Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین-علی کریمی؛ گندم همواره به عنوان یک کالای استراتژیک برای تمامی کشورها مطرح بوده‌است که متضمن امنیت غذایی کشور‌ها است. همین امر موجب شده‌است که خودکفایی در برداشت و تولید این محصول از اهمیت بالایی برای سیاست‌گذاران برخوردار باشد. از همین رو با اجرای طرح خودکفایی، در سال 1383 با تولید بیش از 14.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

56 میلیون تن گندم، ایران در این محصول به خودکفایی رسید و آبان سال 1383، جشن خودکفایی گندم اعلام شد. هر چند تا سال 1386، تولید گندم به 15.89 میلیون تن رسید اما در سال 1387 تولید گندم به دلیل شرایط آب و هوایی و عدم توجه به لزوم بهینه‌سازی تولید گندم با کاهش 127 درصدی، به 6.99 میلیون تن کاهش یافت و پس از آن سطح تولید گندم هرگز به سطح تولید سال‌های ابتدایی خودکفایی نرسید؛ به‌گونه‌ای که حداکثر تولید گندم مربوط به سال 1395 با تولید 14.59 میلیون تن می‌باشد. نمودار زیر روند تولید و واردات گندم را از سال 1380 نشان می‌دهد:

همان‌گونه که مشخص است، پس از افت تولید گندم در اواخر دهه 80، از ابتدا سال 1390 روند تولید گندم به مدار صعودی بازگشت و واردات این محصول نیز کاهش یافت و با ممنوعیت واردات آن در سال 1396، به استناد آمار رسمی منتشر شده می‌توان گفت در سال‌های 1396 و 1397 عملاً واردات این محصول به صفر رسید. هرچند که هنوز به طور رسمی آمار مربوط به سال 1398 منتشر نشده است اما به گفته علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران، تولید گندم در سال 1398 بین 13.5 تا 14 میلیون تن می‌باشد. با این وجود به نظر می‌رسد متأثر از جهش‌ ارزی، طی چند وقت اخیر تولید گندم با مشکلات متعددی روبرو شده‌است و به نظر می‌رسد ادامه روند موجود می‌تواند سطخ زیر کشت و خودکفایی گندم را با تهدید روبرو سازد. مسئله اساسی در این موضوع افزایش هزینه تولید گندم و پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم می‌باشد.

تا پیش از سال 1396، قیمت تضمینی گندم به‌گونه‌ای بود که به طور متوسط از قیمت جهانی بالاتر بود. اما با جهش ارزی که از سال 1397 آغاز گردید، نرخ تضمینی گندم کم‌تر از نرخ جهانی گندم گردید. در این سال نرخ تضمینی خرید گندم برابر با 13000 ریال تعیین شده بود، این در حالی است که در سال 1397 میانگین نرخ جهانی گندم برابر با 4.97 دلار به ازای هر بوشل ( 19 سنت به ازای هر کیلوگرم) بوده‌است که با فرض میانگین نرخ دلار 103378 ریال در بازار آزاد (بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی)، قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم برابر با 20228 ریال می‌شود. اگر قیمت جهانی گندم را معیاری از هزینه‌های تولید در نظر بگیریم (با توجه به تعیین قیمت بر اساس عرضه وتقاضا)، مشاهده می‌شود که نرخ تضمینی گندم انگیزه کشت محصول را در میان گندم کاران ایجاد نمی‌کند. روی دیگر سکه این است که هزینه خرید هر کیلو گندم با در نظر گرفتن ارز دولتی از بازار جهانی کم‌تر از  قیمت تضمینی می‌گردد؛ به‌طوری که با فرض ارز 42000 ریالی، قیمت خرید هر کیلو گندم در سال 1397 در بازار جهانی برابر با 8208 می‌باشد. نمودار زیر روند قیمتی گندم را بر اساس نرخ تضمینی، نرخ جهانی با ارز بازار آزاد و نرخ جهانی با ارز دولتی را از سال 1380 نشان می‌دهد:

همانگونه که مشخص است شرایط نرخ تضمینی گندم به‌گونه‌ای است که با توجه به ممنوعیت صادرات گندم، کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت گندم ندارند و از سوی دیگر، در صورت تخصیص ارز دولتی به واردات گندم، واردات گندم هزینه کم‌تری را در پی خواهد داشت. شرایطی متضاد با فلسفه خودکفایی گندم!!!

در این میان منتقدان دولت، شرایط موجود را ناشی از سیاست‌های اتخاذ شده دولت در راستای تأمین منافع گروهی خاص می‌دانند و بیان می‌کنند که دولت از سال 1394 با حذف ردیف بودجه خودکفایی و حمایت گندم و تخصیص ارز دولتی به واردات گندم برای گروه‌های خاص موجب ایجاد رانت واردات شده‌است. در نقطه مقابل دولت بیان می‌دارد که این ردیف بودجه در سایر ردیف‌های بودجه در نظر گرفته‌شده‌است. صحت و سقم این مباحث هر چه باشد، آنچه که در این میان مشخص است، تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک در شرایط بحرانی قرار دارد و اکنون زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های سیاسی میان گروه‌ها نیست و باید در سیاست‌های خودکفایی گندم تجدید نظر شود.

پربیننده ترین واردات بدون انتقال ارز حذف شد فردا آخرین مهلت برای رفع تعهد ارزی پول تامین کالاهای اساسی از کجا می‌آید؟ امروز؛ آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی/ چه مجازاتی در انتظار متخلفان است؟ درخواست اعلام جزئیات عدم بازگشت ۲۷میلیارد دلار ارز صادراتی/ اقتصاد کشور کوچک خواهد شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: علی کریمی گندم تولید گندم علی کریمی واردات گندم گندم تولید گندم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت خودکفایی گندم تولید گندم تضمینی گندم واردات گندم نرخ تضمینی ارز دولتی میلیون تن نرخ جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح

شهریار افندی‌زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تغییر در اجرای طرح ترافیک در تهران اظهارداشت: در حال دریافت پیشنهادات و اطلاعات از سوی جامعه دانشگاهی درباره بازنگری در طرح ترافیک هستیم و پس از بررسی این مرحله، موضوع در کمیته‌ای ویژه بررسی نهایی خواهد شد.

وی افزود: حذف حلقه دوم طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد یکی از این مسائل است که بررسی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی خواهد بود و امسال تغییر می‌کند، گفت: تغییر در نرخ طرح ترافیک جدای این موضوع است و تصمیم در این زمینه بر عهده شورای شهر تهران است.

افندی‌زاده گفت: بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک شامل زمان اجرا و مکان اجرا است که محدوده طرح ترافیک هم احتمال کاهش دارد.

گفتنی است؛ محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در این زمینه گفت: در طرح ترافیک جدید مسأله‌ای به نام طرح «زوج و فرد» نخواهیم داشت طرح جدید ترافیکی را به نحوی مدیریت خواهیم کرد که از شب مردگی خیابان‌ها کم کنیم

کد خبر 6087345 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • احتمال کاهش محدوده طرح ترافیک
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید