Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، رشد بی حساب و کتاب شاخص بورس امنیت اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازد، ۶۰۰ هزار سفارش فروش سهام عدالت اجرا نشد، صادرات ۱۳ میلیون دلاری مرغ در سه ماهه اول سال، سکه امامی به ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان رسید، طلا گران‌تر می‌شود؟ و امید خودروساز آلمانی به بازار چین را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس قرمز شد

امروز شاخص کل بورس با 32553 واحد کاهش معادل منفی 1.77 درصد به یک میلیون و 809 هزار و 147 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 8590 واحد کاهش معادل منفی 1.77 درصد به 477 هزار و 380 واحد، شاخص کل هم وزن با 6631 واحد رشد معادل 1.38 درصد به 487 هزار و 826 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 4362 واحد رشد معادل 1.38 درصد به 320 هزار و 901 واحد، شاخص آزاد شناور با 39284 واحد کاهش معادل منفی 1.63 درصد به دو میلیون و 369 هزار و 154 واحد، شاخص بازار اول با 35893 واحد کاهش معادل منفی 2.57 درصد به یک میلیون و 358 هزار 288 واحد و شاخص بازار دوم با 17031 واحد کاهش معادل منفی 0.48 درصد به 3 میلیون و 511 هزار و 389 واحد رسید.

رشد بی حساب و کتاب شاخص بورس، امنیت اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازد

حجت الاسلام باقری امام جمعه اسالم با بیان اینکه متأسفانه گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها به بازار بورس و سرمایه هم سرایت کرده است، افزود: سهام شرکت‌های دولتی که طبق گزارش‌های مالی خود آنها زیانده و تعدیل منفی دارند با شتاب چشمگیری رشد می‌کند. وی با بیان اینکه مسئولان باید نگرانی صاحب نظران و دلسوزان از رشد حبابی بورس را جدی بگیرید، گفت: این رشد بی حساب و کتاب شاخص و قیمت‌های بورس در جامعه تورم ایجاد می‌کند و امنیت اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازد. رشد بورس باید معقولانه و بر اساس استانداردهای اقتصادی دنیا باشد.

600 هزار سفارش فروش سهام عدالت اجرا نشد

سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه از مجموع 2 میلیون نفری که سفارش فروش سهام عدالت خود را دادند، تاکنون سفارش 600 هزار نفر انجام نشده است که کارگزاری‌ها باید از اول مرداد پاسخگوی مردم باشند.

مدرس خیابانی: تسریع در تحویل خودروی جانبازان در اولویت خواهد بود

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تأمین و تسریع در تحویل خودروهای مربوط به جانبازان دارای شرایط خاص حرکتی در اولویت این وزارتخانه قرار دارد. حسین مدرس خیابانی در مراسم امضای تفاهم نامه ساماندهی اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در محل بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در همین شرایط سخت تحریمی، تولید خودرو در کشور طی سه ماه نخست ۹۹، با رشد ۱۸ درصدی مواجه بوده و برای مدیریت تقاضا، در عرضه نیز اصل بر قرعه کشی گذاشته شده که البته در قالب تفاهم نامه امضا شده امروز، تسریع در تحویل خودروی جانبازان به خصوص جانبازان با شرایط خاص در اولویت خواهد بود.

خودروسازان هر ۳ ماه یکبار می‌توانند درخواست افزایش قیمت دهند

رئیس شورای رقابت با تاکید براینکه شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده است، گفت: برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده اند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت گذاری اجرایی می کند. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه شورای رقابت به خودروسازان این اجازه را داده است که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات قیمتی هزینه های تولید درخواست محاسبه نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی داشته باشند، اظهار داشت: برهمین اساس اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشد باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت ها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود.

وی با تاکید براینکه شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده است، افزود: این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد. رئیس شورای رقابت در خصوص مطرح شدن تعیین قیمت خودرو آن هم به روش کلینیک، گفت: برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده اند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت گذاری اجرایی می کند به نحوی که از هفت تا 10 متخصص در حوزه خودرو درخوست نموده تا با بررسی مستنداتی که در اختیار آنها قرار گذاشته شده ضمن توجه به هزینه تمام شده خودرو قیمت پایه محصولات جدید تعیین می‌شود. شیوا اضافه کرد: این روش فقط برای خودروهایی که قیمت پایه نداشته و تولید جدید هستند استفاده می شود و در مابقی خودروها دستورالعمل قیمت گذاری خودرو مصوب شورای رقابت اجرایی خواهد شد.

امید خودروساز آلمانی به بازار چین یک مقام ارشد گروه خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد این خودروساز آلمانی انتظار بهبود ملایم تقاضا را برای خودروهای لوکس در بازار چین و در ادامه سال جاری دارد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ این سخنان را استفان ولنشتاین، رئیس فولکس‌واگن چین به خبرنگاران در پکن گفت. در چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، فولکس‌واگن دارای کسب‌و‌کارهای مشترک با خودروسازان داخلی نظیر سائیک‌موتور، گروه فاو و جک است. این غول خودروسازی آلمانی هم‌اکنون بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین خودروساز فعال خارجی در بازار چین نیز محسوب می‌شود و از این رو قصد دارد از پتانسیل خود در این بازار، برای رشد فروش و درآمدزایی خود که چندماهی است به دلیل پاندمی ویروس کرونا آسیب‌های جدی دیده‌اند، استفاده کند. مقامات فولکس‌واگن اکنون در حال شناسایی آن دسته از خودروهایی هستند که حدس زده می‌شود در سال جاری با رشد تقاضا در چین مواجه شوند. فولکس‌واگن همچنین برنامه دیگری را برای توسعه خودروهای برقی در چین نیز در دست اجرا دارد.   صادرات ۱۳ میلیون دلاری مرغ در سه ماهه اول سال

سخنگوی گمرک گفت: در سه ماهه نخست امسال صادرات مرغ به بیش از هفت هزار تن و ارزش 13میلیون و 284هزار و 127 دلار رسید. وی با اشاره به صادرات 13 میلیون دلاری مرغ در سه ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: در بین مقاصد صادراتی افغانستان با چهار هزار و 116 تن به ارزش هشت میلیون و 185 هزار و 275 دلار و عراق با دو هزار و 523 تن به ارزش سه میلیون و 599 هزار و 287 دلار و ونزوئلا با 264 تن به ارزش 585 هزار و 205 دلار، به ترتیب در رتبه های اول تا سوم صادرات این محصول از کشورمان قرار دارند و کشورهای عمان، مغولستان و قطر در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

دلار در صرافی‌های بانکی استراحت کرد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور بودیم. به گونه ای که در، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 22300 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 23100 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 24600 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 25400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، نسبت به پایان هفته قبل، تغییری ندارد. عدم تغییر نرخ دلار در صرافی های بانکی در حالی است که در بازار آزاد، دلار به روند افزایشی ادامه داده است.

چرا کره جنوبی دلار‌های ایران را نمی‌دهد؟

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: آنچه که در رابطه با پول بلوکه شده مطرح می‌شود که پیش از این برخی کشورها نامشان وجود داشت اما امروز به طور خاص به کره جنوبی مربوط است، ارز حاصل از صادرات نفت به این کشور است. طبق قانون وقتی ما در ایران نفت می فروشیم، پول حاصل از آن باید مستقیما به حساب خزانه دولت واریز شود و وقتی دولت تحریم شده و بانک‌های بین المللی با آن کار نمی‌کنند، امکان انتقال پول وجود ندارد.

مجیدرضا حریری با اشاره به شرایط خاص ایجاد شده در رابطه با کره جنوبی، بیان کرد: پس از آغاز دور جدید تحریم‌های ترامپ، اقتصاد ما تحریم شد اما برای چند ماه اجازه صادرات نفت به تعدادی از کشورها از جمله کره جنوبی را داشتیم. این کشور از ما نفت گرفته اما می‌گوید به دلیل تحریم‌های آمریکا نه می‌تواند پول آن را به حساب ایران بریزد و نه امکان آن را دارد که به ما کالا بدهد. حریری با بیان اینکه استدلال کره جنوبی منطقی نیست، گفت: پولی که در کره بلوکه شده، پول ایران است که البته کره‌ای ها نیز به آن اذعان دارند. اینکه پول ما را نگه دارند به دلیل تحریم‌های یک کشور دیگر، منطقی نیست و باید حقوق دانان در عرصه بین المللی این موضوع را پیگیری کنند. وی با اشاره به روش‌هایی که در سایر کشورها برای بازگشت پول نفت ایران مطرح بوده، توضیح داد: برای مثال در کشوری مانند چین یا حتی هند، ما در شرایط تحریم، کالاهای مورد نیاز خود را در ازای فروش نفت تحویل گرفته‌ایم یا بانک مرکزی حواله این ارز را به واردکننده تحویل داده تا از کشور مقصد صادرات، کالاهای موردنیاز را وارد کند اما این مسئله در قبال کره صدق نمی‌کند و همین امر بازگشت پول را دشوار کرده است. حریری خاطرنشان کرد: چگونگی بازگشت این پول منوط به نظر کارشناسی حقوق دانان ایران و حضور آنها در عرصه بین المللی است و ما باید در این عرصه با استدلال‌های قانونی خود، درآمد بلوکه شده کشور را بازگردانیم. /ایسنا

سکه امامی به 11,300,000 تومان رسید

بازار طلا و سکه تهران امروز شاهد افزایش نرخ ها بود. به گونه ای که بر اساس اعلام اتحادیه مربوطه، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 11 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون و 650 هزار تومان رسیده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در بازار امروز به رقم 3 میلیون و 380 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی در نیز یک میلیون و 800 هزار تومان ارزشگذاری شد.

طلا گران تر می شود؟

بازار طلا در محدوده ۱۸۰۰ دلار در حال تحکیم قیمت است و اگرچه از میزان خوش بینی به روند صعودی طلا کاسته شده اما طبق نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران همچنان روند افزایشی را برای این فلز ارزشمند در هفته جاری پیش بینی می کنند. از میان ۱۶ کارشناس وال استریت که در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند، ۱۱ نفر معادل ۶۹ درصد افزایش و یک نفر معادل شش درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۶۴۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹۷۷ نفر معادل ۶۰ درصد به افزایش و ۳۴۸ نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳۱۷ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. اگرچه اکثر کارشناسان وال استریت نسبت به روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند اما میزان خوش بینی آنها نسبت به رکورد ۸۸ درصد در هفته پیش کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۹ دلار و ۷۰ سنت معادل  ۰.۵درصد افزایش، در ۱۸۱۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۵ درصد افزایش داشت که ششمین افزایش هفتگی متوالی بود.

اوضاع صادرات آلمان بدتر می‌شود/ چین نخستین مقصد صادرات آلمان

مطالعات مؤسسه اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که صادرات این کشور به خاطر تبعات شدید شیوع کرونا بر تجارت جهانی روز به روز در حال بدتر شدن است. گالینا کولف، کارشناس ارشد اقتصادی و مدیر تحلیق شاخص‌های کلان اقتصادی و چرخه‌های تجارت در مؤشسه اقتصاد آلمان می‌گوید اما در عین حال اقتصاد چین با نوعی خوش‌بینی در حال نگاه به آینده است. بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی دفتر آمار فدرال آلمان در ماه می صادرات این کشور به چین در ماه می کاهش کمتری نسبت به دیگر کشورها داشته و تنها 12.3 درصد پایین آمده و به 8.2 میلیارد دلار رسیده است. صادرات این کشور به آمریکا اما 36.5 درصد سقوط کرده است.

به گفته کولف تفاوت تاثیرگذاری شیوع کرونا در کشورهای جهان اهمیت آنها برای اقتصاد آلمان تغییر خواهد داد به گفته این کارشناس  اقتصادی تبدیل شدن چین به نخستین مقصد صادرات آلمان اهمیت ویژه‌ای را برای این کشور ایجاد کرده است. آمارهای سال 2019 آلمان نشان می‌دهد چین در سال 2019 پس از آمریکا و فرانسه سومین قصد صادرات کالاهای آلمانی بود و 109 میلیارد دلار از برلین به پکن کالا صادر شده است. به گفته کولف شیوع کرونا در حال سرعت دادن به روندی است که سال‌ها شروع شده است. رشد اقتصاد چین این کشور را به بازار جذاب صادرات برای آلمانی‌ها بدل کرده است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سوال از رئیس جمهور تحریم ترکیه رژیم کتوژنیک مریم رجوی پروتکل الحاقی حسین مدرس خیابانی تحویل خودرو جانبازان سوال از رئیس جمهور تحریم ترکیه رژیم کتوژنیک مریم رجوی پروتکل الحاقی واحد کاهش معادل منفی صرافی های بانکی تسریع در تحویل شورای رقابت فولکس واگن سهام عدالت قیمت گذاری هزار تومان تومان رسید سه ماهه بازار چین قیمت پایه کره جنوبی نفر معادل خوش بین ماه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

 اشرفی مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت : خوشبختانه کاهش ۵۸ درصدی فوتی ناشی از حوادث کار را در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را در خراسان جنوبی داشتیم.

وی افزود: طی سال ۱۴۰۲ در زمینه اشتغال مجدد بیکاران ۱۸۵ نفر برگشت به حوزه کاری داشته‌ایم.

اشرفی با بیان هزار و ۱۲۱ تعاونی در خراسان جنوبی فعال است، ادامه داد: در این تعاونی‌ها هزار و ۱۱۲ بیمه شده کار می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعاونی‌های خراسان جنوبی ۲۳ میلیون دلار صادرات به کشور‌های همسایه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادرات داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۹ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی در بخش مشاغل خانگی ۱۲۴ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۸۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

اشرفی با تاکید بر اینکه تعهد اشتغال خراسان جنوبی در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۵۹ فرصت شغلی بوده است که در سامانه رصد اشتغال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در خراسان جنوبی فعال است، بیان کرد: به مناسبت هفته کار و کارگر ۲۶ برنامه محوری در استان و ۱۲۰ برنامه در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی گفت: ۲۶ نفر از کارگران خراسان جنوبی به دیدار مقام معظم رهبری اعزام می‌شوند.

اشرفی ادامه داد: برپایی میز خدمت، دیدار با نماینده ولی فقیه و جشن تجلیل از کارگران ساختمانی در بیرجند، برپایی نشست ایمنی و … از جمله برنامه‌های ما به مناسبت هفته کار و کارگر در خراسان جنوبی است.

وی افزود: در حوزه ورزش کارگری سال گذشته مدال آفرینان خوبی در خراسان جنوبی داشتیم که مراسم تجلیل از این بزرگواران را خواهیم داشت و امروز پروژه‌های ورزشی کارگری متعددی در شهرستان‌های خراسان جنوبی فعال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: دیدار کارگران با مقام معظم رهبری نشان از اهمیت به کارگر در نظام جمهوری اسلامی است.

اشرفی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات نظارت مستمر بر موضوع حقوق معوقه کارگران است، یادآور شد: یکی از معیار‌های ما برای انتخاب واحد نمونه تولیدی نداشتن معوقه کارگری است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!