Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@16:13:45 GMT

جانمایی مسکن ملی؛تکرارخشت کج در برج علیشیر

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۶۹۱۲

جانمایی مسکن ملی؛تکرارخشت کج در برج علیشیر

در حالی که مسکن مهر با گذشت 16 سال هنوز سقف قابل اتکایی برای ساکنان سایت برج علیشیر نیست این بار طرح مسکن ملی حکایت از تکرار یک اشتباه تاریخی در جانمایی دارد.

خبرگزاری فارس کهگیلویه-طیبه‌سادات سعادتی‌نیک- جانمایی مسکن مهر در برج علیشیر اشتباه تاریخی در دهدشت بود که هزینه‌های گزافی به دولت‌ها و متقاضیان این واحدهای مسکونی تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همگان روشن است اگر مکان‌یابی بهتری برای این سایت 912 واحدی در نظر گرفته می‌شد هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی اعم از تأمین آب، برق، گاز، تلفن و دیگر امکانات ضروری با مشکلات کمتری همراه بود.

در اجرای طرح مسکن مهر انتقادات بسیاری وارد بود؛ از عدم نظارت بر کار و تحویل واحدهای بی‌کیفیتی که در زمستان آب از سقفش چکه می‌کند تا مطلوب نبودن خدمات در این سایت و ساکنانی که هر روز فریادشان از بی‌مهری‌ها به گوش می‌رسد سال‌هاست به عنوان یک معضل بعد از اجرای طرح وجود دارد.

اگرچه با گذشت قریب به 16 سال برای تکمیل واحدها و ارائه خدمات اقداماتی صورت گرفت اما جانمایی اشتباه طرح در برج علیشیر که از آن به منطقه نا امن خارج از محدوده شهر نام گرفته مشکلی نیست که با این فعالیت‌ها کمرنگ شود.

و حالا دولت طرح دیگری با نام اقدام ملی مسکن را برای خانه‌دار شدن دهک‌های کم درامد بدون سرپناه تدارک دیده و در تلاش است آن را اجرایی کند تا باری از دوش مستاجران بردارد و به خانه‌دار شدن متقاضیان فاقد زمین کمک کند.

 

 طرح اقدام ملی مسکن با هدف افزایش تولید مسکن  و پاسخگویی به نیاز جامعه آبان ماه 98 در تعدادی از استان‌ها رونمایی و شرایط آن شامل تأهل، فاقد مالکیت مسکونی، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا اعلام شد.

 آن طور که مدیر کل راه و شهرسازی می‌گوید استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر بستن پرونده مسکن مهر جزو پنج استان اول در شروع طرح جدید اقدام ملی مسکن بود و فرآیند آن از پاییز سال گذشته در استان کلید خورد.

پژمان نیک‌اقبال با بیان اینکه این طرح به لحاظ کیفیت،استحکام، نماسازی، مرغوبیت زمین، قیمت و دیگر امکانات با حساسیت دنبال خواهد شد، افزود: استقبال متقاضیان از طرح خوب بود به همین خاطر در تفاهم نامه اولیه 282 درصد به پیشنهاد افزوده شد.

وی با بیان اینکه 179 متقاضی در دهدشت فرآیند طرح را آغاز کردند، گفت: علاوه بر این تعداد 200 نفر از ایثارگران و اقشار دو معلولی‌ و طلاب نیز در طرح شرکت دارند و به آنها زمین واگذار می‌شود.

وی همچنین گفت که تعهد مسکن و شهرسازی از ز‌مین‌های در اختیار یا زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی است و قرار نیست زمینی خریداری شود.

به گزارش فارس، اجرای طرح جدید مسکن بر اساس تصمیم مسؤولان راه و شهرسازی باز هم محدوده خارج از شهر یعنی برج علیشیر در نظر گرفته شده است؛ تکرار یک اشتباه!

این در حالی است که علیرضا اتابک با بررسی همه جوانب و آسیب‌شناسی مسکن مهر معتقد است جانمایی طرح ملی مسکن این بار نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.

 

فرماندار کهگیلویه مسکن مهر را غده سرطانی خواند که عمق زخم‌هایش با گذشت سال‌ها هنوز التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتری است.

اتابک گفت: نسبت به جانمایی طرح ملی مسکن حرف داریم، طرح جدید بر خلاف مسکن مهر باید به مبلمان شهری کمک کند و صرف قالب کردن زمین به اقدام ملی مشکلات گذشته تکرار نشود.

وی اضافه کرد: اختصاص زمین‌های محدوده برج علیشیر به معنای اجبار متقاضیان برای سکونت در این محل است با این شرایط کمکی به مردم نمی‌شود.

اتابک با بیان اینکه روزانه درگیر مشکلات مسکن مهر هستیم، گفت: زخم دیگری در کنار این سایت ایجاد نکنیم از نظر وجدانی اگر این کار را کنم به دهدشت خیانت کردم چون کمکی ب شهر نمی‌شود.

همچنین رئیس شورای شهر دهدشت با انتقاد از جانمایی مسکن مهر تصریح کرد: مسکن مهر خیانت بود با اجرای طرح جدید در این محدوده خیانت دوم را تکرار نکنیم.

بالوایه گفت: با گذشت سال‌ها از اجرای مسکن مهر هنوز واحدها مشکل دارند ساکنان از خدمات و امکانات رفاهی محرومند.

 

وی در واکنش به معاون اداره کل راه و شهرسازی که خود را دلسوز جامعه اثیارگران دانسته و تأکید کرد واحدهای ایثارگران باید در مجاورت مسکن مهر احداث شوند، افزود: می‌خواهید در برج علیشیر نا امن‌ترین نقطه شهر مسکن بسازید و نامش را خدمت به ایثارگران بنامید! این چه خدمتی است؟

بالوایه با بیان اینکه من از جامعه ایثارگرانم و در دادگاه انقلاب کار می‌کنم، اضافه کرد: هفته‌ای نیست پرونده از مشکلات مسکن مهر نداشته باشیم خارج از حریم شهری است شهرداری به اجبار دارد خدمات رسانی می‌کند.

جانمایی طرح مسکن ملی در برج علیشیر با مخالف سرپرست شهرداری دهدشت نیز همراه بود، بهزادیان گفت: این محدوده جز طرح شهر نیست و شهرداری توان و امکان ارائه خدمات در خارح از محدوده شهر ندارد.

 

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن استان در شورای اقدام ملی مسکن گفت: 60 متقاضی در دهدشت آورده واریز کرده و عملیات اجرایی را آغاز کردند.

حسین جنتی در خصوص اجرای  طرح اقدام ملی مسکن در دهدشت افزود: برنامه اولیه برای احداث ساختمان‌های چهار طبقه بود اما با توجه به هزینه تمام شده واحدها برای متقاضیان مقرون به صرفه نبود بنابراین قرار است به صورت دو طبقه ساخته شود.

به گزارش فارس، انتظار می‌رود اقدام ملی تولید مسکن ماحصل آزمون و خطاهایی باشد که در مسکن مهر صورت گرفت و به سرنوشتی دچار نشود که اجرای نادرست و جانمایی غلط آن دولت‌های بعدی و نسل‌های آینده را درگیر خود کند.

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن ملی فارس فرماندار کهگیلویه اقدام ملی مسکن اجرای طرح مسکن مهر طرح جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب ساخت مسکن ملی در استان همدان

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان اولویت دولت سیزدهم با هدف خانه دار شدن دهک‌های پایین جامعه در همدان با جدیت و شتاب در حال اجرا است.

قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ساخته و تحویل متقاضیان شود که سهم استان همدان ۱۳۰ هزار واحد در این طرح است که ساخت مسکن روستایی و بازآفرینی شهری نیز به این تعداد اضافه شده است.

در استان همدان حدود ۹۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند برای این طرح و با توجه به اقداماتی که به ویژه در بحث تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده، روند اجرای این طرح در استان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: در این استان ظرفیتی که در شاخه روستایی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و ساخت ۱۴ هزار واحد و در خصوص طرح بازآفرینی مسکن نیز ساخت ۱۴ هزار واحد پیش بینی شده است و مابقی ظرفیت در بحث ساخت نهضت ملی مسکن و خودمالکی است.

مسعود رضایی افزود: زمین مورد نیاز این طرح در همه شهر‌های استان تامین شده و فقط در شهر همدان ۱۳ هزار واحد در دست ساخت است که برخی از آنها از جمله طرح‌های شهرک بهشتی و ۱۲۰ واحدی شهرستان بهار با سرعت بالا در حال اجرا و در آستانه تکمیل شدن قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای نخبگان؛ وام خرید مسکن افزایش یافت
  • وام خرید مسکن نخبگان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • وام‌های خرید و ودیعه مسکن نخبگان افزایش یافت
  • افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان
  • وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان افزایش یافت
  • رتبه دوم قم در طرح نهضت ملی مسکن 
  • پیگیری مراحل اجرایی طرح مسکن ملی در میز تخصصی مسکن + فیلم
  • شتاب ساخت مسکن ملی در استان همدان