Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون سیاسی وزیر امورخارجه در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» گفت: روند مذاکرات صلح در افغانستان باید طوری باشد که در آن مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان مشاهده شود. تاریخ انتشار: 20:24 - 26 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۸۱۹۷

خبرگزاری میزان - سید عباس عراقچی عصر روز پنچ شنبه در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» که از سوی انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شد، تصریح کرد: روند مذاکرات صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان از جمله طالبان باشیم، طالبان یک واقعیت در افغانستان است و باید روند مذاکرات صلح در افغانستان به سمتی برود که این گروه نیز به سهم و تناسب خود در قدرت سهم داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و در فضایی همراه با آرامش و صلح حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه البته تصمیم گیران نهایی در این زمینه دولت و ملت افغانستان هستند و ما دخالتی در امور افغانستان نمی‌کنیم، در رابطه با سند جامع همکاری ایران و افغانستان که مقامات دو کشور در حال رایزنی در ارتباط با آن هستند، گفت: برای تهیه این سند پنج کمیته تشکیل شده است که شامل کمیته‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی اتباع و آب است. کار در سه کمیته فرهنگی، آب و اتباع به پابان رسیده است و در دو کمیته دیگر نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها ادامه دارد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص سند دفاعی و امنیتی که بین دو کشور به امضا خواهد رسید، گفت: بنای این سند که بخشی از سند جامع بین دو کشور است این است که صلح میان دو کشور را به یک امر دائمی تبدیل کند و این که دو کشور در هیچ گونه ائتلاف، اتحاد و پیمانی با کشوری ثالث علیه کشور طرف مقابل شرکت نکنند.

وی همچنین گفت: در این سند بر موضوع مقابله با تروریسم و همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: عراقچی با عبدالله عبدالله دیدار کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این سند در صورتی که نهایی شود باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد، گفت: ارزش این همکاری بین دو کشور، فراتر از ارزش یک سند است در واقع امضای این سند به معنای حمایت ایران از دولت افغانستان و مذاکراتی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای تحقق صلح در این کشور برگزار می‌شود، ما فقط دولت موجود در افغانستان را مشروع می‌دانیم همانطور که اشاره شد معتقدیم روند صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با فعالیت گروه «فاطمیون» که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: من انتظار داشتم که حضرتعالی از این گروه تقدیر کنید، این گروه کسانی هستند که به صورت داوطلبانه در راه مبارزه با تروریسم تلاش کردند و خون دادند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که اگر با این دشمن تکفیری در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان‌های کابل و تهران با آن‌ها می‌جنگیدیم گرچه اکنون نیز رگه‌هایی از داعش در برخی از نقاط افغانستان وجود دارد.

عراقچی با بیان اینکه داعش تهدید کننده امنیت منطقه و جهان است، گفت: گروه فاطمیون گروهی داوطلب است که برای مبارزه با داعش و پدیده نفرت‌انگیز تروریسم ایثار و فداکاری کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سند همکاری جامع ایران و چین و تاثیر آن بر افغانستان خاطرنشان‌کرد: همان‌طور که ما در حال رایزنی و تلاش برای تهیه سند همکاری بین ایران و افغانستان هستیم، تلاش داریم که یک سند و نقشه راهی در ارتباط با همکاری‌های با چین نیز تدوین کنیم. این سند هنوز نهایی نشده است و جای هیچ نگرانی برای افراد و طرف‌های ثالث به خصوص کشور‌های منطقه از جمله افغانستان ندارد و ما حتی می‌توانیم پس از طی مراحلی به سمت همکاری سه جانبه ایران افغانستان و چین حرکت کنیم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست که با حضور «جاوید لودین» معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه افغانستان برگزار شده بود و از فیس بوک انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل به صورت زنده پخش می‌شد، خاطرنشان کرد: امنیت در منطقه ما یک مفهوم یکپارچه است و بدون اغراق می‌توان گفت صلح و ثبات در افغانستان متضمن صلح و ثبات در ایران است و و صلح و ثبات در ایران متضمن صلح و ثبات در افغانستان است و این مسئله نه تنها شامل صلح و امنیت بلکه رفاه و پیشرفت در دو کشور نیز می‌شود.

عراقچی با تأکید بر اینکه نگاه دو کشور به موضوع امنیت باید نگاهی یکپارچه باشد تا با رویکردی مشترک با تهدیدات امنیتی مقابله کنیم، گفت: در روابط دو کشور ایران و افغانستان هیچ مشکل اساسی و جدی وجود ندارد البته مشکلات مقطعی وجود دارد، ولی هیچ مشکل اساسی مثل اختلاف مرزی وجود ندارد. در مورد مشکلات مقطعی که گاهی پیش می‌آید باید گفتگو و رایزنی کنیم تا آن‌ها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه اقتصادی ایران به خصوص بعد از جنگ تحمیلی مرهون نیروی کار افغانستانی در ایران است، ادامه داد: ما حتی در دوران جنگ تحمیلی شاهد این بودیم که تعدادی از برادران افغانستان مان به شهادت رسیدند.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به سیاست‌های ایران در ارتباط با موضوع افغانستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در بحث جنگ‌های داخلی افغانستان ما همواره تلاش کرده ایم که در راستای ایجاد صلح و مصالحه در افغانستان حرکت کنیم در بحث طالبان ما در کنار دولت و ملت افغانستان بودیم و حتی در این مسیر ۸ نفر از همکاران من در مزار شریف به شهادت رسیدند و، ولی ما همچنان در کنار ملت مردم افغانستان ماندیم و هنوز نیز این مسیر را ادامه می‌دهیم.

عراقچی تاکید کرد: ما در طول چهل سال گذشته در کنار افغانستان بودیم و افغانستان نیز در کنار ما بوده است و اکنون دو کشور به دنبال این هستند که سند جامع همکاری با یکدیگر امضا کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیدا کردن زمینه‌های همکاری و کار مشترک میان دو کشور در تمام حوزه‌ها هدف اساسی ایران در این سند جامع است، افزود: در حوزه آب نیز باید تلاش کنیم تا موضوع آب از مناقشه تبدیل به موضوعی برای همکاری میان دو کشور شود، مسئله آب یک امر انسانی است و افرادی که در دو طرف مرز دو کشور به آب نیاز دارند هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

عراقچی تاکید کرد: امیدوارم دو کشور پیرامون مسائل اختلافی به خصوص آب به یک تفاهم جامع برسند و موارد اختلافی به همکاری تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عراقچی افغانستان معاون سیاسی وزیر امورخارجه صلح در افغانستان معاون سیاسی وزیر امور موجود در افغانستان ایران و افغانستان صلح و ثبات دو کشور دو کشور سند جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۴۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت فرارسیدن بیست و نهم فروردین ماه، «روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی های نیروی زمینی» آمده است: ۲۹ فروردین یادآور حماسه‌آفرینی ارتش قهرمان و دلاور جمهوری اسلامی ایران است، که با حکمت، ژرف نگری و درایت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در یکی از مقاطع حساس تاریخی انقلاب و کشور نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: امیر آشتیانی: آمریکا و اسرائیل به دنبال تشدید بحران در منطقه هستند

وی افزود: از همان آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ارتش غیور و مکتبی به عنوان بازویی نیرومند برای دفاع از کیان میهن عزیزمان همراه با مردم سلحشور ایران در بزنگاه های مهم، تاریخ‌ساز شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این پیام عنوان کرد: مبارزه با بحران آفرینی منافقین، اشرار و ضدانقلاب، حضور مستمر، کوبنده و غرورآمیز در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین تلاش خستگی‌ناپذیر برای آبادانی کشور پس از دفاع مقدس و امداد و کمک رسانی به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و دفاع از حدود و ثغور مرزها تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مجاهدانه ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران است که در حقیقت تبلور و مصداق بارز شجره طیبه است.

سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: امروز، ارتش پرتوان و کارآمد ایران با اتکا به فناوری های نوظهور و دستاوردهای بزرگ، در عرصه‌های دفاعی- امنیتی تبدیل به نماد خودکفایی و خودباوری شده و سهم بزرگی از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان مرهون تلاش های بی وقفه و شبانه روزی دلاورمردان ارتش در نیروهای چهارگانه زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی است که با نقش آفرینی های سرنوشت ساز و راهبردی خود تمامیت ارضی کشور را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ کرده‌اند.

وی افزود: همکاری و مشارکت ارتش با سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه تعامل مثال زدنی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر به خلق صحنه های بدیع و با شکوهی گشت که نمونه بارز و موفق آن در اجرای کامل و بی‌نقص عملیات"وعده صادق" محقق شد.

وزیر دفاع، در پایان این پیام ضمن ادای احترام به ساحت پاک شهیدان گرانقدر، جانبازان و ایثارگران عزیز انقلاب اسلامی و تقدیر و گرامیداشت مقام ایشان، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی های نیروی زمینی را به ارتشیان و آحاد نیروهای مسلح سرافراز و ملت شریف، فهیم و بصیر ایران تبریک و تهنیت گفت و توفیقات بیشتر در روند پیشرفت های نظامی و تقویت بنیه بازدارندگی کشور را در سایه عنایات حضرت امام عصر ارواحنا له الفدا و تحت زعامت داهیانه و فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معزز کل قوا حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی از خداوند بزرگ مسالت کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه - ۲۶ فروردین ماه - با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

در جریان این پاسخ تنبیهی و متقابل تعداد قابل توجهی موشک کروز و بالستیک و پهپاد با مدیریت جنگ الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شد که اکثر آنها به هدف اصابت کرده است.

ایران پس از این پاسخ تنبیهی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اگر دست از پا خطا کنند، سیلی بعدی محکم‌تر خواهد بود.

کد خبر: 1227363 برچسب‌ها ارتش جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • ما نمی خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم
  • امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد
  • نمی‌خواهیم شاهد جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر باشیم
  • آمریکا: نمی‌خواهیم شاهد جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر باشیم
  • تاکید وزیران خارجه ایران و مالزی درمورد تقویت همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف
  • تاکید وزیران خارجه ایران و مالزی بر تقویت همکاری‌ دو کشور در عرصه‌های مختلف