Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@01:49:10 GMT

قله علم‌کوه به نام دولت سند خورد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۳۴۴۹

قله علم‌کوه به نام دولت سند خورد

آفتاب‌‌نیوز :

علم کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متری است که در منطقه تخت سلیمان شهرستان کلاردشت در استان مازندران واقع شده و پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران محسوب می شود و در گذشته نیز این قله به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌‌ای است که در دامنه شمالی آن واقع شده و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیواره در ایران، جایگاهی مانند ' کی ۲ ' در جهان را دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر روز پنجشنبه در این باره گفت: در راستای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) و پس از نزدیک به یکسال پیگیری سند تک برگی (کاداستر) برای این قله به گستره بیش از ۲۰ میلیون متر مربع به نام دولت جمهوری اسلامی و نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ثبت شد.

قانون جامع حدنگار (کاداستر) به منظور پیشگیری از پدیده زمین خواری و تعرض به اراضی ملی از سال ۱۳۹۳در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از ابلاغ از سال ۱۳۹۴ در سراسر کشور از جمله استان مازندران اجرا شد.

بهروز بائی لاشکی افزود: یکی از مشکلاتی که از سال های گذشته در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران با آن دست به گریبان بودیم دخل و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و زمین خوار بوده و منطقه کلاردشت و اطراف کوه ها و قله های این شهرستان به دلیل آب و هوای مناسب و مناظر زیبا بروز چنین اتفاقاتی دور از انتظار نبود.

وی، جلوگیری از تجاوز و تعرض به عرصه های با ارزش ساحلی و جنگلی ، قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت ، احترام به حقوق متقابل دولت و مردم و افزایش روند به پاسخگویی استعلامات را از مزیت های اجرای کامل این قانون حدنگاردر این منطقه بیان کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ابراز امیدواری کرد که با ثبت سند این اثر طبیعی به نام دولت طبیعتا دیگر شاهد دست اندازی به عرصه های منابع طبیعی در پیرامون این قله و دیگر قله های در جوار آن در شهرستان کلاردشت نخواهیم بود.

در فصول گردشگری از اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هرسال این قله شاهد حضور هزاران کوهنورد خارجی و داخلی است و برابر آمار سال گذشته دستکم ۹ هزار کوهنورد که دستکم ۴۰۰ نفرشان خارجی بودند به این قله و تخت سلیمان صعود کردند.

شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی ۲۵ هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قله علم کوه دولت کلاردشت قانون کاداستر استان مازندران منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: انجام ۱۲ فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۴ هزار متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید این ماموریت با حضور فرمانده وکارشناس یگان حفاظت، سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد شیخ موسی انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری