Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران از سران سه قوه خواست تا به مسئله ادامه فعالیت قانونی شورایاران ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه استقرار حکمروایی خوب شهری در این شهر و دیگر شهرهای ایران بدون مشارکت و حضور شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای در کنار اعضا شورای اسلامی شهر امکان پذیر نیست، گفت: در این میان نقش «شورایاری محلات» غیر قابل انکار و لزوم توجه به این نهاد انتخابی، مدنی – محلی بیش از پیش روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز به لطف فعالیت پنج دوره انجمن شورایاری در شهر تهران تفاوتی میان صدای شهروندان ساکن در محلات مختلف شهر نیست و مردم تهران از باغ آذری تا باغ فردوس نمایندگانی دارند که می‌توانند در تعامل با شورا و شهرداری نیازها، گلایه‌ها و مشکلات مردم محله را منعکس، برای حل آنها راهکار ارائه داده و حتی اشکالات اجرایی راه حل را نیز به مسئولان یادآور شوند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: در دوره پنجم علی‌رغم آنکه قاضی سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در مکاتبه با رؤسای قوا و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای شهر تهران درباره تشکیل شورایاری‌ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به کار بست اما با پیگیری شورای پنجم و حمایت هیئت وزیران انتخابات پنجمین دوره شورایاری محلات شهر تهران با ثبت نام بیش از ۱۱ هزار نفر از شهروندان تهرانی به عنوان نامزد با رعایت قانون و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در سطح ۳۵۲ محله شهر تهران به صورت تمام الکترونیک برگزار و با رأی مردم سه هزار و ۱۲۳ نفر به عنوان منتخبان مردم محله در شورایاری انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تشکیل انجمن شورایاری محلات و تأیید شکایت سازمان بازرسی کل کشور در شرایطی منتشر شد که این روزها به سالگرد برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها نزدیک می‌شویم؛ تصمیمی که بیش از هر چیز سبب آزرده خاطر شدن شورایاران محلات شد و امید به مشارکت در اداره امور محله را به یاس بدل کرد.

فراهانی گفت: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در حالی این مصوبه را قابل ابطال دانسته است که در قانون اساسی به‌صراحت برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و آموزشی و سایر امور رفاهی و تشکیل انجمن‌ها، نهادهای اجتماعی، امدادی و ارشادی با موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط را در صلاحیت شورای شهر دانسته‌اند.

انتخابات شورایاری محلات یک کنش اجتماعی است

وی اظهار کرد: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برای اولین بار انجام نشده و سابقه برگزاری پنج دوره و قریب به ۲۰ سال برگزاری انتخابات و فعالیت شورایاران در خاطره‌ها ثبت شده است. سوم، هیئت عمومی انتخابات را امری سیاسی دانسته حال آنکه انتخابات شورایاری محلات اساساً یک کنش اجتماعی است و به هیچ وجه رنگ و بوی سیاسی نداشته است.

فراهانی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور پس از دو دهه و در تیرماه ۹۸ با استناد به اعتراض سال ۹۳ فرماندار وقت نسبت به مصوبه یک‌صد و بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با روند تشکیل و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأیید نشدن مصوبه یادشده که در نهایت با تصویب هیأت وزیران، وزیر کشور را مکلف به همکاری در برگزاری انتخابات دوره چهارم کرد شکایت خود را تنظیم و ارائه کرده است حال آنکه مصوبه انتخابات دوره پنجم شورایاری محل اعتراض فرمانداری تهران قرار نگرفت و تأیید شد.

مشارکت مردم تنها در زمان جنگ و انتخابات تعریف نشود

فراهانی خطاب به رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: آنچه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در ابطال انتخابات شورایاری‌ها بدان رأی داده است با روند توجه شما به گره گشایی از مشکلات مردم، اصلاح رویکردهای دستگاه قضا و توجه به مشکلات مردم در تناقض است بر همین اساس به عنوان منتخب مردم تهران و در مسیر استیفای حقوق بیش از سه هزار شورایار منتخب مردم محلات تهران از شما تقاضا دارم با استناد به ماده ۲ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه و قانون اصلاح ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب دستور اعاده دادرسی و تجدید نظر در رأی هیئت عمومی دیوان را صادر کنید تا زمینه تغییر به نفع مردم با توجه به مشارکت مردم محلات در اداره امور شهرها فراهم شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه این نطق خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بهمن ماه ۹۸ طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و طرح تشکیل شورایاری محلات در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت به همت شورای عالی استان‌ها تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، انتظار شورای شهر تهران و شورایاران محلات از شما که سابقه تعامل و همکاری با شورا و شورایاری را در کارنامه دارید توجه به تسریع در بررسی و تصویب این طرح‌ها و قدم برداشتن در مسیر خواست مردم است.

فراهانی خطاب به رئیس جمهور نیز گفت: انتخابات دوره چهارم و پنجم شورایاری محلات با تصویب هیئت دولت برگزار شده است، انتظار شورایاران و اعضای شورای شهر تهران آن است که این راه را با دستور تسریع در تصویب طرح تشکیل انجمن شورایاری محلات در مراکز استان‌ها به کمیسیون امور زیربنایی دولت زمینه مشارکت قانونی مردم در اداره امور محلات شهرها را فراهم سازید.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود، از مردم بخواهیم که به جبهه بروند یا در زمان انتخابات از آن‌ها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید.

وی افزود: مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به آن‌ها، باید آنچه را که با رویکردهای تصدی‌گرایانه، انجام و اداره آن امور در طی سال‌ها از مردم سلب شده و اکنون گران، بی کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود را به مردم بازگردانیم.

کد خبر 434444

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجید فراهانی شوراي شهر تهران شورا یاری ها شورای محلی مشارکت شهروندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتخابات شورایاری ها دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابات شورای شهر تهران شورایاری محلات شورای اسلامی شهر تهران مشارکت مردم عمومی دیوان هیئت عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات بخش سیوان با حضور نماینده مردم در مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ فلاحی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی با حضور بخش سیوان اظهار کرد: قرار است در روز یکشنبه جاری با حضور معاون وزیر راه در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات راه ورودی جعفر آباد بحث و تبادل نظر شود.
وی همچنین با حضور در بین مردم، مسائل و مشکلات دیگر این بخش را هم شنید و در خصوص حل یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی مردم در خصوص آب آشامیدنی چندین روستای بخش سیوان، قول مساعد داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آمادگی البرز برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در اردیبهشت
  • مشارکت مردم رکن اساسی تکمیل پروژه‌های شهری است
  • حرکت جهادی برای تحقق شعار سال انجام شود
  • نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد
  • انتخابات مجلس دوازدهم عبور از قوم‌گرایی و خوش مدگویی به شایسته سالاری بود
  • بررسی مشکلات بخش سیوان با حضور نماینده مردم در مجلس
  • «جهش تولید» باطل السحر مشکلات اقتصادی است
  • اشتغال محله محور با تشکیل تعاونی‌های محلات در خوزستان
  • ذوالنور: مشارکت در انتخابات با وجود تلاش دشمن خوب بود
  • ذوالنوری: مشارکت مردم در انتخابات با وجود تلاش دشمن خوب بود