعه نیافته هم رویکردهای طایفه‌ای، محلی‌گرایی و منطقه‌ای به شدت بیشتری جریان دارد که این رویکردها با نگاه‌های توسعه‌محور فاصله دارد. این هم یکی از دلایل اصلی مشکلات اقتصادی و رشد بیکاری در این استان‌هاست. برای پیشرفت و ترقی باید رویکردهایی در استان‌ها به کار گرفته شود که مسیر توسعه را برای فعالان اقتصادی هموار می‌کند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در ادامه گفت:« عامل بعدی در زمینه رشد بیکاری، لابی‌های نخبگان است؛ استان‌هایی مثل کرمان، یزد، سمنان، خراسان و... که در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی افراد نخبه بیشتری دارند، آنها می‌توانند جریان سرمایه‌ای و نقدینگی را به سمت استان خود هدایت کنند و استان‌هایی که نخبگان کمتری در مراکز تصمیم‌سازی دارند؛ مواهب کمتری را خواهند داشت.»

او همچنین تاکید کرد:«در کنار این موضوعات برخی ویژگی های فرهنگی هم در زمینه توسعه و اشتغال جریان دارد؛ مثلا فرهنگ اقتصادی در استان‌های مختلف متفاوت است و همین تفاوت‌های فرهنگی، اقلیمی، آموزشی و ... باعث شده تا شاخص های اقتصادی در یک استان کم یا زیاد شود. این مجموعه دست به دست هم داده و مقوله توسعه را در استان های مختلف شکل داده است.»

نماینده مردم درود گفت:«این عوامل و سایر مولفه‌های اثرگذار، باعث می‌شود تا استان‌هایی از جنس لرستان علی رغم ظرفیت‌های فراوان از حیث مولفه‌های توسعه‌ای و مواهب طبیعی با فقر مستمری روبه‌رو باشند. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب آمارهای واقعی بیکاری در لرستان همواره بالای 25درصد بوده است. حالا چه دولت‌ها به این امر اعتراف کرده باشند و چه از طریق آمارسازی تلاش کنند تا آن را بپوشانند..»

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل بیکاری در استان‌ها چه باید کرد؟ گفت:«برای حل مشکل بیکاری در این مناطق نیازمند یک برنامه‌ریزی فراگیر، تصمیم‌گیری کارشناسی و تخصصی از سوی حاکمیت ، اقبال کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و همچنین اصلاح روندها در استان‌ها هستیم تا از دل این رویکردهای توسعه‌محور فرآیند توسعه در استان‌ها محقق شود.»

پربیننده ترین برنامه جدید برای تعیین تکلیف سهام عدالت حقوق بازنشستگان از چه تاریخی همسان‌سازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ آخرین خبر از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان الحسینی: حباب در بورس رشد شدیدی داشته است/ یزدان‌پناه: برخی با پول وام، سهام می‌خرند ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۴/۲۴

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک بودجه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نخبگان رشد اقتصادي اشتغالزايي مهدی بیک رشد بيكاري كاهش سرمايه گذاري حسين گودرزي قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت استان ها استان ها استان هایی توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه رویداد‌های رقابتی مسئله‌محور بنیاد نخبگان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رویداد «بررسی بخش رقابتی معماری»، اهمیت مکان رویداد‌ها در شهر، داستان شهر و ضرورت خاطره جمعی، بررسی سوژه‌های مسابقه: خانه-حسینیه شهرری و مدرسه پیروز بهبهان محور‌های این مسابقه است.

سیدفاضل سجادی، معمار و مدیر مسابقه، دبیری این رویداد را برعهده دارد و عبدالحمید نقره کار استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت و دبیر جشنواره، غلامحسین معماریان استاد معماری دانشگاه علم و صنعت و داور مسابقه، هومن تحویلدار معمار و داور مسابقه و محمدصادق شهبازی قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از جمله سخنرانان این مراسم هستند.

مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان-رویداد‌ها دوشنبه، ۳ اردیبهشت به مناسبت روز معمار در دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد
  • توسعه رویداد‌های رقابتی مسئله‌محور بنیاد نخبگان
  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند
  • اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود
  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور