Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین نشسست وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی – چین» با هدف بررسی آخرین وضعیت منطقه به خصوص موضوع افغانستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نخستین دیدار وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی و چین» در قالب یک نشست ویدئویی برپا شد.

در جریان این نشست سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای شرکت کننده این مکانیسم و ساز وکار جدید در مورد موضوعاتی مربوط به همکاری در زمینه مقابله با کرونا، احیا اقتصاد، حفظ امنیت منطقه ای و تقویت همکاری های بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفین بر لزوم برقراری همکاری های متقابل منظم بین کارشناسان پزشکی و سازمان های تخصصی کشورهای شرکت کننده این نشست ویدئویی با هدف افزایش کارآیی اقدامات عملی مبنی بر مقابله با تهدیدات اپیدمیولوژی فرامرزی تاکید کردند.

همچنین بر ضرورت متحد تلاش ها برای حمایت از تجارت متقابل و تامین امنیت غذایی، تسریع آهنگ های دیجیتالی اقتصاد و همچنین شکل گیری سیستم ارتباطات حمل و نقلی- ترانزیتی تاکید شد.

در این نشست همچنین در مورد تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای از جمله بازسازی زیربناهای اجتماعی و اقتصادی افغانستان تبادل نظر شد.   

«سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در این نشست ویدئویی خاطرنشان کرد که  همکاری در چارچوب قالب جدید «چین  - آسیای مرکزی» و سایر سازوکارها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در توسعه و تقویت مشارکت استراتژیک بین کشورهای منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تغییر سریع اوضاع جهانی در رابطه به شیوع ویروس همه گیر کرونا همتایان خود را به انجام اقدامات مشترک برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس و احیای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی کشورهای منطقه، دعوت کرد.

مهرالدین همچنین با بیان این که ویروس همه گیر کرونا بشریت را با چالش ها و مشکلات جدی روبرو ساخته از تمام کشورهای شرکت کننده در این نشست خواست تا با استفاده از همه فرصت و منابع موجود در زمینه مبارزه با پیامدهای این بیماری همه گیر، متحد شوند.

وی ادامه داد: دولت تاجیکستان تمام اقدامات لازم را برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش این عفونت انجام می دهد و در این راستا، از مساعدت و پشتیبانی های چین و کشورهای آسیای مرکزی به «دوشنبه» در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا ابراز قدردانی شد.

مهرالدین ضمن اشاره به مسائل مربوط به توسعه بیشتر تعاملات منطقه ای بر ضرورت ترویج پروژه های انرژی و صنعتی، پشتیبانی از بخش کشاورزی، گسترش پتانسیل صادراتی، تضمین حمل و نقل و ترانزیت بی وقفه کالا، تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری کشورهای منطقه در زمینه امنیت گفت: برای ایجاد صلح پایدار و ثبات در افغانستان که عوامل اساسی تامین امنیت در منطقه می باشند، لازم است توانبخشی اجتماعی و اقتصادی «کابل» در اولویت قرار داده شود.

«عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان در این نشست پیشنهاد تنظیم مشترک برنامه جامع مبارزه با پاندمی و پیامدهای آن را ارائه کرد.

وی بر اهمیت اجرای طرح های مشخص نوآوری، زیربنایی، حمل و نقلی و انرژی برای تحکیم ثبات و رشد رفاه مردم کشورهای آسیای مرکزی و چین تاکید کرد.

در پایان این نشست بیانیه مشترک نخستین نشست وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی – چین» به تصویب رسید.

در این نشست ویدئویی همچنین وزرای امور خارجه چین «وان ای»، قزاقستان «مختار تلیئوبردی»، قرقیزستان «چنگیز حیدربیک‌اف»، ازبکستان «عبدالعزیز کامل اف»  و ترکمنستان «رشید مرداف» حضور داشتند.

پس از برگزاری اولین نشست 5+1 وزرای خارجه آسیای مرکزی و آمریکا در سال 2015 و ادامه این روند توسط کشورهای مذکور، روسیه و چین نیز که از کشورهای بانفوذ در منطقه هستند درصدد برگزاری نشست مشابه بر آمده و در نتیجه اولین نشست 5 جانبه کشورهای آسیای مرکزی با روسیه در سال گذشته نیز برگزار شد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: چین آسیای مرکزی وزیران خارجه توسعه پایدار تاجیکستان وزرای امور خارجه آسیای مرکزی نشست ویدئویی همه گیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۱۸ سال دختر آسیا از تاریخ ۲۷ خرداد تا سوم تیرماه ۱۴۰۳ با حضور ۱۳ تیم در ناخون پاتوم کشور تایلند برگزار می‌شود و تیم ملی نوجوانان دختر ایران در گروه دوم مرحله مقدماتی با تیم‌های ژاپن و فیلیپین همگروه است.

فاطمه شعبان خمسه سرمربی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر ایران که ۲۱ بازیکن را به پنجمین مرحله اردوی آماده‌سازی این تیم دعوت کرده است، درباره مراحل اردو گفت: از ۲۳ بهمن ماه اردوهای انتخابی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر را شروع کردیم و هشت تا ۹ اردوی دو روزه داشتیم. بازیکنان با استعدادی به تیم اضافه شدند. دخترانی با قد ۱۹۰ تا ۱۹۴ که شرایط سنی مناسبی داشتند و شاید در مسابقات پیش رو به دلیل نیازی که به تمرینات بیشتر دارند با ما اعزام نشوند اما در اردو حضور خواهند داشت تا در سال‌های بعد بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان این که پنجمین اردوی آماده‌سازی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر در حال برگزاری است، تصریح کرد: تا زمان برگزاری مسابقات ۹ اردو خواهیم داشت. بازیکنان با توجه به اردوهای برگزار شده شرایط خوبی دارند و از اردوی بعد می‌توانیم دیدارهای تدارکاتی را آغاز کنیم. زمان کمی را در اختیار داریم و مسابقات از ۲۷ خرداد شروع می‌شود پیش از آن اردوی تدارکاتی نداریم اما در مسابقات لیگ ملت‌های آسیای مرکزی (کاوا) که ۱۴ خرداد برگزار می‌شود با حمایت فدراسیون شرکت خواهیم کرد که به نوعی اردوی تدارکاتی برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم بازیکنان را پیش از مسابقات اصلی محک بزنیم.

سرمربی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر ایران با تاکید بر این که هدفشان ارتقای جایگاه و رنکینگ این رده سنی است، گفت: امیدوارم بتوانیم سطح خود را نسبت به قبل ارتقا و والیبالی با کیفیت ارائه دهیم تا با عملکرد خوب نتیجه بهتری بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح تکنیک مشکل بزرگی است و از شروع اردو این موضوع را مدنظر داشتیم. تا زمانی که تکنیک خوبی نداشته باشیم نمی‌توان روی تاکتیک کار کرد.

کد خبر 6085373 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • مجارستان : رقابت ناتو در اوکراین جرقه جنگ جهانی سوم را خواهد زد
  • وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فنلاند
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند
  • حضور تیم والیبال جوانان ایران در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • حضور تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی