Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمز شد، فقط ۳ درصد دارندگان سهام عدالت سهم خود را فروخته اند، عرضه در بورس عامل گرانی مصالح ساختمانی، دلار به زیر ۱۵ هزار تومان بازخواهد گشت؟، طلای جهانی امروز بالاترین قیمت ۹ سال گذشته را تجربه کرد، سکه در بازار تهران ارزان‌تر شد و قیمت مرغ همچنان می‌تازد را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس تهران قرمز شد

در پایان بازار امروز، شاخص کل با 8642 واحد کاهش معادل منفی 0.45 درصد به یک میلیون و 916 هزار و 202 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 2277 واحد کاهش معادل منفی 0.45 درصد به 504 هزار و 981 واحد، شاخص کل هم وزن با 4861 واحد کاهش معادل منفی 0.95 درصد به 507 هزار و 612 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 3195 واحد کاهش معادل منفی 0.95 درصد به 333 هزار و 616 واحد، شاخص آزاد شناور با 17406 واحد کاهش معادل منفی 0.69 درصد به دو میلیون و 496 هزار و 550 واحد، شاخص بازار اول با 11501 واحد کاهش معادل منفی 0.80 درصد به یک میلیون و 435 هزار و 199 واحد و شاخص بازار دوم با 1965 واحد کاهش معادل منفی 0.05 درصد به 3 میلیون و 727 هزار و 645 واحد رسید.

کارمزد معاملات بورس از فردا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

طبق مصوبه سازمان بورس کارمزد معاملات در بورس از فردا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. این مصوبه به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس اعلام شد و از اول مرداد اجرایی می‌شود. بر اساس این خبر هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار این تصمیم را با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، تشویق سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار اتخاذ کرده است. همچنین بر اساس این مصوبه، ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات در بورس‌, فرابورس و شرکت‌های کارگزاری به‌صورت روزانه به حساب صندوق سرمایه گذای مشترک توسعه بازار سرمایه واریز می‌شود. /صدا وسیما

فقط ۳ درصد دارندگان سهام عدالت سهم خود را فروخته اند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ۴۵ میلیون نفر دارنده سهام عدالت در کشور تنها ۳ درصد سهم خود را فروخته اند. شریعتمداری تصریح کرد: دستور رئیس جمهوری و مصوبه دولت مبنی بر حضور در بازار بورس و عرضه بیشتر سهام منحصر به این وزارتخانه نیست و همه شرکت های دولتی و بخش عمومی غیر دولتی و بانک ها باید در بورس عرضه شوند و سهام شناور خود را افزایش دهند.

مشمولان جامانده سهام عدالت مشخص شدند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تعیین تکلیف جزئیات مرتبط با سهام عدالت و جاماندگان نهادهای حمایتی جمع‌بندی خبر داد و گفت: سهام عدالت به جاماندگان خانواده‌های ایثارگران و شهدا پرداخت می‌شود. مهدی طغیانی با تشریح جلسه امروز صبح کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: جزئیات مرتبط با طرح ساماندهی سهام عدالت و جاماندگان نهادهای حمایتی جمع‌بندی و تعیین تکلیف شد. درواقع این سهام باید به افرادی که در دوره قبل دعوت‌نامه دریافت کرده‌اند بعلاوه خانواده ایثارگران، شهدا و...-که هر کدام سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند- پرداخت شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از آنجا که از وضعیت جاماندگان 6 دهک نخست، برآورد عددی دقیقی وجود نداشت، مقرر شد؛ معاون وزیر کار برآورد عددی آن را به طور کامل به کمیسیون ارائه دهد تا بتوان این موضوع را هم به نتیجه رساند. /خانه ملت

عرضه در بورس عامل گرانی مصالح ساختمانی

محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه اخیر، گفت: متأسفانه در ماه های اخیر قیمت مصالح ساختمانی به میزان چشمگیری افزایش یافته و این مسئله نگرانی بسیاری را برای سازندگان ایجاد کرده است. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش چند برابری مصالح ساختمانی، عرضه این محصولات در بازار بورس است، متأسفانه در شرایط کنونی حباب موجود در بازار بورس، در روند قیمت گذاری مصالح ساختمانی در این بازار نیز تأثیرگذاشته است و این مسئله موجب افزایش قیمت ها در این بخش شده است. /خانه ملت

دلار بیش از ۲ هزار تومان عقب نشینی کرد

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بازار امروز (سه شنبه سی و یکم تیرماه 99)، هر اسکناس  دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 19750 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت 20450 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 2150 تومان کاهش دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 22750 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 23450 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، 1650 تومان ارزان تر شده است.

دلار به زیر ۱۵ هزار تومان بازخواهد گشت؟

یک کارشناس ارشد بانکی گفت: اگر بانک مرکزی موفق شود ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته را از طریق فشار به صادرکنندگان وارد چرخه اقتصادی کشور کند، شاهد کاهش نرخ ارز به زیر ۱۵ هزار تومان خواهیم بود. /ایرنا

طلای جهانی امروز بالاترین قیمت 9 سال گذشته را تجربه کرد

به دنبال تضعیف ارزش دلار و انتظار برای اجرای محرک های اقتصادی بیشتر به منظور احیای کشورهای صدمه دیده از کرونا، قیمت طلا امروز بالاترین رقم 9 سال گذشته را نیز تجربه کرد. در عین حال، نقره برای نخستین بار از سپتامبر 2016 بیش از 20 دلار در هر اونس معامله شد. پس از اینکه طلا بالاترین رقم از سپتامبر 2011 را ثبت کرد، با افزایش 9.89 دلاری 1827.66 دلار فروخته شد. لوک مان اوتونوگا، تحلیلگر بازار گفت: «علی رغم بهبود شرایط بازار، به علت ضعف گسترده دلار، طلا درحال تقویت شدن است.» «با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در بزرگترین اقتصاد جهان که سبب تقویت حس اضطراب شده، احساس حاکم بر بازار همچنان بدون تغییر مانده است.» ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی به کمترین رقم در بیش از 4 ماه گذشته رسیده است. هر اونس نقره نیز با 76 سنت افزایش 20.95 دلار معامله شدکه بالاترین رقم از آگوست 2016 به شمار می رود.

سکه در بازار تهران ارزان تر شد

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، بهای انواع سکه در بازار امروز با کاهش مواجه شده است. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 9 میلیون و 700 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزاد طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم 10 میلیون و 420 هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز 5 میلیون و 250 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر سکه یک گرمی نیز امروز به قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، 4 میلیون و 180 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم 964 هزار تومان معامله شد. 

قیمت مرغ همچنان می‌تازد/ مرغداران: ما مقصر نیستیم

اوایل تیرماه جاری ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۵ هزار تومان با در نظر گرفتن ۵ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین کرد. با این حال قیمت مرغ در بازار تهران حدود ۱۸ هزار تومان و در برخی از استان‌های کشور حتی از ۲۰ هزار تومان نیز بالاتر است.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی در گفتگو با مهر قیمت مرغ گرم را در حال حاضر حدود ۱۸ هزار تومان و مرغ زنده را بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۲,۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت‌ها با ۳۰۰ تومان بالاتر یا پایین‌تر در مناطق مختلف اعمال می‌شود. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مقصر گرانی مرغ نیستند، درباره دلایل این افزایش قیمت افزود: علت این امر بالا بودن قیمت نهاده‌ها و طبیعتاً قیمت تمام شده است چرا که نابسامانی بازار نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد. اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ نیستند، گفت: مرغداران نیز از این وضعیت متضرر شده‌اند و کماکان با مشکل کمبود و تأمین نهاده‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. وی تصریح کرد: نگرانی از تأمین نهاده در ماه‌های آینده باعث شده که تولیدکنندگان میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند و دولت باید این مساله را جدی بگیرد تا در ماه‌های آینده دچار مشکل نشویم. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: علاوه بر این گرمای هوا نیز معمولاً باعث می‌شود میزان جوجه‌ریزی کاهش یابد ضمن اینکه مرغ‌ها در این فصل، در سن پایین و با وزن پایین کشتار می‌شوند بنابراین در فصل گرما به طور معمول به دلیل عدم وزن گیری و کشتار در سن کم و تلفات بیشتر نسبت با ماه‌های خنک سال تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افت می‌کند.

رئیس اتاق تهران: در پایان سال اقتصاد ایران ۱۷ درصد کوچک خواهد شد

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال جاری منفی 5.3 درصد اعلام کرده است که اگر این پیش‌بینی صحت پیدا کند با توجه به اینکه در سال 1397 و 1398 هم رشد اقتصادی منفی بوده در پایان سال 1399 اقتصاد کشور 17 درصد کوچک خواهد شد. اگر فرض کنیم که در پایان سال 1396 تعادلی بین نقدینگی و تولید ناخالص داخلی برقرار بوده است در طول سه سال یعنی 1397، 1398 و 1399 نقدینگی بیش از دو برابر خواهد شد در شرایطی که طی این مدت تولید ناخالص به 83 درصد سال 96 خواهد رسید و برقراری تعادلی که در این نامعادله به وجود آمده است باعث افزایش سطح قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل شما اگر شاخص‌های اقتصادی را در 28 تیر 1399 با پایان سال 1396 مقایسه کنید بورس 18.8 برابر، سکه 7 برابر، دلار 5.3 برابر، پراید 3.6 برابر و مسکن 3.3 برابر شده است و این نشان می‌دهد با توجه به بازدهی بازار و حبابی که ممکن است در بعضی از بازارها وجود داشته باشد، هرلحظه امکان جابه‌جایی نقدینگی در این بازارها وجود دارد یعنی یک روز ممکن است بورس در معرض هجوم قرار بگیرد، یک روز سکه، دلار و... و به همین دلیل ضرورت توجه به کسری بودجه و نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت ممکن است در روند مواجهه با تورم‌های بسیار بالا یا ابرتورم‌هایی در آینده قرار بگیریم که اقتصاد را دچار مشکلات جدی و بنیادی می‌کند.

وام‌های کرونایی دولت انگلیس به ۴۸ میلیارد پوند رسید

براساس اعلام وزارت دارایی بریتانیا، کسب و کارهای این کشور تاکنون ۴۸ میلیارد پوند (۶۱ میلیارد دلار) از وام‌های کرونایی با پشتوانه دولت را دریافت کرده‌اند. به گزارش ایبِنا از نیویورک تایمز، بزرگ‌ترین طرح کرونایی دولت انگلیس که وام‌هایی تا سقف ۵۰ هزار پوند را با پشتوانه ۱۰۰ درصدی دولت برای عرضه در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد، تاکنون ۳۲.۷۶ میلیارد پوند به ۱.۰۸۴ میلیارد شرکت وام تخصیص داده که در مقایسه با یک هفته پیش، بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است. طرح کرونایی حفظ مشاغل دولت انگلیس تاکنون دستمزد ۹.۴ میلیون نفر را به ارزش ۲۸.۷ میلیارد پوند پرداخت کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماده 474 ماده 477 علی اشرف ریاحی روح الله رجایی سید محمود موسوی مجد دلار بورس ماده 474 ماده 477 علی اشرف ریاحی روح الله رجایی سید محمود موسوی مجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست

به گزارش همشهری آنلاین، از ۱۳فروردین که کنسولگری ایران در دمشق مورد تهاجم رژیم صهیونیستی قرار گرفت، سطح تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه افزایش یافت و این موضوع به دستاویزی برای ایجاد هیجان در بازار تبدیل شد و برخی دلالان و ذی‌نفعان بازار بدون دلیل اقتصادی بر طبل رشد قیمت طلا و ارز کوبیدند. این در حالی است که به زعم کارشناسان، هیچ دلیل اقتصادی برای رشد قیمت طلا و ارز وجود ندارد. در چنین شرایطی از روز یکشنبه و پس از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی شایعات در بازار افزایش یافت و همین عامل منجر شد که در همان ابتدا ناگهان قیمت ارز با رشد مواجه شود. ایجاد فضای خبری از سوی برخی گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به حدی بود که قیمت تتر که ارز دیجیتال و معادل یک دلار آمریکا است، در همان ساعات ابتدایی پاسخ نظامی ایران به اسرائیل با شیب صعودی در صرافی‌های ایرانی از مرز ۷۲هزار و ۵۰۰تومان عبور کرد، اما زمان زیادی نگذشت که هیجان‌ بازار فروکش کرد و قیمت آن به سرعت شیب نزولی یافت، به‌طوری که ظرف ۲روزگذشته قیمتش تا سطح ۶۶هزار تومان عقب‌نشینی کرد و خریدارانی که تتر را در ارقام بالا خریده بودند نقره‌داغ شدند و متوجه شدند که چه اشتباهی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار

همین رویه در بازار واقعی یا نقدی دلار هم تکرار شد و ظرف چند روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا نه فقط رشدی نداشت، بلکه با نزول هم مواجه شد، به‌طوری که در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا سطح ۶۴هزار تومان عقب‌نشینی کرد. همگام با نزول قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم عقب‌نشینی کردند و قیمت هر سکه طرح جدید دیروز به محدوده ۴۴میلیون تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸عیار که در بازار حتی تا ۴میلیون تومان هم مبادله شده بود، به ۳.۷میلیون تومان رسید. در چنین شرایطی شواهد میدانی نشان می‌دهد که بازار طلاو ارز شرایط باثباتی را سپری می‌کنند و آرامش در بازار حکم‌فرماست.

جلیل جلالی‌فر، کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی، درخصوص نوسانات ارزی ناشی از رویدادهای منطقه‌ای می‌گوید: در ماه‌های گذشته بارها شاهد آن بودیم که با هر اتفاق و درگیری در منطقه، قیمت ارز هم دچار نوسان می‌شد. این بار هم با توجه به پاسخ ایران به حملات رژیم صهیونسیتی برای مدت کوتاهی قیمت دلار کمی افزایش داشت، اما دوباره کاهشی شد. در واقع می‌توان گفت نوسانات اخیر نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد و دلیل اصلی آن هیجانات ناشی از رخدادهای سیاسی داخلی و بین‌المللی است که با آرام شدن فضا بازار به تعادل رسید، چون دلیلی برای نوسان وجود ندارد.

کد خبر 845022 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رمزارز ارز - بازار داخلی ارز دیجیتال قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از فردا
  • روز سبز بورس تهران