Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@01:36:29 GMT

عرضه اولیه چیست و چگونه عرضه اولیه خریداری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۱۴۰۳

عرضه اولیه چیست و چگونه عرضه اولیه خریداری کنیم؟

 

عرضه اولیه:

در ابتدای مقاله عرضه اولیه را به شکل کامل برای تازه واردان بورسی شرح خواهم داد. شاید هزاران بار قبل از اینکه وارد بورس شوید اسم عرضه اولیه را شنیده اید و یا یک کاربر بورس به شکل حرفه ای برای شما گفته باشد که این نوع عرضه معمولا سودی تمام و کمال است. عرضه اولیه یعنی یک شرکت تازه وارد در بورس اولین عرضه خود را وارد بورس کرده است که این عرضه شامل یک بخشی از کل سهامی است که مربوط به آن شرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به انچه کاربران بورس و هم چنین کارشناسان بازار بورس می گویند عرضه اولیه یک سود بسیار عالی و حتی می توان گفت یک سود صد درصدی است. این موضوع را نیز باید بدانید منظور از اینکه یک شرکت دارای این نوع عرضه است این نیست که این شرکت تازه کار است بلکه به این منظور است که شرکت مورد نظر به تازگی سهام خود را وارد بازار بورس کرده است. برخی شرکت های دولتی نیز گاهی سهام خود را به شکل عرضه اولیه ارائه می دهند با وجود اینکه این نوع شرکت ها سال های زیادی سابقه کار دارند.

چگونه عرضه اولیه را خریداری کنیم:

برای اینکه عرضه اولیه را خریداری کنیم راه های متنوعی وجود دارد، در بازار بورس ایران عرضه اولیه وقتی وارد بازار می شد با توجه به زمانی که وارد شده بود به حراج گذاشته می شد. بنابراین ابتدا قیمت گذاری صورت می گرفت بدون اینکه سهامدار اصلی در تعیین این قیمت گذاری نقشی داشته باشد.بعد از قیمت گذاری تعداد سهام به بازار بورس عرضه می شد، قیمت هر سهم مشخص شده و ساعاتی نیز برای عرضه ان قرار می دادند. به طور مثال بازار اعلام می کرد سهام عرضه یک شرکت در یک ساعت خاص شروع می شود و هر سرمایه گذار می تواند nتعداد سهم بخرند با قیمت مشخص شده و سهام عرضه اولیه خریداری می شد.

پس این روش قیمت و زمان و حجم مورد نظر برای خرید سهام عرضه مشخص است و فقط شما به عنوان کاربر بورس باید آن را در همان زمان خریداری کنید.هر کس زودتر بتواند ثبت اطلاعات کند قطعا تعداد مورد نظر را خریداری می کند. این یک روش قدیمی است که قبلا بیشتر بر بازار بورس ایران حاکم بود.

اما روش جدید که الان انجام می شود خرید عرضه اولیه است که با یک نوع روش به نام بوک بیلدینگ  است. در روش جدید، قیمتی که مربوط به هر عرضه اولیه است با توجه به سامانه های معاملاتی بازار بورس تعیین می شود و همه سرمایه گذاران چه سرمایه گذاری حقیقی باشند یا حقوقی و یا آنلاین می توانند سفارش خود را ثبت کنند.

روش بوک بیلدینگ دارای سه مشخصه اصلی است: زمان سفارش: زمان کاملا مشخص عرضه در همان روز مشخص می شود. قیمت سفارش: معمولا قیمت های مربوطه در تابلو اعلانات یا همان قسمت اطلاعات اعلام می گردد. حجم سفارش: وقتی عرضه اولیه وارد بازار شده تعداد ان نیز مشخص خواهد شد.

آیا با خرید عرضه اولیه سود خواهیم کرد:

تقریبا اکثریت افرادی که در بورس فعالیت دارند این امر را کاملا صادق می دانند که وقتی عرضه اولیه بخرید قطعا سود خواهید کرد،البته تجربیات نیز نشان می دهد که این امر کاملا درست است. شاید هر عرضه اولیه دارای سودی 30 درصدی باشد و این برای سرمایه گذاران بسیار عالی است.این سود در اصل یک سود صد درصدی است که البته گاهی تا این حدود نیز خواهد رسید. بالا بودن سود عرضه اولیه باعث شده است که سرمایه گذاری های زیادی بر روی عرضه اولیه شود و همین امر باعث افزایش تقاضاها برای عرضه شده است.اگر سهام شرکت خود را به شکل عرضه اولیه وارد بورس کنید یک مدت چند روزه اما کوتاه مدت می بینید که سهامتان را به سرعت می خرند و البته این نکته را بهتر است بدانید که عرضه اولیه همیشگی نیست و در زمان های مشخصی وارد بازار بورس می شوند.

آیا قیمت سهام شرکت ها بعد از ورود عرضه بالا می رود:

درست است این نوع عرضه سود بالایی دارد و این به دو دلیل است، یکی اینکه وقتی سهام وارد بازار بورس می شود خریدن آن دارای محدودیت است و از طرفی سهامی که به صورت عرضه وارد بازار می شود معمولا در خود شرکت قیمت اصلی ان پایین تر است و با بالا رفتن ان در بازار خریداران زیادی خواهند داشت و به همین دلیل در طول سال کاربران بورس به دنبال خرید عرضه اولیه هستند. همین افزایش تقاضا در بازار باعث می شود که حتی سود سهام بسیار رشد خوبی داشته باشد.سهم که افزایش پیدا کرد زمانی است که شما باید خرید خود را با تعداد مشخص انجام دهید. بعد از خرید این سهام ، سهامدارن بیشتر سهام ها را به شکل عمده خریداری کرده و اینگونه باعث متعادل شدن بازار می شوند. بعد از اینکه بازار حالت متعادل به خود گرفت دیگر سهم های خریداری شده با توجه به روند رشد آن شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. البته بیشتر مواقع سهام ها بعد از این رشد دچار افت نیز خواهند شد.

چه زمانی سهام عرضه اولیه را بفروشیم:

ابتدا بیان کنم عرضه اولیه برای پیشرفت بازار بورس بسیار مهم و اثر گذار است.در واقع هیچ کسی از خرید عرضه ضرر نخواهد کرد که هیچ سود بسیار خوبی نیز می کند.اما این سهام نباید زیاد نزد شما باقی بماند زیرا این قیمت درصدی معمولا به صورتی است که تنها زمانی که سهام به شکل عرضه وارد بازار می شود بسیار اثرگذار است اما بعد از ان بسته به عملکرد شرکت دارد که دارای نقدینگی خوبی باشد یا اینکه نباشد به هر حال بهتر است هر چه سریعتر ان را بفروشید.

سخن پایانی:

هنگامی که خرید عرضه را انجام دادید بهتر است بازده شرکت در گذشته و اینده ان را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید روند مثبتی را برای سهام خود انتخاب کنید.هم چنین بازار را در همان زمان مورد بررسی قرار دهید.حتما سعی کنید از تحلیل های بنیادی برای خرید عرضه استفاده کنید.حتما به اینکه چه نوع شرکتی را برای خرید عرضه انتخاب می کنید توجه داشته باشید.

راه کار برای خرید سهام عرضه اولیه در روزهای بعدی ؟؟

برای تهیه سرور بورس با اینترنت پرسرعت باید از لینک زیر اقدام کنید ،  هر چه پلن بالاتری انتخاب کنید سخت افزاری قوی تری کنار بورس خواهید داشت و شانس بیشتری برای سرخط زدن دارید.

 

برای تهیه سرور مجازی بورس اینجا کلیک کنید       Toshan.net

 انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سوال از رئیس جمهور تحریم ترکیه رژیم کتوژنیک مریم رجوی پروتکل الحاقی عرضه اولیه بورس سهام عرضه اولیه چیست رپرتاژ آگهی سوال از رئیس جمهور تحریم ترکیه رژیم کتوژنیک مریم رجوی پروتکل الحاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس

قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس اعلام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان خصوصی سازی  در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

 سهام استقلال قرار است سه شنبه 21 فروردین ماه واگذار شود.

 سهام پرسپولیس هم در تاریخ شنبه 11 فروردین ماه واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • با عرضه سهام این شرکت: دست سیتی رو می‌شود!
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام