Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس در نشست علنی ۲۹ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی دو فوریت طرح الحاق این بند به تبصره (یک) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با ۲۱۸ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در نشست، موافقت کردند.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: در سال‌های گذشته، مجلس در تبصره یک قانون بودجه، بحث قیر را در دستور کار قرار می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این قیر در اختیار بنیاد مسکن و راه و شهرسازی قرار می‌گرفت. سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تشکیل نشدن نشست‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی بودجه، این کار توسط کمیسیون بودجه به‌صورت محدودتر انجام شد و بند (هـ) از تبصره (یک) قانون بودجه را با این موضوع حذف کرد.

با این حال نمایندگان مجلس در نشست علنی 29 تیرماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی دو فوریت طرح الحاق این بند به تبصره (یک) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با ۲۱۸ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در نشست، موافقت کردند.

* کاهش ۵۰ درصدی تامین نیاز کشور بر خلاف قانون بودجه

بر اساس آمار وزارت نفت، میزان تولید وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) در کشور، بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تُن در سال است. دولت بر اساس قانون بودجه مصوب سال‌های ۹۶ تا ۹۸، موظف به تحویل ۴ میلیون تن از این کالا به ۵ دستگاه وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشاورزی، بنیاد مسکن و وزارت کشور که نیازمند این ماده هستند، بوده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، میزان صادرات وکیوم باتوم در سال ۹۶، ۳.۸ میلیون تن، در سال ۹۷، ۳.۵ میلیون تن و سال گذشته ۴.۲ میلیون تن بوده است. این آمار نشان دهنده این است که میزان نیاز داخل طبق قوانین بودجه این سال‌ها و میزان تولید کشور، محقق نشده است.

این درحالی است که وکیوم باتوم به عنوان پیشران برای تولید هیدروکربور و عایق‌های حرارتی هم مصرف می‌شود که با این اوصاف می‌توان گفت در سه سال اخیر، بیش از ۵۰ درصد نیاز داخل تامین نشده است.

*ساز و کار قیر تهاتری

ساز و کار قیر تهاتری به این صورت است که شرکت ملی نفت باید در ازای تحویل خوراک رایگان به پالایشگاه‌ها، معادل ریالی ماده اولیه قیر را به خزانه داری تحویل دهد و بر اساس این فرآیند، ۵ دستگاه اجرایی حواله‌ای را در ازای انجام پروژه‌ها و بدهی خود، به پیمانکاران می‌دهند. در نهایت پیمانکاران با تحویل حواله به قیرسازان، قیر را تحویل می‌گیرند.

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ و ۹۷، نشان می‌دهد که میزان حواله صادر شده برای جبران کسری تامین داخل، به ترتیب ۴ و ۲.۵ میلیون تن بوده است. این آمار نشان می‌دهد که عرضه قیر تهاتری برای انجام پروژه‌های عمرانی و راه سازی طرحی شکست خورده است.

* چشم طمع قاچاقچیان برای قاچاق قیر با توجه به افزایش نرخ ارز

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت و رئیس دیدبان شفافیت در تاریخ ۵ اسفند ماه سال گذشته در نامه‌ای به نمایندگان  و رئیس مجلس دهم، هشدار داد، اجبار وزارت نفت به تحویل قیر رایگان باعث فساد‌های گسترده‌ای شده و اصرار برخی نمایندگان مجلس به افزودن این حکم فسادانگیز به لایحه بودجه، تعجب برانگیز است.

عدم شفافیت فرآیند، از زمان صدور حواله تا استفاده از قیر برای نظارت و ردیابی، یکی از بزرگترین مشکلات عرضه قیر رایگان و تهاتری در پروژه‌های عمرانی و شهرسازی، نگهداری و بهسازی راه‌ها و آسفالت شهرهاست. یکی از مشکلات این اتفاق، انحراف و قاچاق این محصول نفتی به کشور‌های همسایه است. با توجه به رشد قیمت دلار و تفاوت قیمت بسیار بالای وکیوم باتوم و قیر در داخل و خارج از کشور، قاچاق این کالا برای قاچاقچیان بسیار پرسود است.

هم اکنون قیمت هر یک کیلوگرم وکیوم باتوم در داخل کشور، حدود ۳ هزار و ۱۶۰ تومان است، در حالی که قیمت جهانی آن حدود ۰.۶ دلار به ازای هر کیلوگرم است. اگر قیمت دلار را گرد کرده و ۲۰ هزار تومان هم در نظر بگیریم، قاچاق هرکیلوگرم وکیوم باتوم، مبلغی حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد که نشان از تفاوت قیمت نزدیک به ۵۰۰ درصدی بین فروش در داخل و قاچاق به خارج از کشور دارد.  

*تسویه با پیمانکاران از طریق صدرو حواله، یکی دیگر از مشکلات

 یکی دیگر از مشکلات قیر تهاتری، ارائه حواله قیر به پیمانکاران راه‌سازی و عمرانی برای تسویه حساب است. از آنجا که تامین قیر مورد نیاز بر اساس آمار‌هایی که ارائه شد، با مشکل رو به روست، پیمانکاران مجبورند برای پیشبرد کارها، از بازار آزاد قیر خریداری کنند و پس از پایان کار، برای تسویه، به آن‌ها حواله قیر داده می‌شود.

پس از آن، همانطور که در بالا گفته شرکت ملی نفت باید در ازای تحویل خوراک رایگان به پالایشگاه‌ها، معادل ریالی ماده اولیه قیر را به خزانه داری تحویل دهد و مبتنی بر این فرآیند، ۵ دستگاه اجرایی حواله‌ای را در ازای انجام پروژه‌ها و بدهی خود، به پیمانکاران می‌دهند. در نهایت پیمانکاران با تحویل حواله به قیرسازان، قیر را تحویل می‌گیرند.

*عدم شفافیت، بازار سیاه و به هم ریختن صنعت قیر در پی عرضه قیر تهاتری

این کار، شائبه فساد در این حوزه را بالا برده است. پیمانکاران حواله‌ها و یا قیری که در پایان کار دریافت کردند و نیازی به آن ندارند را در بازار آزاد می‌فروشند که این اتفاق، عدم شفافیت را در پی دارد. همچنین با ایجاد بازار سیاه، قیمت این کالا از تحت نظارت خارج می‌شود و بر اساس آنچه تا به حال اتفاق افتاده به علت نیاز پیمانکاران به پول برای جبران قیری که هنگام اجرای کار، به صورت آزاد خریداری کردند، قیمت قیر در این بازار، پایین‌تر از قیمت کشف شده در بورس کالا به فروش می‌رسد،  که این موضوع می‌تواند صنعت قیر کشور را دچار مشکل کند.
از آنجا که سهم حواله داران در بازار بیش از مقدار عرضه قیر در بورس کالاست، کنترل بازار به دست پیمانکاران خواهد افتاد و قیمتی که آن‌ها به بازار عرضه می‌کنند، می‌تواند قیمت قیر در بورس کالا را تحت الشعاع قرار دهد.

سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصویب دو فوریت این موضوع در مجلس شورای اسلامی گفت: قیر رایگان معنی ندارد و هیچ جای دنیا استفاده نمی‌شود و واقعا مشخص نیست مجلس چرا دوباره این طرح را بررسی می‌کند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: قیر ، قیر رایگان ، قیر تهاتری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000J7d

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قیر قیر رایگان قیر تهاتری مجلس شورای اسلامی قانون بودجه وکیوم باتوم قیر تهاتری قیر رایگان میلیون تن پروژه ها عرضه قیر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است؛ متقاضیان از ساعت ۱۴ امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه) تا پایان زمان تکمیل ظرفیت می‌توانند درخواست خود را از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا ثبت کنند.

فقط متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛ کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه‌ می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

این خودور صرفا در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

کد خبر 846919 برچسب‌ها خبر مهم گروه خودروسازی سایپا خودرو - ایرانی خودرو

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟