Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ابتدای این نشست حسن ملکی مدیر شبکه جهانی جام­ جم ضمن تشریح اهمیت ایرانیان خارج کشور به عنوان سفیران فرهنگی و افرادی با توان ایفای نقش در عرصه دیپلماسی عمومی دغدغه­ های حقوقی آنان را مهم دانست و گفت: در مورد ایرانیان خارج کشور ۳ مسئله را در ارتباط با حوزه قضایی کشور برجسته تر می ­بینیم: ناآشنایی ایرانیان خارج کشور با قوانین و مقررات ایران و کشور میزبان که لازم است از طریق آموزش‌­های حقوقی و قضایی جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سخت گیری­ های افراطی نسبت به ایرانیان خارج کشور توسط دولت ها و نیز محاکم کشورهای میزبان که معمولاً از فقدان حمایت­ های قضایی از آنها گله داشته و بر ضرورت حضور یک مستشار قضایی در سفارت خانه­ ها برای راهنمایی و حمایت از آنها تاکید دارند. سومین مورد، مسئله میزان اعتماد ایرانیان خارج کشور به قوه قضائیه است که باید در جهت اصلاح آن کوشید.

مشکلات حقوقی و قضایی از چالش‌های ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور

رئیس شبکه جام جم از بخشنامه اخیر ریاست قوه قضائیه درخصوص ممنوعیت محروم سازی ایرانیان تحت تعقیب خارج کشور از دریافت خدمات کنسولی توسط مراجع قضایی ابراز خشنودی کرد و آن را گامی جهت افزایش اعتماد و رضایت هم وطنان خارج کشور دانست؛ اما تاکید کرد باید برساخته­ ها و تصاویر غلط رسانه­ های معاند از دستگاه قضایی در ذهن ایرانیان خارج کشور با اطلاع رسانی درست از خدمات صادقانه قوه قضائیه بازسازی شود.

ملکی راه جلب اعتماد ایرانیان خارج کشور را نمایش عزم دستگاه‌های مختلف و قوای سه گانه در خدمت رسانی به آنها هم سنگ با ایرانیان داخل کشور دانست و افزود: از آنجا که یکی از دغدغه ­ها و چالش ­های ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی خارج کشور مشکلات حقوقی و قضایی است که برای آنها در داخل یا خارج کشور به وجود می­‌آید، شبکه جهانی جام­ جم می­ تواند به عنوان نقطه وصل قوه قضائیه با ایرانیان خارج کشور، نقش بسزایی در پاسخگویی به این مطالبات و پیگیری آنها داشته باشد.

معاونت بین­ الملل قوه قضائیه این فرصت را دارد تا از طریق شبکه جهانی جام ­جم با بازنمایی درست مبانی حقوق بشر اسلامی، افکار عمومی دنیا و ایرانیان خارج کشور را با دورغ پردازی­‌های رسانه­ ای غرب در مورد وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا و تناقضات رفتاری آنها در این زمینه آشنا سازند. ارائه آموزش­‌های گوناگون به ایرانیان خارج کشور در مورد قوانین و مقررات حقوقی و قضایی ایران و کشور میزبان ضروری و پیشگیرانه است.

نظام جمهوری اسلامی در قبال همه ایرانیان مسئول است

علی باقری معاون امور بین ­الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نیز توجه به مطالبات ایرانیان خارج کشور را مهم و یکی از اولویت ­های قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: ما در حال حاضر با ۳ مسئله مواجه هستیم، مطالبات نظام، مطالبات مردم و مطالبات ایرانیان خارج کشور.

نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال همه ایرانیان داخل و خارج کشور اعم از انقلابی و غیر انقلابی، محجبه و غیر محجبه و مسلمان و غیر مسلمان مسئولیت دارد. وظیفه ما در قبال ایرانیان خارج کشور و حتی مجرمان ایرانی خارج کشور هم مشخص است، آنها در پول نفت و مالیات این کشور شریک اند و ما باید به آنها پاسخگو باشیم. باید کاری کنیم که مسئله ایرانیان خارج کشور به مسئله حاکمیت تبدیل شود و قوه قضائیه برای تحقق این موضوعات آمادگی دارد.

وی به موضوع ایرانیان زندانی در سایر کشورها اشاره کرد و افزود: معمولاً خانواده های اینگونه زندانیان کاملاً از پیگیری موضوع آنها ناتوان هستند. ملاک پیگیری هم معمولاً مراجعه خانواده های آنها به قانون است، در حالی که آنها یک ایرانی هستند وظیفه ماست تحت هر شرایطی به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

معاون بین الملل قوه قضائیه افزود: معمولاً در هفته قوه قضائیه مسئولان در رسانه ها به ارائه عملکرد خود می پردازند درحالی که قوه قضائیه بیش از همه باید از این فرصت برای شنیدن مطالبات مردم استفاده کند. رسانه باید زبان مردم و پیونددهنده جامعه با قوه قضائیه باشد. خدمت رسانی صادقانه قوه قضائیه به ایرانیان خارج کشور باعث افزایش حس اعتماد دوسویه شده و بستر مناسبی را برای تعامل هم وطنان مقیم سرتاسر جهان با ایران اسلامی فراهم می کند.

در پایان مقرر شد کارگروه مشترکی بین شبکه جهانی جام جم و معاونت بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه شکل بگیرد تا ضمن شناسایی مهمترین دغدغه ها و مطالبات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور، ساز و کارهای مناسب برای اطلاع رسانی، آموزش و پیگیری دغدغه های حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور از سوی قوه قضائیه فراهم شود.

برچسب‌ها شبکه جام جم علی باقری قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه جام جم علی باقری قوه قضاییه شبکه جام جم علی باقری قوه قضاییه ایرانیان خارج کشور شبکه جهانی جام حقوقی و قضایی خارج کشور قوه قضائیه حقوق بشر جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر اعلام کرد که تبادل نظر پیرامون پرونده‌های در حال رسیدگی در مراجع قضائی سه کشور مرتبط با تروریسم و گروهک‌های تروریستی به‌ویژه داعش، همکاری در زمینه تعقیب و محاکمه تروریست‌ها و اجرای عدالت و پیگیری حقوقی قضائی جنایت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت برخی مستشاران و پرسنل ایرانی و تخریب اماکن دیپلماتیک شد، از جمله موضوعات مطرح در دستورکار این نشست است. ریاست هیأت سوری با قاضی حسن الشاش، رئیس دیوانعالی و عضو شورای‌عالی قضائی و ریاست هیأت عراقی نیز برعهده قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضائی و عضو شورای‌عالی قضائی این کشور می‌باشد.

خاطرنشان می‌شود رؤسای هیأت‌های سه کشور و وزیر دادگستری سوریه جانشین رئیس شورای‌عالی قضائی قبل از برگزاری نشست کمیته مشترک، دیداری را برگزار کردند.

غریب آبادی در این دیدار گفت: نشست سه جانبه در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای دارد و سه کشور مصمم به پیگیری جنایات تروریست‌ها و حامیان آنها هستند.

وی درخصوص حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق که نقض اصول حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد بود، گفت: پیگیری‌های حقوقی نیز در این رابطه در دستورکار قرار گرفته و به زودی پرونده‌هایی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی در محاکم ایران و سوریه تشکیل خواهد شد تا اقدامات سیاسی و پاسخ قاطع ایران در اعمال حق دفاع مشروع را تکمیل کنیم. معاون رئیس قوه قضائیه کشورمان همچنین اظهار داشت این ابتکار بروی کشورهای دیگری که عزم جدی در مقابله با تروریسم دارند، باز است.

وزیر دادگستردی سوریه، از اشغالگران آمریکایی که ثروت‌های سوریه را به غارت می‌برند، در فرودگاه بغداد شخصیت‌های برجسته را ترور می‌کنند و نیز رژیم صهیونیستی که به یک ساختمان دیپلماتیک در دمشق حمله و ویران می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

احمد السید با محکوم کردن این جنایات، خاطرنشان کرد که معاهدات بین المللی باید برای همگان الزام آور باشد؛ نه اینکه ابزار جدید در دست حامیان تروریسم باشد تا بر کشورها اعمال فشار کنند.

رئیس هیأت عراقی نیز ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نشست‌ها، همکاری گسترده میان کشورهای همسایه در حوزه امنیت صورت گیرد.

لیث جبر حمزه با اشاره به همکاری‌های سه جانبه در زمینه مبارزه با داعش، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها به خشکاندن ریشه تروریسم در منطقه منجر شود تا از این جهت نیازی به حضور نیروهای خارجی در خاک کشورها نداشته باشیم.

لازم به توضیح است کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر روز گذشته در صدر هیأت قضائی برای شرکت در نخستین نشست کمیته مشترک قضائی سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم با استقبال رئیس دیوان عالی سوریه وارد دمشق شد.

کد خبر 6081546

دیگر خبرها

  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضائیه خطاب به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور 
  • دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی کشور درباره امنیتِ روان مردم
  • فعلاً نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد
  • دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور
  • اعلام دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور
  • مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • ثنای ایرانیان مقیم خارج