Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@05:46:47 GMT

اینجا تهران است، صدای ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۳۰۲۷

اینجا تهران است، صدای ایران

درست چهارده سال بعد از روزی که رضاشاه بی‌سیم پهلوی را افتتاح کرد و ایران مجهز به تلگراف بی‌سیم شد، ولیعهد در یکی از اتاق‌های همان ساختمان با فشردن دگمه‌ای مجوز پخش صدا را از رادیو صادر کرد. مراسم افتتاح رادیو چهارم اردیبهشت 1319 –سالروز تاجگذاری رضاشاه- ساعت 6 بعد از ظهر آغاز شد و تا ساعت 11 شب ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این مراسم هنرجویان مدرسه عالی موسیقی به اجرای برنامه پرداختند و ارکستر استادان با رهبری غلامحسین مین‌باشیان، مدیر مدرسه عالی موسیقی اجرا شد. احمد متین‌دفتری، در نطق افتتاحیه رادیو گفت: «وسیله شنیدن رادیو در دسترس همگی گذاشته شده است. تمام اهل کشور در هر جا که باشند، آسان و بلکه رایگان از آن برخوردار خواهند بود.» ساعت هفت و پانزده دقیقه آن روز برای نخستین بار صدا از طریق امواج به گوش مردم ایران رسید: «اینجا تهران است، صدای ایران»
رادیو خیلی زود شد رسانه محبوب مردم، آنها که پیش‌از این به دور افراد باسواد حلقه می‌زدند که اخبار روزنامه را برایشان بخواند، حالا گوش تیز می‌کردند به صدای رادیوی کوچک قهوه خانه یا نزدیک بلندگوی رادیو در خیابان می‌ایستادند تا ببینند در دنیا چه خبر است. در ابتدا تنها 5 ساعت از روز صدای رادیو بلند بود، موسیقی، مثنوی و شاهنامه خوانی و خبر عمده برنامه‌های رادیو را تشکیل می‌دادند. با تأسیس ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺍﻧﺘﺸاﺭﺍﺕ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ در شهریور 1319 امور مربوط به رادیو، خبرگزاری پارس (آژانس پارس) و مطبوعات به عهده این اداره گذاشته شد. عیسی صدیق به‌عنوان رئیس این اداره منصوب و به عبارتی نامش به‌عنوان نخستین مدیر رادیو در ایران ثبت شد. علاوه بر او نام سعید نفیسی، توسی حائری، ملک الشعرای بهار، رشید یاسمی، ذبیح‌اله صفا، حسینقلی مستعان، قدسی رهبری و بسیاری از نام آوران فرهنگ و هنر ایران با تاریخ رادیو عجین است.
رادیو در ایران روزهای خوبی را شروع کرده بود، اما ورق خیلی زود برگشت. چیزی از آمدن رادیو نگذشته بود که جنگ عالمگیر دوم آغاز شد و رادیو تبدیل شد به مهم‌ترین رسانه. بعد از اشغال ایران این رسانه در آغاز راه دچار چالش هایی شد. فرستنده‌هایی که برای توسعه فعالیت های رادیو سفارش داده شده بود، تا سال 1327 به ایران نرسید. متفقین نظارت مستقیم و کنترل جدی بر محتوای تولیدی در رسانه‌ها و بویژه رادیو داشتند. علاوه بر این اماکن عمومی که در آنها مردم به رادیو گوش می‌دادند هم تحت کنترل بود تا مبادا کسی به سراغ امواج رادیوهای دیگر برود. کار جایی به اوج رسید که در آذر ماه 1322 که استالین، چرچیل و روزولت برای کنفرانس تهران به پایتخت آمدند حکم کردند که فعالیت تمام فرستنده‌های مخابراتی ایران متوقف شود و رادیو تهران در پی این دستور یک هفته خاموش شد.
سال ها بعد از جنگ، فرستنده جدیدی به تجهیزات موجود رادیو اضافه شد. استودیویی در میدان ارگ برای پخش اخبار در نظر گرفته شد. سال 1327 استودیوی میدان ارگ توسعه پیدا کرد و رادیو تهران از بی‌سیم پهلوی به میدان ارگ منتقل شد.
پای جعبه جادویی رادیو کم کم به خانه‌ها باز شد. هر چند سال‌های ابتدایی رادیو لامپی نماد تفاخر و تجمل بود و بیشتر در خانه متمولان دیده می شد، اما به مرور حضورش آنقدر در خانه‌ها گسترش پیدا کرد که شد همدم لحظات و بخش مهمی از زندگی آدم ها. در مقطعی از عمر هشتاد ساله رادیو موسیقی مهم‌تر و پر مخاطب‌تر از اخبار شد. رادیو مرجعی بود برای شنیدن موسیقی روز و آشنایی با هنرمندان جوان و دنبال کردن آثار استادان نامی. تأثیرات موجی که رادیو در عرصه موسیقی ایجاد کرد، همچنان در تاریخ موسیقی ماندگار است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، ۳ برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

به گزارش خبرگزاری صداو سیمای گیلان؛ فرهاد بیانی فر، با بیان اینکه رادیو گیلان از سال ۱۳۷۶ استانی شد، افزود: با استانی شدن رادیو، برنامه‌ها مستقل اجرا و روزانه حدود۵۰۰ دقیقه برنامه زنده از رادیو گیلان پخش می‌شود.
وی افزود: برنامه‌های رادیو گیلان از سال ۱۳۹۱ بصورت ۲۴ ساعته پخش می‌شود.
سرپرست مدیریت تولید صدای مرکزگیلان اضافه کرد: برنامه عصرگاهی گیلانه با مضمون مسائل اجتماعی همراه باطنز، برنامه صبحگاهی صبح بخیر گیلان با محوریت موضوعات اجتماعی و برنامه شهرما که یک برنامه گفتگو محور با رویکرد پیگیری مطالبات مردم از جمله برنامه‌های پرمخاطب رادیو گیلان است.
بیانی فر با اشاره به تلاش شبانه روزی دست اندر کاران صدای مرکز گیلان برای تولید آثار فاخر در راستای مطالبه مردم گفت: هنرمندان و تهیه کنندگان رادیو گیلان در سال گذشته با تولید ۱۴ اثر هنری رادیویی در جشنواره‌های بین المللی، ملی و استانی خوش درخشیدند.

دیگر خبرها

  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، ۳ برنامه پرمخاطب رادیو گیلان
  • رادیو، صدای آرامش و گام های آهسته تر زندگی
  • مردم پنج دهه از صدای اسکویی خاطره دارند
  • گزارشی از تولد رادیو در ایران؛ از هیاهوی مردم در میدان توپخانه تا نخستین آوازخوانان
  • ۸۴ سالگی صدای دوست داشتنی
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم