Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از تولیدکنندگان دفتر مشق عنوان می‌کنند که در حال حاضر 90 درصد کارگاه‌های تولید دفتر مشق، زیرزمینی هستند و این باعث شده است که کیفیت دفترمشق‌ها پایین باشد و طرح روی جلد مناسبی نیز استفاده نشود.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: کرونا موجب شد که مدارس کشور از اسفند سال گذشته تعطیل شود و سال تحصیلی 99ـ1398 با تعطیلات فراوان سپری شود؛ البته دستگاه تعلیم و تربیت تلاش کرد که آموزش تداوم داشته باشد و آموزش‌های تلویزیونی، مجازی، رادیویی و همچنین «توزیع درسنامه‌ در مناطق فاقد تلویزیون و اینترنت» پایه‌ریزی‌ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با تمام فراز و فرودها، سال تحصیلی 99ـ1398 برای دانش‌آموزان پایان پذیرفت و در حال حاضر در تابستان کرونایی به سر می‌بریم؛ آنچه مسؤولان وزارت بهداشت عنوان می‌کنند این است که کرونا همچنان ادامه‌دار است. ایرج حریرچی معان‌کل وزارت بهداشت گفته است: «اطلاعات موجود امروز نشان می‌دهد حتی در صورتی که واکسن کرونا کشف شود، اگر 95 درصد مردم از ماسک استفاده کنند، تأثیر آن از واکسن مؤثرتر است، ضمن اینکه در این جنگ فرسایشی حداقل یک‌سال دیگر باید ادامه دهیم تا واکسن پیشگیری از کرونا کشف شود». 

وزارت آموزش و پرورش هم سه سناریو پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن، مدارس از 15 شهریور دایر شود؛ در مناطقی که شرایط کرونا، قرمز است، کلاس‌های درس به شکل مجازی برگزار می‌شود؛ در مناطق زرد، کلاس‌های یک روز در میان و به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی است؛ در مناطق سفید هم، کلاس‌های درس به حضورت حضوری است البته  20 درصد از محتوای آموزشی به صورت مجازی ارائه می‌شود.

این موارد را گفتیم تا برسیم به اصل جریانی که قرار است به آن بپردازیم و آن هم دفتر مشق است؛ در شرایطی که کرونا همچنان ادامه دارد، این موضوع مطرح است که دانش‌آموزان چقدر به لوازم‌التحریر نیاز دارند و تکلیف تولید کنندگان لوازم‌التحریر چه خواهد شد؟

در میزگردی که در خبرگزاری فارس برگزاری شد، حسین حاجی‌بابایی معاون ارتباطات مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی، سید اصغر غمیلویی عضو مدیره صنف صحاف، سید علی عسگری تولید کننده دفتر مشق با 35 سال سابقه و سید رسول اسدپور تولید کننده دفتر مشق با 35 سال سابقه حضور داشتند.

حاجی‌بابایی: ایران نوشت یا مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی از سال 91 با دو برند و 500 هزار قلم کالا به شکل مردمی کار خود را آغاز کرد و فعالیت داشت تا اینکه در سال 98 به 100 برند و 10 میلیون کالا رسیده است.

در حال حاضر 70 عضو به شکل رسمی و وابسته که شامل طراحان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان است با ما فعالیت می‌کنند و البته سهم تولیدکنندگان بیشتر است. 

عسگری: شغل پدر بنده هم تولیدکنندگی دفتر مشق بود و بنده هم ادامه دهنده راه ایشان هستم. کار را با تعاونی شروع کردیم و زیر نظر صنف صحاف هستیم اما متأسفانه حمایتی از تولیدکنندگان دفتر مشق نمی‌شود.

ما خیلی دوست داریم که دفتر مشق ایرانی ـ اسلامی تولید کنیم اما باید مبلغ کلانی بابت طرح پرداخت کنیم که اصلا به صرفه نیست. چند بار مذاکراتی درباره برخی برنامه یا کارتون‌های تلویزیون داشتیم اما مبالغی خواستند که نمی‌توانستیم پرداخت کنیم. مثلا یکی از برنامه‌های تلویزیونی چندین سال پیش مبلغ 250 میلیون تومان خواست تا اجازه دهد تصاویر کاراکترهای برنامه‌شان روی دفتر مشق‌مان قرار گیرد.

عسگری: سال 75، عکس میراث فرهنگی کشور را روی دفتر مشق چاپ می‌کردیم که میراث فرهنگی اعلام کرد باید مبلغی به ما پرداخت شود.

حاجی‌بابایی: متأسفانه یکی از نکاتی که وجود دارد، این است که در ایران خیلی به سمت تولید محتوا پیش نرفتیم و در ارائه کاراکتر‌ها به تولید کنندگان، نگاه تجاری وجود دارد.

یکی از برنامه‌های تلویزیونی چندین سال پیش مبلغ 250 میلیون تومان خواست تا اجازه دهد تصاویر کاراکترهای برنامه‌شان روی دفتر مشق‌مان قرار گیرد

ما در مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی، 4 هدف را پیش‌بینی کردیم که شامل «ذائقه‌سازی عناصر چرخه مصرف شامل تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف‌کنندگان»، «ایجاد چرخه مستمر تولید و کاراکتر و محتوا و زنجیره تجاری‌سازی»، «توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغه‌مند شامل تولید کنندگان و توزیع‌کنندگان فعال در این حوزه» و «سامان‌دهی بازار و ایجاد سامانه نظارتی بر بازار نوشت‌افزار است.  

در بخش کاراکتر، مجموعه «آرش» ایجاد شد تا با تهیه‌کنندگان و کسانی که دارای کاراکتر هستند، مذاکره کنند و قرارداد ببندند و هزینه‌های خیلی پایین در اختیار تولیدکنندگان لوازم‌التحریر قرار گیرد.

عسگری: صنف ما شامل کتاب‌ساز، کارتن‌ساز، دفترساز و صحاف است. ببینید کتاب‌ساز و کارتن‌ساز باید با مجوز کار کنند اما در دفترسازان پیگیری برای غیرمجوزها نمی‌شود. در حال حاضر 90 درصد کارگاه‌های تولید دفتر مشق زیرزمینی هستند.

 در حال حاضر 90 درصد کارگاه‌های تولید دفتر مشق زیرزمینی هستند

 این کارگاه‌ها هیچ نظارتی نمی‌شوند؛ به راحتی یک طرح خارجی را روی دفتر مشق چاپ می‌کنند و به فروش می‌رسانند و درآمد خوبی هم دارند چرا که نه مالیات می‌دهند و نه هزینه کاراکتر، حتی جنس خوب هم استفاده نمی‌کنند. 

به ما می‌گویند هزار تولید کننده دفتر مشق هستید و کل ایران را پوشش می‌دهید پس وضع مالی خوبی دارید که اصلا اینگونه نیست و تولیدکننده‌های زیرزمینی را هیچ‌کس در این آمار به حساب نمی‌آورد؛ بار مالیات و مشکلات چاپ روی دوش تولیدکننده مجوزدار است.

حاجی‌بابایی: فرهنگ‌سازی روی کاراکتر‌ها نکته بسیار مهمی است و درباره کارگاه‌های زیرزمینی تولیدکننده دفتر مشق هم باید برنامه‌ریزی کرد و چاره‌ اندیشید.

عسگری: نکته بسیار مهم درباره دفتر مشق این است که خانواده‌ها به بهداشت این دفترمشق‌ها دقت نمی‌کنند؛ آن دفتری که با طرح خارجی و ارزان در حال توزیع است، آیا از مواد بهداشتی استفاده کرده است؟

نوشتن در دفتر مشق کمتر شده است؛ در این دوران کرونا هم که بخش آموزش مجازی مطرح شد، دانش‌آموزان تکالیفشان را الکترونیکی می‌نوشتند

نکته دیگر این است که به نظر می‌آید با ورود برخی کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس، دانش‌آموزان کمتر از دفتر مشق استفاده می‌کنند؛ کتاب‌هایی هستند که سؤالات کتاب درسی را نوشته است یا سؤال نوشته و جای پاسخ هم گذاشته است یعنی دانش‌آموزان در همان کتاب کمک درسی، پاسخ را هم می‌نویسند.

به نظر می‌رسد که نوشتن در دفتر مشق کمتر شده است؛ در این دوران کرونا هم که بخش آموزش مجازی مطرح شد، دانش‌آموزان تکالیفشان را الکترونیکی می‌نوشتند. 

حاجی‌بابایی: به نظرم در زمینه کاراکتر باید با مسؤولان فرهنگ و سازمان صدا و سیما صحبت کنیم و جلساتی برگزار شود تا به نتیجه برسیم و برای استفاده از کاراکتر‌ها در دفتر مشق باید عددی اعلام شود که برای تولیدکنندگان به صرفه باشد. 

در زمینه کمتر استفاده شدن از دفتر مشق هم باید ببنیم نظر مسؤولان آموزش و پرورش چیست؟ آیا واقعا به این سمت می‌رویم که دفتر مشق کم‌کم جایش را به ابزارهای دیگری بدهد.

غمیلویی: یک مشکل تولیدکنندگان دفتر مشق این است که هیچ یارانه‌ای به صنف ما تعلق نمی‌گیرد و باید کاغذ از بازار آزاد تهیه کنیم و قیمت‌ها هم مدام بالا و پایین می‌رود. 

با مشکلاتی مانند بیمه، استفاده از تسهیلات بانکی و زیرزمینی کارکردن تولیدکنندگان کاغذ داریم و معتقدیم که دولت باید جوازداران و غیرجوازداران را تعیین تکلیف کند.

غمیلویی: از ما توقع می‌رود که طرح‌های نوشت افزار، ایرانی ـ اسلامی باشد اما در صدا و سیما می‌بینیم که فیلم‌های پخش‌ می‌شود که تبلیغ کننده شخصیت‌های خارجی است که می‌توان به باب اسفنجی اشاره کرد.

حاجی‌بابایی: باید به سمت تولید کاغذ داخلی برویم. به مثال بررسی شده است که از پسماند کارخانه‌های نی‌شکر می‌توان دفتر مشق آن هم با کیفیت تولیدکرد اما نیاز به سرمایه‌گذاری است و باید بخش‌های مختلفی کمک کنند. 

در حال حاضر مجمع ایران نوشت به عنوان یکی از مبادی زیست بوم خلاق است و به دنبال این هستیم تا صندوقی را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم به تولیدکنندگان لوازم‌التحریر، وام دهیم و شرایط آن نسبت به بانک‌ها سهم‌الوصول‌تر باشد. 

اسدپور: در حال حاضر قیمت کاغذ متفاوت است؛ فقط مرداد و شهریور، زمان پیک کار ماست و ما کاغذی که بندی 500 هزار تومان خریدیم، یکدفعه بندی 350 هزار تومان می‌شود و این موضوع به کار ما ضربه می‌زند.

در حال حاضر مالیات ما را دو برابر کردند، در حالی که ما به دلیل کرونا، کار نکردیم؛ از سوی دیگر اتحادیه ناشران، کاغذ یارانه‌ای دارند اما برای دفتر، کاغذ یارانه‌ای نداریم.

غمیلویی: درست است به ما کاغذ یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

حاجی‌بابایی: تاکنون این موضوع را اتحادیه پیگیری کردید؟

غمیلویی: بله، می‌گویند یارانه به کالای فرهنگی تعلق می‌گیرد. آیا دفتر کالای فرهنگی نیست؟

حاجی‌بابایی: باید جلسات متعدد با مسؤولان ذی‌ربط برگزار کنیم تا بتوانیم گره این مشکلات را در سال جهش تولید باز کنیم.

در زمینه توزیع هم باید بگویم که ما با توزیع‌کنندگانی کار می‌کنیم و هر سال هم نمایشگاه ایران نوشت برگزار می‌شد که امسال به دلیل شرایط کرونا، برگزاری آن را صلاح نمی‌دانیم اما جشنواره ایران نوشت را برگزار می‌کنیم که فروش لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی در سراسر کشور است. لیست فروشگاه‌های لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی روی سایت ایران نوشت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

غمیلویی: معتقدم باید از امسال، یک سال فرصت دهند که دیگر طرح غیرایرانی ـ اسلامی روی دفتر مشق‌ها نباید و اجازه ندهند که این طرح‌ها به فروش برسد. در آن صورت چون مجوزدارها دفتر خوب تولید می‌کنند، ضرر نمی‌بینند.

اسدپور: البته مشکل مالیات را هم امیدواریم بتوان حل کرد؛ اداره مالیات می‌گوید اگر کارگاه شما در زمان کرونا تعطیل است باید قبض برق صفر باشد؛ در حالی خب یخچال یا دوربین‌ها روشن است و قبض برق 8 تا 10 هزار تومان است که مشخص است که این قیمت به معنای کار کردن دستگاه‌ها نیست اما قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید دو برابر مالیات دهیم.

تعداد تولیدکنندگان دفتر با مشکلات پیش آمده مدام کمتر می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر تولیدکننده‌ای باقی نمی‌ماند.

حاجی‌بابایی: به نظرم باید برای حل این مشکلات، باید دسته‌بندی کرد و هر کدام را از طریق مراجع ذی‌ربط بررسی و حل کرد. مثلا با صدا وسیما و سازمان میراث فرهنگی درباره تولید محتوا گفت‌وگو داشت. با وزارت صمت در بحث تولید کاغذ و تهیه کاغذ با قمت مناسب جلساتی را برگزار کرد. با وزارت آموزش و پرورش هم درباره تکلیف و کم شدن مشق می‌توانیم گفت‌وگو کنیم که جریان چیست. همچنین با سازمان تأمین اجتماعی، مالیات، وزارت ارشاد و اداره استاندارد هم باید برای پیگیری‌هایمان گفت‌وگو کنیم.

عسگری: به نظرم به خاطر سلامت بچه‌ها و استفاده از دفترهای مناسب هم، باید بازرسان وزارت بهداشت هم وضعیت سلامت دفترها به ویژه دفترهای زیرزمینی را بررسی کنند.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری هم در سامانه «فارس من» با درج سوژه‌ای با عنوان «تعطیلی تولیدکنندگان دفاتر دانش‌آموزی» خواستار پیگیری این موضوع هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش دانش آموزان وزارت بهداشت تعلیم و تربیت تولیدکنندگان دفتر ایرانی ـ اسلامی لوازم التحریر توزیع کنندگان تولید کنندگان روی دفتر مشق حاجی بابایی دانش آموزان حال حاضر ایران نوشت نوشت افزار کارگاه ها یارانه ای کرونا هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۸۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، فاطمه تختی نژاد در مصاحبه با خبرنگار صداو سیما افزود: مهم‌ترین این برنامه‌ها صبح بخیر هرمزگان، کلودنگ عشق، پسین هرمزگان و آهنگ تندرستی است.
وی گفت: به طور میانگین هفته‌ای یک بار رادیو خلیج فارس با رادیو‌های سراسری مانند، معارف، ایران و قرآن و نیز رادیو‌های استان‌های دیگر اجرای مشترک دارد.
رادیو خلیج فارس از سال ۱۳۴۵، بعد از رادیو ارومیه فعالیت خود را آغاز کرد.
در کشور نیز رادیو ۸۴ ساله شد.

بیشتربخوانید:معرفی نفرات برگزیده پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر هرمزگان

دیگر خبرها

  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی