Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@10:28:01 GMT

جزئیات تغییرات نرخ‌های سود سپرده

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۵۱۰۷

جزئیات تغییرات نرخ‌های سود سپرده

به گزارش افکارنیوز،

بانک مرکزی بخشنامه تغییر نرخ‌های سود سپرده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

اخبار اقتصادی- در متن این بخشنامه آمده است: احتراماً، به استحضار می‌‌رساند شـورای پـول و اعتبـار در یک‌هـزار و دویسـت و نـود و هفتمـین جلسـه مـورخ /۴/۲۴ ۱۳۹۹ با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایـران در خصـوص نـرخ سـود علی‌الحسـاب سـپرده‌های سرمایه‌گذاری با هدف حفظ ارزش پول ملی و حصول به نرخ تورم هدف‌گذاری شده و ایجـاد ثبـات در نظـام پـولی و مالی کشور، به شرح زیر موافقت نمود:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی ٪١٠

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه ٪١٢

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه ٪١٤ 

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال ٪١٦

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ٪١٨

با عنایت به مراتب فوق‌الذکر، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و بـا لحـاظ مفـاد بخشـنامه شماره ۱۴۹۱۵۳ ۹۶ /مورخ ۵/۱۶ /۱۳۹۶، به تمامی واحدهای آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابـلاغ شـده و بـا اطلاع‌رسانی مناسب و مقتضی به سپرده گذاران محترم، بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سود سپرده بانک مرکزی بانک مرکزی سود سپرده نرخ سود سپرده سپرده سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از سپرده‌های متوفیان با الکترونیکی شدن مالیات بر ارث

با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی، با الکترونیکی شدن پرداخت مالیات بر ارث، زمینه بهره مندی از سپرده‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تسهیل شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، جهت تسهیل و تسریع بهره‌ مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده ‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ 1403/01/01 وراث متوفیان 1395/01/01 و بعد از آن می‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌ های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام نمایند.

گام مهم وزارت اقتصاد برای پایان دادن به رانت مالیاتی شرکتها

متن اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور بدین شرح است:

 در راستای تکریم ارباب رجوع و جهت تسهیل و تسریع بهره ‌مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده ‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ 1403/01/01 وراث متوفیان 1395/01/01 و بعد از آن می ‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام نمایند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک‌ ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر نموده و مابقی را به وراث پرداخت می ‌نماید. محاسبه مالیات بر ارث سپرده ‌های بانکی، توسط بانک‌ها بر مبنای نرخ‌های مالیاتی مذکور در جدول زیر انجام می‌ گیرد:

* احراز شهادت منوط به تأیید یکی از نیروهای مسلح کشور و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی، حسب مورد می ‌باشد.

توجه:

1- در صورتی که وراث درخواست کسر هزینه ‌های کفن ‌و دفن، واجبات مالی و عبادی و دیون محقق متوفی از سپرده‌ یا سپرده ‌های بانکی متوفی را داشته باشند، این امر با مراجعه مستقیم به شعب بانک ممکن نمی ‌باشد. این دسته از مؤدیان بایستی ظرف یک سال از فوت متوفی، اظهارنامه مالیاتی مربوط را از طریق درگاه خدمات مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال و سپس با مراجعه به اداره امور مالیاتی مربوط، اقدام به اخذ گواهی موضوع ماده (26) قانون مالیات‌های مستقیم نمایند. با ارایه این گواهی به بانک ذیربط، بانک سپرده و سود متعلق به آن را به وراث پرداخت می‌ نماید.

2- چنانچه وراث قبلاً برای سپرده مورد نظر متوفی نزد بانک، گواهی موضوع مواد (26) و یا (34) قانون مالیات‌های مستقیم را از اداره امور مالیاتی ذیربط، اخذ نموده باشند، تا مبلغ مذکور در گواهی‌ صادره نیازی به محاسبه، کسر و واریز مالیات از سوی بانک ذیربط نمی‌باشد. 

3- چنانچه متوفی دارای حساب سپرده ارزی باشد، شعبه بانک ذیربط بایستی با توجه به نرخ ارزِ در دسترس، نسبت به محاسبه و کسر مالیات متعلق و پرداخت مابقی سپرده به وراث اقدام نماید.

4- اشخاصی که جزو یکی از وراث طبقات اول، دوم یا سوم مذکور در ماده (18) قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌باشند، لیکن به طرق قانونی مختلف (برای مثال از طریق وصیت متوفی) ذینفع ماترک متوفی قرارگرفته‌‌اند، جهت دریافت سپرده بانکی متوفی می‌بایست به اداره امور مالیاتی ذیربط مراجعه و گواهی مالیاتی مربوط را دریافت نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • احتمال تغییرات در هیئت مدیره وجود دارد
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟
  • پرداخت مالیات بر ارث الکترونیکی شد
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
  • شرایط پرداخت مالیات بر ارث و قوانین جدید
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • ریزش سرمایه‌گذاری خارجی چین
  • استفاده از سپرده‌های متوفیان با الکترونیکی شدن مالیات بر ارث