Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:31:25 GMT

شاهین‌شهر، در خشونت خانگی آسیب‌خیز نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۳۳۷۵

شاهین‌شهر، در خشونت خانگی آسیب‌خیز نیست

ایسنا/اصفهان مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه از ایجاد ۷۶ شغل، افتتاح ۱۶ واحد مسکونی برای خانوارهایی با بیش از یک معلول و ۷ میلیارد تومان هزینه در حوزه‌های متفاوت این اداره، کاهش ۱۱ درصدی طلاق توافقی در دوران کرونا و افزایش ۴ برابری مراجعات اورژانس اجتماعی در شهرستان، خبر داد.

امین عسگری، امروز (پنجشنبه، ۲۶ تیر ماه) در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به ادغام ۱۶ نهاد و خیریه فعال پیش از انقلاب و تاسیس سازمان بهزیستی در ۲۴تیر ماه سال ۱۳۵۹، اظهار کرد: با گذشت بیش از ۴۰ سال از تاسیس این سازمان حوزه فعالیت آن تخصصی‌تر شده و همه مراحل زندگی از پیش از تولد تا هنگام مرگ را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، هدف سازمان بهزیستی را همیاری به افراد نیازمند و آموزش برای عموم مردم در راستای ارتقا کیفیت زندگی دانست و افزود: فعالیت این سازمان در ۴ حوزه تخصصی توانبخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و آموزش و در نهایت مشارکت عمومی، اشتغال و امور خیریه است.

اختصاص ۳میلیارد تومان در حوزه توانبخشی شاهین‌شهر

عسگری، با اشاره به جمعیت ۵۵۰۰ نفره مددجویان سازمان بهزیستی در شهرستان، تصریح کرد: خدمات ارایه شده در حوزه توانبخشی ۳ میلیارد تومان بوده که این مبلغ برای توانبخشی ۳هزار و پانصد معلول اعم از ناشنوا، نابینا، کم توان ذهنی، اوتیسم، معلولان جسمی و حرکتی، سالمندان و بیماران اعصاب و روان اختصاص یافته است.

وی، مددجویان شهرستان را ۸۸ معلول ضایعه نخایی، ۱۶۷ دانش آموز و ۴۲ دانشجوی معلول و صد بیمار اعصاب و روان برشمرد و افزود: برای توانبخشی به معلولان کم توان ذهنی در شهرستان ۳ مرکز زیر پانزده سال و دو مرکز بالای ۱۵ سال دخترانه و پسرانه، دو مرکز توانبخشی معلولان، یک مرکز مختص بیماران اعصاب و روان فعالیت می کنند، همچنین، ۷۰۰ نفر از معلولین ماهانه مستمری دریافت کرده و معلولان ضایعه نخایی علاوه بر مستمری حق پرستاری و وسایل کمک توانبخشی نظیر ویلچر، واکر، وسایل پانسمان و ... نیز دریافت می کنند 
و به ۱۱۵ معلول واجد شرایط تحت پوشش نیز ماهانه حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدیر اداره بهزیستی شهرستان، جامعه هدف حوزه امور اجتماعی را زنان سرپرست خانوار و کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست دانست و تصریح کرد: ۶۰۰خانوار در شهرستان که معادل ۲هزار نفر جمعیت است در پوشش این حوزه‌اند که علاوه بر دریافت مستمری ماهانه، هر ماه همزمان با دریافت یارانه‌های نقدی به ازای هر نفر مبلغ ۹۰ هزار تومان یارانه مضاعف پرداخت می شود.

وی، با بیان اینکه شرایط پذیرش افراد در امور اجتماعی شامل زنان مطلقه، فوت شدن همسر یا از کار افتادگی همسر با تایید کمیسیون است، خاطر نشان کرد: در شهرستان ۱۶۷ دانش آموز و ۳۲ دانشجو در پوشش این حوزه بوده که برای ۶۵ نفر افراد واجد شرایط از محل هدفمندی یارانه‌ها ماهانه حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

عسگری، اورژانس اجتماعی را یکی از شاخص‌ترین قسمت‌های حوزه امور اجتماعی دانست و تصریح کرد: مراجعات اورژانس اجتماعی در ایام کرونا ۳۰۵ ماموریت بوده که نسبت به سال قبل رشد ۴ برابری داشته است.

وی، دامنه فعالیت اورژانس اجتماعی را خشونت خانگی، فرار از منزل، خودکشی کودک آزاری، همسر آزاری، سالمندآزاری و ... برشمرد و افزود: در سال گذشته حدود ۴ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافته است. 

عسگری در پاسخ خبرنگار ایسنا پیرامون وضعیت شهرستان از منظر کودک و همسر آزاری گفت: بافت فرهنگی شهرستان و تقابل‌های فرهنگی هم سرمایه‌اند و هم نقطه ضعف که برای کنترل بهتر این شرایط و بالا بردن آستانه تحمل اجتماعی و شخصیتی افراد، نقشه‌های آسیب شناسی شهرستان تدوین شده است، همچنین با توجه به افزایش ۳ تا ۴ برابری میزان خشونت خانگی در ایام کرونا اما شاهین‌ شهر و میمه یک شهرستان آسیب خیز نبوده و نسبت به سطح کشوری از وضعیت مناسب و متعادلی برخلاف باور عمومی برخوردار است.

وی ادامه داد: شماره تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی از ساعت۸ صبح الی ۱۲ شب آماده ارائه خدمات تیم اورژانس شامل یک روانشناس و مددکار در برای آسیبهای اجتماعی است.

وی، مهدهای کودک را زیر مجموعه بهزیستی دانست و افزود: در شهرستان ۵۳ مهد کودک شهری با ۲هزار نفر جمعیت، ۱۳ مهد روستایی با ۸۰۰ نفر جمعیت و دو آدینه مهد در شهرهای گز و شاهین‌شهر برای رفاه حال نمازگزاران نمازجمعه در محل مصلی فعالند.

مدیر اداره بهزیستی شهرستان، رویکرد بهزیستی را خانه محور دانست و افزود: در شهرستان دو خانه دختران برای نگهداری شبانه روزی از دختران مددجو وجود دارد، همچنین قوانین سختگیرانه‌ای برای تامین آینده این کودکان در راستای احراز حضانت و سرپرستی تدوین شده است. هزینه‌های تحصیلی، ودیعه مسکن، کمک هزینه‌های ازدواج ۱۲۰ کودک امدادگیر در شهرستان بر عهده این اداره است.

خدمات پیشگیری و آموزشی بهزیستی پیش از تولد تا مرگ

عسگری، با بیان این که حوزه پیشگیری و آموزش گسترده و عمومی است، ادامه داد: اکثر آحاد جامعه پیش از تولد از خدمات این حوزه نظیر آموزشهای پیش از ازدواج، زندگی بهتر و خانواده، کاهش طلاق، مشاوره ژنتیک، غربالگریهای شنوایی و بینایی در دوران طلایی خود، مشاوره‌های روانشناختی، خدمات اجتماعی سرپایی ترک اعتیاد و کمپ های شبانه روزی ترک اعتیاد بهره‌مند می‌شوند.

وی، با شاره به یک میلیارد تومان هزینه در حوزه پیشگیری و آموزش، افزود: در چهار ماهه اول امسال نسبت به سال قبل باتوجه به تعطیلی های مربوط به شیوع کرونا ۱۱ درصد کاهش طلاق توافقی نسبت به سال قبل داشتیم، همچنین در سال گذشته ۵۷۷ مورد طلاق توافقی به سازمان ارجاع شد که از این تعداد ۳۵ درصد به مصالحه انجامید.

طرح‌های تشویقی برای جلب مشارکت مردمی و خیران 

عسگری، با بیان اینکه در سال گذشته خیران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک نقدی، غیر نقدی و خدماتی در راستای کمک هزینه‌های مددجویان، مشارکت داشته اند، خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی طرح‌های تشویقی متنوعی نظیر معافیت مالیاتی، تسهیلات ارزان قیمت و ... برای جلب مشارکت خیران، اصناف و شرکت‌ها دارد.

وی، تصریح کرد: در صورت اشتغال هر فرد تحت پوشش بهزیستی توسط کارفرما، کل هزینه‌های بیمه‌ای مددجوی مشغول به کار بر عهده بهزیستی است یا در ازای شغل ایجاد شده به کارفرما ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد اختصاص می‌یابد، همچنین صنوف معادل مبلغ کمک هزینه به بهزیستی معافیت مالیاتی بر طبق تایید آن سازمان از اداره دارایی و مالیاتی دریافت می کنند.

مدیر اداره بهزیستی شهرستان، یکی از اولویت های بهزیستی را تامین مسکن برای مددجویان دانست و افزود: روز گذشته در یک وبینار با رئیس سازمان بهزیستی استان و فرماندار شهرستان ۱۶ واحد مسکونی با ۱۲۷۰ متر مربع زیربنا به صورت مشارکتی ۵۰۰ میلیون بهزیستی، یک میلیارد خیران و ۵۰۰ میلیون آورده نقدی مددجویان به خانواده‌هایی با بیش از یک معلول تحویل داده شد، همچنین ۲۵ شغل خودمحور با احتساب تسهیلات بهزیستی، مکان، آورده شخصی در ۷۹۴ مترمربع ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است و ۴ شغل با ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات کارفرمایی، ۲۰ شغل در موسسات کاریابی و ۲۷ شغل در طرح خویش فرما و کارفرما رونمایی شد.

۷۰۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی در شیوع کرونا 

عسگری در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی در دوران شیوع کرونا، گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون علاوه بر اعتبارات مستمر، ۲۰۰میلیون تومان کمک نقدی به مددجویان و آسیب دیدگان کرونا پرداخت شد، همچنین در دو نوبت ۵۰۰ میلیون تومان بسته‌های حمایتی در طرح مومنانه نیز اهدا شد.

وی، آسیب اجتماعی کودکان را کودکان کار، کودکان خیابانی و متکدیان برشمرد و افزود: به کودکان زیر ۱۶ سال که در کارگاهی مشغول به کار باشند واژه کودک کار اطلاق می‌شود که در شاهین شهر پایگاه کودکان فراری و کودکان کار وجود ندارد، اما متکدیان خیابانی که دارای شغل کاذب نظیر پاک کردن شیشه، گلفروشی و ... در معابر است عمدتا از اتباع افغان بوده و از شهرستان برخوار و اصفهان به شاهین شهر می آیند که رسیدگی و جمع آوری آنان در حیطه اختیاراتی شهرداری و نیروی انتظامی شهرستان، است.

مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، از اصحاب رسانه خواست واقعیت را از حاشیه سازی تمییز دهند و افزود: نقش موثر رسانه‌ها در فرهنگسازی بر کسی پوشیده نیست و باید در مقابله با تکدی‌گری و پرورش آن در سطح شهرستان یک بسیح همگانی از رسانه در راستای فرهنگسازی بصری شکل بگیرد و مبارزه با آن به صورت یک مطالبه عمومی دربیاید تا موثر و کارامد باشد.

وی، تکرار تکدی‌گری را جرم دانست و خاطر نشان کرد: برطبق قانون، متکدی توسط نیروی انتظامی جمع آوری و اتباع افغان به امور اتباع استانداری ارجاع و سایر این افراد به بهزیستی تحویل داده می شوند که در صورت تکرار باید به کانون‌های بازپروری سپرده شوند و این منع و خلا قانونی در کیمساری افاغنه مشهود است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهزيستي مدیر اداره بهزیستی اورژانس اجتماعی پیشگیری و آموزش سازمان بهزیستی میلیارد تومان میلیون تومان امور اجتماعی شیوع کرونا شاهین شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، "خشایار صنعتی " در جلسه شورای پدافند غیرعامل این شهرستان بیان داشت: امروز آموزش و نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل جزء ضروریات ما در حوزه ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های موردنیاز مردم است.    فرماندار بوکان با اشاره به افزایش مهاجرت بی رویه در طول سالیان متمادی به شهرستان بیان داشت:با توجه به افزایش جمعیت و آمار بالای مهاجرت، تبعات و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بهداشتی و خدماتی زیادی برای مناطق حومه شهر بوکان و تعدادی از روستای حریم بوجود آمده است.   تحقیقات اولیه در خصوص شناسایی تهدیدات و آسیب‌های موجود در شهرستان خام و ناکامل است و امید داریم در آینده نزدیک با پیگیری‌های لازمه به نتیجه برسد.    صنعتی ادامه داد: نهایتا با این شرایط تدوین نظام‌نامه جامع پدافتد زیستی شهرستان ضروری است و لازم است اقدامات جامعی از قبیل کاهش افق توسعه شهرستان انجام شود.   صنعتی همچنین افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه پدافند غیر عامل، در این شهرستان سعی کردیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و کمک مدیران نسبت به اجرای آن در پروژه‌ها و زیرساخت‌ها و تاسیسات اقدام کنیم.    فرماندار بوکان بابیان اینکه یکی از اهداف پدافند غیرعامل افزایش بازدارندگی در برابر حوادث طبیعی و زیستی است، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های حیاتی ما دارای اولویت مراقبتی هستند لازم است به منظور مراقبت، ارتقای ایمنی و افزایش بازدارندگی در راستای تسهیل شرایط زیستی، اقدامات پدافندی برای مقابله با تهدیدات و کاهش نارسایی‌ها صورت گیرد.   در این جلسه دستگاه‌های عضو آخرین اقدامات در حوزه بازدارندگی و مراقبت از زیرساخت‌های اولویت دار مردم شهرستان را تشریح نمودند.

دیگر خبرها

  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • نباید در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دچار غفلت شویم
  • بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی