Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@08:37:11 GMT

زاچ و داربست بشاگرد درکانون توجه مسوولان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۳۷۹۴

زاچ و داربست بشاگرد درکانون توجه مسوولان

زاچ و داربست واقع درغربی‌ترین نقطه بشاگرد نیز جزو روستاهایی بودند که در این سیل ویرانگر دچار آسیب و خسارت شدند به طوری مجبور به تخلیه روستا شده و برای گذران زندگی موقت به همت هلال احمر و سپاه درمکانی دیگری به نام «بیرکلمی» که یک دشت باز بوده، چادر زدند و این امر موجب شد توجه بیشتری به وضعیت سیل زدگان این مناطق از سوی مسوولان صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما اکنون در تابستان داغ وطاقت فرسای بالای 40 درجه و بدون وسایل خنک کننده بعد از گذشت ۶ ماه از این حادثه همچنان اهالی این روستاها دچار بلاتکلیفی و سردرگمی هستند و برای رهایی از گرمای درون چادر به ساخت کپرهای سنتی خود روی آورده‌اند.

این مرزنشینان دورافتاده و تهیدست استان‌مان از آنجایی که دیگر صبرشان لبریز شده از هفته گذشته برای رفع مسائل و مشکلاتشان از رسانه‌ها استمداد طلبیده تا گلایه‌های خود را به گوش مسوولان و افراد بالادستی برسانند.

درخواست اهالی این روستاها رسیدگی به وضعیت مسکن، آب وبرق و اسکان درمکانی دائمی و ثابت بوده که دراین مدت با وجود اینکه توجه‌هایی از سوی مسوولان شده اما شرایط برای درخواست‌های آن‌ها فراهم نشده و همچنان در یک وضعیت سخت زیستی بسرمی‌برند.

روستاهای زاچ و داربست دارای 86 خانوار بوده که درمکان فعلی سکنی گزدیدند

طبق اعلام آمار سرشماری، جمعیت روستاهای زاچ و داربست بشاگرد ۸۶ خانوار بوده اما اکنون160خانوار یعنی بیش از 700 نفر جمعیت پس از سیل دیماه در محل فعلی ساکن شدند که به همه این اهالی از سوی ارگان‌های امداد رسان امکاناتی همچون چادر، آذوقه، سرویس‌های بهداشتی و حمام و حتی نانوایی اختصاص یافت.

اهالی این روستاها باتوجه به نزدیکی به سیریک خواهان پیوست به این شهرستان هستند که با گذشت ده‌ها نشست و هماهنگی با بزرگان و شورای روستا برای اسکان دایم درمکان کنونی همچنان دریک بلاتکلیفی بسرمی‌برند.

تابستان داغ با زندگی درزیر چادر بدون برق

مردم زاچ وداربست درهوای خنک زمستان وبهاری بود که در زیر چادر اسکان موقت یافتند اما اکنون در تابستان داغ و خرماپزان هرمزگان آن هم در دمای بیش از 40 درجه وشرجی بالای 90 درصد زندگی آن‌ها را غیرقابل تحمل کرده است.

نبود برق، گرمای و شرجی هوا، طوفان وگردوخاک و همچنین نبود راه دسترسی مناسب و بلاتکلیفی در تعیین نشدن زمین، شرایط زندگی در زیر چادر و کپر را برای اهالی زاچ وداربست سخت کرده که توجه فوری مسوولان مربوطه همچون مدیریت بحران، استانداری و سایر دولتمردان نسبت به اسکان دائم مردم را می‌طلبد.

این مرزنشینان بعد از چندماه زندگی دراین کمپ، سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند وخم به ابرو نیاوردند اما آیا می‌شود در چادر و کپر برای مدت طولانی آن هم در گرما و شرجی تابستان بسر کرد؟!

عضو شورای روستایی زاچ و داربست می‌گوید: تاکنون با حضور و مشارکت گروه‌های جهادی و برخی نهادهای مردمی و دولتی مشکلات ابتدایی و مقدماتی مردم همچون سرویس بهداشتی و حمام، اسکان موقت، آب آشامیدنی و بسته‌های غذایی مرتفع شده اما این قشر نیاز به اسکان دائمی دارند.

ابراهیم لیاقت افزود: اهالی روستاهای زاچ و داربست در این هوای طاقت فرسا که برخی روزها به بالای 40 درجه می‌رسد، بدون برق وامکانات سرمایشی به سختی در چادر و کپر روز و شب شان را می‌گذرانند.

وی یادآورشد: تحمل گرما بویژه برای کودکان ونوجوانان این اهالی سخت است وتاب تحمل آن را ندارند.

این عضو شورای روستایی زاچ وداربست ادامه داد: در این مدت 6 ماه هلال احمر برای اسکان روستاییان چادر زد و بسیج سازندگی نیز از خود روستا تا محل استقرار اهالی به طول 15 کیلومتر لوله کشی کرده تا مشکل آب برطرف شود اما درحال حاضر باتوجه به نبود، با گرمای شدید و آزار دهنده روبرو هستیم.

لیاقت اظهارداشت: مشکل اصلی مردم این روستاها اسکان دائمی و تقطیع زمین و ساخت مسکن در محل فعلی است.

وی گفت: در بازدیدی که سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در 19 تیرماه امسال از محل اسکان این اهالی داشتند، قول احداث شهرک مسکونی را به اهالی این روستاها دادند که اگر از سوی بنیاد مسکن تایید و به تصویب برسد ساخت این شهرک در همین مکان استقرار فعلی شروع می‌شود.

خسارت چندانی ناشی از سیل به زاچ و داربست وارد نشده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه خسارت چندانی ناشی از سیل به زاچ وداربست بشاگرد وارد نشده است، اظهارداشت: انتقال و جابجایی ساکنان این روستاها در کوتاه مدت آن هم برای رساندن امکانات امدادی مناسب درمدت زمان اسکان موقت و سیلاب بوده که پس از پایان یافتن مدت زمان شرایط بحرانی به بهسازی و نوسازی خسارت‌های ناشی از سیل ورود کردیم.

رضا مدرس گفت: در شرایط کنونی وطبق مستندات، ۸۶ خانوار این روستاها دارای خانه‌های مستحکم در روستا و از نعمت آب وبرق، مدرسه، مسجد و دیگر امکانات زیربنایی بهره مند هستند.

وی بیان داشت: محل قرارگیری 2 روستای زاچ و داربست به گونه‌ای است که از یک طرف به  بشاگرد و از سویی دیگر به سیریک نزدیک است و ارتباطی که در روستای بشاگرد است طولانی و رودخانه‌های زیادی در مسیر قرار دارد و پس از بارندگی‌ها مسیر مسدود خواهد شد.

معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: علت ماندگاری 6 ماهه مردم زاچ و داربست در محل اسکان موقت نیز این است که اصرار دارند درهمین محل فعلی به دلیل دسترسی بهتر به شهرستان سیریک بمانند.

وی ادامه داد: در حوزه شهرستان سیریک نیز 2 رودخانه بزرگ قرار دارد که درحقیقت این اهالی را دچار دردسر کرده بود که برای حل این مشکل در سیلاب سال ۹۸ آن‌ها رو به صورت موقت جابجا کردیم.

به گفته مدرس، با توجه به اصرارهایی که ساکنان زاچ وداربست مستقر در کمپ موقت داشتند به بنیاد مسکن پیشنهاد کردیم که در نزدیکی جاده میناب به جاسک که دسترسی بهتری دارد و زیرساخت‌ها راحت تر ایجاد می‌شود، مستقر شوند اما به دلیل اجتماعی که در آن منطقه وجود داشت، رضایت به جابجایی در محل کارشناسی شده فنی نداشتند و اصرار دارند در مکانی فعلی اسکان موقت به هر قیمتی ساکن شوند.

وی اظهارداشت: از منظر حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی در خصوص حفظ جان مردم تعهداتی داریم و بحث ما سر این موضوع است که اگر در جای فعلی اسکان دائم شوند امکان خطرات جانی به خاطر سیلابی بودن مسیر برای مردم وجود دارد و نتیجه اتفاقاتی که الان شاهد آن هستیم و مصاحبه‌هایی که صورت می‌گیرد، همین است.

معاون استاندار هرمزگان تاکید کرد: برای جابجایی روستاهای در معرض خطر دستورالعملی وجود دارد که بنیاد مسکن، وزارت کشور و آب منطقه‌ای ورود می‌کنند و بر اساس دستورالعمل شرایط و شروط را بررسی می‌کنند.

ایجاد سکونتگاه ایمن برای روستاهای زاچ وداربست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز اظهارداشت: برای 86 خانوار روستاهای زاچ و داربست بواسطه اعتقادی که داریم باید سکونتگاه ایمن و مناسب ایجاد کنیم تا پس از بازشدن مسیر به محل قبلی خود بازگردند.

 مدرس پیش بینی کرد: تقریبا ۵۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی روستاهای زاچ و داربست نیاز است که بتوانیم آبرسانی کنیم و سیل بندها را احداث شود.

وی گفت: اگر تعللی در دستگاه‌های اجرایی در فراهم آوردن موضوع‌های زیستی برای اهالی زاچ وداربست بوده را تکذیب نمی‌کنم اما قابل حل است و راه و مسیر روستایی درحال بازسازی است.

ساکنان کمپ موقت اکنون ۱۶۰ خانوار هستند

از ۸۶ خانوار روستایی زاچ وداربست که قرار بود در زمان اضطرار از روستا به کمپ منتقل شوند، طبق آمار اکنون ۱۶۰ خانوار در مکان فعلی مستقر هستند.

معاون استاندار هرمزگان دراین خصوص گفت: وقتی تعداد خانوار مشخص وجود دارد و ساماندهی ما بر مبنای 2فرآیند خانه بهداشت که متولی سلامت بوده و آمار سرشماری است، خدمات دهی ما برای ۸۶ خانوار بوده است، به طبع باید مسوولیت جان افراد در آینده به جهت استقرار آن‌ها در این محل را مرجعی بپذیرد.

مدرس یادآورشد: از نظر فنی طبق بررسی‌های بنیاد مسکن و آب منطقه‌ای، دائمی شدن اسکان مخاطراتی دارد اما از منظر اجتماعی مردم آن منطقه به دلایل مختلف که بخشی قومی و بخشی اجتماعی است در حوزه الحاق به شهرستان سیریک مصر هستند که از یک محدوده جغرافیایی خاصی دور نشوند.

وی اضافه کرد: تصمیم گیری که چند روز پیش انجام شده برای اینست که مردم را در همین منطقه اسکان دهیم اگر این فرآیند در شورای برنامه ریزی مصوب شود، ساختار فنی مهندسی را تقدیم شورای می‌کنیم و ملاحظات اجتماعی هم مطرح می‌شود و اگر مقرر بر این باشد که آن افراد در همین منطقه حضور داشته باشند موظفیم برای حفظ جان آن‌ها هزینه‌های هنگفتی در حوزه سیل بند، ساماندهی رودخانه و اقدامات تأمینی در خصوص کنترل سیلاب انجام بدهیم.

مدرس خاطرنشان کرد: افزون بر ۳۰ نشست با حضور شورای اسلامی، دهیاری و ریش سفیدان روستاهای زاچ و داربست برای بازگشت به منازل روستایی خودشان انجام شد.

موضوع رسیدگی به روستاهای سیل زده زاچ و داربست انجام شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ابرازداشت: موضوع چگونگی محل جابه جایی اهالی روستاهای سیل زده زاچ و داربست بشاگرد بواسطه اینکه درمعرض خطر هستند، روز گذشته در نشست شورای برنامه ریزی استان با حضور استاندار مطرح و تعیین تکلیف شد.

مدرس افزود: تمام امکانات زیستی برای مردم در روستاهای زاچ و داربست فراهم است و حق بدهید که تصمیمی احساسی نگیریم که یکسال بعد با یک بارندگی دوران بازگشت ۶۰ ساله، جان مردم درمحل کنونی به خطر بیفتد.

 وی بیان داشت: نکته مهمی که درموضوع روستاهای زاچ و داربست وجود دارد، اینست که خانه‌ها و ساختار روستاییانی که در منطقه دچار وقوع سیلاب نشدند و یا آسیب جدی ندیدند، مستندات وجود دارد و مردم روستا هم گواه این مدعای نبود وجود خسارت در این روستاها هستند.

مکانی مناسب برای اسکان روستانشینان زاچ وداربست درنظرگرفته شده است

استاندار هرمزگان نیز در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: براساس نظر کارشناسی بنیاد مسکن هرمزگان، منطقه‌ای که دارای امکانات و زمین‌های بیشتری بوده و در کنار جاده آسفالت نیز قراردارد، جهت اسکان اهالی روستاهای زاچ و داربست درنظرگرفته شده است.

فریدون همتی افزود: اهالی روستاهای سیل زده زاچ و داربست شرق استان در صورت همکاری درمکانی جدید و با امکانات مناسب اسکان می‌یابند.

وی بیان داشت: به دلیل آسیب دیدگی جاده ارتباطی این روستاها، نسبت به جابه‌جایی و اسکان موقت اهالی آن‌ها در راستای رسیدگی بهتر و ایجاد امکانات رفاهی اقدام شد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: اما درحال حاضر اهالی این روستاها اصرار دارند که در مکان اسکان موقت فعلی، حضور دائمی داشته باشند اما نظر دستگاه‌های تخصصی وفنی اینست که این منطقه سیلاب دشت محسوب می‌شود و در آینده با خطر سیل مواجه است.

همتی اظهارامیدواری کرد: اهالی روستاهای زاچ و داربست نیز به نظر کارشناسی احترام گذاشته و باتوجه به مطالعات صورت گرفته، همکاری لازم از سوی اهالی صورت گیرد تا هرچه سریع‌تر عملیات اسکان آن‌ها در روستای جدید انجام شود.

سپاه برای روستاهای زاچ و داربست شهرک می‌سازد

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای لبیک به ندای رهبرمعظم انقلاب که از مشکلات مردم روستاهای زاچ و داربست آگاه هستند، برای کمک به این روستانشیان پیشقدم شده و بزدودی شهرکی با نام شهید حاج قاسم سلیمانی برای آنها احداث می کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازدید از کمپ زاچ و داربست بشاگرد گفت: فرمانده کل سپاه به ما امر کرده است «هرآنچه می‌توانید و در توان دارید برای خدمت به مردم عزیز این منطقه بسیج کنید».

سردار علیرضا تنگسیری یادآورشد: مردم روستاهای «زاچ» و «داربست» در سیل 6 ماه گذشته از روستای خود جابه‌جا شدند و در چادرهای هلال احمر با گرمایی که وجود دارد و توان انسان را می‌گیرد، مستقر شدند.

سردار تنگسیری گفت: هرفردی با دیدن این صحنه‌ها و گرمای منطقه و مشکلات و مشقتی که مردم دارند، انصافاً اگر مردانگی باشد به غیرت مردانگی‌اش برمی‌خورد و اگر مسلمان باشد به غیرت مسلمانیش برمی‌خورد که مردم این منطقه تا این اندازه نیازمند هستند و ما باید برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: مردم این منطقه نجیب و بافرهنگ هستند و درطول این مدت با وجود مشکلات لب به اعتراض نگشودند که فرهنگ، بصیرت و عزت مردم را نشان می‌دهد.

وی تاکیدکرد: همه باید بسیج شویم، با کمک استاندار، بهداری نیروی دریایی سپاه در اینجا مستقر می‌شود و کارهای خدماتی مردم را آغاز می‌کنیم.

سردار تنگسیری ابرازداشت: رهبرمعظم انقلاب دقیق و بِروز اطلاعات اینجا را دارند؛ به ما و برادران دولتی هم امر کردند که زودتر به مشکلات مردم رسیدگی کنیم.

تنگسیری افزود: ما وظیفه داریم در جغرافیایی که ساکن هستیم مشکلاتی را که برای مردم به وجود آمده است با بسیج کردن امکانات برطرف کنیم و شرایط زندگی را بهبود بخشیم.

زاچ وداربست را دریابیم

از یک طرف گرما وشرجی هوا و از طرفی وجود حشرات گزنده و عقرب و رتیل درمحل اسکان، سلامت ساکنان روستاهای زاچ و داربست را تهدید می‌کند و اگر جابجایی یا اسکان آن‌ها به موقع انجام نشود معلوم نیست چه برسر مردم وکودکان این خطه از سرزمینمان بیاید.

 طبق اعلام اهالی ومسوولان روستاهای زاچ و داربست تنها یک انشعاب برق که آن هم تنها کفاف روشنایی را می دهد در این منطقه نصب شده و مردم  در این هوای گرم از خنکای کولر بی‌بهره هستند و افراد بویژه کودکان دچار گرمازدگی و مشکلات پوستی می‌شوند.

روستاهای محروم زاچ وداربست از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان بشاگرد هستند اما به دلیل دوری راه و سخت گذربودن راه دسترسی، بخشی از خدماتشان را از شهرستان‌های جاسک و سیریک می‌گیرند و بعد از سیل اخیر در دیماه 98 نیز در منطقه ای به نام بیرکلمی که یک دشت باز است به صورت موقت در چادراسکان داده شده اند.

2 روستای زاچ و داربست در غربی ترین نقطه بشاگرد با فاصله بیش از ۲۷۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان قرار دارند؛ این روستاها را می‌توان دورترین روستاهای بشاگرد، از بعد مسافتی نامید که با مرکز شهرستان سیریک تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

بیاییم دست به دست هم دهیم و بیش از پیش به کمک این روستاهای سیل‌زده بشتابیم.

برچسب‌ها سلامت بشاگرد استانداری هرمزگان هرمزگان سیل اسکان تابستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت بشاگرد استانداری هرمزگان هرمزگان سیل اسکان تابستانی سلامت بشاگرد استانداری هرمزگان هرمزگان سیل اسکان تابستانی روستاهای زاچ و داربست زاچ و داربست بشاگرد نیروی دریایی سپاه استاندار هرمزگان روستاهای سیل زده زاچ و داربست اهالی روستاهای شهرستان سیریک بنیاد مسکن اسکان موقت ۸۶ خانوار منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل انس با قرآن ویژه مسوولان دستگاه‌های اجرایی میمه

دریافت 33 MB

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – فردین وطن‌خواه: محفل انس با قرآن کریم ویژه مسؤولان دستگاه‌های اجرایی بخش میمه در امامزاده سیده صالحه خاتون روستای ازان برگزار شد.

کد خبر 6063367

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب از سد مهاباد/ توصیه به اهالی روستاهای اطراف شهرستان
  • تدبیر اهالی رسانه برای برگزاری هر چه باشکوهتر روز قدس
  • ابتکار و انجام کارهای نو سرلوحه کار مسوولان کردستان باشد
  • تهدید سیل برای ۳ قنات در بخش مرکزی تفت
  • محفل انس با قرآن ویژه مسوولان دستگاه‌های اجرایی میمه
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم
  • مسئله فرهنگ و موضوع حجاب باید مورد توجه مسوولان باشد
  • برپایی سفره‌های ساده افطاری جمعی در بشاگرد
  • سقوط کارگر جوان از داربست حادثه ساز شد
  • سراب گیان توسط اهالی بسته شد