Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و به دنبال عزل و برکناری سید محسن علوی از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، تا امروز وضعیت این اداره کل مشخص نیست و با گذشت زمان شرایط برای ثابت در آن پیچیده‌تر می‌شود.

بعد از عزل سید محسن علوی و گذشت سه روز، اسماعیل مریوانی که سابق بر این معاون اداری و مالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بود، به عنوان سرپرست معرفی شد و داستان دقیقاً از همین زمان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بدو انتصاب سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، جنگ و دعوا در خصوص انتخاب مدیرکل این سازمان وارد فاز عجیبی شد و حال بعد از هشت ماه هم چنان وضعیت در این اداره کل مشخص نیست.

در مدت زمان هشت ماه گذشته گزینه‌های متعددی متصل به یک جریان خاص سیاسی و حتی افراد شاخص در استان کردستان برای تصدی مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان معرفی شدند ولی هر گزینه به دلیلی خاص نهایی نشد.

دخالت‌های افراد مختلف در خصوص انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان که برخی معتقدند از نمایندگان سابق و جدید مردم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و حتی به استاندار، معاونین وی، فرماندار و در نهایت شهردار سنندج رسید و در این میان هر کسی تلاش می‌کرد تا گزینه مورد نظر خود را بر صندلی مدیرکلی بنشاند.

در میان کش و قوس‌های فراوان و معرفی بیش از ۱۴ گزینه برای مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، وزارت‌خانه بر اینکه فرد معرفی شده باید حتماً سابقه کار و مسئولیت در میراث فرهنگی را داشته باشد، شمار زیادی از گزینه‌ها را حذف کرد.

داستان اختلاف بین استان کردستان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جایی رسید که گویا خود مونسان اعلام می‌کند به دلیل دخالت‌های زیاد، گزینه مورد نظر خود را به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کردستان منصوب می‌کند.

گزینه مورد نظر وزارت میراث مدیرکل میراث فرهنگی کردستان شد

این تهدید وزیر بالاخره عملی شد و در حالی که اسماعیل مریوانی سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از گزینه‌های مورد حمایت مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس نبود، در ۲۳ تیرماه سال جاری به عنوان مدیرکل منصوب و معرفی شد.

در جریان برگزاری مراسم معارفه اسماعیل مریوانی، مدیرکل امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: معیارهای انتخاب مدیرکل در یک استان زیاد است که تجربه و فعالیت در پست‌های مختلف از جمله آنها است.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در راستای انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان کردستان، یادآور شد: با توجه به سوابق و تجربه کاری و همچنین شناخت اسماعیل مریوانی از حوزه‌های مختلف اداره کل موجب شد تا وی به عنوان مدیرکل استان انتخاب شود.

داستان اختلاف در خصوص انتصاب مریوانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از همان مراسم معارفه آغاز شد، به گونه‌ای که هیچ‌کدام از مدیران استانی در این مراسم حضور پیدا نکرده بودند.

مخالفت جریان سیاسی وابسته به دولت با انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی

داستان اختلافات تنها چند ساعت بعد از انتشار خبر معارفه اسماعیل مریوانی از سوی خبرگزاری مهر و تحریم آن از سوی رسانه‌های وابسته به دولت در کردستان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رسید، به‌گونه‌ای که ارگان رسمی و خبری وابسته به استاندار کردستان از مخالفت مدیران استان با اسماعیل مریوانی پرده برداشت.

در این مطلب آمده بود معارفه اسماعیل مریوانی به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان به‌دلیل موافق نبودن مدیریت استان در سطح مدیرکل ستادی بدون تبلیغات خبری برگزار شد و از این رو مریوانی با چالش بزرگ همراه کردن مدیران ارشد استان با خود مواجه است.

گفته می‌شود گزینه‌هایی دیگر از استان کردستان به وزارت میراث معرفی شده بود، اما تاکید این وزارتخانه معرفی نیروی داخل سازمانی بوده است. گفته می‌شود این سیاست وزارتخانه به دلیل فشار نمایندگان مجلس به وزیر بوده که احتمال طرح سوال و حتی استیضاح را مطرح کرده‌اند.

اسماعیل مریوانی، مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در اولین اقدام خود یکی از معاونین اداره کل که اتفاقاً با یکی از افراد تأثیرگذار در انتصابات دولت روحانی در کردستان نسبت خانوادگی دارد را برکنار کرد.

تنها یک روز بعد از این برکناری این‌بار استاندار کردستان دست به کار شده و در یک بخشنامه اداری ضمن مخالفت رسمی با انتصاب اسماعیل مریوانی به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از همه مدیران خواست هیچ همکاری با وی نداشته باشند.

استاندار کردستان: مدیران دولتی حق ندارند با مدیرکل جدید میراث فرهنگی همکار کنند

در بخشنامه اداری استاندار کردستان خطاب به مدیران ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی استان آمده است: نظر به اینکه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بدون هماهنگی منصوب شده‌اند و این رویه خلاف مواد یک و هشت مصوبه شورای عالی اداری می‌باشد، لذا این انتصاب وجاهت قانونی نداشته و از همکاری و دعوت نامبرده به جلسات جدا خودداری گردد.

این نوع نامه نگاری بهمن مرادنیا استاندار کردستان در خصوص مخالفت با یک انتصاب سازمانی در این استان در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است و به نظر می‌رسد که باید آن را به عنوان یکی از مسائل مهم در تاریخ استان به ثبت رساند.

استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر و در واکنش به ارسال این بخشنامه به ادارات و سازمان‌های دولتی استان، گفت: من مخالف این انتصاب بوده‌ام و این بخشنامه نیز صحت دارد.

بهمن مرادنیا گفت: بر اساس قانون رؤسای سازمان‌ها و وزرا برای انتصاب مدیران زیرمجموعه خود در استان‌ها باید با استاندار هماهنگی داشته باشند که در این خصوص هیچ گونه هماهنگی صورت نگرفت.

در حالی که جنگ و دعوا در خصوص تقسیم مدیریت‌ها در سال آخر دولت روحانی در استان کردستان به اوج خود رسیده است که در این میان دود این بی تدبیری‌ها مستقیم به چشم مردم می‌رود و تنها آنها آسیب می‌بینند.

در روزهایی که به‌واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا، فعالیت‌های گردشگری و صنایع دستی در استان کردستان تخته شده و هتل‌ها روزها است با مشکل نبود مسافر دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئولان ارشد استان به‌دلیل عدم انتصاب گزینه مورد نظر خود یک سازمان عریض و طویل را وارد حاشیه کرده‌اند.

سال‌ها است پرونده ثبت جهانی اورامان تخت در استان کردستان مطرح شده و اقدامات متعددی برای به نتیجه رساندن آن صورت گرفته است ولی به جای پیگیری این موضوع مهم از سوی مسئولان استان، فعلاً دعوا بر سر انتصاب یک فرد به مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان است.

بی تفاوتی نسبت به میراث فرهنگی چند هزار ساله در استان کردستان که از تکلیف نامشخص قلعه زیویه در سقز آغاز می‌شود و به شرایط نامناسب خانه‌های تاریخی در سنندج می‌رسد، در حالی است که متأسفانه گویا انتصاب یک فرد از یک جریان خاص مهم‌ترین از تاراج این سرمایه ارزشمند در استان کردستان است.

بی‌تفاوتی محض نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص این دعوای حزبی و گروهی در استان کردستان نیز از جمله ابهامات جدی در داستان انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان است و ذکر این نکته ضروری است که یکی از نمایندگان خود در این راستا سهیم بوده و گویا به‌دلیل عدم معرفی گزینه مورد نظرش، وی هم از مخالفان این انتصاب به‌شمار می‌رود.

کد خبر 4979290

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی حکم انتصاب علی اصغر مونسان استانداری کردستان ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی مجلس شورای اسلامی مسکن گردشگری و صنایع دستی استان کردستان عنوان مدیرکل میراث فرهنگی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استاندار کردستان استان کردستان کل میراث فرهنگی گزینه مورد نظر وزارت میراث گزینه ها اداره کل معرفی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز

البرز- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به ثبت ۴۱ اثر از استان البرز در فهرست میراث ناملموس، همکاری مردم برای شناسایی و معرفی آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف استان و ثبت آن‌ها را بسیار مؤثر و مهم عنوان کرد.
رحیم خاکی اظهار کرد: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به‌خصوص  در روستاهای شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آن‌ها پابرجا مانده است.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.
او افزود: اداره کل میراث‌ فرهنگی استان البرز با تلاشی مضاعف توانسته به حفظ و معرفی بسیاری از آیین‌ها و میراث ناملموس این استان کمک کند.  منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • راه‌ دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد