Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعات اخیر دانشمندان هلندی حاکی است که میان سطح آلودگی هوا و تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا رابطه مستقیمی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون بیش از ۶۱۶ هزار نفر از جمعیت جهان جان خود را بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا از دست داده‌اند که این آمار به‌طور روزانه در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان معتقدند که کاهش سرعت ابتلاء به کووید -۱۹ مستلزم کشف علت بالا بودن میزان این مرگ‌ومیرها در بعضی از نقاط جهان نسبت به دیگر مناطق است که البته در این راستا تحقیقات گسترده‌ای نیز انجام گرفته است. یکی از جدیدترین تحقیقات در این زمینه توسط دانشمندان و محققان هلندی صورت پذیرفت که پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مرگ‌های کرونایی در ۳۳۵ شهر هلند دریافتند میان سطح آلودگی هوا و میزان ابتلاء به ویروس کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع قرار داشتن در معرض آلاینده‌هایی نظیر دی‌اکسید نیتروژن (NO₂) و دی‌اکسید سولفور (SO₂)، عملکرد ریه‌های انسان را تضعیف و در صورت مواجهه با ویروسی مانند کرونا او را آسیب‌پذیرتر می‌کند. مشخص شده است که این آلاینده‌ها حتی در افراد نسبتاً جوان نیز باعث ایجاد یک واکنش التهابی مداوم می‌شود و خطر ابتلاء به عفونت در اثر ویروس‌هایی که دستگاه تنفسی را مورد هدف قرار می‌دهند را افزایش می‌دهند.

پیدایش و گسترش کرونا در هلند

اولین فرد آلوده به ویروس کرونا در هلند اواخر ماه فوریه شناسایی شد اما تا پایان ماه ژوئن تعداد مبتلایان به ۵۰ هزار نفر رسید. شواهد حاکی است که بخش اعظمی از این افراد در مناطق جنوب شرقی کشور ساکن بودند و در نتیجه تعداد مرگ‌های کرونایی در این مناطق بسیار بیشتر از سایر نقاط بود. محققان هلندی در طول بررسی‌های انجام گرفته برای کشف علت این واقعه متوجه شدند که نقاط داغ ویروس کرونا اغلب روستاهایی بودند که با توجه به جمعیت پایین، ساکنان آن‌ها در فواصل دور از هم زندگی می‌کردند. بررسی‌های بیشتر تیم تحقیق نشان داد که در اواخر فوریه و اوایل مارس کارناول‌هایی در سراسر شهرهای هلند برگزار می‌شود که هزاران نفر از مردم را گرد هم می‌آورد. در نتیجه فرضیه احتمالی برای گسترش ناباورانه کووید -۱۹ در این کشور، برگزاری این کارناوال‌ها در نظر گرفته شد. بااین‌حال هرچند کارناول‌های مذکور در انتشار ویروس کرونا بی‌تأثیر نبوده‌اند، الگوی گسترش بیماری حاکی از وجود احتمالی دیگر برای افزایش تعداد مبتلایان بود. این امر باعث شد که محققان به تحقیقات گسترده‌تری در این رابطه بپردازند.

آلاینده‌های مرتبط با بیماری کووید -۱۹

تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از انتشار بیماری کرونا در سراسر شهرهای هلند نشان داد که حتی پس از کنترل عواملی نظیر جشن‌های کارناول، سن، زمینه سلامت، درآمد، تراکم جمعیت و سایر مؤلفه‌های مؤثر در گسترش کووید -۱۹، میان آلاینده‌های هوا و ابتلاء به این بیماری همچنان رابطه مستقیمی برقرار است. استان‌های جنوب شرقی هلند تأمین‌کننده ۶۳ درصد از گوشت و ۴۲ درصد از مرغ مصرفی کل کشور هستند که پرورش آن‌ها باعث تولید حجم زیادی آمونیاک می‌شود. این ماده نقش مهمی در تولید گازهای آلاینده هوا ایفا می‌کند که به سهم خود می‌تواند سلامت انسان را با خطر مواجه کند و به ریه‌های او آسیب جدی برساند. بنابراین در شهرهای جنوب شرقی هلند، که در مقایسه با سایر کشورها از آلودگی بیشتری برخوردار هستند، نرخ مرگ و میر ناشی از انتشار ویروس کرونا به مراتب بیشتر از سایر شهرهای آن بود. به‌منظور اثبات ادعای خود، دانشمندان هلندی تلاش کردند که با استفاده از روش‌های مختلف میزان آلاینده‌های هوا در این مناطق را کاهش دهند که به دنبال این اقدام، نرخ تلفات ناشی از ابتلاء به کووید -۱۹ با کاهش چشمگیری مواجه شد.

کد خبر 434972

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آلودگی هوا آلودگی کووید ۱۹ ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا شیوع کرونا شهرهای جهان مبتلایان کرونا شیوع بیماری کووید۱۹ هلند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ویروس کرونا آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای پایتخت در آخرین روز از فروردین ماه قابل قبول است

آفتاب‌‌نیوز :

 براساس اعلام شرکت کنترل هوای تهران آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۴ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۲ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای پایتخت در آخرین روز از فروردین ماه قابل قبول است
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • اعزام ۹ تیم برتر هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به هلند
  • اعزام ۹ تیم برتر در هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به کشور هلند
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس