Web Analytics Made Easy - Statcounter

حق دوست گفت: قرار است مدارس و دانشگاه‌ها ۱۵ شهریور بازگشایی شوند، اما متناسب با شرایط، ممکن است تصمیم‌گیری تغییر کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: قرار است بر اساس مستندات موجود مدارس و دانشگاه‌ها ۱۵ شهریور بازگشایی شوند، اما بسته به شرایط، ممکن است تصمیم گیری تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: اگر نگرانی ما برای زمستان بیشتر شود، ممکن است زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها جلوتر بیفتد و اگر شرایط تابستان نامساعد شود ممکن است بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عقب‌تر بیفتد.

حق دوست گفت: در اکثر استان‌ها حداقل یک شهر یا شهرستان قرمز بودند، اما خوشبختانه به یک ثبات نسبی رسیده ایم. اگر رعایت بهداشت و پروتکل‌ها و ماسک زدن به همین شکل ادامه پیدا کند از هفته آینده شاهد کاهش بار بیماری و علائم آن خواهیم بود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت تصریح کرد: درباره سایر امتحانات ما شرایط را رصد می‌کنیم و با توجه به وضعیت درباره برگزاری آزمون‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم، چراکه بیماری دچار تغییر می‌شود و اینکه اکنون برای آزمون‌های دو ماه آینده بخواهیم برنامه‌ریزی و اظهارنظر کنیم درست نیست. به دانشجویان قول می‌دهیم که سلامت آن‌ها در اولویت باشد.

او با بیان اینکه آموزش گروه‌های پزشکی در اولویت قرار دارند، گفت: توقف آموزش نیرو‌های علوم پزشکی به معنای آن است که نیروی مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان تأمین نمی‌شود. ما با تعاملات نزدیکی که با این معاونت‌ها داریم سعی می‌کنیم نیاز‌های نیرو‌های انسانی این دو حوزه را تأمین کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به چارچوب‌های قانونی و از طرفی حفظ کیفیت آموزش به ویژه دستیاران پزشکی که سال‌ها پس از پذیرش در آزمون به عنوان متخصص ارائه خدمت می‌دهند، کاهش کیفیت در آموزش می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

احتمال تعویق آزمون برد تخصصی به منظور کاهش استرس دستیاران پزشکی

حق دوست افزود: براین اساس احتمال دارد که آزمون برد تخصصی به تعویق بیفتد تا استرس دستیاران پزشکی کاهش پیدا کند و اگر معاونت درمان بخواهد از این دستیاران به عنوان متخصص استفاده کند، این عزیزان می‌توانند بدون استرس آزمون، به فعالیت مشغول باشند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت بیان کرد: استراتژی وزارت بهداشت و علوم این است که آموزش مجازی و حضوری به صورت تلفیقی برای ترم بعد به دانشگاه‌ها دنبال شود؛ همچنین بخش عمده‌ای از دانشجویان جدیدالورود در بهمن ماه پذیرش شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: افزون بر این دانشجویان ترم آخر در برخی رشته‌ها زودتر فارغ‌التحصیل شوند تا دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها خلوت‌تر شوند. در صورتی که شیوع کرونا کمرنگ‌تر شود، آموزش حضوری پررنگ‌تر خواهد شد. باید توجه داشت که در سال‌های گذشته یک، سوم دانشجویان جدیدالورود در ترم بهمن پذیرش می‌شدند، اما امسال سهم عمده‌ای از دانشجویان پذیرش خواهند شد.

حق دوست یادآوری کرد: برخی از امتحانات، کلیدی هستند و قابل تغییر نیستند. نمونه‌های آن کنکور در ایران و برخی آزمون‌های علوم پزشکی هستند. این امتحانات بسیار حساس بوده و به صورت ملی است و امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق زمان بندی انجام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویروس کرونا معاون آموزشی بازگشایی مدارس شهرستان قرمز بازگشایی مدارس و دانشگاه ها وزارت بهداشت حق دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۸۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل

به گزارش خبرنگار مهر، نیروهای پرستاری در بالین، بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند و از همین رو، همواره در خط مقدم خدمت به بیماران قرار دارند. به طوری که در طول شبانه روز نمی‌توان بخش‌های بیمارستانی را خالی از پرستار دید. در عین حال و به رغم حجم سنگین خدمات پرستاری؛ متأسفانه آن طور که باید و شاید از حقوق کافی برخوردار نیستند و همین موضوع سبب شده که در سال‌های اخیر، شاهد خروج پرستاران از بخش دولتی، تغییر شغل، خانه نشینی و در نهایت، مهاجرت آنها به کشورهای منطقه و…، باشیم. این در حالی است که بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی، به مرز خطر رسیده و می‌بایست برای جبران کمبود نیروی پرستاری، اقدامات عاجلی صورت داد.

روند خروج پرستاران از بیمارستان‌های دولتی، در مقابل افتتاح و بهره برداری از بیمارستان‌های جدید؛ نقطه مقابل هم قرار گرفته‌اند و همین موضوع در حوزه پرستاری، چالش ساز شده است. زیرا، از یک طرف شاهد کم شدن نیروهای پرستاری هستیم و از سوی دیگر، بیمارستان‌های جدید افتتاح می‌شوند که نیازمند نیروی پرستاری هستند.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: امسال برای نخستین بار اعمال تعرفه ترجیحی در مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

وی به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره کرد و افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

عبادی همچنین گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کرده و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمامی پرستاران برسد.

در همین حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، افزایش ضریب K از ۲۰ به ۳۰ هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: پرستاران دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود.

با توجه به اظهارات معاونان پرستاری و درمان وزارت بهداشت که مدعی هستند وضعیت دریافتی پرستاران در سال ۱۴۰۳ بهتر خواهد شد، اما یوسف رحیمی معاون توسعه و منابع سازمان نظام پرستاری، معتقد است که وضعیت درآمدی پرستاران پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست.

وی در توضیح این ادعای خود گفت: طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی که وجود دارد برای اجاره یک واحد آپارتمان به صورت میانگین در شهر تهران ماهیانه ۲۲ میلیون تومان باید اجاره پرداخت شود، در صورتی که درآمد یک پرستار ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. به طوری که پرستار ساکن تهران با دو شیفت کار کردن فقط می‌تواند هزینه اجاره خانه را پرداخت کند و در معیشت روزانه خود دچار مشکل می‌شود.

معاون توسعه سازمان نظام پرستاری افزود: هر روز ما شاهد این هستیم که بیمارستان‌های تهران خالی از پرستار می‌شوند، در واقع پرستاران یا تغییر شغل می‌دهند یا به مهاجرت روی می‌آورند.

رحیمی گفت: در حال حاضر وضعیت معیشت پرستاران اصلاً خوب نیست و با یک بحران واقعی در خصوص معیشت پرستاران روبرو هستیم که دولت هم به این نتیجه رسیده که باید توجه ویژه‌تری به پرستاران کند. زیرا، طبق آمارهایی که از مهاجرت پرستاران داریم حدود یک چهارم یا حتی بیشتر از خروجی دانشکده‌های پرستاری در حال مهاجرت هستند.

وی اظهار داشت: وقت آن رسیده هرچه سریع‌تر برای معیشت پرستاران فکر کنیم، گاهی برای گروه‌های مختلف چه در حوزه سلامت چه در خارج از حوزه سلامت؛ مزایایی پرداخت می‌شود، اما وقتی به حوزه پرستاری می‌رسد، احساس می‌شود میان اجرای حقوق و منافع پرستاران و تصمیم‌گیران فاصله وجود دارد. امیدواریم در سال جدید، دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و…، نشان دهند که می‌خواهند با پرستاران همکاری کنند.

کد خبر 6083895 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت در مدارس + تاریخ برگزاری آزمون
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • آزمون جذب مراقبت سلامت وزارت آموزش و پرورش ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت/ برگزاری آزمون ۱۴ اردیبهشت
  • دانش‌آموزان سفیر سلامت ۱۶ میلیون خانواده هستند
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل