Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از کسب وکارها مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

اخبار اقتصادی- دولت در راستای حمایت از کارگران و صنوف آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir از مدتها قبل توسط وزارت کار راه اندازی شد تا افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری، بتوانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خود را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

طبق آخرین آمارها، بیش از ۸۶۳ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه مذکور ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده اند.

مسعود بابایی ـ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره روند پرداخت بیمه بیکاری به متقاضیان بیکار شده به ایسنا می گوید: آن دسته از متقاضیانی که در ۱۰ روز اول اسفند بیکار شدند از طریق سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری آنها واریز شده است و کسانی که از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ بیکار شدند مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بیمه بیکاری آنها را خزانه داری کل واریز می کند.   

علیرغم ثبت نام متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری عده ای از متقاضیان بیکار شده از اسفند سال گذشته موفق به ثبت نام در سامانه نشده بودند که به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، فهرست اسامی این دسته افراد از طریق کمیته های استانی جمع آوری شده و پس از پایش و تکمیل به سازمان تامین اجتماعی ارسال خواهد شد تا مقدمات واریز مقرری به حساب آنها نیز فراهم شود.

وی در عین حال از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کرونا که از اسفند سال گذشته تا کنون بیکار بوده و بیکاری آنها تا خرداد استمرار داشته خواست تا به سامانهprkar.mcls.gov.irمراجعه و از طریق خوداظهاری بیکاری خود را اعلام کنند.

بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مبلغ در خصوص ایام بیکاری صرفاً تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری بوده و روند پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که از ابتدای خرداد ماه بیکار شده و یا بیکاری آنان استمرار داشته باشد صرفا بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود بنابر این لازم است شروط قانونی اعلام شده را دارا باشند تا در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود" همه کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و در زمان شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، چنانچه بیکاری شان تداوم داشته باشد، از اول خرداد ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. "

به گفته وی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حمایت از کارگران ابلاغیه‌ای صادر شده و طبق آن کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند در این مدت حمایت شده و کارگرانی هم که قادر به بازگشت به کار خود نیستند تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

با آغاز واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا اگر چه انتظار می رفت واریز مقرری بر اساس قانون بیمه بیکاری و توسط سازمان تامین اجتماعی صورت گیرد اما پرداخت اولین فهرست مقرری بگیران توسط سازمان برنامه و بودجه نشان داد که ساز و کار پرداخت بیمه بیکاری کرونا با بیمه بیکاری فعلی تفاوت دارد؛ چرا که با وجود راه اندازی سامانه توسط وزارت کار و شناسایی مشمولان و ارسال لیست افراد از سوی تامین اجتماعی، مکانیسم واریز و درصد پرداخت مبلغ بیمه بیکاری کرونا، توسط سازمان برنامه و بودجه و از طریق خزانه‌داری کل صورت گرفت.

آن زمان معاون اشتغال وزیر کار در پاسخ به این پرسش که مبنای واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا چه بوده است به ایسنا، گفت: تمایل وزارت کار این بود که پرداخت‌ها طبق قاعده قانونی و روال همیشگی صورت گیرد و تفاوتی نباشد ولی علیرغم پیشنهاد وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که چون بخش قابل توجهی از این منابع از محل بودجه عمومی اختصاص می‌یابد و از طرفی برخی از افراد اگر چه بیمه بودند ولی میزان کار در ماهشان در مقایسه با افرادی که تمام وقت کار کرده و دوره زمانی اشتغالشان هم طولانی بوده آنقدر نیست که بتوانند مقرری بیمه بیکاری را کامل بگیرند لذا این تفکیک انجام شد و مجموع جمع بندی‌های صورت گرفته این شد که مبالغ متناسب با شرایط کرونا پرداخت شود ضمن آنکه بخش قابل توجهی از این افراد به سر کار بر می‌گردند.

در حال حاضر اگر چه بجز اعلام فهرست  ۱۰۳ هزار نفری اول مقرری بگیران بیمه بیکاری ناشی از کرونا که مبلغ بیمه بیکاری آنها توسط سازمان برنامه و بودجه واریز شد، آمار دیگری از تعداد دقیق مقرری بگیران در دست نیست اما پیش از این معاون اشتغال وزارت کار اعلام کرده بود که برای ۲۴۱ هزار نفر از بیکار شدگان اسفند ۱۳۹۸ پیامک ارسال و مشمول شناخته شدند که از این تعداد برای ۱۰۳ هزار نفر مبلغ بیمه بیکاری واریز شده و برای حدود ۲۶۰ هزار نفر دیگر مقرری بیمه بیکاری کرونا به تدریج پرداخت خواهد شد؛ همچنان که سازمان تامین اجتماعی دومین فهرست مشمولان و لیست ۲۴۰ هزار نفری آسیب دیدگان ناشی از کرونا به همراه شماره حساب را برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده بود.

اخیرا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بیش از ۹۰ درصد افراد ثبت نام کرده موفق به دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا شده و این مقرری مربوط به ۲۰ روز آخر اسفند ۹۸ و ماههای فروردین و اردیبهشت ۹۹ بوده است.

به گفته وی، علیرغم آنکه برخی از متقاضیان مشمول دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا شده اند، واریز مقرری بیمه بیکاری به آنها به دلایلی از قبیل اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه صورت نگرفته است.

جاماندگان و آن دسته از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا که تاکنون موفق به دریافت مبلغ بیمه بیکاری نشده اند با تلفن گویای تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند.

واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا همچنان که پیش از این اعلام شده بود از خرداد ماه به روال عادی برگشته و طبق قانون، براساس محاسبه حقوق ۹۰ روز آخر محاسبه و پرداخت می شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزارت کار بیمه بیکاری کرونا بیمه بیکاری بیمه بیکاری وزارت کار حمایت از کارگران بیمه بیکاری کرونا سازمان برنامه و بودجه سازمان تامین اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری دریافت بیمه بیکاری بیمه بیکاری کرونا مقرری بیمه بیکاری مبلغ بیمه بیکاری بیمه بیکاری بیمه بیکاری توسط سازمان واریز مقرری وزارت کار بیکار شده هزار نفر شده اند ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

همشهری آنلاین - الهه فراهانی: حدود دو ماه قبل مردی جوان به اداره پلیس رفت و گفت به دام یک کلاهبردار تلفنی افتاده است. وی توضیح داد: چند روز قبل یک پیامک واریز پول به گوشی ام ارسال شد. مبلغش در حدود ۴ میلیون تومان بود. کمی بعد موبایلم زنگ خورد و مردی ناشناس مدعی شد که به اشتباه پولی به حساب من واریز کرده است. او می گفت شماره موبایل مرا از بانک گرفته و مودبانه از من خواهش کرد تا پول را به او برگردانم. من هم از همه جا بی خبر شماره کارت مرد ناشناس را گرفتم و این مبلغ را برایش واریز کردم.
وی ادامه داد: ساعتی بعد اما متوجه شدم کلاه گشادی سرم رفته است. کمی که دقت کردم متوجه شدم اصلا پولی به حسابم واریز نشده بود و پیامک واریز ساختگی و جعلی بوده بود. آنجا بود که متوجه شدم فریب مرد کلاهبردار را خورده ام.
کلاهبرداری های سریالی
با این شکایت، ‌ کارآگاهان پلیس پایتخت وارد عمل شدند تا متهم کلاهبردار را شناسایی کنند. در شرایطی که تحقیقات و اقدامات اطلاعاتی ادامه داشت چند شکایت مشابه دیگر هم پیش روی تیم تحقیق قرار گرفت که نشان می داد متهم به صورت سریالی دست به کلاهبرداری می زند. تیم تحقیق در گام نخست به بررسی هویت مالک تلفنی که با آن پیامک ارسال شده بود، پرداخت. شماره متعلق به مردی معتاد بود که سیم کارت و کارت بانکی اش را به مبلغ ۷۰۰ هزارتومان به فردی ناشناس فروخته بود.
تماس از زندان
کارآگاهان در شاخه بعدی اقدام به ردیابی تماس‌های مرد کلاهبردار کردند و با انجام اقدامات اطلاعاتی دریافتند که تمامی تماس ها از داخل زندان صورت می گیرد. خیلی زود با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شد که تماس‌ها از سوی محکومانی صورت گرفته که به اتهام قتل پشت میله های زندان هستند. در ادامه معلوم شد که پشت پرده این کلاهبرداری‌ها، زندانیانی بودند که همگی محکوم به قصاص شده بودند. آنها با همدستی افرادی در بیرون از زندان، دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زدند و پول‌های به دست آمده را بین هم تقسیم می‌کردند. با شناسایی اعضای این گروه، تمامی همدستان آنها در خارج از زندان شناسایی و دستگیر شدند. متهمان در بازجویی ها به جرم خود اقرار کردند و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.
کلاهبرداری برای آزادی
محسن یکی از اعضای همین باند است که چند روز قبل، ۴۳ سالگی اش را در زندان جشن گرفت. ۳۰ ساله بود که وارد زندان شد و ۱۳ سال را با کابوس قصاص سر کرد و یک‌بار هم پای چوبه دار رفت اما در نهایت خانواده مقتول به شرط دریافت مبلغ میلیاردی از قصاص گذشتند. این مرد اما پس از رهایی از قصاص، برای آزادی از زندان نقشه کلاهبرداری کشید. گفت‌وگو با او را بخوانید.
با پول کلاهبرداری می‌خواستی مبلغ درخواستی اولیای دم را پرداخت کنی؟
می خواستم جانم را نجات بدهم. از زندگی در زندان خسته شده بودم. نمی دانید هر یک روز زندان چطور می گذرد. انگار یک قرن است که زندانم. دلم برای آزادی و قدم زدن در خیابان های تهران تنگ شده است. دلم برای رفتن به خانه مادرم، خواهرم و بستگانم تنگ شده است. برای سفر رفتن، برای رانندگی در جاده ها، برای خوابیدن روی تخت اتاق خودم با خیال راحت، برای کارکردن و در آمد کسب کردن و خیلی چیزهای کوچک و بزرگ دیگر که سالهاست برای من شده حسرت.
چرا کلاهبرداری را انتخاب کردی؟
راه دیگری نداشتم. داخل زندانم و دست و پایم بسته است. از سوی دیگر من در یک خانواده ضعیف و بی پول بزرگ شده ام. خودم هم در صافکاری کار می کردم و مستاجر بودیم. اولیای دم دیه میلیاردی می خواهند. رقمش خیلی بالاست و من نمی توانم این مبلغ را تهیه کنم. موضوع مرگ و زندگی بود. اگر این دیه را تهیه نکنم اعدامم می کنند.
همدست هم داشتی؟
چند نفر از زندانیان که آنها هم سرنوشتشان شبیه به من است، ‌همدستم شدند. آنها هم می خواستند با تهیه پول دیه از زندان خلاص شوند. همه ما خسته شده ایم از این وضعیت. یک شب که دور هم در بند نشسته بودیم، این نقشه را کشیدیم و اجرایش کردیم.
از جزییات نقشه تان و نحوه کلاهبرداری تان،بگویید؟

ابتدا از چند نفر از دوستانمان خواستیم تا برایمان از معتادان و افراد کارتن خواب سیم کارت و کارت عابربانک بخرد. معمولا قیمتش متغیر بود از ۳۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان. گاهی هم سیم کارت هایی با شماره های عجیب و تبلیغاتی به اسم معتادان می خریدیم و با آن پیامک واریز به شماره های مختلف می فرستادیم. مضمون پیامک ها به این شرح بود: اسم بانک، مبلغ، تاریخ، ساعت و یک شماره حساب ساختگی. شماره ای هم که با آن این پیام ارسال می شد حاوی اعداد صفر زیادی بود و به همین دلیل شاکی تصور می کرد که شماره بانک است. حدو یک ساعت بعد هم تماس می گرفتم و مدعی می شدم که اشتباه پول واریز شده و طوری صحبت می کردم که طرف اصلا شک نمی کرد و همان لحظه شماره کارت می گرفت و پول را برمی گرداند.
ممکن بود با کسی تماس بگیرید و پول واریز نکند؟
بارها پیش آمده بود. همیشه تیر به هدف نمی خورد که، گاهی هم به سنگ می خورد! اما خب ما ناامید نمی شدیم و به سراغ طعمه های بعدی می رفتیم. شاید باورش برایتان عجیب باشد اما اغلب طعمه های ما از افراد تحصیلکرده جامعه هستند.
چند مورد کلاهبرداری با این شیوه و شگرد انجام داده اید؟
تعداد دقیقش را که نمی دانم اما رقمش بالای دو سه میلیارد تومان شده بود. پول ها را جمع می کردیم برای دیه.
برگردیم سراغ پرونده قتل، چه شد که مرتکب جنایت شدی؟
به خاطر یک مسئله پیش پا افتاده و جزیی. نه تنها زندگی و سرنوشت خود را نابوده کرده ام بلکه باعث داغدار شدن خانواده مقتول هم شده ام. آن روز فقط به خاطر چشم در چشم شدن با مقتول درگیر شدم و من احمق جانش را گرفتم.
چه اتفاقی افتاد؟
آن شب با دوستانم بودیم که مقتول به همراه دوستانش از کنار ما رد شدند. مقتول بدجور مرا نگاه می کرد که به او تذکر دادم و گفتم چرا چپ چپ نگاهم می کنی و زل زدی به چشم هایم؟ همین جمله ساده و کوچک شروع یک درگیری بزرگ میان ما شد. وقتی هم دعوا بالا گرفت، با چاقو ضربه ای به مقتول زدم و بعد فرار کردم.
چه شد که اولیای دم حاضر به بخشش شد؟
هنوز به صورت قطعی نگفته اند که می بخشند. اما یکبار پای چوبه دار رفتم و درحالیکه طناب دار برگردنم بود التماسشان کردم که مرا ببخشند. دیگران هم واسطه شدند و آنها در نهایت دلشان به رحم آمد و به من مهلت دادند. آنها حکم را اجرا نکردند و من به زندان برگشتم. پس از آن تلاش ها برای جلب رضایت شروع شد و آنها به خانواده ام گفتند که باید دیه میلیاردی تهیه کنم تا پای رضایت نامه را امضا کنند. خانواده ام بخشی از پول را تهیه کرده اند اما خب مبلغی که اولیای دم درخواست کرده اند، خیلی سنگین تر از این حرفاست و همین موجب شد که من نقشه کلاهبرداری بکشم. البته پرونده ام را سنگین تر کرده ام و احتمالا سال های بیشتری باید پشت میله های زندان بمانم البته اگر عمر کفاف بدهد و زنده بمانم...

کد خبر 846761 برچسب‌ها زندان اعدام کلاهبرداری - قمار - شرط‌بندی قتل - قاتل

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • واریز بخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌ اجتماعی
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟