Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@18:45:47 GMT

10 میراث ناملموس قم ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۷۲۹۶

10 میراث ناملموس قم ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از ثبت ملی 10 میراث قم در فهرست آثار ناملموس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حمید یزدانی گفت: 10 اثر ناملموس قم با عناوین آیین تعزیه روستای کاسوا، آیین چاوشی خانه روستای نویس، آیین سحر‌خوانی روستای نویس، طراحی نقش قالی گُل‌فرنگ، آیین سفره بی بی سه شنبه، نحوه پخت آبگوشت بزباش عشایر کلکو، مهارت چوب بازی، مهارت هنر شال بافی، مهارت هنر نی چیت بافی، مهارت تهیه غذای گور ماست، در جلسه ثبت آثار میراث ناملموس کشور، واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که تعزیه روستای کاسوا یکی از قدیمی ترین تعزیه ها در این استان است، ادامه داد: هر سال در دهه اول ماه محرم هزاران نفر برای دیدن تعزیه به این روستا سفر می کنند، این مراسم از ابتدای ماه محرم شروع  می شود و در 10 شب ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: چاوشی‌ آواز مخصوص بدرقه یا استقبال از زائران اماکن متبرکه است، رسم چاوشی‌خوانی برای زائرین کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم بوده که در حال حاضر در استان قم به ویژه در روستای نویس هنوز اجرا می‌گردد.

وی با اشاره به آیین سحر‌خوانی به عنوان یکی از آئین‌های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان، گفت: از گذشته‌های دور تا‌کنون طبق این سنت، سحر‌خوانان با به راه افتادن در کوچه‌ها و محلات با نوای خوش، روزه داران را هنگام سحر بیدار می کردند. هر چند این آئین سنتی زیبا در حال حاضر کمتر اجرا می‌شود اما این آیین در روستای نویس قم هر سال در ماه رمضان اجرا می‌شود.

یزدانی اظهار کرد: طرح گل‌فرنگ در حقیقت نقش یک گل سرخ و یا رز شکفته با برگهای اطرافش است. هنرمندان قمی،  گاهی این نقش را تنها در قابی نشانده و با تکرار قاب ها، نقشه خشتی منقشی از آن ساخته و آن را قاب آینه نامیده اند و گاهی دسته ای از این گل‌ها را به جای ترنج میانی فرش گذاشته و آن را ترنج گل فرنگ خوانده اند.

وی با اشاره به این که ثبت آیین های کهن می تواند آن را از خطر فراموشی مصون دارد، تصریح کرد: از آیین های مرسوم در شهر قم، سفره بی‌بی سه‌شنبه است که در محلات قدیم قم گسترانیده می شود، خانواده هایی که حاجتی دارند و یا عضوی از خانواده در بند و یا زندانی باشد، آن را نذر می‌کنند.

یزدانی ادامه داد: از دیگر پرونده‌هایی که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید، نحوه پخت آبگوشت بز باش از دیگر غذاهای سنتی بود که از دیرباز پخت آن در میان عشایر کلکو در استان قم رایج بوده است.

وی اظهار کرد: چوب‌بازی از جمله رقص‌ها و بازی‌های محلی رایج در نقاط روستایی و شهری کشور محسوب می شود که در بین روستاییان و عشایر استان قم نیز رایج است.

یزدانی با اشاره به ثبت ملی مهارت هنر شال بافی در فهرست میراث ناملموس گفت: از آنجایی که مناطق روستای ایل کلکو در کویر قرار دارد و هوای کویر گزنده است، بافت و استفاده از شال پشمی با پشم شتر بسیار کاربرد داشته و برای دور ماندن از گزند سرما مفید می باشد.

وی در مورد مهارت هنر نی چیت بافی توضیح داد: چیت حصاری از نی است که برای دیوارهای سیاه چادرها از آن استفاده می‌کنند. لبه های چیت با موی بز، دور دوزی شده و وسط نی‌ها باز هم توسط موی بز در شکل‌ها و نقش های مختلف بهم بافته می شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قمگفت: گورماست غذایی ساده و خاص چوپانان و عشایر است که از شیر و ماست تهیه می شود، خوشبختانه این غذا به عنوان یک غذای سالم و کامل هنوز در بین عشایر قم رواج دارد.

انتهای پیام/78027

منبع: فارس

کلیدواژه: قم میراث فرهنگی گردشگری میراث گردشگری و صنایع دستی استان قم میراث ناملموس میراث فرهنگی روستای نویس مهارت هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمد علی شاه‌حسینی در نشست با جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان یزد، روستای فهرج را یکی از روستا‌های باقابلیت جذب گردشگر دانست و افزود: محور فرهنگی- تاریخی این روستا که از آب انبار حسینیه تا قلعه فهرج است هزارسال امتداد دارد و این محور یکی از بی‌نظیرین محور‌های گردشگری روستایی است که در سال ۸۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.   وی با بیان اینکه گردشگری روستایی تحت‌تأثیر منابع فرهنگی، طبیعی، تاریخی، نواحی روستایی به‌عنوان یک کالا فرهنگی گردشگری قابل‌عرضه است، اظهار داشت: روستا‌ها یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می‌آیند و به دلیل جذابیت‌های خاصی که دارند سالانه علاقه‌مندان و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند.   معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با بیان اینکه ایجاد گردشگری روستایی باعث ثبات در اشتغال، پویایی در تجارت و برابری درآمد بین ساکنان مناطق شهری و روستایی می‌شود، گفت: این صنعت بکر ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند برای کسب درآمد، اشتغال‌زایی و ایجاد تغییرات مثبت در درآمد روستاییان اثرگذار باشد.   شاه‌حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که باعث رونق گردشگری روستا‌ها می‌شود، وجود زیرساخت‌ها است، گفت: برای توسعه گردشگری روستا‌ها باید زیرساخت‌های لازم گسترش پیدا کرده و موردتوجه قرار گیرد.   وی با اشاره به اینکه ایجاد بوم‌گردی‌ها از جمله مواردی است که باید در روستا‌ها موردتوجه قرار گیرد، افزود: مردمی که به این مناطق می‌روند انتظار دارند مکان‌های برای استراحت شبانه، جاده دسترسی مناسب، اماکن رفاهی و بهداشتی و وجود مکان‌هایی برای کمپینگ و آلاچیق‌های مناسب برای استفاده مردم وجود داشته باشد.   معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد بیان کرد: مواردی، چون رویش گیاهان دارویی یا صنعتی، جاذبه‌های کوهستانی و جنگلی، میراث تاریخی، وجود امامزاده‌ها و میراث باستانی از جمله ملاک‌های انتخاب یک روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری است.

دیگر خبرها

  • ثبت ۳ رویداد فرهنگی خوزستان در تقویم گردشگری کشور
  • گرامیداشت ثبت ملی سیاه دوزی و مهارت ساخت لعبتک، درمنطقه سیستان
  • آیین افتتاح سالن ورزشی شهدا روستای انارمرز شهرستان جویبار
  • برپایی سفره‌های ساده افطاری در چهارمحال و بختیاری
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود