Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@18:50:51 GMT

خصولتی‌ها اقتصاد را گروگان گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۴۲۵۸

خصولتی‌ها اقتصاد را گروگان گرفتند

چندسالی است که کلمه عجیب خصولتی از ترکیب دو واژه خصوصی و دولتی در اقتصاد به‌کار می‌رود و حتی به کلمه‌ای رایج بدل شده است. این واژه در عمل به مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده‌اند اما همچنان تحت لوای دولت فعالیت می‌کند. در چنین شرایطی این شرکت‌ها از نظارت‌های معمول مجموعه‌های دولتی معاف می‌شوند اما بدون استقلال شرکت‌های خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز، طی یک دهه گذشته تعداد شرکت‌های خصولتی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. ردپای خصولتی‌ها در همه صنایع به چشم می‌خورد. درواقع این شرکت‌ها راه خود را به هر زمینه‌ای که سودآوری دارد باز کرده‌اند و شاهد افزایش این دست مجموعه‌های خصولتی هستیم.
انتقاد قابل توجهی به عملکرد این شرکت‌ها و نحوه مدیریت آنها وارد می‌شود. تا جایی که برخی از فعالان اقتصادی مجموعه‌های خصولتی را حیاط خلوتی برای مدیران ارشد دولتی می‌دانند. نکته قابل توجه درباره این شرکت‌ها این است که با وجودی که به نوعی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند اما در عمل مدیریت آنها را دولتی‌ها بر عهده دارند.
در همین حال باید خاطرنشان ساخت که در موارد متعددی انتخاب مدیرعامل در این مجموعه‌ها به جنگ سیاسی و قدرت بدل می‌شود. در چنین شرایطی پیداست فردی که در مسند مدیریت یک مجموعه قرار می‌گیرد؛ آنقدر وام‌دار دیگران است که درنهایت حتی اگر تخصص کافی داشته باشد و بخواهد هم نمی‌تواند به‌ خوبی از عهده اداره آن شرکت بربیاید. بنابراین باید اذعان کرد که وجود چنین مجموعه‌هایی زمینه را برای فساد در اقتصاد کشور فراهم می‌کند.
در ادامه باید خاطرنشان ساخت شرکت‌های خصولتی حتی از جایگاه قانونی هم برخوردار نیستند. در موارد متعددی آمار شفافی از عملکرد این شرکت‌ها، گردش مالی آنها و سهمشان در اقتصاد کشور ارائه نمی‌شود. بنابراین اصلاح ساختار چنین مجموعه‌هایی ضروری به‌نظر می‌رسد. با این وجود برخی از مدیران دولتی و افرادی که از وجود این شرکت‌ها منافعی را کسب می‌کنند؛ مانع اصلاح ساختار آنها هستند.
اغلب این شرکت‌ها از لابی‌های قدرتمندی برخوردار هستند. از امتیازات ویژه‌ای بهره می‌گیرند. درنهایت اگر هم کارنامه موفقی از خود به نمایش بگذارند به واسطه همین امتیازاتی است که در اختیار آنها قرار داده شده است. بازار انحصاری و غیر رقابتی، بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره و وام‌های ارزان بانکی، زمین رایگان برای احداث واحدهای تولیدی و توسعه‌ای و.... را باید ازجمله امتیازاتی دانست که در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد.
درنهایت نیز نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی طبیعی است که بخش خصوصی واقعی امکان رقابت با این مجموعه‌ها را نداشته باشد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که در چنین فضایی بخش خصوصی هیچ فرصتی برای بروز و عرضه خود ندارد. چراکه از ابتدا بازنده این رقابت نابرابر است. با نگاهی جامع‌تر باید اذعان کرد که تمام اقتصاد کشور از این شرایط لطمه می‌خورد؛ بنابراین بازنگری بر این فضا ضروری است.
به‌علاوه آنکه باید اذعان کرد که حمایت‌های بی‌دریغ دولت از این مجموعه‌ها در طول سالیان گذشته مانع رونق تولید بوده است. گویی این شرکت‌ها در چنین فضایی هیچ تلاشی برای بهبود فعالیت‌های خود انجام نمی‌دهند. اغلب این شرکت‌ها با بهره‌وری پایین فعالیت می‌کنند. از مشکلاتی چون نیروی انسانی مازاد و غیرمتخصص که به‌صورت دستوری به آنها تحمیل شده است؛ رنج می‌برند. بنابراین حتی نمی‌توان به رشد، سودآوری و موفقیت این مجموعه‌ها هم امیدوار بود.

نویسنده: علی‌ امیرتیموری - روزنامه نگار

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بخش خصوصی شرکت ها عرضه تسهیلات ساخت مجموعه ها شرکت ها بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۴۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است

به گزارش "ورزش سه" کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در نطقی کوتاه از اتفاق رخ داده برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ابراز رضایت کامل کرد. او حرفهایش را اینطور آغاز کرد: از این اتفاق میمون و مبارک خرسندیم. ۳۵ سال است در ورزش بوده‌ام و امروز بهترین روز ورزش کشور است که نقطه عطف تاریخ ماست. ۲ باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس مورد توجه افکار عمومی هستند و با شادی و ناراحتی آن، شاد و ناراحت می‌شوند.

وزیر ورزش ادامه داد:  فوتبال امروز یک صنعت است و یکی از ظرفیت‌های مردمی کشور، ظرفیت سرخابی‌هاست و من از همه عزیزانی که در خصوصی‌سازی مساعدت کردند. از دولت و رئیس جمهور که انصافا اگر تاکیدات ایشان نمی‌بود، شاید این اتفاق رخ نمی‌داد. اگر همراهی وزارت اقتصاد و شخص آقای خاندوزی نمی‌بود، اگر همکاری‌های مجموعه فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نبود، این موضوع مهم اتفاق نمی‌افتاد. به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. از خریدارانی که وارد این عرصه شدند و به فوتبال کشور کمک کردند متشکرم. 

به گفته وزیر مطمئنا شاهد توسعه فوتبال و رفع مشکلات مورد نقد کارشناسان فوتبال خواهیم بود. در وزارت ورزش در جایگاه نظارتی گام برمی‌داریم. از رسانه‌ها در نقد در راه خصوصی‌سازی و انتشار آن، متشکرم. رسانه فرصتی برای ورزش ماست و مدیون آن هستیم. کار نظارتی وزارت اقتصاد و ورزش از امروز ادامه خواهد داشت و فدراسیون هم کنار ماست. هر زمان حال ۲ باشگاه خوب باشد، حال ورزش ما هم خوب است.

هاشمی  همچنین خبر داد که سهم وزارت در باشگاه‌داری صفر خواهد بود. او گفت: همیشه می‌گفتیم کار ما تیم‌داری نیست و سیاست‌گذار و ناظر هستیم. به‌دنبال محقق شدن اراده خصوصی‌سازی بودیم و می‌گفتند این عمل شدنی نیست، اما اراده دولت محقق شد و توانستیم. برنامه‌ای ۵ درصدی برای سهام پیشکسوتان قرار دادیم که برای صاحبان اصلی یعنی پیشکسوتان است. با هماهنگی وزارت اقتصاد و مشورت‌ها، مسیر واگذاری ۵ درصدی هم رخ می‌دهد تا وزارت کاملا از باشگاه‌داری خودش را جدا کند.

و جملات آخر درباره مجوز حرفه‌ای:  یکی از مشکلات ما به بهترین شکل ممکن حل شده. مسائل دیگری هم برای سرخابی‌ها بوده. ۷ جلسه با مسئولان داشتیم و تمام مسائل را برطرف کردیم تا سرخابی‌ها بدون استرس و مشکل در لیگ قهرمانان شرکت کنند. هوادار باید حالش را ببرد و کیف کند و استرس نکشد.

هاشمی در پایان حرفهایش گفت: نه ما نه وزارت اقتصاد نقشی در تعیین‌تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس نداشتیم. این ۲ کنسرسیوم با میل خودشان سهام را خریداری کردند.

دیگر خبرها

  • بعد از واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی؛ پرسپولیس و استقلال تذکر گرفتند!
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • لحظات واگذاری استقلال و پرسپولیس
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود