Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ خبرگزاری تسنیم آخرین اخبار استان سیستان و بلوچستان را در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در بسته خبری پیش‌ِرو بخشی از اخبار گوشه و کنار استان سیستان و بلوچستان گردآوری شده و در اختیار خوانندگان و مخاطبان خبرگزاری تسنیم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات 54 هزار تن سیمان از پایانه میلک به افغانستان

 ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از کارخانه "سیمان سیستان" از صادرات 54 هزار تن سیمان سیستان در قالب 2 هزار و 56 سفر ناوگان باری از طریق پایانه مرزی میلک به کشور افغانستان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و اظهار داشت: تاکنون اقدامات مطلوبی از سوی سازمان متبوع نظیر حذف یک طرفه عوارض رودپاس در مرز میلک به منظور تسهیل صادرات سیمان به کشور افغانستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی علاوه‌بر اشتغالزایی مستقیم، سبب ایجاد رونق در سایر بخش‌های اقتصادی مرتبط از جمله حمل و نقل نیز شده گفت: از ابتدای سال تاکنون 315 هزار و 469 تن سیمان با 12 هزار و 580 دستگاه ناوگان حمل و نقل باری سیستان و بلوچستان به مقاصد داخل کشور حمل شده است.

کرد ایجاد بستر مناسب جاده‌ای و تامین حمل و نقل ایمن را از اقدامات این سازمان  در راستای ایجاد رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: ضروری است مشکلات پایانه این کارخانه در کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان این اداره‌کل، سرمایه‌گذار و شرکت‌های حمل و نقل، بررسی و مرتفع شود تا زمینه برای حمل هر چه روان تر محصولات کارخانه با صرف کمترین زمان و هزینه فراهم شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان همچنین در این بازدید ضمن بررسی وضعیت شرکت‌های حمل و نقل مستقر در آن و پایش وضعیت حمل سیمان داخلی و صادراتی، از نزدیک با رانندگان دیدار و در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت.

«مکران؛ گنج آشکار» - 5| تبادل کالا با 22 کشور از طریق بندر چابهار/سیستان و بلوچستان چگونه امن شد؟مشمولان وام کرونا در سیستان و بلوچستان از طریق سامانه «کارا» نام‌نویسی کنندمرحله دوم مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به پایان رسید

بیش‌ از پنج هزار تن حنا در دلگان برداشت شد

شهناز رفعت‌پور مدیر جهاد کشاورزی دلگان اظهار داشت: پنج هزار و 250 تن حنا امسال از سطح مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شده است. امسال سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان دلگان به کشت حنا اختصاص داشت.

وی ادامه داد: برداشت حنا در دلگان در سه چین و در ماه‌های تیر، شهریور و آبان انجام می‌شود. کاشت و برداشت حنا زمینه اشتغال یک هزار و 500 نفر از کشاورزان این شهرستان به طور مستقیم و 500 نفر غیرمستقیم را فراهم کرده است.

مدیرجهادکشاورزی دلگان تاکید کرد: فقدان واحدهای صنعتی حناسایی در دلگان سبب شده که عمده تولید حنای شهرستان بصورت خام و فله‌ای به تجار خارج از استان فروخته شود.

رفعت‌پور اظهار امیدواری کرد که در چین دوم حنا با مشارکت بخش خصوصی تجهیزات حناسایی را در منطقه راه‌اندازی و حنا با بسته‌بندی حنای دلگان به بازار عرضه می‌شود.

365 خانه ورزش روستایی در سیستان و بلوچستان تجهیز شد

محمدامیر براهویی رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 365 خانه ورزش روستایی از سال 94 تاکنون در این استان با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر به منظور گسترش فضای ورزشی تجهیز شدند.

وی افزود: خانه‌های ورزش روستایی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه ورزش روستایی و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در روستاها با مشارکت فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی، ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت ورزش و جوانان کشور ساخته و تجهیز می‌شوند.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان میز پینگ پنگ، راکت و توپ میز فوتبال دستی، صفحه شطرنج، دارت و تاتامی را از جمله تجهیزات این خانه‌های ورزش روستایی عنوان کرد و گفت: با توجه به تنوع فرهنگی تاکنون 130 بازی بومی و محلی در استان شناسایی شده به طوریکه تنوع این رشته‌ها زمینه جذب بیش‌از 6 هزار ورزشکار سازمان یافته را در این هیات فراهم کرده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های سرآمد در رشته بازی‌های بومی و محلی است. 15 خانه ورزش روستایی سیستان و بلوچستان امسال تجهیز شدند که با این اقدام با توجه به نیاز منطقه با قوت تداوم دارد.

براهویی تاکید کرد: تجهیز و راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی بدون تردید یکی از اقدامات ماندگار دولت تدبیر و امید است که زمینه‌های لازم را برای بازی کودکان، رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان را زیر سقف امید تا رسیدن به عرصه‌های قهرمانی مهیا ساخته است.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان گفت: توجه و توسعه ورزش در روستاها  ضمن  ایجاد عدالت در توزیع سرانه‌های ورزش سبب کشف و پرورش نیروهای جوان و استعدادهای نهفته ورزشی بسیاری در روستاهای این استان می‌شود.

انتهای پیام/392/ش

R7843/P/S6,65/CT7 واژه های کاربردی مرتبط استان سیستان و بلوچستان بیشتر بخوانید... اخطار ‌هواشناسی؛ بارش مونسون هند به مرکز سیستان و بلوچستان می‌رسد‌ درخواست استاندار سیستان و بلوچستان از وزیر راه ‌برای توسعه زیرساخت‌های هواشناسی ‌ آمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از ۹۵۰۰ نفر گذشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی خانه های ورزش روستایی سیستان و بلوچستان حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق، آفت اصلی زعفران

  این در حالی است که درسال۱۴۰۱بیش از۲۴۰تن طلای سرخ به ارزش ۲۴۴ میلیون و۲۱۶هزار دلار صادر شده بود. بنابراین می‌توان گفت صادرات زعفران دریک سال اخیر به لحاظ وزنی کاهش ۸درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۱۵درصدی داشته است. اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان،امارات متحده عربی،اندونزی، انگلستان،ایرلند، ایتالیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، بحرین، بلژیک، برزیل، بنگلادش،بوسنی وهرز‌‌گوین، پاکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، تونس، جمهوری چک، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، سوئد، عراق، عربستان سعودی، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، کویت، گرجستان، مالزی، مجارستان، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هندوستان، هنگ کنگ، ویتنام و یونان ۵۵کشوری بودند که انواع زعفران ایرانی د‌رسال گذشته به آنجا صادر شد.با این حال ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بیشترین بازار صادراتی طلای سرخ‌ امارات، چین، اسپانیا، افغانستان و قطر بوده است که این کشورها رقبای زعفران ایران هم هستند. در واقع کشوری مثل افغانستان، زعفران را خود به مصرف نمی‌رساند.در واقع آنها زعفران ایرانی را به‌عنوان محصول تولیدی افغانستان به مقاصد صادراتی کشور ما وآن هم با قیمت بالاترصادر می‌کنند و این رویه در مورد دیگر کشورها از‌جمله امارات، اسپانیا وچین هم صادق است به این معنا که زعفران ایران را خریداری کرده وبا بسته‌بندی کشور خودشان به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند یعنی مشابه همان اتفاقی که در مورد پسته و فرش ایران رخ داده، در مورد زعفران هم تکرار شده است. در برخی موارد شاهد این موضوع هم هستیم که زعفران ایرانی دوباره با برند خارجی وارد کشور می‌شود. 
   
کاهش صادرات 
این کاهش صادرات زعفران در حالی صورت گرفته که وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر اعلام کرده بود که با انعقاد قراردادهای مهم با قطر و چین برای توسعه صادرات این محصول ارزآوری آن را افزایش خواهد داد اما این افزایش ارزآوری تنها محدود به سال۱۴۰۱بود.به طوری که آمارها گویای آن است دومینوی کاهش ارزآوری این محصول سال گذشته نیز ادامه داشت به طوری که دیگر خبری از صادرات ۴۲۰ یا ۳۵۰ میلیون دلاری این کالای صادراتی نیست. 
   
قاچاق گسترده زعفران به افغانستان
کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند اصلی‌ترین دلایل کاهش صادرات طلای سرخ، به کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی و تغییرات گسترده آب و هوایی و به‌تبع آن کاهش تولید برمی‌گردد. با این حال برخی دیگر معتقدند ردپای این کاهش ارزآوری را باید در قاچاق گسترده این محصول به افغانستان و سپس به اسپانیا دانست که طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.  به طوری که آمارهای تجارت خارجی اسپانیا نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ ایران با ۳۶میلیون و۵۶۵ هزار یورو صادرات و افغانستان با ۳۳ میلیون و ۴۰۱ هزار یورو بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان زعفران این کشور بودند که عمده این واردات اسپانیا از افغانستان در واقع همان زعفران ایرانی بوده که از مرزهای شرقی کشورمان به سمت افغانستان قاچاق شده است.در این خصوص غلامرضا میری‌گفت: براساس آمار ماهانه ۱۰تن زعفران از کشور قاچاق می‌شود که در صورت رفع موانع، صادرات رونق می‌گیرد. از این رو کماکان پیگیر رفع موانع پیش‌رو هستیم.  به گفته او، در شرایط کنونی با قاچاق زعفران، صادرکنندگان تنها نظاره‌گر از دست دادن بازارهای هدف هستند،درحالی که با رفع موانع پیش‌رو‌ی صادرکنندگان، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.میری با بیان این‌که کشور ما بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا را تأمین می‌کند، افزود:همه ساله ازابتدای خردادماه شاهد قاچاق پیاز زعفران هستیم و از آنجاکه پیاز زعفران ازخود محصول مهم‌تر است، متولیان امر باید جلوی این امر را بگیرند.نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار، کشورهایی که طی ۱۰ تا ۱۵سال‌ گذشته اقدام به کشت زعفران کردند، مربوط به پیازهای قاچاق شده از کشور ما‌ست که با استمرار این روند، جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده در معرض خطر قرار می‌گیرد. 

قیمت زعفران در بازار داخل
بد نیست بدانیم هم اکنون قیمت‌ هرکیلو زعفران دسته ۷۴ میلیون تومان، پوشال ۹۳ تا ۹۴ میلیون تومان، سرگل ۹۶ تا ۹۷ میلیون تومان و نگین ۹۸ تا ۱۰۸ میلیون تومان بوده و برآوردها حاکی از آن است که قیمت زعفران در همین محدوده باقی بماند، هرچند قیمت‌های فعلی برای کشاورزان هم مقرون به صرفه است.فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران درباره بازار زعفران و مصرف خارج و صادرات این محصول اظهار کرد: مصرف داخلی زعفران بستگی مستقیم به سطح درآمد افراد جامعه و قیمت آن دارد؛ طبیعی است وقتی زعفران کیلویی به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان رسیده، مصرف داخل به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد چون سطح درآمد مردم بالا نرفته و این در حالی است که زمانی تا ۲۵درصد زعفران کشور دربازار داخل به فروش می‌رسید ولی امروز این ارقام رویایی است.وی قیمت هر مثقال زعفران را حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به این قیمت وهمچنین بالانرفتن سطح درآمد جامعه، تقاضا کم شده ودر بسیاری ازمراکز و رستوران‌ها از این محصول استفاده نمی‌شود. 

دیگر خبرها

  • انسداد ۲۰ محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان
  • سیلاب در سیستان و بلوچستان راه‌های روستایی را بست
  • حمایت کم‌سابقه از ورزش بوشهر/ اماکن ورزشی استان تجهیز می‌شوند
  • انسداد ۲۰ محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان براثر بارندگی های سیل آسا
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • قول مساعد هادی ساعی برای تجهیز خانه تکواندو استان یزد
  • قول مساعد هادی ساعی برای تجهیز خانه تکواندو استان یزد 
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۳ استان جنوبی | آخرین خبرها از سیلاب
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران