Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@17:48:07 GMT

شاخص بورس به نفع کوچک‌تر‌ها اصلاح می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۹۲۳۸

شاخص بورس به نفع کوچک‌تر‌ها اصلاح می شود

نماد‌های کوچک که طی هفته‌های گذشته اصطلاحا از بازار جا مانده بودند، امروز خود را بالا کشیده و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند. به گزارش پول نیوز، بورس پس از چندماه رشد ناهمگون در نماد‌های کوچک و بزرگ، کمی به آرامش رسیده است. رشد ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد، برخی نماد‌ها طی هفته‌های گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماد‌هایی که تا دیروز از آن‌ها به عنوان نماد شاخص ساز یاد می‌شد، از روز چهارشنبه با ریزش مواجه شده و امروز نیز این نماد‌ها با صف‌های فروش چندصدمیلیونی همراه هستند.

نماد‌هایی مانند وبصاد، وتجارت، فولاد، فملی، وغدیر و شتران که در هفته‌های گذشته از آن‌ها به عنوان نماد‌های شاخص ساز یاد می‌شد، انتظار می‌رفت امروز با صف‌های فروش خود شاخص کل را تا ۴ درصد منفی کنند. اما نماد‌های کوچک که طی هفته‌های گذشته اصطلاحا از بازار جا مانده بودند، امروز خود را بالا کشیده و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند.

شاخص کل با کاهش تقریبا ۳۰۰۰۰ واحدی نشان داد تاثیر نماد‌های شاخص ساز این بار در قرمز کردن بازار نقش بسزایی دارند. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هنوز نماد‌هایی مانند خودرو، خساپا، شپنا، شستا و عرضه‌های اولیه هنوز باز نشده اند.



اما نکته قابل توجه مثبت بودن شاخص هم وزن در روز کاهش شدید شاخص کل است. شاخص هم وزن بیش از 6۰۰۰ واحد رشد کرده است. در تحلیل این پدیده باید گفت شاخص کل تمایز میان سهام‌های بزرگ و کوچک قائل می‌شود؛ ولی شاخص هم وزن، وزن یکسان برای همه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. از دید فعالان بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن دید شفاف‌تری نسبت به روند بازار می‌دهد و امتیاز بیشتر سهم‌های شاخص ساز در محاسبات شاخص کل، را از آنان می‌گیرد. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است.

باید مثبت شدن شاخص هم وزن در روز‌های آتی را اتفاقی خوب برای بورس تحلیل کرد. یعنی زمانی که نماد‌های شاخص ساز با صف‌های خرید طویل خود در حال تغییر شاخص به سمت مثبت شدن بازار و نادیده گرفتن رشد نکردن شاخص‌های کوچک بودند. در روز‌هایی که شاخص‌های بزرگ در حال تجربه روز‌های صف فروش هستند، صف‌های خرید در نماد‌های کوچک می‌تواند تا حدودی آینده بازار را روشن و شفاف کند.

این چرخش خرید و فروش در بازار از نماد‌های بزرگ به سمت نماد‌های کوچک می‌تواند شاخص را با اصلاح مناسبی مواجه کند و از این طریق به آینده بورس بدون افزایش قیمت‌های کاذب امیدوار بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار بازار بورس شاخص بورس بورس تهران هفته های گذشته نماد های کوچک شاخص ساز شاخص هم وزن شاخص کل نماد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۹۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس

به گزارش تابناک، بازار سرمایه امروز روندی مثبت داشت و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ساعات پایانی معاملات با ۶ هزار و ۲۳۱ واحد افزایش، به سطح ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۱۴ واحدی رسید.

شاخص هم‌وزن، نیز روندی مثبت داشت و با ۳۷۸ واحد افزایش در سطح ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحدی قرار گرفت.

همچنین در معاملات امروز نماد‌های «فملی» با ۱۵۷۵ واحد، «فولاد» با ۱۵۵۸ واحد و «فارس» با ۶۴۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل گذاشتند.

در پایان معاملات فرابورس ایران، شاخص کل نیز روندی مثبت داشت و با ۱۱ واحد افزایش، به سطح ۲۴ هزار و ۶۱۵ واحدی رسید.

 

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس ۶ هزار واحد رشد کرد
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار