Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@19:26:15 GMT

جزئیات مشکلات در واردات نهاده‌های دامی

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۹۵۳۶

جزئیات مشکلات در واردات نهاده‌های دامی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عباس حاجی زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در واکنش به متوقف شدن ترخیص امانی نهاده‌های دامی بدلیل ابلاغیه بانک مرکزی به گمرکات گفت: بانک مرکزی در شرایط جاری نه تنها از تخصیص ارز خودداری می‌کند بلکه با صدور بخشنامه به بانک‌ها مبنی بر عدم صدور تائیدیه ثبت سفارش کالاهای در صف تأمین و تخصیص ارز، برای خروج درصدی نهاده‌های دامی از گمرکات نیز ممانعت ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: نهاده‌های دامی از گروه فرآورده‌های کشاورزی هستند و کشور ما به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک با بارندگی کم ملزم به تأمین این محصولات از طریق واردات است.

وی با بیان اینکه نابسامانی در وضعیت صنایع دام و طیور ناشی از عدم تأمین نهاده‌های دامی است، افزود: تحریم شدید اقتصادی و کاهش منابع ارزی در واردات نهاده‌های دامی که ماده اولیه صنایع دام و طیور هستند، اختلالاتی ایجاد کرده است.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: خوشبختانه با تغییرات ایجاد شده در وزارت صمت و کارگروه ارزی نشانه‌های بهبود اوضاع و شفافیت در تصمیم گیری ها و ضوابط به چشم می‌خورد تا جایی که در هفته گذشته برای اولین بار نمایندگان تشکل‌های ذی ربط به کارگروه دعوت شده و نظرات آنان را شنیدند و تخصیص ارز به نهاده‌های رسوبی را با حضور تشکل مصوب کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون تن جو و ذرت رسوبی در بنادر وجود دارد، تصریح کرد: عدم تأمین ارز مهمترین چالش در مسیر تأمین نهاده‌های دامی محسوب می‌شود که برای رفع این مشکل هفته گذشته وزارت صمت درخواست تأمین ارز برخی شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی را به بانک مرکزی ارسال کرد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی پس از مذاکرات انجام شده برای تأمین ارز جهت ترخیص نهاده‌های دامی رسوبی شده و تعیین نوع ارز و میزان آن تا کنون تخصیص ارز برای لیست شرکت‌های ارسالی را انجام نداده و همین امر بازار نهاده‌های دامی را نابسامان‌تر کرده است.

حاجی زاده گفت: بدون تردید در صورت تأمین ارز برای ترخیص نهاده‌های دامی رسوبی و عرضه آنها در بازار می‌توان بازار نهاده‌های دامی را به آرامش رساند ولی مساله اصلی این است که بانک مرکزی نه تنها در شرایط جاری از تخصیص ارز خودداری می‌کند بلکه با صدور بخشنامه به بانک‌ها مبنی بر عدم صدور تائیدیه برای ثبت سفارش کالاهای رسوبی در صف تأمین و تخصیص ارز، برای خروج درصدی نهاده‌های دامی از گمرکات نیز ممانعت کرده است.

وی با اشاره به تبعات کمبود نهاده‌های دامی در بازار که ریشه آن را باید در عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات این نوع محصولات جستجو کرد، اظهارداشت: بدون تردید عدم تأمین نهاده‌های دامی باعث ایجاد گرانی و سو استفاده در بازار این کالا و همچنین بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان صنایع دام و طیور می‌شود.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درباره مشکلات عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه نیز تصریح کرد: صدور حواله برای عرضه نهاده‌های دامی منجر به ایجاد گرانی در این بازار می‌شود.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: سامانه بازارگاه زمانی می‌تواند کارایی لازم برای عرضه نهاده‌های دامی داشته باشد که از یک سو اشکالات این سامانه برطرف شود و از سوی دیگر نهاده‌های دامی به میزان کافی برای عرضه از طریق این سامانه در کشور وجود داشته باشد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران متذکر شد که برای عبور از مشکلات ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی از مرحله تأمین تا مصرف باید اقدامات لازم در راستای تأمین ارز و یا ترخیص اعتباری نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی انجام شود.

پربیننده ترین پیش‌بینی قیمت موبایل در روزهای آینده/ بالا و پایین بازار موبایل از شیوع کرونا تا انتشار یک اطلاعیه/ واردات گوشی بالای ۳۰۰یورو ممنوع یا آزاد؟ تاثیر بسته تشویقی بانک مرکزی در بازگشت ارز چیست؟ رشد ۱۲۰درصدی تولید لوازم خانگی تسویه حساب سه میلیارد دلاری عراق با ایران سرمایه‌گذاران آلمان، امارات، اتریش و چین در راه ایران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نهاده های دام بانک مرکزی منابع ارزی نهاده های دام و طیور تأمین ارز قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت نهاده های دامی بانک مرکزی تخصیص ارز تأمین ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کشتارگاه دامی نیازی به حدفاصل با یکدیگر ندارند

مجتبی نوروزی رئیس  سازمان دامپزشکی در نشست خبری امروز با اشاره به تسهیل صدور مجوز واحدهای دامداری و مرغداری گفت: طبق مطالعه و استفاده از تجربه پنج کشور مهم و پیشرو در حوزه دام فواصل حرایم بهداشتی جدید تعیین شده است.

به گفته او، با توجه به اخذ نظر انجمن‌ها، وزارتخانه‌های مربوط و نهادهای حاکمیتی جمع بندی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

نوروزی ادامه داد: نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها بلامانع بوده و مستلزم اخذ مجوز نیست. البته به این معنی نیست که نظارت بهداشتی بر دام روستایی انجام نمی‌شود بلکه انجام واکسیناسیون، سمپاشی و فعالیت‌های ترویجی انجام می‌شود.

به گفته او، استقرار امکان دامی و صنایع وابسته به دام با سکونتگاه‌ها، پارک‌های ملی، تالاب ها، دریاچه‌ها، اثر طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، قنوات نیاز به استعلام از سازمان محیط ملی حفاظت محیط زیست است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش مرغ لاین در امنیت غذایی هیچ گونه تخفیف و تعدیلی در حرایم قبلی قائل نشدیم.

او درباره نزدیکی استقرار واحدهای دامی و صنایع وابسته به جاده و فرودگاه ها افزود: الزام رعایت حریم بین واحدهای دامی با این مرکز از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود و از حوزه مسئولیت سازمان نظامپزشکی کشور خارج است.

نوروزی با بیان اینکه این کمیته‌های فنی ۵ عضو دارد، گفت: کمیته‌های فنی استان‌ها می‌توانند با توجه به شرایط با ۵۰ درصد تخفیف درباره الزامات حریم‌ها و فواصل برای واحدهای دامی و صنایع وابسته به آنها را اتخاذ و اجرا کنند.

معاون وزیر جهاد افزود: حرایم و فواصل مرغداری‌ها تغییری نداشته و بر اساس روال گذشته است، همچنین حریم بهداشتی پرورش دام با سایر فعالیت‌ها برمبنای ظرفیت واحد، نحوه بهره برداری در کمیته فنی هر استان تعیین تکلیف می‌شود و این کمیته‌ها اجازه دارند تا ۳۰ درصد تخفیف را اعمال کنند.

نوروزی گفت: فاصله بهداشتی در صنایع وابسته به دام که از یک جنس هستند، صفر می شود و هیچ فاصله‌ ای در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال دو کشتارگاه دامی یا مراکز صنایع فرآوری می‌توانند در کنار هم ایجاد شوند اما در مراکز تولیدی مانند مرغداری‌ ها فاصله باید رعایت شود.

واردات دام از هند و پاکستان در حال انجام است

این مقام مسئول در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به شرایط واردات گوشت قرمز و دام گفت: روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند، از جمله کشورهایی هستند که واردات دام  و گوشت قرمز از آنها مشکلی ندارد.

به گفته او، اجازه واردات برخی از کشتارگاه‌های هند و پاکستان صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور  ادامه داد: در حال حاضر واردات دام از هند و پاکستان نیز انجام می‌شود اما در استان سیستان و بلوچستان قرنطینه و در همانجا سمپاشی شناسنامه‌دار انجام می‌شود و بعد از آنجا همانجا ذبح یا پرورش داده می‌شوند.

نوروزی افزود: درصورتی که برزیل نیز مستندات لازم را ارائه دهد شرایط واردات دام زنده از این کشور فراهم می شود.

او درباره سرانه محصولات گوشت قرمز در کشور گفت: سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر ۷ کیلوگرم بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خود کاهش یافته است. هرچند این رقم با مصرف گوشت سفید جبران شده است.

بیماری تب برفکی کنترل شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور افزود: این بیماری از سال گذشته افزایش معناداری در کشور نداشته به طوریکه هم اکنون در سیستان و بلوچستان صفر است.

نوروزی گفت: در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مواردی از این بیماری به دلیل ترانزیت در مرزهای شمال غرب و غرب کشور وجود داشت به همین دلیل ترانزیت دام از کشور ممنوع شد و اکنون با واکسیناسیون صورت گرفته سطح ایمنی مناسبی داریم.

او درباره آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو گفت: بنابر آخرین آمار با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها ۳ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

نوروزی ادامه داد: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما توصیه می شود که افراد و دامداران هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند.

معاون وزیر جهاد گفت: بنابر آمار شیوع بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته که این امر نشان می دهد اقدامات آموزشی دامپزشکی به موقع بوده است. اما بدلیل بارش های اخیر در مناطق جنوبی، امکان تکثیر ویروس بواسطه احتمال افزایش جمعیت کنه ها وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • ۲ کشتارگاه دامی نیازی به حدفاصل با یکدیگر ندارند
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • ۹۵ هزارتن نهاده دامی در اختیار جامعه عشایر قرار گرفت
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی
  • بررسی گواهی بهداشتی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ محموله دام و طیور در طبس