Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با وخیم‌تر شدن روابط میان پکن و واشنگتن، چین امروز (پنج‌شنبه) در حالی که اعلام کرد به توافق تجاری "فاز ۱" خود با آمریکا پایبند خواهد ماند، هشدار داد که به تاکتیک‌های قلدرمآبانه واشنگتن پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویتر، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن و اتهامات بدرفتاری با اقلیت مسلمانان اویغور که در آنجا زندگی می‌کنند، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را دعوت کرد تا به چین سفر کند و از منطقه سین‌کیانگ بازدید کند تا ببیند که هیچ نقض حقوق بشری در آنجا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همزمان با افزایش اختلافات میان واشنگتن و پکن درخصوص موضوعات مختلف از جمله نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و اتهامات جرائم حقوق بشری در سین‌کیانگ، روابط میان این دو کشور در بدترین شرایط خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.  

واشنگتن روز سه‌شنبه جایگاه ویژه هنگ‌کنگ را لغو کرد و تحریم‌هایی را بر مقامات ارشد و کمپانی‌های چینی به خاطر هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ اعمال کرد؛ اقداماتی که پکن آنها را محکوم کرده و متعهد انجام اقدامات تلافی‌جویانه شد.

هوآ در جریان کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: اگر چنین ممنوعیتی حقیقت داشته باشد، واقعا تاسفبار و رقت انگیز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های اخیر واشنگتن بر توافق تجاری میان این دو کشور تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: چین امیدوار است که این توافق اجرایی شود. ما همیشه تعهدات خود را انجام می‌دهیم اما می‌دانیم که برخی در آمریکا به چین ظلم می‌کنند و برای آن قلدری می‌کنند. چین به عنوان یک کشور مستقل باید به این اقدامات قلدرمآبانه آمریکا پاسخ دهد. ما باید به این زورگویی‌ها نه بگوییم، ما باید واکنش نشان دهیم و اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کنیم.

وی همچنین اتهامات واشنگتن درخصوص جرائم حقوق بشری علیه اقلیت اویغورها را "بزرگ‌ترین دروغ قرن" خواند.

این سخنگو گفت: ما از سفر پامپئو به کشورمان استقبال می‌کنیم و خواهیم دید که دیدگاه مردم سین‌کیانگ نسبت به پامپئو چیست. من می‌توانم او را به برخی از دوستان اویغور خود معرفی کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ تجاری آمریکا و چین سین کیانگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا

«مراو میخائیلی» رئیس حزب کار اسرائیل، در واکنش به تصمیم واشنگتن برای تحریم گردان «نتزاه یهودا» گفت که رفتار «خشونت‌آمیز» و «فاسد» این یگان نظامی ارتش برای همه شناخته شده است.

به گزارش مشرق، «مراو میخائیلی»، رئیس حزب چپ‌گرای کار اسرائیل، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گردان «نتزاه یهودا» که واشنگتن قصد دارد آن را تحریم کند، «بدون دلیل واقعی فلسطینی‌ها را می‌کشد و با زندانیان بدرفتاری می‌کند».

او با ابراز نگرانی از تحریم این یگان، آن را رویدادی خطرناک برای کلیت اسرائیل دانست و نوشت: «پاسخ مناسب به این تحریم‌ها این است که واقعیت را بپذیریم و درک کنیم که رفتار اسرائیل در برخی مناطق فلسطینی‌نشین نمی‌تواند ادامه یابد».

مروا میخائیلی در ادامه نوشت: «رفتار خشونت‌آمیز و فاسد گردان نتزاه یهودا سال‌هاست که شناخته شده است و هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نشده است. دو سال است که ایالات متحده تیمی را برای تحقیق درباره این گردان تشکیل داده است و مقامات سیاسی و نظامی نمی‌توانند تظاهر کنند که اطلاعی از این موضوع نداشتند».

رئیس حزب کار اسرائیل با انتقاد از واکنش مقامات این رژیم به تحریم گردان نتزاه یهودا» افزود: «به جای اینکه به خود بیاییم و با اقدامات این گردان مقابله کنیم، سطح جدیدی از انکار، دروغ و سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ را شاهد هستیم که به وضعیتی منجر شده است که مهم‌ترین متحد راهبردی اسرائیل یک گردانش را تحریم می‌کند».

مروا سپس نوشت که گردان نتزاه یهودا از سال‌ها پیش باید منحل می‌شد و اعضای این گردان برای «کشتار بی دلیل» فلسطینی‌ها و ضرب و شتم و اهانت به بازداشت شدگان فلسطینی آموزش می‌بینند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که واشنگتن طی روزهای پیش رو تحریمی را علیه یگان «نتزاه یهودای ارتش اسرائیل» به دلیل اقدامات این یگان در نقض حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال خواهد کرد.

یگان نتزاه یهودا از داوطلبان مردی تشکیل شده که از یهودیان متعصب هستند و به شکل سیستماتیک در کرانه باختری به سرکوب فلسطینی‌ها میپردازند.

در پی انتشار این خبر بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ و نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن کشور از چنین تصمیمی انتقاد کردند.

نتانیاهو گفت که تحریم یک بخش از ارتش اسرائیل در میانه جنگ اقدامی غیراخلاقی است. هر دو نفر گفتند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این تحریم خواهند کرد.

هرچند اقدام آمریکا ارتباطی به جنگ غزه ندارد و تحریم مذکور به اقدامات یگان نتزاه یهودا در دوره پیش از آغاز جنگ در کرانه باختری مربوط می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد قصد آمریکا برای تحریم این یگان با هدف ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی جهانی باشد؛ به خصوص اینکه حمایت بی چون و چرای واشنگتن از رژیم تل آویو و وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت برای عضویت دائم فلسطین در شورای امنیت با انتقادات شدید کشورها مواجه شد.

در این میان کنگره آمریکا نیز شنبه یکم اردیبهشت یک بسته کمک ۲۶ میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • وزیر بازرگانی آمریکا: تحریم علیه هوآوی جواب داد
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • پول‌پاشی برای مثلث نیابتی
  • استقبال پاکستان از رئیس جمهور ایران؛ رئیسی وارد اسلام‌آباد شد
  • پول‌پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • آدرس غلط سی‌ان‌ان/ تلاش برای تطهیر کاخ سفید