Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستم سنتی نشر در ایران و وضعیت مکانیکال آن که مبتنی بر درک و رویت نسخه‌های کاغذی و بازاریابی پس از تولید برای آن است در بیش از یکصد سال اخیر سازوکار نشر ایران را شکل داده است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- حمید روشن‌ضمیر

کمتر از یک هفته از اعلام خبر برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته‌ای که در این خبر و به دنبال آن اظهارنظر برخی از مدیران عالی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شد، تلاش برای برگزاری بخشی از این رویداد در قالب فضای مجازی بوده است. این کلیدواژه یعنی نمایشگاه مجازی کتاب اما در ماه‌های اخیر در میان اهالی نشر عبارتی بسیار ناچسب جلوه کرده و درباره آن مقاومت شده است. اما به راستی چرا؟

سیستم سنتی نشر در ایران و وضعیت مکانیکال آن که مبتنی بر درک و رویت نسخه‌های کاغذی و بازاریابی پس از تولید برای آن است در بیش از یکصد سال اخیر سازوکار نشر ایران را شکل داده است. حتی موفق‌ترین پلتفورم‌های فروش کتاب در ایران هم از سیستم بازاریابی انبار وسیع استفاده می‌کنند که شامل تهیه کتاب از پخشی‌ها و بازاریابی آن در فضای مجازی است.

این سیستم سنتی و البته محکم و ریشه‌دار در مواجهه با موقعیتی مانند نمایشگاه مجازی که کلیت او را نفی می‌کند در ماه‌های اخیر مواجهه و ایستادگی ویژه‌ای داشته است و البته در طرف مقابل هم ماهیت نمایشگاه مجازی حتی برای اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه نیز به طور مشخص روشن و قابل لمس نیست.

نکته در اینجاست که با تغییر سریع روندهای حاکم بر نشر جهان و نیز ارتباطات ناگزیر ناشران ایرانی با همتایان خارجی‌شان، توسعه و تغییر نگاه به ارتباطات دیجیتالی در برگزاری رویدادی مانند نمایشگاه کتاب ضروری است. فی‌المثل نمایش آثار منتشر شده با کپی‌رایت در طول یک‌سال در ایران در قالب فضای مجازی نمایه‌ای خوب از فعالیت نشر ایران را در اختیار فعالان این موضوع در جهان نشر می‌دهد.

اما بخش عمده این رویداد که در قالب فروش تعریف می‌شود، کماکان محل بحث است. به اعتقاد نگارنده این رویداد مهمترین پالایشگاهی است که رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی سال‌های اخیر در انتظار فرصتی برای بهره‌برداری از آن بوده است.

حضور ناشرانی که کتاب‌هایی غیر از آثار خود را عرضه می‌کنند و یا ایجاد غرفه‌های که در آن در لوای یک موسسه نشر، کار پخش کتاب انجام می‌شود، رواج پدیده استفاده غیر از یارانه‌های نمایشگاهی، عرضه کتابهایی خارج از موعد تاریخ انتشار برای حضور در نمایشگاه کتاب، نبودن مکان فیزیکی کافی برای عرضه کتاب، مشکلات مخابراتی برای اجرای تراکنش‌های مالی، مشکل حمل و نقل و ترافیک و عرضه کتاب و بسیاری از مسائل دیگر در این پالایشگاه مجازی رفع و رجوع و اصلاح می‌شود.

این نمایشگاه مجازی در واقع مهمترین سنگ محک برای حضور و فعالیت ناشران فعال و حقیقی و نه ناشر نما در بدنه نشر کشور است. در این رویداد هر ناشری بسته به خلاقیت خود برای عرضه محصول و نیز کیفیت آن و امکان گسترده معرفی محصول خود و نه تنها با تکیه بر برندش و موفقیت‌های پیشین آن می‌تواند سهمی از بازار برای خود دست و پا کند. در واقع در این سیستم قضاوت به صورت کامل و بر مبنای محصول و نه بر مبنای صرف برند انجام می‌پذیرد.

نگاهی به تحولات و رویدادهای جاری نشر جهان از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری و تدارکی که برای حضور و اجرای مجازی این رویداد کشیده شده است که حتی شامل حضور مجازی میهمان ویژه آن نیز می‌شود نشان می‌دهد که دیر پیوستن و نیز محافظه‌کارانه پیوستن به این اتفاق مهم چیزی جز خسران و تکرار تجربه‌های ناکام مانده و فرصت‌های سوخته برای نشر ایران را به همراه ندارد.

در پایان باید گفت ایجاد پلتفورم جایگزین برای فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران که جایگزین بخشی از نمایشگاه کتاب خواهد بود، بدن شک اتفاقی بدن غلط و بدون در نظر گرفتن برخی پیش‌بینی‌ها نخواهد بود. اما احساس نیاز، عزم و همدلی برای استفاده از توان نیروهای متخصص داخلی می‌تواند آن را محقق و در خدمت صنف نشر دربیاورد.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیشتر بخوانید... نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری برگزار نخواهد شد حاشیه فرهنگ|جای خالی نمایشگاه کتاب را چگونه باید پُر کرد؟ نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمی‌شود

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه کتاب نمایشگاه مجازی نمایشگاه کتاب نشر ایران کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سید کمال سادات شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران، در خصوص نشست فوق العاده کمیته امنیتی برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعضای کمیته امنیتی و متولیان برگزاری نمایشگاه برگزار شد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات امنیتی لازم پیرامون برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

سادات با اشاره به اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) و با حضور مقامات مختلف از ۴۰ کشور دنیا آغاز و تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم بین مجموعه فرهنگی مصلا، کمیته اجرایی نمایشگاه و نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ صبح تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود، افزود: تاریخ این رویداد فرهنگی با دهه کرامت و برگزاری دور دوم انتخابات همزمان و بر این اساس تمهیدات لازم امنیتی در خصوص برنامه‌های جشن کتاب و آئین‌های مذهبی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات ترافیکی، انتظامی و استقرار خودروها گفت: مقرر شد که طرح ترافیکی پیرامون محل برگزاری نمایشگاه توسط مجموعه «فاتب» به مرحله اجرا گذاشته شود.

کد خبر 6087109

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»