Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@14:33:18 GMT

پکن: جواب قلدری آمریکا را می‌دهیم

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۳۶۲۷

پکن: جواب قلدری آمریکا را می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همزمان با وخیم‌تر شدن روابط میان پکن و واشنگتن، چین امروز (پنج‌شنبه) در حالی که اعلام کرد به توافق تجاری "فاز ۱" خود با آمریکا پایبند خواهد ماند، هشدار داد که به تاکتیک‌های قلدرمآبانه واشنگتن پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویتر، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن و اتهامات بدرفتاری با اقلیت مسلمانان اویغور که در آنجا زندگی می‌کنند، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را دعوت کرد تا به چین سفر کند و از منطقه سین‌کیانگ بازدید کند تا ببیند که هیچ نقض حقوق بشری در آنجا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با افزایش اختلافات میان واشنگتن و پکن درخصوص موضوعات مختلف از جمله نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و اتهامات جرائم حقوق بشری در سین‌کیانگ، روابط میان این دو کشور در بدترین شرایط خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.

واشنگتن روز سه‌شنبه جایگاه ویژه هنگ‌کنگ را لغو کرد و تحریم‌هایی را بر مقامات ارشد و کمپانی‌های چینی به خاطر هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ اعمال کرد؛ اقداماتی که پکن آنها را محکوم کرده و متعهد انجام اقدامات تلافی‌جویانه شد.

هوآ در جریان کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: اگر چنین ممنوعیتی حقیقت داشته باشد، واقعا تاسفبار و رقت انگیز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های اخیر واشنگتن بر توافق تجاری میان این دو کشور تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: چین امیدوار است که این توافق اجرایی شود. ما همیشه تعهدات خود را انجام می‌دهیم اما می‌دانیم که برخی در آمریکا به چین ظلم می‌کنند و برای آن قلدری می‌کنند. چین به عنوان یک کشور مستقل باید به این اقدامات قلدرمآبانه آمریکا پاسخ دهد. ما باید به این زورگویی‌ها نه بگوییم، ما باید واکنش نشان دهیم و اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کنیم.

وی همچنین اتهامات واشنگتن درخصوص جرائم حقوق بشری علیه اقلیت اویغورها را "بزرگ‌ترین دروغ قرن" خواند.

این سخنگو گفت: ما از سفر پامپئو به کشورمان استقبال می‌کنیم و خواهیم دید که دیدگاه مردم سین‌کیانگ نسبت به پامپئو چیست. من می‌توانم او را به برخی از دوستان اویغور خود معرفی کنم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پکن آمریکا سین کیانگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست آمریکا در قبال تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی

ایالات متحده آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای در دستور کار خود قرار داد تا به‌صورت مستقیم وارد صحنه درگیری با کشورهای منطقه به‌خصوص ایران نشود. 

تجربه حضور مستقیم واشنگتن در دفاع از مسیر کشتیرانی به نفع اسرائیل در دریای سرخ و در برابر انصارالله یمن، نتیجه‌ای جز حقارت و شکست برای آمریکا دربرنداشت؛ این درحالی است که توان انصارالله با توان جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست.

تحت تأثیر گسترش جنایات اشغالگران در غزه، امروز مقامات کاخ‌سفید به‌خوبی دریافته‌اند وقوع کوچک‌ترین درگیری نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی، درنهایت دخالت آمریکا را گریزناپذیر می‌کند.

در مسیر این راهبرد، مقامات کاخ‌سفید در سه هفته اخیر برای اجرای آتش‌بس در نوار غزه مسائلی را هرچند به ظاهر به نفع واشنگتن اما برای خروج اسرائیل از بحران غزه در دستور کار خود قرار دادند و حتی در مواقعی کاخ‌سفید به‌خصوص بایدن به‌خاطر شدت جنایات در غزه مخالفت‌هایی را در برابر سیاست‌های نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انجام داد. 

در این میان، زمانی‌که رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق حمله کرد نگرانی‌های  آمریکا درباره انتقام ایران از اسرائیل گسترش یافت و حتی سعی داشت با ارسال پیامی‌هایی، تهران را از حمله تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی منصرف کند، چراکه واشنگتن از پیامدهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای آن به‌شدت نگران بود.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس منشور ۵۱ سازمان ملل در خصوص دفاع مشروع، حق مقابله به مثل در برابر حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری در دمشق را داشت؛ ضمن اینکه تهران از ابتدای جنگ در نوار غزه اعلام کرده بود هیچ نوع تمایلی برای گسترش دامنه جنگ در منطقه ندارد؛ نکته‌ای که روز گذشته و پس از حمله تلافی‌جویانه بار دیگر توسط مقامات کشورمان مطرح شد. اما رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های مکرر در برابر رزمندگان مقاومت فلسطین، به دنبال راهی برای فرار از باتلاق غزه است و بهترین رفتار برای شخص بنیامین نتانیاهو، درگیر کردن قدرت‌های منطقه‌ای با فرامنطقه‌ای است؛ در حالی که نه ایالات متحده به دنبال تنش در منطقه است و نه جمهوری اسلامی ایران. اما اسرائیل قصد داشت با حمله به کنسولگری ایران در دمشق این برنامه را به مرحله اجرا درآورد. 

حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه هوایی نواتیم و رامون در صحرای نقب پیامی برای ایالات متحده و همپیمانان غربی اسرائیل به همراه داشت، چراکه جمهوری اسلامی ایران بر سر منافع ملی خود با هیچ کشور و دولتی تعارف نخواهد داشت و واشنگتن به‌خوبی این مسئله را می‌داند.

هرچند ایالات متحده از روزهای ابتدای جنگ غزه در کنار صهیونیست‌ها حضور داشت اما در هفته‌های اخیر خودش را از صحنه فلسطین کنار کشید. 

با وجود این، کاخ‌سفید از همان روزهای ابتدای هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در دمشق توسط اسرائیل، رفتاری دوگانه در پیش گرفت، به‌طوری‌که ابتدا اعلام کرد در کنار اسرائیل در برابر ایران حضور خواهد داشت و تمام امکانات و تجهیزات خود را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد اما روز گذشته با حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به نتانیاهو هشدار دارد در برابر ایران واکنش نشان ندهد، چراکه آمریکا با یک نگاه واقع‌بینانه و ترس از اتفاقی که ممکن است خارج از معادلات واشنگتن اتفاق بیفتد، اسرائیل را از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بر حذر می‌دارد. 

دیگر خبرها

  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن به دنبال تشدید تنش با تهران نیست ولی به تأمین امنیت اسرائیل متعهد است
  • راه‌حل واشنگتن برای عدم گسترش درگیری‌ها: پاسخ دیپلماتیک به ایران!
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • واشنگتن و متحدانش به‌دنبال راه‌های جدید اجرای تحریم‌های کره شمالی
  • جواب رد فیلیپین به آمریکا و دادگاه بین‌المللی کیفری
  • سیاست آمریکا در قبال تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی
  • تشدید اختلاف میان مقامات آمریکا پس از حمله ایران