Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود نقدینگی در کنار اقتصاد و معیشت ضعیف مردم، سبب رویش قارچی بوتیک های زیرزمینی و فروش غیرقانونی لباس های دست دوم(تاناکورا) در خراسان جنوبی شده است، لذا برای توجه به تولید داخلی باید با نظارتی جدی تر، جلوی کسب و کار های بدون مجوز را گرفت.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی:  نبود نقدینگی در کنار موجی از مدهای متعدد در روزهای اوج کرونا، سبب شده تا بازار کسب و کار بوتیک ها، فروش لباس های دست دوم (تاناکورا) و زیرزمینی رونق بگیرد، البته به گفته این فروشندگان زیرزمینی؛ هوا که ابری می شود برای همه ابری می شود!

 

لباس های تاناکورا در شرایط عادی هم از نظر بهداشتی می تواند مشکلاتی را برای خریدار و طرفداران آن ایجاد کند، در این شرایط کرونایی، مردم باید از خرید این نوع لباس ها اکیدا اجتناب کنند اما کرونا ویروس، شرایط جدیدی را برای فروشندگان لباس دست دوم ایجاده کرده به نوعی که مردم این روزها بیشتر از گذشته از خرید این لباس ها؛ از شرایط کرونایی می ترسند ولی عده ای هم تب بِرند پوشی دارند و بدون ترس از کرونا، بیماری های پوستی را به خانه می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

بازار لباس های دست دوم با هجوم اقشار تنگ دست، در کنار برندپوشان، هموراه داغ است ولی خرید این لباس ها، اما و اگرهای بهداشتی و قانونی بسیاری را در شرایط کرونایی به دنبال دارد که بی‌اطلاعی از آن، بیماری را بسیار راحت؛ به جان افراد هدیه می کند.

 

برای تهیه گزارشی از وضعیت این بوتیک ها راهی کوچه و بازار و محل کسب و کار این مغازه ها می شوم؛ اولین کوچه را در محلات پایین شهر طی می کنم ولی بوتیک را پیدا نمی کنم، سراغش را از مردم محله می گیرم همه آدرسش را یاد دارند. به مغازه که می رسم با در بسته مواجه می شوم؛اهالی کوچه می گویند کرونا، اقتصاد و بازار بیشتر فروشندگان را هم خراب کرده است؛ دو سه روزی هست که درب این مغازه بسته شده است، گویا مردم از خرید لباس های دست دوم در شرایط شیوع بیماری کرونا ترسیده اند.

 

براهی بازار می شوم؛ جنب و جوشی برای خرید پوشاک در بازار وجود ندارد، مادر و دختری را می بینم که برای خرید چادر مشکی آمده اند، ولی با دیدن قیمت های سرسام آور و سربه فلک رسیده چادر، از خرید منصرف می شوند و می گویند خود مسئولان دوست ندارند ما حجاب خوب داشته باشیم! سرش را از مغازه بیرون می آورد و وارد مغازه مانتو فروشی می شود، به نظر می رسد مردم نقدینگی ندارند و مشکلات آن قدر در زندگیشان زیاد شده که خرید پوشاک جزو اولویت ها نیست.

 

هوای ابری کرونا، برای همه ابری است!

پیدا کردن فروشندگان لباس دست دوم کار سختی نیست، تنها با سوال کردن از مردم می توان به سراغشان رفت! در کوچه کوچه خیابان های شهر به دنبال بوتیک های لباس دست دوم می گردم با گرفتن آدرس از مردم در خیابان ها، دو مغازه را پیدا می کنم. وارد اولین مغازه می شوم و می گویم، آقا، شما لباس دست دوم دارید با چهره ای پر از ترس و استرس می گوید نخیر! لباس های نو از در و دیوار این مغازه آویزان بود، بعد از گردش در مغازه؛ می گوید: لباس دست دوم در زیرزمین دارم، ولی تا متوجه می شود خبرنگارم، می گوید حق ندارید از من مصاحبه ای پخش کنید، کرونا اقتصاد همه را خراب کرده، هوا که ابری می شود برای همه ابری می شود!

 

وارد بوتیک دوم می شوم، در ابتدای ورود بوی لباس کهنه به مشامم می رسد جلوتر که می روم با انبوهی از کفش های کهنه و مندرس روبرو می شوم. صاحب این مغازه با اصرار زیاد می گوید: «مصاحبه می کنم ولی نامی از من پخش نشود»!

 

این فروشنده می گوید: خرید لباس نو برای اقشار مرفه و بالا شهرنشین هاست، مردم در این شرایط اقتصادی نمی توانند لباس نو بخرند؛ کرونا یک سال مردم ایران را عقب انداخت. من از شب عید کاسبی نکرده ام، چراکه بازار و نمایشگاه های عیدانه تعطیل بود، جنس تابستانی وارد کرده ام، ولی کسی خریدار نیست؛ باید اجناس را تا فصل تابستان دیگر انبار کنیم؛ باز هم کسی که پولی برای خرید اجناس ندارد.

 

 

کرونا از یک سو و بی تدبیری برخی مسئولان از سوی دیگر، به اقتصاد ضربات زیادی وارد کرده است. در این شرایط اولویت مردم خرید لباس نیست مگر عده ای برند پوش که به دنبال فخر فروشی باشند!

 

وی بیان می کند: از زمانی که بیماری کرونا آمد، بازار به هم ریخته است، من 100 میلیون تسهیلات گرفتم تا چک هایم برگشت نخورد، باید به هر طریق به خاطر اینکه اعتبارمان، خراب نشود چک ها را پاس کنیم، مجبوریم در این شرایط ماشین و طلا بفروشیم.

 

افزایش قیمت لباس های دست دوم تا ۷۰ درصد

صاحب مغازه تاناکورا و فروشنده کفش و لباس های دست دوم می گوید: از بهمن ماه امسال تا امروز؛ قیمت اجناس دست دوم از 50 تا 70 درصد افزایش یافته است و از آنجایی که نسبت به درآمد مردم، نقدینگی کم است، مردم خرید لباس را اولویت زندگی خود و فرزندانشان نمی دانند. من با واحد روپیه، لباس و کفش دست دوم خریداری می کنم، بهمن ماه هر واحد روپیه 75 هزار تومان بود ولی الان به 155 هزار تومان رسیده است.

 

در واسط گفتمان با صاحب این بوتیک، یک مشتری وارد مغازه می‌شود، باب گفتگو را به سرعت با او باز می‌کنم. من، به همراه سه نفر از افراد خانواده در مرغداری کار می کنیم، متاسفانه قیمت دان در شرایط کرونا، 400 درصد افزایش داشته و هم اکنون کنجاله سویا پیدا نمی شود، چهار سالن مرغداری مان خالی شده و 300 میلیون تومان ضرر کرده ایم، مجبورم لباس دست دوم بخرم!

 

آن طرف تر، مردی در حال خرید کفش دست دوم است و می گوید: معلم هستم ولی حقوقم آنقدر هم زیاد نیست که کفش نو بخرم، مجبورم کفش دست دوم بخرم و بعد از ضد عفونی استفاده کنم!

 

خسارت ۴۰ درصدی به صنف پوشاک در خراسان جنوبی

«سید علی اسماعیل زاده» رئيس اتحاديه پوشاك فروشان بيرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: خراسان جنوبی 800 پوشاک فروش دارد که در شرایط کرونایی، بنا به دستور ستاد ملی کرونا، صنف خود را تعطیل و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و دریافت کد رهگیری از سامانه سلامت، هم اکنون فعالیت دارند.

 

رئيس اتحاديه پوشاك فروشان بيرجند افزود: اوج کاری صنف پوشاک در اعیاد و برگزاری مراسمات ازدواج است به نحوی که این اصناف 50 درصد درآمد خودشان را در همین اعیاد کسب می کنند، ولی با توجه به اینکه روز پدر، روز مادر، روز پاسدار، عید نوروز و نیمه شعبان با ایام کرونایی مصادف شد، این اصناف اجناسی را که خریداری کرده بودند را نفروخته و مجبور به انبار کردن ‌آن تا فصل بعد شده اند.

 

اسماعیل زاده با بیان اینکه صنف پوشاک بیرجند بیش از 40 درصد دچار خسارت شده اند، بیان می کند: با توجه به تورم ها و وضعیت بد اقتصاد و معیشت مردم، اولویت خرید با خوراک است نه پوشاک.

 

ممنوعیت فروش لباس دست دوم / نظارتی بر گند زدایی لباس های تاناکورا نیست

وی با بیان اینکه فروش پوشاک دست دوم خارجی، قاچاق و بهداشتی نیست و فروش آن ها ممنوع است، می گوید: متاسفانه واحد هایی، در سطح شهر به صورت زیر زمینی و خلاف قانون کار می کنند، لذا به این مغازه ها اخطار داده شده و از آن ها تعهد گرفته شده که باید اجناس نو بفروشند.

 

رئيس اتحاديه پوشاك فروشان بيرجند تصریح کرد: از مردم خواستاریم با توجه به شرایط کرونایی جامعه، به این مراکز مراجعه نداشته باشند چراکه نهادی بر گند زدایی اجناس دست دوم و تاناکورا نظارتی ندارد.

 

اسماعیل زاده می گوید: متاسفانه بوتیک های لباس دست دوم، مانند قارچ در کوچه پس کوچه های شهر در خانه ها و به صورت زیرزمینی سبز می شوند ولی اصناف با توجه به نیروی کم، نمی تواند در تمام این کوچه ها نظارت داشته باشد، همچنین جمع آوری این بوتیک ها نیاز به حکم قضایی دارد، لذا مردم نباید از این بوتیک ها خرید داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: قبل از سال، در شهرستان ها بوتیک های دست دوم با دریافت مجوز می توانستند فعالیت کنند ولی هم اکنون بر اساس قانون از دی ماه این واحدها عملا به صورت قانونی نمی توانند کار کنند.

 

خرید لباس دست دوم خارجی، چوبی بر چرخ تولید داخل است

رئيس اتحاديه پوشاك فروشان بيرجند با بیان اینکه خرید لباس دست دوم خارجی، چوبی بر چرخ تولید داخل است، بیان می کند: کالای ارزان ایرانی هم پیدا می شود، مردم نباید اجناس خارجی دست دوم را خریداری کرد؛ باید فرهنگی جا بیفتد تا هرچند کیفیت اجناس ایرانی پایین تر باشد از اجناس داخل خریداری کنیم، چراکه نظارتی بر گند زدایی اجناس دست دوم وجود ندارد.

 

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: صنوف پوشاک در حال ضرر دادن هستند و مردم نباید کالای خارجی دست دوم بخرند؛ مردم باید در کنار اصناف باشند، دولت نیز باید به اصناف توجه ویژه تری داشته باشد؛ چراکه اصناف واقعا مظلوم واقع شده اند تاکنون اصناف و بنگاه های فاقد بیمه نتوانسته اند برای دریافت تسهیلات کرونا با وجود آسیب پذیری زیاد ثبت نام کنند.

 

وی تصریح کرد: در مجموع مزون ها تا 80 درصد دچار خسارت و زیان شده اند ولی جزو لیست اقشار آسیب پذیر هم نیامده اند، هیچ حمایتی از سایر نهادها هم به مزون ها نشده است، مزون ها سه ماه تعطیل بوده اند و هم اکنون به دلیل تعطیل بودن تالارها فعال نیستند و دچار ضرر و زیان زیادی شده اند.

 

مردم برای حمایت از صنوف پوشاک از خرید لباس دست دوم خوداری کنند

«رضا علیزاده بیرجندی»، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار می کند: وقتی اجناس در کنار شیوع همه گیر بیماری کرونا، گران می شود، قدرت سرمایه گذاری صنوف کمتر می شود، لذا گرانی اجناس؛ همه صنوف به ویژه بوتیک ها و قشر ضعیف و متوسط را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی از فعالیت 800 صنف پوشاک خبر می دهد و بیان می کند: متاسفانه تاکنون هیچگونه حمایتی از اصناف نشده، تاکنون اصناف فقط برای دریافت تسهیلات کرونایی ثبت نام داشته اند، لذا مردم باید برای حمایت از صنف پوشاک، از خرید لباس های دست دوم و خارجی خودداری کنند.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: لباس دست دوم صنف پوشاک خراسان جنوبي بیرجند لباس های دست دوم شرایط کرونایی خراسان جنوبی اسماعیل زاده لباس دست دوم شرایط کرونا ابری می شود صنف پوشاک خرید لباس هم اکنون بوتیک ها لباس ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند

به گزارش صدای ایران از تسنیم،سیرنزولی قیمت‌ها درحالی در بازار ارز ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است.

دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله م‌شود.

فعالان بازار ارز می‌گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته‌های قبل است.

بازاری‌ها می‌گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین‌تر خرید کنند.

دیگر خبرها

  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران
  • ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین
  • عرضه طلای کم عیار به بازار تایید شد/ برخورد قانونی با فروشندگان
  • عرضه طلای تقلبی به بازار تایید شد/ برخورد قانونی با فروشندگان
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳