Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل مکرمی‌فر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایله یکی از روستاهایی است که دارای ذخایر آب فراوان بوده و علاوه بر طبیعت سرسبز و جاذبه‌های چشمگیر دارای ۲ اثر تاریخی است.

وی ادامه داد: حوض انبار ایله و حمام قدیمی آن در مجاورت یکدیگر و در مسیر آب قرار داشته و به نظر می‌رسد با فاصله زمانی نه چندان زیاد از یکدیگر ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بر اساس شواهد معماری و مصالح بکار رفته و مقایسه نمونه‌های مشابه می‌توان قدمت این بنا را مربوط به دوره قاجاریه نسبت داد.

وی با اشاره به سوابق پژوهشی اثر از جمله شناسایی، بررسی، گمانه زنی و حفاری آن افزود: حوض انبار ایله در کنار حمام قدیمی و همچنین خانه‌های قدیمی و صخره‌ای روستا بافت زیبایی را ایجاد کرده که در کنار جاذبه‌های گردشگری و نقاط سرسبز و دیدنی آن، منظره شگفت‌انگیزی را در ورودی روستا و ابتدای جاده گردشگری آن پدید آورده است. 

مکرمی‌فر ادامه داد: این بنا جزو ابنیه‌های عام المنفعه روستا محسوب می‌شود که در اختیار دهیاری است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز درباره مشخصات این اثر تاریخی گفت: حوض انبار ایله با مساحت حدود ۵۲ متر مربع دارای ۷.۴۲ متر طول و هفت متر عرض و پلان چهارگوش با پوشش گنبدی است.

محمود طغرایی با بیان اینکه ورودی اصلی بنا از ضلع جنوبی آن است افزود: جبهه غربی بنا را جاده گردشگری و سپس خانه‌های صخره‌ای روستا با فاصله اندک در برگرفته و در جبهه شمالی و شرقی زمین‌های زراعی و باغات و در جبهه جنوبی آن جاده آسفالته دسترسی به روستا واقع شده است.

وی ادامه داد: عمق اصلی این حوض مشخص نیست و پوشش اصلی این بنا گنبدی است که با کمک گوشه‌سازی سکنج بر پلان چهارگوش حوض استوار شده است و مصالح به کار رفته در نمای بیرونی بنا قلوه سنگ و جداره داخلی آن آجرهای چهارگوش است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ارتفاع داخلی بنا از کف تا زیر گنبد ۷۵.۵ متر است و این حوض وسعت زیاد نداشته و به منظور ذخیره آب مصرفی اهالی احداث شده و اینک به صورت متروکه رها شده است.

وی افزود: این بنا از همان ابتدا به منظور ذخیره آب طراحی و احداث شده و به دلیل عدم تناسب کاربری آن با زندگی امروزی و با توجه به شبکه‌های آبرسانی روستایی به صورت متروکه رها شده که با توجه به آسیب‌های اندک آن پیشنهاد می‌شود با اختصاص بنا به فعالیت‌های فرهنگی دوباره این اثر را احیا کرد. 

طغرایی ادامه داد: حوض انبار ایله از جمله آثار شناسایی شده روستا است که در کنار بافت صخره‌ای و طبیعت به نسبت کوهستانی و جاذبه‌های گردشگری آن مجموعه ارزشمندی را پدید آورده است.
هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در استان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برچسب‌ها مشهد ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی مشهد ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی میراث فرهنگی خراسان رضوی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۸۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد

به گزارش قدس خراسان، رضا حسن زاده اظهار کرد: برای برطرف کردن کمبود آب شرب در سه روستای " کهجه، استای و پشته " به صورت مشارکتی با اهالی این مناطق افزون بر ۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد ادامه داد: با این اقدام مشکل کمبود آب شرب افزون بر هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی در شهرستان تایباد برطرف خواهد شد.

وی به تنش آبی در سطح برخی از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب شرب، ۲ روستای"بهلول آباد و پل بند" از توابع بخش میان ولایت تایباد هم در برخی از ساعت های شبانه روز بیشترین تنش آبی را دارند.

حسن زاده افزود: هم اکنون آب شرب شهری و روستایی تایباد با ۳۵ حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد اضافه کرد: برای تامین آب شرب پایدار در شهر "کاریز" طی پنج سال و در شهر "مشهدریزه" طی هفت سال آینده نیاز به حفر چاه جدید است.

وی به فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری و روستایی این شهرستان اشاره و اضافه کرد: هم اکنون قسمتی از شبکه توزیع آب شهری و روستایی تایباد فرسوده است که اصلاح و تعویض آنها در اولویت کاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • کشف سه دستگاه فلزیاب در کبودراهنگ و اسدآباد
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟