عمو پورنگ: عده ای دنبال حاشیه اند تا فقط فالوور اضافه کنند
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۲۹۷۸
به گزارش صدای ایران از مهر، داریوش فرضیایی درباره فعالیتهایش در این روزها که به همراه تیم تولید برنامه «بچه محل» بیشترین بار برنامهسازی در حوزه کودک را در تلویزیون بر عهده دارند، بیان کرد: تیم ما سعی کرد هیچ گاه در این حوزه شانه خالی نکند و با همه ناملایمتیها و محدودیتها سعی کردیم حسن نیت خود را ثابت کنیم و در همه عرصهها و برهههایی که مشکل مالی بوده یا نبوده با افتخار و از جان و دل مایه گذاشتهایم.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: دلیل این مایه گذاشتن هم این است که بچهها را خیلی دوست داریم و برای همین است که در زمانی که ریسک پذیری کار خیلی بالاست ما با عشق فعالیت میکنیم چون فکر میکنم باید کودک را جدی گرفت.
فرضیایی با اشاره به مجموعه «بچه محل» که این روزها در حال تولید دارد و بازخوردهایی که از آن دریافت میکند، گفت: من هر از گاهی نظرسنجیهایی در صفحه مجازیام میگذارم و نظرات مردم را میپرسم خدا را شکر انتقادات خیلی کم است و شاید در حد چند درصد انتقاد کنند. البته این به این معنا نیست که کارمان کاستی ندارد ولی خدا را شکر اکثر مردم راضی هستند.
کار کودک سکوی پرتاب بازیگران بزرگسال می شود
وی درباره فضای «بچه محل» و حضور عوامل و بازیگران حرفهای در آن عنوان کرد: «بچه محل» ساختاری سریالی دارد اما عدهای هنوز کار کودک را جدی نمیگیرند و حتی نمیخواهند سریال کودک را با آثار بزرگسال مقایسه کنند. با وجود اینکه بازیگرانی که در این سریال داریم همه شان کارشان را با برنامههای کودک شروع کردهاند و بعداً به حوزههای بزرگسال ورود کردهاند.
این مجری برنامههای کودک با اشاره به جایگاه برنامهسازی کودک گفت: به نظرم کار کودک اولین سکوی پرتاب برای افرادی بوده است که به شکلی موفق در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت دارند. چنین افرادی تجربه اصلی خود را در کار کودک به دست آوردهاند چون کار در حوزه کودک به مراتب سختتر از حوزه بزرگسال است.
فرضیایی اضافه کرد: در حوزه بزرگسال، مخاطب به راحتی میتواند قصه، اتفاقات و مسائل را آنالیز کند ولی در کار کودک، باید مراقب باشید خدشهای به باورهای او وارد نشود و یا زمینه روانی و تربیتی کودک مورد سوال قرار نگیرد.
وی درباره تعادل میان آموزش و سرگرمی در «بچه محل» یادآور شد: ما قرار نیست در یک برنامه همه چیز را آموزش دهیم ما بخشی از شادی، سرگرمی و آموزش کودک را بر عهده داریم. به نظرم بخش شادی و سرگرمی باید در اولویت باشد زیرا تا وقتی این شادی نباشد کودک بواسطه آن مخاطب اثر قرار نمیگیرد که مفاهیم آموزشی را یاد بگیرد.
لایوهایم ساختار و چارچوب داشت
فرضیایی که پیش از این و در بازه زمانی توقف مجموعه تلویزیونیاش در اینستاگرام گفتگوهای لایو برگزار میکرد، با اشاره به یک آسیبشناسی در این باره توضیح داد: فضای مجازی یک رسانه است و خوب است که هر یک از ما از آن به عنوان یک ابزار خوب استفاده کنیم، آن هم در این زمان که روحیه بعضی دچار افسردگی شده است. خود من در پخش زنده اینستاگرام از هنرمندان دعوت میکردم و از فعالیتهای آنها سخن میگفتیم که مثل یک برنامه تلویزیونی بود. با این حال همان لایوها هم چارچوب و ساختار خود را داشت.
وی با اشاره به هدف استفاده از این ابزار بیان کرد: به طور مثال من در فضای مجازی و یا پستهایی که به اشتراک میگذارم خیلی روی مقوله مادر تاکید دارم و البته این را هم بگویم که این تأکید روی «مادر» برای من ابزاری برای جمع کردن فالوور نیست. بلکه مفهومی برای انتقال عشق است تا بگویم من به مادرم عشق میورزم و اگر به اینجا رسیدهام و یا با مخاطبانم رابطه خوبی برقرار میکنم انگیزهاش را از یک منبع انرژی به نام مادر گرفتهام.
این از لحاظ فرهنگی نوعی عقب گرد است که مثلاً وقتی کتاب معرفی میکنید سه هزار نفر شما را فالو میکنند اما وقتی درباره یک اتفاق حاشیهای و غیرمترقبه حرف میزنید سی هزار نفر شما را فالو میکنند
فرضیایی تأکید کرد: الان خیلیها شعار میدهند ولی من با مادرم ارتباط خوبی دارم و همان زندگی را با مخاطبانم به اشتراک میگذارم. خیلی از خانوادهها هم برایم کامنت میگذارند که دعا میکنند فرزندشان مثل من باشد. نمیخواهم بگویم من آدم خوبی هستم اگر هم اینطور باشد باز هم به خاطر مادرم است و نعمتی که خداوند برای من قائل شده است. بنابراین در فضای مجازی هم میتوان کارهای تربیتی انجام داد وقتی کودک چنین فضاهایی را ببیند میگوید مامان من هم دوست دارم مثل عمو پورنگ چنین کارهایی انجام بدهم.
این مجری تلویزیون درباره چهرههایی که در تلویزیون برنامه و تریبون رسمی دارند و دغدغهشان جمع کردن فالوور در فضای مجازی است، عنوان کرد: خود من چنین دغدغهای ندارم و دنبال این نیستم که به شکل غیرمتعارف فالوور جمع کنم و بینندههایم بالا برود متاسفانه فضای مجازی الان اینگونه شده است که اگر حرف درستی بزنید کسی سمت شما نمیآید اما کافیست یک حاشیه درست کنید تا دیگران به سمت شما بیایند. این از لحاظ فرهنگی نوعی عقب گرد است که مثلاً وقتی کتاب معرفی میکنید سه هزار نفر شما را فالو میکنند اما وقتی درباره یک اتفاق حاشیهای و غیرمترقبه حرف میزنید سی هزار نفر شما را فالو میکنند، مسلماً عدهای هم دائم به دنبال همین حواشی هستند تا بتوانند مخاطبانشان را زیاد کنند.
فرضیایی در بخش دیگر درباره قطعات موسیقایی «بچه محل» که تلاش شده است با محوریت خانواده و کودک باشد، به برخی قطعات مبتذل اشاره و بیان کرد: یک قطعه موسیقایی که اشعارش فرهنگ و تربیت کودک را زیر سوال میبرد تا حد زیادی در جامعه مورد استقبال قرار میگیرد صرفاً به این دلیل که ساختارشکنی کرده و از الفاظی استفاده کرده است که من اطمینان دارم هیچ پدر و مادری آنها را به کار نمیبرد. حتی پدر و مادری در فرهنگ غرب هم نمیگوید به طور مثال اول اینستاگرام بعد کتاب. پس ما باید تلاش کنیم تا کودکان با فضای موسیقایی خوب آشنا شده و به آن موسیقیها تودهنی بزنند.
وی اضافه کرد: ما شعرهایی در کودکی شنیدهایم و از طریق آنها فرهنگ امروزمان را آموزش دیدهایم اما این اشعار دارد جای خود را به خزعبلات میدهد. موسیقی یکی از فاکتورهای مهم در آموزش است که باید به روز و با محتویات درست آموزشی باشد. خود من هیچ گاه سعی نکردم برای اینکه موسیقیمان به چشم بیاید از الفاظ یا نکاتی استفاده کنم که غیرمتعارف باشد.
خانواده یک تبلت دست کودک میدهد که ۲۴ ساعته با اوست
این مجری با سابقه تلویزیون در ادامه به نقش پررنگ خانوادهها برای فرهنگسازی کودکان اشاره و بیان کرد: خانوادهها امروز یک تبلت دست کودک میدهند که مدام همراه اوست و به راحتی بوسیله آن وارد هر سایت و سرویسی میشود. مشکل عمده خانوادههای ما همین است که کمتر با فرزندشان ارتباط دارند و آن وقت ما را زیر سوال میبرند و میخواهند الگو باشیم. اما آیا بعضی از پدر و مادرها میتوانند خودشان الگوی مناسبی برای کودکان باشند؟ آیا شبها پیش آمده است که به جای تبلتی که در دست کودک میدهند یک کتاب برایش ورق بزنند؟
وی در پایان با هشدار نسبت به استفاده کودکان امروز از تکنولوژِیها گفت: پدر و مادری که خیلی نگران فرزندش است بیشتر از من باید دلسوز باشد. من فقط میتوانم یک ساعت از شبانه روز او را با برنامه تلویزیونی پر کنم اما او نقش مستقیمی دارد و اکنون با وسایل ارتباطی که در دست کودک است باید هر گونه فیلم و برنامهای را که کودک میبیند رصد کند. فیلم، انیمیشن، بازی و… را باید پدر و مادر انتخاب کند و بعد در اختیار کودک بگذارد.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: داریوش فرضیایی عمو پورنگ جذب مخاطب کار کودک صدای ایران هزار نفر شما خانواده ها فضای مجازی پدر و مادر دست کودک کار کودک بچه محل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش میشود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،آیین تقدیر از عوامل برنامه تلویزیونی «سر سفره خدا» ویژهبرنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان شبکه کودک سیما، با حضور مهرداد باقری پبدنی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدصادق باطنی رئیس شبکه کودک و عوامل برنامه، چهارشنبه ۲۹ فروردین در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
برنامه«سر سفره خدا» به خاطره جمعی چند نسل تبدیل شده است
در این مراسم محمدصادق باطنی رئیس شبکه کودک گفت: ساخت هویت نسل جدید، مهمترین مسئله کشور است که باید برای آن تدبیر کرد. نسل جدید با بحران هویت روبهرو است. در نسل گذشته اگر کسی پاسخی برای سوالات هویتی نداشت اتفاق خاصی رقم نمیخورد، اما امروز اگر به این سوالات پاسخ داده نشود، نوجوان سوالات را خودش از منابع دیگر دریافت میکند.
وی در خصوص برنامه «سر سفره خدا» گفت: این برنامه به خاطره جمعی چند نسل از روزه اولیها تبدیل شده است. وقتی شبکهای از هواداران شکل میگیرد یعنی ما ثاثیرگذار بودهایم و یک کار هویتی شکل گرفته که خاطره جمعی درست شده است.
مدیر شبکه کودک ورود «سر سفره خدا» به بخشی از آیین دینداری بچهها و ایجاد انسی که با این برنامه صورت گرفته است را بینظیر دانست و تصریح کرد: از دوستانی که تولید این برنامه را انجام دادند، تشکر میکنم. تولید این برنامه کار سختی بود که رقم زده شد؛ پیشتولید و تولید کار یک اتفاق پرحجم و اتفاق پرزحمتی بود؛ لذا باید از عوامل و تیم آن قدردانی کرد. وی همچنین از دکتر باقری و مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که دغدغه اصلی آن کودک و نوجوان است تشکر ویژه کرد.
باطنی بیان کرد: «سر سفره خدا» برند موفقی بود که دو سال ساخته نشده بود و این یعنی سه سال دیده نشدن در حالی که یک سرمایه ملی بود. تلاش داریم این برنامهها را در طول سال تولید و پخش کنیم و فصل جدید آن با آیتمهای جدید به پخش خواهد رسید.
وی اجرای تئاتر تعاملی را ویژگی و ابداع برنامه «سر سفره خدا» دانست و تاکید کرد: در این اجرا مشارکت صد و ده هزار نفری مخاطبان داشتیم. این بخش جدید برنامه را در ادامه تقویت خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.
مدیر شبکه کودک در پایان گفت: در نظرسنجی فصلی در مرکز تحقیقات که برای افراد ۱۲ سال به بالا است، برنامه «سرسفره خدا» رتبه سوم را دارد. همچنین پارسال در یک نظرسنجی اختصاصی این برنامه ۴۷ درصد مخاطب ۱۲ سال به پایین را داشت. در تلوبیون تعداد بازدید به ۳۳۰ هزار بار رسیده است که نشان میدهد با اختلاف پر مخاطبترین برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان است.
یک سوره پایه طرح محتوایی برنامه بود
در ادامه مراسم محمد بخشی زاده مدیر گروه نهال شبکه کودک گفت: مهمترین ویژگی این برنامه و کارهای مشابه فرهنگی که باید انجام شود این است که دست گذاشته شود روی یک خلائی که وجود دارد. اینکه روزه اولیهایی هستند که کودک هستند و باید سحر بیدار شوند. در برنامههای سحرگاهی باید زمانی را به اینها اختصاص داد. تا سالها به این شکل بود که برنامههای سحرگاهی که برای کودکان ساخته میشد با همان شکل و شمایل برنامههای بزرگسال بود. برنامه «سر سفره خدا» راه متفاوتی را در پیش گرفت. بچهها مشتاقانه پای این برنامه مینشینند و صدای خنده آنها هنگام سحر به گوش میخورد.
وی افزود: ما از سال گذشته یک کاری را آغاز کردیم و مضاعف باعث برکت برنامه شد. یک سوره را پایه طرح محتوایی برنامه کردیم. پارسال سوره مبارکه نور و امسال سوره مبارکه ضحی پایه طراحی این برنامه قرار گرفت. با نظرسنجیهایی که انجام شدهاست، سیر صعودی بازخوردهای کیفی از مخاطبان نشان میدهد که این برنامه به جان و دل مخاطب نشسته است.
بخشیزاده با تشکر از همه کسانی که در تولید این برنامه نقش داشتهاند گفت: امیدوارم «سر سفره خدا» ادامه داشته باشد و در طول سال هم در کنار کودکان باشیم.
افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۳
مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری در این مراسم گفت: بنده هم یکی از مخاطبان برنامه «سر سفره خدا» بودم و ضرورت دارد مراتب قدردانی از کسانی که حال دل مردم را خوب میکنند را به جا آوریم.
وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی طی دو سال گذشته روی مخاطبان نوجوان تمرکز کرده است، افزود: هویت یک مساله مهم است و برآن هستیم که عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم. ماحصل دوسال رفت و آمد و گفتوگوی ما با شبکه کودک چنین برنامهای شد.
باقری بیان کرد: امیدواریم امسال باغ رسانه کودک و نوجوان را افتتاح کنیم و همچنین یک آرزو داشته باشیم که سال بعد همه فرهنگسراهای ما در برنامه «سر سفره خدا» به گونهای مشارکت د اشته باشند. در پایان باید از عوامل این برنامه تشکر کنم زیرا برنامهای برای سحر بچهها وجود دارد که به یک نیاز حقیقی پاسخ میدهد.
جذب نام «سر سفره خدا» شدم
ساقی زینتی، بازیگر، با حضور در این آیین گفت: اسم برنامه من را برای بستن قرارداد جذب کرد و از حضور در آن برکات معنوی زیادی را به دست آوردم.
وی افزود: کار با کودکان هیچگاه خسته کننده نبود و همزمان روزها در شهرک سینمایی غزالی مشغول ضبط فیلم بودم و شبها در برنامه «سر سفره خدا» حاضر میشدم.
این بازیگر خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که این برنامه تلویزیونی تداوم خواهد داشت و شادی مردم را رقم میزند.
«سر سفره خدا» مخاطبان وفاداری دارد
یاسر غفاری، تهیه کننده و کارگردان برنامه «سر سفره خدا» نیز با حضور در این جلسه اعلام کرد: امیدوارم بتوانیم از فضایی که در اختیار ما گذاشتند در آینده و در برنامههای دیگر نیز استفاده کنیم.
وی افزود: این برنامه مخاطبان وفاداری دارد و ما نیز به آنان وفادار خواهیم بود، در این برنامه با دریافت پیامکها کودکان بسیاری را به عنوان تماشاچی دعوت کردیم و نام بسیاری از آنها را نیز خواندیم.
این تهیه کننده اعلام کرد: به کودکان کشور این نوید را میدهم که در فصل جدید برنامه منتظر اتفاقات بسیار متنوع باشند.
در پایان این جلسه از تمامی عوامل این برنامه تلویزیونی با اهدای لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد. همچنین به کوثر حیدری، بازیگر خردسال این برنامه ضمن اهدای لوح تقدیر، نقاشی چهره او نیز اهدا شد.