Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برداشت برنج اگر چه به صورت رسمی و با حضور مسئولان در مازندران شروع نشده ، ولی برخی از کشاورزان در منطقه مرکزی استان کار برداشت از هفته جاری شروع کرده اند.

ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران هم امسال کارمزد کمباین داران را به ازای برداشت هر ۲۱ کیسه شالی ایستاده ، یک کیسه اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تصمیم این ستاد، برای شالی های ورس شده (خوابیده) هم کارمزد کمباین‌داران یک کیسه به ازای برداشت هر ۱۵ کیسه تعیین شده‌ است.

تعیین نرخ برای فعالیت کمباین‌های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد که در سال‌های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مکانیزه شدن کاشت و برداشت هدایت شده‌ ، یعنی برداشت مکانیزه شالی که پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران کمتر از ۳۰ درصد بود، پیش بینی شده که امسال به حدود ۹۵ درصد برسد.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا ، کار برداشت شالی در حوزه آبریز هراز در مرکز مازندران شامل شهرستان های فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد از هفته جاری آغاز شده است. کشت و کار شالی در این مناطق هر ساله حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان آغاز می‌ شود.

برابر با آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفته است.

کاهش کارمزد برداشت 

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت حدود پنج هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین مخصوص دروی شالی  اشاره کرد و گفت: نرخ امسال برداشت شالی به عنوان دستمزد کمباین داران اندکی کاهش یافت ، یعنی سال قبل به ازای هر ۲۰ کیسه یک کیسه برای دروی شالی ایستاده کارمزد دریافت می کردند که این رقم امسال به ازای هر ۲۱ کیسه یک کیسه شده است.

بهمن نادری همچنین گفت که بر اساس تصمیم ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران نرخ برداشت شالی در زمین های ویژه ورس شده باتلاقی توافقی است ، البته کف این توافق هر ۱۵کیسه یک کیسه تعیین شده است.

وی با اعلام این که هر دستگاه کمباین شالی به طور میانگین برداشت دستکم ۴۰ هکتار شالیزاری را انجام می دهد ، افزود : به دلیل ورود بیش از ۷۵۰ دستگاه کمباین مخصوص دروی شالی به ناوگان کشاورزی مازندران در سال جاری و متعادل شدن عرضه و تقاضا  ، نرخ کارمزد برداشت ، رشدی نکرده است.

وی ادامه داد : در سال مالی گذشته از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی ۱۳۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود پائین به متقاضیان پرداخت شد که ۷۴ میلیارد تومان آن برای خرید تجهیزات شالیکاری از جمله تراکتور ، دستگاه نشا کار و کمباین بود.

نادری با پیش بینی این که برداشت مکانیزه شالی در مازندران از حدود ۳۰ درصد سال ۱۳۹۳ ، امسال به ۱۰۰درصد افزایش می یابد، بیان داشت : در واقع امسال سال خداحافظی شالیکاران مازندران با دروی دستی است ، چرا که کمباین های دروی شالی در هر شرایط زمین و محصول قادر به انجام کار هستند.

نادری همچنین بر لزوم همکاری صاحبان کمباین ها با کارشناسان کشاورزی در انجام معاینه فنی تاکید کرد و گفت : اتحادیه کمباین داران با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی از ورود کمباین های بدون کارت معاینه فنی به داخل شالیزارها جلوگیری می کنند.    

وی افزود : ۵۰ کارشناس مجرب و دارای کارت مهارت فنی در استان کار نظارت بر کمباین ها را از شرق تا غرب استان بر عهده دارند و از ۲هفته گذشته با هماهنگی اتحادیه کمباین داران استان به صورت سیار در ۲ مرحله وضعیت فنی کمباین ها را آغاز کردند که  مرحله اول آن پیش از شروع دروی شالی است که پس از انجام معاینه فنی برچسب ارائه می شود و مرحله دوم نیز حین انجام کار کمباین ها است. 

سرانه زمین های شالیزاری در مازندران هفت دهم هکتار است و بیش از ۳۵۰ هزار برنجکار در ۲۲۰ هزارهکتار زمین به عنوان بهره بردار امرر معاش می کنند.

کشاورزان مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

برچسب‌ها مازندران برنج برابری دستمزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران برنج برابری دستمزد مازندران برنج برابری دستمزد جهاد کشاورزی مازندران دستگاه کمباین کمباین داران برداشت شالی برداشت برنج کمباین ها یک کیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود

جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در کارگروه خرید تضمینی گندم سال زارعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه برداشت گندم در استان ابتدا در شهرستان نهبندان آغاز می‌شود از ۲۰ اردیبهشت مردم در این شهرستان می‌توانند گندم خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و مابقی مراکز هم متناسب با تولید در شهرستان‌ها تا پایان شهریور فعالیت خواهند کرد.

او افزود: در استان بهره برداران با کمک ۹۸ کمباین داخلی،۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر کار عملیات برداشت گندم و جو را در استان انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار زیر کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیر کشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم وجود دارد که باید برداشت‌ها مدیریت شده باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به پیش بینی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در استان و اینکه ۱۵ مرکز دولتی هستند اظهار کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

او تصریح کرد: همچنین گندم مرغوب نیز تا کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید

خرید بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان

جعفری اظهار کرد: تعداد کشاورزان خرید تضمینی گندم از ۴۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه هزار و ۶۱۲ نفر در پارسال رسیده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در استفاده از کمباین‌ها در زمینه برداشت گندم باید تلاش شود از ضرر کشاورزان ریزش و افت برداشت جلوگیری شود.

هاشمی زاده رئیس هیأت مدیره بنیاد توانمند سازی گندم کاران خراسان جنوبی گفت: پارسال بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در تولید گندم فعالیت داشتند.

او افزود: در جهت حمایت از کشاورزان، بهره بردارانی که برایشان مقدور باشد، کارخانه ماشین خرید گندم را به مزرعه می‌فرستد تا هزینه حمل کاهش یابد و در خصوص تردد کمباین‌ها هم نیروی انتظامی همکاری لازم را انجام خواهد داد و در خصوص سوخت این ماشین آلات هم مشکلی نخواهد بود.

هاشمی زاده بیان کرد: در خصوص پرداخت هم مقرر شد مسئولان پیگیری لازم را انجام دهند و وجه کشاورزان سریعتر پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند
  • افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از یک هزار و ۱۲۵ هکتار گندم زارهای آبادان